روز تلخ کارکنان قوه قضاییه:‌ مخالفت مجلس با کلیات طرح فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه

پایگاه خبری اختبار- نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه که به نبال افزایش حقوق قضات و کارکنان این قوه بود، مخالفت کردند.

به گزارش اختبار، گزارش کمیسیون اجتماعی در خصوص طرح تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه در دستور کار امروز، ۱۵ دی، صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرار داشت اما کلیات این طرح با ۹۷ رأی موافق، ۱۱۵ رأی مخالف و ۱۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۱ نماینده حاضر در صحن رد شد.

یکی از مهم‌ترین ایرادات نمایندگان مخالف، بار مالی این طرح و مغایرت آن با اصل ۷۵ قانون اساسی بود. ایراد مهم دوم نیز این بود که در وضعیتی که طبق لایحه بودجه قرار است حقوق کارکنان دولت تنها ده درصد در سال آینده رشد کند، افزایش بالای حقوق کارکنان این قوه تبعیض‌آمیز است.

مخالفت دولت رئیسی با افزایش حقوق کارکنان قوه قضاییه

میثم لطیفی رییس سازمان اداری استخدامی کشور که برای اعلام مخالفت دولت با طرح در مجلس حاضر شده بود، گفت:

ما در دولت نگران مطالبه همسان سازی حقوق و تسری سایر دستگاه ها بوده ایم و امکان دارد این وضعیت به سایر دستگاه ها منتقل شود و مطالبات جدیدخبرای سایر دستگاه ها ایجاد کند که باعث ایجاد نارضایتی خواهد شد.

شورای حقوق و دستمزد متولی امر حقوق است و باید براساس سختی شغل و حساسیت آن حقوق را تعیین کند. ما قبول داریم که قوه قضائیه در بحث حقوق مشکلات فراوانی دارد، اما باید از راه های دیگر به این وضعیت رسیدگی کرد تا نارضایتی سایر دستگاه را ایجاد نکند.

استاندارد دوگانه در برخورد با یک طرح

تعیین فوق‌العاده خاص کارکنان قوه قضاییه در هفته‌های آخر ریاست سیدابراهیم رئیسی بر قوه قضاییه با نام طرح تسری فوق‌العاده خاص کارمندان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور به کارکنان اداری قوه قضائیه در مجلس اعلام وصول شد و در کمیسیون اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت.

این طرح از ابتدای تدوین آن مورد حمایت جدی حجت‌الاسلام رئیسی بود و حتی آنطور که معاون وقت منابع انسانی قوه قضاییه گفته است، با همکاری محمد مصدق، معاون اول فعلی قوه قضاییه تدوین شده است. با وجود این دولت حجت‌الاسلام رئیسی در مرحله تصویب، به مخالفت با آن برخاست.

در همین راستا، امین حسین رحیمی (معاون وقت منابع انسانی قوه قضاییه و وزیر دادگستری فعلی) در هفتم تیرماه سال جاری با اشاره به وضعیت معیشتی کارکنان این قوه گفته بود:

«آیت‌الله رئیسی شخصا به این موضوع ورود کرده و با توجه به مطالبه عمومی کارکنان اداری قوه قضائیه که در سفرهای استانی و مراجعات حضوری صورت می‌گرفت، دستور پیگیری طرح تسری فوق‌العاده خاص به کارکنان اداری قوه قضاییه را صادر کرده و در اولین جلسه شورای مشورتی سال ۱۴۰۰ به ما تاکید شد که هرکاری می‌توانیم برای ارتقای سطح معیشتی کارکنان دستگاه قضا انجام دهیم.»

او همچنین با بیان اینکه تهیه متن طرح تسری فوق العاده خاص به کارکنان اداری قوه قضائیه با همکاری حجت‌الاسلام مصدق صورت گرفته، افزوده بود: «پس از مشورت با معاون مالی و پشتیبانی قوه قضائیه و بررسی موضوع، مشخص شد که در صورت تصویب، دستگاه قضا مشکلی برای تامین مالی این طرح ندارد.»

نقش مخالفت دولت در رای‌نیاوردن طرح

سید سلمان ذاکر در جلسه علنی امروز (چهارشنبه ۱۵ دی ماه) مجلس شورای اسلامی، با اشاره به عدم تصویب کلیات طرح تعیین فوق العاده خاص کارکنان قوه قضاییه گفت: رئیس جمهور در زمانی که در رأس قوه قضائیه بود، انتقاد داشت که چرا حق و حقوق قضات و کارکنان داده نمی شود، اما وقتی که در صحنه عمل حاضر می شود، معاون استخدامی خود را به مجلس فرستاده تا با این طرح مخالفت کند و مجلس هم به آن رای نداد.

وی ادامه داد: این موضوع نشان دهنده این است که رئیس جمهور در ابعاد منفی و مثبت مسائل تاثیرگذار است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۲۲ دیدگاه ها

  1. الان چوبشو چرا مردم باید بخورن با هزار گرفتاری و دغدغه با در بسته و اعتصاب کارکنان مواجه شدیم ایا این عدالت است یا یا با این کار مشکل حل میشه مملکت را اداره کردن تخصص میخواد اگر توانایی ندارید چرا قبول مسئولیت میکنید اگرم دارید حل کنید تا مردم گرفتار تر از این نشن و چوبشو مردم بدبخت نخورن

    1. بعنوان یکی از کارکنان قوه قضاییه با نظر شما موافقم،با بی درایتی وبی عقلی جمعی آدم های جاهل کارکنان خدوم وعاقل قوه قضاییه نباید آب به آسیاب دشمن بریزند،بلکه باید بجای تحصن وعدم انجام کارخلق الله،اررابه مسئولان قوه بسپارند که باجدیت دنبال حل مشکل هستند.مردم به اندازه کافی مشکل دارند وکشور ما با اندازه کافی دشمن،که غالبا دراینگونه اعتراضات خرخودرا می رانند دنبال منافع خود وایجاد خسارات بیشتر برای کشورند.

  2. چگونه است در طول یکسال حقوق اعضای هیات علمی را حداقل دوبار افزایش میدهند،این موضوع با نظام همانگ پرداخت منافات ندارد،دارد .اما آقایون مجلسی ها غالبا عضو هیاو علمی هستند.
    آیا افزایش چند میلیونی آموزش وپرورشی ها در شرایطی که درخانه نشسته اند،باطرح نظام هماهنگ پرداخت منافات ندارد،دارد ولی همسران وابستگان غالب این نمایندگان معلم هستند
    کافیست که دریافتی )دریافتی نه حکم حقوق(خود نمایندگان را بررسی کنید،خواهید فهمید که موًوع چیست.
    ضمن اینکه اگر بر درستی رای خود ایمان دارید،نمایندگان مخالف اسامی خودرا اعلام کنند تاببینند دردوره بعد رای می‌آورند یانه؟
    فقط باید گفت متاسفیم بااین نمایندگان و…!

  3. مایه بسی تاسف است که نمایندگان مجلس و دولت در یک ریاکاری مسجل هیچ کوششی برای زدودن آلام کارکنان گرامی قوه قضا نکرده و اعتماد اینجانبان را به خود بیش از پیش عمیق تر نمودند. این اقدام عجولانه و غیرکارشناسی عواقب سهمگینی برای مجموعه قوه و کشور خواهد داشت. دریغا از ایران که ویران شود!

  4. خیلی بده که با تغییر مسولیت از ریاست قوه قضاییه به مجریه نظر آدم برای حق و حقوق افراد عوض بشه بیایید با مردم و پرسنلتان صادق باشید وعده سر خرمن هم ندهید دلیل نمیشه چون ممکن است دیگران هم حقشان را مطالبه کنند از دادن حق و حقوق یک گروه ممانعت بشه هرچه بگند نمکش میزنن وای به روزی که بگند نمک.

  5. من یکی از کارکنان قوه قضاییه هستم این یک ظلم مسلم از سوی دولت وبرخی از نمایندگان مجلس بود. تبعات بسیار تاثیرگذاری خواهد داشت.

  6. سلام،وقتی نه وزیر دادگستری ونه رئیس قوه ونه رئیس منابع انسانی تو مجلس حاضر نشه یعنی کارمندان رو سرکار گذاشتن،آقای رییسی رییس جمهور محترم همه کارکنان رو تشنه برد لب دریا تشنه برگردوند،خدا قوت ،از همون اول معلوم بود طرح تسری در حد سرکاریه مثل تبدیل وضعیت اداری به قضایی که ۹۰ درصد کارکنان رو بدون دلیل رد کردن ،ومن الله توفیق

  7. با سلام بسیار نگران کننده است تبعیض قائل شدن بین ادارات. تمام دلایلی که باعث رد طرح هماهنگ سازی حقوق دادگستری با سایر ادارات مطرح شد برای رتبه بندی هم وجود داشت و دارد .برای سازمان زندانها و…. وجود داشت. پس چرا آنجا دلایل دیده نشد ولی اینجا خوب دیده شد. حقیقت تا یوم الدم حقیقت است و ثابت است۰.حالا که مشخص شد تفاوت بسیار زیاد در پرداخت حقوق ادارات مختلف وجود دارد از نمایندگان محترم مخالف طرح تسری .تقاضا داریم که قانون نظام هماهنگ را
    در اسرع وقت تصویب و اجرایی کنند تا حقی ضایع نشود و تبعیض از بین برود .با تشکر

  8. سلام
    انتقاد دارم
    از این همه مغایرت در تصمیمات دولت آقای رئیسی متاسفم ، ظلم به اقشار جامعه ناشیانه وارد دور جدیدی شدند . نوبرانه دور جدید تخلفات و ظلم در شکل و شمایل جدیدی دیده میشوند که ما نوبرانه آن را تجربه میکنیم . حرف ها و قولهایی میدهند که چند کنایه اند ، برای اینکه در خود توان و قدرت عمل به تعهدات خود را نمی بینند ؟ متاسفم : به این جاها می رسیم که مردم قول و سخن یک رئیس جمهور برایشان حجت نیست . انگار فردی معمولی قولی داده و اعتباری بر آن نیست.
    مایه تاسف است، اینک تصمیمات و برنامه های دولت فقط شعاری بیش تلقی نمیشوند و برعلیه مردم شدند ، نه برای دفاع از منافع مردم ضعیف کشور . به هیچ قولی عمل نشد
    آیا ارسال دیدگاهها تاثیری دارند ؟ انشاءالله
    تشکر

  9. ……………………………………
    …………………………………..
    …………………………………..
    لعنت خدا بر تمام منافقان و ریاکاران عالم….
    …………………………………..
    …………………………………..
    …………………………………..


  10. چجوری با این حقوق زندگی کنیم
    برید حقوق بقیه کارمندها و ببینید….
    حسابدار اداره بهداشت داره ۱۴میلیون حقوق میگیره با تعطیلی ۵شنبه ها و تعطیلی کرونا و…..
    کارمند شهرداری۱۵میلیون داره میگیره
    همسر من داره۷میلیون میگیره، بدون اضافه کار و تعطیلی کرونا و تعطیلی ۵شنبه ها و سرو کله زدن با هزار تا دزد و قاتل و کلاهبردار
    این کجاش عدالته…..
    حقوق ۱۵میلیون شهرداری و ۱۴میلیون تو بودجه هست، اما افزایش حقوق این کارمندها نیست…..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا