جلیل مالکی: آزمون وکالت باقی و پابرجاست

پایگاه خبری اختبار- جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در واکنش به تایید طرح اصلاح مواد ۱ و ۷ قانون قانون اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهار قانون اساسی از سوی شورای نگهبان گفت: این مصوبه هیچ ارتباطی به کانون‌های وکلای دادگستری ندارد.

به گزارش اختبار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به این سوال که آیا وکالت جزء کسب و کار شناخته می‌شود یا خیر تصریح کرد: کسب و کار تلقی شدن مشاغل مختلف درباره آن دسته از موسسات دولتی و غیر دولتی است که از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، اما کانون‌های وکلا دادگستری هیچ سهمی از بودجه عمومی کشور ندارند.

وی ادامه داد: طی ۱۰۰ سال اخیر هیچ یک از کانون‌های دادگستری ریالی از بودجه دولت استفاده نکرده‌اند، به همین دلیل مشمول قانون نیستند.

مالکی ضمن اشاره به قانون و در پاسخ به این سوال که آیا وکالت مشمول این ماده می‌شود گفت: به موجب ماده ۲۹ قانون برنامه ششم کانون‌های وکلا خروج موضوعی از مصوبه شورای نگهبان و کسب و کار تلقی شدن دارند.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پاسخ به این سوال که آیا شائبه آزمون وکالت صحیح است یا خیر گفت: متأسفانه فضای رسانه‌ای ایجاد شده که به مردم القا می‌کند کانون‌های دادگستری زیر کسب و کار رفته‌اند، اما باید گفت ماهیت قانون‌ها کسب و کار نیستند، بلکه جزئی از حقوق ملت به شمار می‌روند و زیر فصل اقتصاد نیستند.

بیشتر بخوانید

مرجع قضایی، وکالت را کسب و کار ندانست

وی با بیان اینکه این مصوبه هیچ ارتباطی به کانون‌های وکلای دادگستری ندارد تصریح کرد: پذیرش کماکان با آزمون انجام می‌شود و همه ساله کمیسیون ماده یک کیفیت اخذ وکالت ظرفیت را مشخص کرده و ما بر اساس آن آزمون را برگزار می‌کنیم و آزمون وکالت باقی و پابرجاست و هیچ کسی نمی‌تواند بگوید آزمون منتفی شده است.

مالکی در پاسخ به این سوال که کسب و کار تلقی شدن مشاغل مختلف مربوط به چه دسته‌ای است گفت: تمام سازمان‌ها و نهاد‌هایی که مشمول ماده ۲۹ قانون برنامه ششم هستند و از بودجه دولت استفاده می‌کنند، کسب و کار تلقی خواهند شد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز تصریح کرد: وکالت به هیچ عنوان کسب و کار شناخته نمی‌شود، زیرا کار وکالت دادگستری مانند قضاوت است و هرگاه قضاوت کسب و کار شد وکالت هم به عنوان کسب و کار تلقی می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳۱ دیدگاه ها

  1. با سلام. حقیقت ماجرا این است که اگر ازمون وکالت برداشته شود دیگه انگیزه ای برای درس خوندن ما وجود نخواهد داشت.اگر وکالت ظرفیتش بیشتر بشه اصلا به صلاح نخواهد بود.به خدا قسم چند بار ازمون دادم قبول نشدم با این همه باز با اضافه کردن ظرفیت مخالفم.

      1. دوست گرامی اگر تعریف شما از انحصار اینی که میگی هست، خب تو آزمون ارشد یا دکتری هم جنابعالی ممکنه اصلا تراز مجاز شدن رو نیاری و مجاز به انتخاب دانشگاه نشی، حالا با ملاک شما یعنی تو کنکور دانشگاه هم انحصار هستش؟! یعنی نباید مثل کنکور دانشگاه ها یه فرقی بین اونی که رتبه یک میاره با رتبه ۱۶۰۰ باشه؟! یادمه یکی از بچه های دانشکده مون که ارشد تجارت بین الملل خونده بود تو آزمون دکتری حقوق نفت و گاز رتبه ۷ رو کسب کرد اما تو مصاحبه رد شد، اما ایشون مثل جنابعالی کاسه چه کنم چه کنم دستش نگرفت و خوند و سال بعد رتبه ۴ رو بدست آورد و با توجه به رتبه خوبش تو مصاحبه هم قبول شد و الان فارغ التحصیل دکتری رشته حقوق نفت و گاز دانشگاه تهران است. بنابراین، تمام حرفای جنابعالی و امثال شما بهانه برای درس نخوندن است و این که اراده ای ندارید که تلاش خودتون رو زیاد کنید تا تو آزمون قبول بشید و بیشتر دنبال لقمه آماده (پروانه وکالت بدون آزمون) هستید. الان یاد این ضرب المثل افتادم که میگه (باد آورده رو باد میبره)؛ یعنی اگه حتی ظرفیت و آزمون برای وکالت حذف بشه فگر نکنم کسی به عنوان موکل به شما مراجعه کند چون در بازار رقابتی عرصه عملی وکالت به عنوان مثال در تهران هیچ کس به شما پرونده نمیده. موفق و پیروز باشید.

  2. ب عنوان دانشپذیری ک چند ساله پشت ازمون وکالت موندم و قبول نشدم موافق حذف ازمون وکالت نیستم با سخنان اقای مالکی کاملا موافقم.

  3. باسلام
    جناب آقای مالکی انگار نمیدونن که مصوبه مجلس قانونه و میگن که ما از بودجه کشور استفاده نمی‌کنیم خیلی از نهادها و سازمان ها هستن ک از بودجه کشور استفاده نمیکنن ولی وقتی مصوبه مجلس باشه مجبور به اطاعت هستن هر چند برخلاف میلشون باشه و اگر منظورشون وکلای قوه قضائیه باشه که بودجشون زیر نظر قوه قضائیه است ک باز فرقی نمیکنه و وکالت بدون کنکور میشه چون هیچ کس وقت نمیذاره واس آزمون وکالت وقتی مرکز وکلای قوه قضائیه بدون آزمونه

  4. پاسخ ایشون قابل انتقاده مگر مشاعل صنفی که دارای اصناف هستند از بودجه دولتی استفاده میکنند؟ پس اگر اینطور باشه اون ها رو هم باید از ذیل اصلاحات خارج بدونیم، ثانیا قیاس وکالت و قضاوت از اساس باطل هست، قضاوت منصبی بوده که از آغاز همواره یکی از نهاد های حکومتی به حساب میومده در حالی که وکالت منصب و جایگاهی نیست، بلکه حرفه ایی که اشخاص به وسیله اون میتونن از حقوق شخص شده دفاع کنند.
    کانون وکلا برای خودش از این ویژه خواهی ها کیسه دوخته و این مسئله قابل کتمان و توجیه نیست.

  5. بفرمایید بعد از یکسال برو و بیا و تصویب مصوبه و اصلاح مصوبه … اخرش خندیدن به ریش ملت بود .. ؟؟ اصلا هدف از اصلاح مواد ۱ و ۷ چه بود ؟ چرا طرح شد ؟ چرا به شورای نگهبان رفت ؟ چرا برگشت ..چرا اصلاح شد چرا مجددا فرستاده شد .. بعد از یکسال کش و قوس حضرتعالی میگید اقا منظور ما نیستیم .. کار و کسب وکلا نیست ..
    این همه وقت مجلس و ملت و شورای نگهبان گرفته شد برای هیچ …
    چون یک جمله پیدا شده اونم از بودجه دولت وکلا و کانون وکلا ارتزاق نمیکند پس منظور کانون وکلا و ظرفیت کانون وکلا نیست؟
    البته شما مقصر نیستید. شما چه گناهی دارید .. بلاخره حقوق میگیرید . درامد دارید که این حرفها را بزنید

    1. رئیس کانون وکلای مرکز حقوق بگیر هستند؟! شما مطمئن هستید؟! از کدوم ارگان یا نهاد دولتی حقوق می‌گیرند؟! آقا یا خانم ناشناس به نظر بنده بهتر هست جنابعالی یه نگاه دوباره به قوانین وکالت بندازید به علاوه دستور زبان فارسی.
      موفق و پیروز باشید.

  6. تر خدا زود کارت ورود ب جلسه صادر کنید فردا باز کنسل میکنن
    دیگه انگیزه ای نمونده از بس جا ب جا شد

  7. خب این مسلمه که شغل خطیر وکالت جز کسب و کار نیست

    وکالت جز معدود مشاغلیه که در قانون اساسی ازش نام برده شده

    اگه وکالت جز کسب و کار باشه که فاتحه یه مملکت خونده ست

  8. دنیا شده دنیای رقابت به دور از انحصار و در یک فضای باز شما هنوز چسبیدید به آزمون و زدن تست از این قبیل چیزا و دکان تست فروشی و کاسبی موسسات واقعا جای تاسف داره با این طرز تفکرهای بسته. اینکه یک نفر که تازه دیپلم میگیره نه تجربه کاری داره نه سن انچنانی صرفا با حفظ کردن و نهایتا زدن تست میشه وکیل و میخواد دفاع کنه توجیه پذیره بدون این که صلاحیت علمیش بررسی بشه ولی اونی که تجربه کاری داری حداقل بصورت تخصصی تو زمینه هایی کار کرده تحصیلات عالیه هم داره صرف اینکه نمیتونه تست بزنه صلاحیت نداشته باشه خیلی جالبه پس تکلیف صلاحیت علمی افراد چی میشه حداقل با ساز و کارای مختلف وکلای اختصاصی بتونن کار کن نه صرفا بچسبید به این آزمون و فقط حی تاکید کنید برآن از چی میترسید اگه اینقدر از کیفیت علمی خودتون آگاهید پس رها کنید این کوبیدن بر طبل آزمون رو اگه وکالت کسب و کار نیست پس چرا پول میگیرن فی سبیل اله کار کنن مگه اینایی که وکیل شدن از آسمون اومدن پایین که اینقدر سرو صدا راه انداختین خیلی از افراد و تحصیلکرده های حقوق هستن که از همین به اصطلاح وکلا سواد حقوقی بسیار بالاتری دارند وکالت بیشتر در حال حاضر یک تکنیک شده با اندکی بررسی و مطالعه میشه کارها رو جلو برد. میدونم شاید نشر ندید ولی خواهشا بزارید در کمال بیطرفی

  9. عجب!!!!مهندسی هم مثل شهردار میماند و دکتر هم مثل مدیر منطقه بهداشت ، هر وقت شهردار و مدیر منطقه بهداشت کارش کسب و کار ازاد شد اونوقت کار و مهندس و دکتر هم کسب و کار آزاد میشود.

    1. سلام
      به نظر کانون وکلا داره از قانون تخطی میکنه . کسی که خودش باید حامی قانون باشه نباید از مصوبات مجلس که قانون هست سرپیچی کنه چون بر خلاف میلشون هست. اگه اینطوری باشه که هر نهادی یا ارگان یا … بلند میشه و میگه این قانون شامل ما نمیشه و کشور میشه حرج و مرج و هرکی به هرکی . کانون وکلا سالانه کلی پول به جیب میزنه و هر ساله هم قیمت ثبت نام و رو افزایش میده.
      درسته تا چند سال همه وکیل میشن و یه مدت کاسبیشون ضعیف میشه اما چند سال بعد خیلی از کسانی که وکیل شدن چون نمیتونن کسب درآمد کنن کناره گیری میکنن و دوباره وضعیت کار مطلوب میشه و در دانشگاه هم دیگه این همه فارق التحصیل حقوق نخواهیم دهشت.
      این طرح در درازمدت مطلوبه و عالی .

  10. خوب خدا را شکر که کانون وکلا تکلیف رو مشخص کرد وجایگاه خودش را تثبیت کرد و اون هم جایگاهی بالاتر از مجلس وحتی شورای نگهبان در تفسیر وتاویل قوانین وحتی تفسیر قانون اساسی

  11. فکر کنم شما دقیقا قانون اجرا رو مداقه نکردید.چون دقیقا گفته شده هر کسب و کاری که نیاز به پروانه مجوز…داره.قضاوت که پروانه نمیخواد جناب مالکی.

  12. چه خوب منم موافق آزمون هستم حداقل یه مشت بی سواد وکیل نمیشن اما توروجدتون قسم دو مرحله ایش نکنید انقدر هم اصلاحیه نزنید بزارید حداقل ما سال ۱۴۰۰ مثل شرایط امسال آزمون بدیم اصلا قانون اساسی و امور حسبی و هرچی که دلتون میخواد اضاف کنید فقط دو مرحله ای نشه

  13. ببخشید پس چرا قبل از تصویب این قانون کلی اعتراض کردید که تصویب نشود اگر ارتباطی به کانون نداشت چرا این همه جنجال برای اینکه این قانون تصویب نشود کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا