چالشی برای حامی طرح آموزش و پذیرش وکالت

پرسش رئیس اسکودا:

آقای توکلی! چطور بدون کنکور بورس دکتری گرفتید؟

پایگاه خبری اختبار- رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران، به‌صورت ضمنی احمد توکلی را به استفاده از رانت در اخذ بورس دکتری متهم کرد.

به گزارش اختبار پس از آن که احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس با طرح ادعای انحصارطلبی کانون‌های وکلا از طرح آموزش و پذیرش وکالت اعلام حمایت کرد، دکتر مرتضی شهبازی‌نیا رئیس اسکودا در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«آقای احمد توکلی یک‌سال بعد از من و در سال شصت و هشت دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی شد در رشته اقتصاد. هم اتاقی و دوستی داشتم که شاگرد اول رشته اقتصاد بود و هم ورودی آقای توکلی. مرتب می نالید که مجبور بود درس‌ها را با آقای توکلی مرور کند.

من و دوستم شاگرد اول بودیم (من در حقوق و دوست همولایتی ام در اقتصاد) و بلافاصله هر دو در ارشد قبول شدیم.

عجیب بود که تقریبا هم‌زمان با فارغ‌التحصیل شدن شاگرد اول‌ها در فوق لیسانس، آقای توکلی دکترایش را در اقتصاد از انگلیس و با بورس و بدون کنکور گرفته بود و داشت استاد می‌شد!

جناب توکلی من هرگز نمی‌توانم باور کنم کسی که دستش از رانت پاک نیست، بتواند صادقانه با انحصار مقابله کند.

جناب توکلی راه مبارزه با فساد و رانت و انحصار، حاکمیت قانون است و من هنوز نمی‌دانم شما با کدام قانون بدون کنکور بورس گرفتید و استاد شدید؟

صرف‌نظر از مطالبتان راجع به نهاد وکالت، برای اینکه ادعای حضرت‌عالی را باور کنم سال‌هاست مترصد مجالی هستم که این سؤال را از شما بپرسم و شما صادقانه جواب بدهید.

با نامه رسمی هم این سؤال را از حضرت‌عالی خواهم پرسید.»

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۴۱ دیدگاه ها

  1. اقای شهبازی نیا این که شما شاگرد اول بودید و … خیلی از دانشمندان و افرادی که علم و دانش مدیون اون ها هست معمولا دانش اموزان متوسط و یا حتی افرادی بودن که از مدرسه اخراج هم شده بودن اما ناگهان تلنگری در ذهنشون زده شد و شدن ادیسون… انشتین… و خیلی افراد دیگه نظیر نیلز بور که توی برگه های امتحانی جای پاسخ دادن به سوالات جفنگ مینوشت…
    اینکه یه شخص شاگرد اول باشه هیچ و هیچ و هیچ کاری نکرده مگر حفظ کردن کتاب…
    من با طرح اقای توکلی به شدت مخالفم … و در کل مخالفم شخصی بدون هیچ گونه تحصیلات و اطلاع از جامعه ی حقوقی بیاد و چنین طرح هایی حمایت کنه… طرف سه ساله پشت وکالته اما با این طرح مخالفه …ایا در زمینه وکالت داغ دیده تر از افرادی که جند ساله پشتش هستن و قبول نمیشن هم داریم ؟ اونا مخالفن… چه برسه به افراد متخصص در حوزه وکالت.

    اما این که شما شاگرد اول بودین و یکی تنبل بوده و … این توهین هست اقای شهبازی توهین به خیلیا هست که روزی معدل کتبی دیپلمشون ۱۰ بود و امروز در مقاطع تحصیلات تکمیلی بهترین دانشگاه ها جزو بهترین ها هستن.
    میخواید انتقاد هم کنید انتقاد صحیح کنید نه انتقاد شخصی اگر نه به هیچکس پوشیده نیست که ایشون چطور مدرک گرفتن اما حرف شما توهین به خیلیا هست.

    1. از شخص اختبار نیز باید انتقاد کرد که اجازه میدهد این همه توهین در این سایت منتشر شود.
      اختبار عزیز تا این حد جانبدارانه عمل کردن در شان این سایت حقوقی نیست.

      1. کجای این متن توهینه؟
        این که اختبار اجازه میده هم مخالف و هم موافق حرف بزنه بده یا توهینه؟
        اگه چیزی مطابق میل شمانباشه دلیل نمیشه که توهین تلقی بشه.
        بهتره یاد بگیریم به نظر هم احترام بزاریم.

  2. آقای شهبازی شما اگر واقعا میخواهید از نهاد وکالت و استقلال کانون های وکلا دفاع کنید چرا موضوع را به شخص و اشخاص ربط می دهید همه می دانیم که در کشور ما چه جریاناتی وجود دارند ولی حقوقی جواب آقای توکلی را بدهید نه شخصی!!!!

  3. اگراین قضیه صحت داشته باشه خبربسیار تکان دهنده ای هستش مخصوصا کسی که مسولیت های زیادی داشته والان هم در جایی که فعالیت میکنه( به نام دیدبان شفافیت )وظیفش مبارزه با رانت هاست.

  4. دوستانی که ادعا می‌کنند اعضای هیئت مدیره کانون وکلای مرکز سواد ندارند و اگه الان آزمون بدهند قبول نمی شوند! لازم به ذکر هستش آقای دکتر عیسی امینی تمام مقاطع تحصیلی از کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه تهران تحصیل کردند و از شاگردان به نام استاد فقید جناب آقای دکتر امیرناصر کاتوزیان بودند، در حال حاضر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز هستند به عنوان استاد مدعو در دانشگاه علامه طباطبایی تدریس می کنند که بنده افتخار شاگردی ایشان را در دانشگاه علامه طباطبایی در درس حقوق مدنی یک کارشناسی ارشد داشتم. آقای دکتر محمد رضا پاسبان هم در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه تهران تحصیل کرده اند و در دانشگاه شفیلد انگلستان به اخذ مدرک دکتری حقوق شرکت های تجاری نائل شده اند و در حال حاضر هم عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هستند. پس آقا یا خانمی که مدرک از دانشگاه های سطح پایین گرفتی و نمی تونی آزمون وکالت قبول بشی! لطفاً در مورد سطح دانش خودت صحبت کن نه کسایی که سطح و کیفیت مدرک تحصیلیشون فرسنگ ها با سطح مدرک تحصیلی شما فاصله داره!

    1. شما فقط سابقه تحصیلی و شغلی این افراد را بیان کردید که در آن شکی نیست .مسئله قبولی در آزمون باتوجه به این شیوه اشتباه و سوالات اختلافی است که اگر از تمامی وکلای کانون آزمون گرفته شود بعید است حتی ۵۰% آنها قبول شوند.باور ندارید امتحان کنید

  5. استدلال آقای شهبازی نیا این است که چون آقای توکلی و امثال ایشان خلافی کردند پس کانون وکلا هم حق دارد هر کاری دلش خواست بکند و کسی هم سخنی به زبان نیاورد.
    جالب اینجاست هر کس به کانون اعتراضی بکند از نظر آنان یا فاسد است، یا رانتخوار است، یا بی سواد است یا بیکار است. کلاً تمام افراد بشر هیچ چیزی نمیفهمند جز اعضای کانون وکلا. اعضایی که بعد ۲ ماه گذشته از آزمون هنوز جواب رو نمیدونستند و کلید نداشتند و آخر هم دیدیم چه افتضاحی شد سال ۹۷.

  6. دوست عزیز کدوم انحصار طلبی!؟ میشه توضیح بدید اینکه یکی تو آزمون وکالت زحمت میکشه و قبول میشه اسمش انحصار طلبی هستش!؟ و شمایی که انتظار داری بدون آزمون بهت پروانه وکالت بدهند؛ حق هستی! خیلی جالبه وای به حال اون موکل نگون بختی که شما بخوای با این استدلال ها تو دادگاه ازشون دفاع کنید! عمل کانون وکلا مر قانون هستش و بر اساس قانون وکالت و قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت عمل میکنه و تعیین تعداد کارآموز وکالت هم به استناد قانون بر اساس نظر اکثریت کمیسیون تعیین تعداد کارآموز برای حوزه هر کانون که دو نفر از قوه قضاییه و تنها یک از نفر از کانون وکلای دادگستری هستش، صورت می گیره شما حتی برا یک بار هم قانون رو در این مورد مطالعه نکردید و یه چیزی افتاده سر زبونتون به اسم انحصار طلبی در صورتی که حتی معنای این واژه رو هم بلد نیستید!

  7. اگر صدور پروانه کسب قصابی رو به قصاب ها بدیم چ اتفاقی می افته
    قطعا برای منافع شخصی صدور پروانه رو به حداقل میرسونند
    همین اتفاق توی صنف وکالت افتاده

  8. با سلام حق انتخاب شغل ، تغییر شغل و… مطالق قانون اساسی ازاد است وحق طبیعی یک فرد است. به نظر ورود کسانی که باز نشسته دادگستری و قاضی باز نشسته هستند به عرصه وکالت با عدالت بعضا در تضاد است، برگزاری ازمون جهت اعطای پروانه وکالت هم لازم هست تا حداقل سنجش از میان داوطلبان صورت پذیرد، اما انحصار طلبی قابل قبول نیست بهتر است هم پذیرش از سوی مرکز مشاوران قوه قضاییه صورت گیرد هم از سوی کانون وکلا.

  9. من کاری به صحت و سقم یا درستی و نادرستی مدرک دکترای احمد توکلی ندارم و اصلا برام مهم نیست
    چیزی که برام مهمه رانت و جذب غیر اصولی و ناحق کانون وکلا در جذب وکیله:
    آقای استاد شهبازی محترم!!!!
    چرا بهتون بر می خوره که یه نفر میاد ادعای انحصارطلبی کانون‌های وکلا از طرح آموزش و پذیرش وکالت رو می کنه و بجای دادن جواب منطقی و اصولی طرف مقابل رو به چالش می کشید..
    اسم این کار اگر فرار رو بعه جلو نیست پس چیه؟!!
    راستی یه سوال
    زمانی که خود شما پروانه وکالت رو گرفتی آیا اصلا آزمونی در کار بود؟؟
    و اگر بود مثل الان انقدر پر حاشیه و پر متقاضی بود و این همه رانت وچود داشت اونموقع؟!!
    شما لطف کن بجای جواب غیر منطقی و دور از شأن پاسخ منطقی به این سوالاتن بده…

  10. با سلام
    سردفتری، قضاوت،جذب یا نمیکنید اگر میکند برای خاصگان هر سال با بدمعیاری ظالمانه.
    مانده وکالت که انهم در نهایت بی کفایتی دستگاه، یه ازمونی را معلوم نیست رو چه حسابی بعنوان معیار گزینش وکیل برگزار میکند و هر سال هم با کم و کسر کردن پذیرش ،با افزایش نجومی هزینه دفترچه ، لزره براندام دانش اموختگان حقوق می افکند!!

    چرا برای مهندسین، پزشکان و… این سیستم را نداریم. ظلم به قشری که خود مبارزه با ظلم را سرلوحه دارد،، جفاست. تا کی باید شاهد این سوءمدیریتیها باشیم؟!!

    وکلای بدسواد کم نیستند، دانش اموخته های حقوق باسواد اما دست خالی از داشتن پروانه وکالت هم بی شمارند، تاسف..

    مانده این ازمون وکالت که با همه نقوصش از کف نیازمندان به این حرفه، محقین دودچراغ خورده رشته حقوق، برود!!

    قضات محترمی که عمری مستخدم دولت و قوه بودند، باید بروند به استراحت بپردازند و اگر واقعا خود را مدیون به جامعه حقوقی میدانند، قلم نویسندگی برگزینند. اگر هم نیازمند مالی هستند چرا نباید تامین می شدند که بخواهند وارد وکالت شوند!!
    آقایان چرا اینچنین ظلم می کنید که یه فردی با تجربه ایی به سن تازه فارق التحصیل شده حقوق، تجربه قضایی دارد ، پروانه وکالت بگیرد و در محاکم با وکلای جوان ما مقابل هم قراربگیرند. بخدا این ظلم است!!
    چرا ازین پتانسیل قوی در بخشهایی دیگر بهره نمیبرید!؟! این عرصه را برجوانان تنگ کردن نیست این عدم اعتماد به جوانان ، ایندگان کشور نیست!؟ پس چیست؟؟!

    چرا سهیمه بندی ها، چرا انحصاری طلبی در همین ازمون وکالت را باید شاهد باشیم!؟.

    چرا اینهمه فارغ التحصیل حقوق !؟ چرا اینهمه جوان تحصیلکرده سرگردان!؟چرا اینهمه وکلای بیکار!؟ چرا…
    کاش به این چرا ها جواب دهید.

    بلد نیستیم مدیریت کنیم، رها کنیم.،
    از چندکاربلد دعوت کنیم، شده درسطح عمومی از بین حقوق خواندگان رفراندم بگیریم برای اینچنین طرح ها، مگر غیر از این است که اینده مملکت ازآن اینهاست. بخدا بدتدبیری بس است

  11. ضمن سلام و احترام
    در این خصوص برای من سوالی پیش آمده و آن این است؛

    نفسِ این پرسش یعنی چه که می پرسند؛ “با این میزان پذیرش می خواهید چه کار کنید؟”

    این سوال یعنی تصمیم گیری برای سرنوشت و اعتبار و آبرو حیثت عده ای شهروند این مملکت!! مگر با پزشکان و مهندسان نظام پزشکی و خلبانانی که صلاحیت علمی و اخلاقی لازم را دارند و اضافه بر ظرفیتِ بازار کار هستند و بینِ آنان انسانهای نالایق و احیانا فاسد بس بسیار هست چه کار میکنند؟؟!

    مگر معتقد نیستیم که مردم و بازار آزاد رقابتی و شفافیت بهترین راه و روش است، پس چرا از قضاوتِ مردم و تالی فاسدهای احتمالی می هراسیم؟ (که این خودش یعنی کنترل بازارکار!) واقعیتی هست که باید کانون و قوه مجتمعا ساز و کاری برای مدیریت آن (گسترشِ نظارتها و سخت گیری ها و…) ارائه و اعمال کنند… ظرفیت وقتی معنایِ صلاحیت میدهد اصولا محدودیت در آن یعنی چه؟ چرا در قرن بیست و یکم؛ املاء و انشاء زبان فارسی و حتی انگلیسی یک وکیل مورد سوال قرار نمی گیرد؟ چرا سطوحِ مختلف سنجشِ توانایی و صلاحیتِ وکلاء (مشاور ، وکیل پایه ۱ و وکیل پایه ۲ و یا وکیل تجاری و… مسکوت است؟ و سوالات بی شمارِ بی پاسخ دیگر.

    کسی که امسال در آزمون شرکت میکند به شرطی که نصاب علمی و اخلاقی و معرفی نامه از چندین وکیل را (برای مثال با خود می آورد و ارائه میکند) به چه دلیلی باید مردود و مغفول واقع شود و از حق اجتماعی داشتن پروانه وکالت محروم باشد؟ و برای عالم و آدم توضیح بدهد که بخاطر محدودیت ظرفیت پذیرش نشده!؟

    بارها از طریق رسانه ها خوانده ایم که تا شورای رقابت ورود میکند میگویند ما صنف نیستیم و قص علی هذا و تا قوه ورود می کند می گویند ما مستقل هستیم و قص علی هذا!!! پس کانون کجاست؟ اگر عده ای با مسئولیت اجتماعی موسسه ای مردم نهاد را بنیاد گذاشتند و طبق قانون آن نهاد رسمی و مسئول بررسی صلاحیتها شد می بایست به انحاء مختلف ایجاد انحصار کند؟

    چون بنده خودم ۱۷ سال است این درد را حمل میکنم و اصولاً تست زَنِ بسیاری بدی هستم این را نمی گویم بلکه فقط سوالی است که هنوز و همچنان در موردش من و دیگرانی در این جامعه زندگی می کنیم و دوست داریم و می توانیم مفید باشیم ولی نمی گذارند، قانع نشده ایم…!

    1. چرا به انواع و اقسام سهمیه ها در آزمون و گرفتن پروانه وکالت بدون آزمون توسط کارمندان ادارات و قضات بازنشسته که حقوق بازنشستگی کافی هم دریافت میکنند معترض نیستید؟!!!!

    2. آقا یا خانم x733 که بسیار تمایل دارید وکیل دادگستری شوید، این سئوال را مطرح نموده اید که ((چرا در قرن بیست و یکم املاء و انشاء زبان فارسی … یک وکیل مورد سوال قرار نمی گیرد؟ )) خود شما اگر بخواهید مطابق قواعد و شیوه نگارش زبان فارسی به این متنی که نوشته اید نمره ای از صفر تا بیست بدهید ، چه نمره ای خواهید داد؟

      1. با سلام و عرض ادب

        دقیقا درست می فرمائید …..در نگارش جدید دیگر ما چیزی به نام انسانهای نداریم ….انسان های ….میکنند ، میدهد ، کجاست ، بخاطر ، همه غلط است ، تنوین هک که کلاً ندارد …..از لحاظ شیوه نگارش

        ( بینِ آنان انسانهای نالایق و احیانا فاسد بس بسیار هست چه کار میکنند؟؟! )
        این جمله را خودشان چند مرتبه بخوانند !!!!

        ولی نکته مثبتی که در این نوشته می باشد شهامت سخن گفتن است

    3. بزرگوار؛ شما که ادعا می‌فرمائید صرفا به جهت عدم توانایی در تست زنی در آزمون ورودی وکالت پذیرفته نشده‌اید و مدعی هستید که باید املاء و انشاء وکلا مورد آزمایش قرار گیرد؛
      قص علی هذا اشتباه است!!!! بهتر نیست ابتدا املاء خود را تکمیل فرمائید؟

  12. سلام من از مقالات دکتر شهبازی نیا در پایان نامه ارشد بهره بردم،ایشان با سواد هستند و به عنوان یک وکیل که افتخار همکاری با این استاد ارجمند را دارم میگویم که حرف ایشان متین است.

  13. با سلام خدمت ریاست محترم اسکودا. درود بر کسانی که هرگز از رانت و… در راه رسیدن به خواسته هاشون استفاده نکرده اند و در این زمینه همیشه تلاش کرده اند. بیاییم با تمام کسانی که با رانت به مقام میرسن و دنبال میان بر هستن نه بگوییم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا