شرایط و نحوه دریافت پروانه بدون آزمون کارشناسی رسمی قوه قضاییه

پایگاه خبری اختبار- پروانه کارشناسی رسمی قوه قضاییه به دو شیوه با آزمون و بدون آزمون صادر و به متقاضیان ارائه می‌شود.

به گزارش اختبار، در کشور دو مرجع برای صدور پروانه کارشناسی رسمی دادگستری وجود دارد: «کانون کارشناسان رسمی دادگستری» و «مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه».

بخش عمده جذب در این دو نهاد از طریق شرکت در آزمون کارشناسی رسمی دادگستری است.

این آزمون مطابق قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار می‌بایست هر ساله برگزار شود.

با وجود این بعضی افراد در شرایط خاصی می‌توانند بدون شرکت در آزمون نیز پروانه کارشناسی رسمی قوه قضاییه را دریافت کنند.

مشمولان دریافت پروانه کارشناسی رسمی بدون آزمون

بر اساس ماده۱۰ آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم توسعه مصوب ۱۳۹۷ رئیس قوه قضاییه، متقاضیان دارای شرایط ذیل، بدون شرکت در آزمون به شرط طی دوره کارآموزی می‌توانند درخواست صدور پروانه بدون آزمون را ارائه نمایند:

  • اعضای هیئت علمی در رشته‌های مرتبط کارشناسی به شرط داشتن مدرک دکتری در رشته مرتبط و ۱۵ سال سابقه تدریس در رشته مذکور (آیین نامه اجرایی مرکز، ماده ۱۰، تبصره ۱).
  • اعضای هیئت علمی و کارشناسان رسمی شاغل در سازمان پزشکی قانونی کشور به شرط داشتن ۱۰ سال سابقه کار در سازمان مربوطه از آزمون معاف و در صورت داشتن ۱۵ سال سابقه از آزمون و کارآموزی معاف می‌باشند و پس از احراز سایر شرایط مندرج در ماده «۵» آیین‌نامه و در صورت تأیید صلاحیت علمی و اخلاقی و تجربه آنها توسط سازمان مذکور، به آنان پروانه کارشناسی در حوزه‌های قضائی که مورد نیاز می‌باشد اعطاء می‌شود.

نحوه ثبت نام پروانه کارشناسی رسمی بدون آزمون

ثبت‌نام برای دریافت این پروانه در سایت مرکز وکلا و کارشناسان قوه قضاییه به نشانی «www.23055.ir» صورت می‌گیرد.

متقاضیان می‌توانند پس از ورود به این سایت و کلیک بر روی سربرگ «سامانه ها»، گزینه «امور هیئت علمی و قضات» را انتخاب کنند.

مرحله بعدی نیز انتخاب پیوند «متقاضیان پروانه کارشناسی» است.

پس از ورود به سامانه، می‌بایست فرم پیش‌ثبت‌نام تکمیل شود.

 پس از تکمیل فرم و تایید آن، پیامکی حاوی اطلاعات نام کاربری و رمز عبور و آدرس صفحه ورود برای متقاضیان ارسال می‌گردد.

در ادامه، داوطلبان باید جهت ثبت نام خود در سامانه جذب، وارد سامانه جذب به آدرس «jazb.23055.ir» گردند. پس از ورود به این سامانه، می بایست نام کاربری، رمز عبور و کد امنیتی را وارد نمایند.

 پس از ورود به صفحه ظاهر شده مطابق شکل زیر، به صورت خودکار پیامکی حاوی کد به شماره تلفن همراه کاربر ارسال می شود که با ورود آن کد در قسمت «کد پیامک شده» و کلیک بر دکمه «ثبت» کاربران می توانند وارد محیط کاربری خود شوند.

پس از ورود به محیط کاربری، از قسمت «کارتابل» با کلیک بر روی گزینه «فعالیت‌های من»، مراحل ثبت نام را طی نموده و اطلاعات مربوطه را تکمیل می‌نمایند.

پس از تکمیل تمام مراحل ثبت‌نام، متقاضی می‌بایست منتظر بررسی و اعلام نظر مرکز بماند.

شرکت در مصاحبه

آن دسته از داوطلبان صدور پروانه بدون آزمون که می بایست در مصاحبه شرکت نمایند، با هماهنگی واحد سنجش و ارزیابی، در جلسه مصاحبه شرکت می‌کنند.

زمان و مکان مصاحبه ۲ الی ۴ روز زودتر و از طریق پیامک و کارتابل شخصی داوطلبان اطلاع داده می شود. سوالات مصاحبه هم از مطالب تخصصی رشته و هم مسائل عمومی خواهد بود.

تهیه منابع آزمون کارشناسی رسمی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۷ دیدگاه ها

  1. افتضاح تر از این در مهندسین ناظر ساختمان در ایران هستند که مثلا آقای فلان مهندس ناظر یک مجتمع ۴۰ واحدی در تهران است و این مهندس شاغل تمام وقت در عسلویه است و آخر هرماه اگه مرخصی داشته باشه باید خانواده را به مسافرت و تفریح ببره از جمله شمال،مشهد،کیش و…
    سازنده هم خداخواسته به سلیقه خود پروژه اش را از کلنگی دو طبقه به کلنگی ۸ طبقه تبدیل میکنه و خدا می داند که اگه زبانم لال زلزله متوسط به بالا اتفاق بیفته چه فجایعی که ببار نخواهد آورد.
    مسوولین محترم باید به ان مهندس حقوق کافی بدهند و اجازه کارنظارت به افراد شاغل نباید داده شود.
    درضمن حق الزحمه مهندس ناظر را هم نباید با هزینه ساخت متری ۴ ملیون در ۱۴۰۲ حساب کنند که هم توهین و آبروریزی خود مسوولین میشه و هم توهین به مهندس ناظر هست که هزینه ۱۵ ملیون تومان واقعی را ۴ ملیون اعلام می کنند.

  2. از مسولین کشور خواهشمندیم کارشناسی را شغل اصلی در نظر بگیرند و در آزمون و پذیرش کارشناس حساسیت بخرج دهند چرا که شغل کارشناسی از تاثیرگذارترین در رأی قضات محترم است و اگر در گزینش کارشناس دقت نشود و ملاک های علمی و دینی و اخلاقی لحاظ نگردد و آنرا بعنوان شغل دوم یا سوم افراد تلقی کنند لطمات جبران ناپذیری بر صدور آرای دادگاهها و پیرو آن به مردم مظلومی که حقوقشان پایمال شده وارد خواهد شد پس لطفاً دقت نمایید…

  3. کارشناسیکه فقط باید تو حیطه خودش انجام به عمل کنه گزینش از هیت علمی و باسابقه دارا میشه این چیزارو فقط تو ایران میشه دید طرف استاد دانشگاه هست باید تمام وقتشو وقف به اموزش کنه نه که هم کارشناس باشه هم وکیل هم استاد هم یه شغله دیگه باز قشنگ از هر چیزی ناخنک بزنی و در عمل صفر باشی چون وقتشو نداری و علمتم به روز نکردی نه با زمان نه با تجربه …من مسول بودم قبل اطلاعیه زدن و اگهی انتشار و ثبت نام تو پورتاله مربوطه یه باکس میزاشتم استعفا طرف تا فقط بی شغلا بیان که کیفیت کار بره بالا نه فقط یکی که اینور شونه سینش بزنه من فلان فلانم در عمل هیچکارم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا