پایگاه خبری اختبار

برای تسلط بر حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت چه بخوانیم؟

آموزش جامع مدنی و آیین دادرسی مدنی و مختصر تجارت دکتر محمد مهدی توکلی در فروشگاه دادبازار

سه درس حقوق مدنی، حقوق تجارت و آیین دادرسی مدنی از درس‌های پایه‌ای و مهم رشته حقوق محسوب می شوند که اهمیت بالایی در آزمون های حقوقی دارند. در اغلب آزمون های حقوقی، از جمله آزمون وکالت، این سه درس از منابع اصلی سوالات هستند.

ضریب درس های حقوق مدنی، تجارت و آیین دادرسی مدنی در آزمون وکالت

در آزمون وکالت کانون‌های وکلای دادگستری، درس‌های حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی با ضریب ۳، بالاترین ضریب را در بین مواد امتحانی دارند. حقوق تجارت هم در آزمون وکالت ضریب ۲  دارد. در آزمون مرکز وکلا و مشاوران قوه قضاییه هر سه درس حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی و حقوق تجارت، ضریب ۲ دارند.

دغدغه های داوطلبان آزمون حقوقی برای فراگیری دروس مدنی و آیین دادرسی مدنی و تجارت

دغدغه اول را مولف برطرف می کند اما دغدغه دوم به سطح دانش، سواد و اطلاعات حقوقی خواننده بر می گردد. با این حال یک منبع مفید آزمونی هم می تواند در برطرف کردن این مشکل کمک کند و ارتباط مفهومی و نوشتاری بهتری با مخاطب خود برقرار کند.

ویژگی منابع مفید آزمونی در دروس حقوقی

منبع مفید آزمونی، منبعی است که بیشتر داوطلبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و در عین حال پوشش کاملی از قوانین اصلی و خاص حقوقی داشته باشد. به عبارت دیگر، منبعی مفید و مناسب است که در کنار طرح جامع و کامل مباحث مطرح در آزمون حقوقی (شامل قوانین خاص و آرای وحدت رویه) بیان ساده، روان و قابل فهم داشته باشد.

قدرت بیان و توانایی نویسنده در ساده سازی مطالب آزمونی، می تواند بر پرباری منبع آزمونی اضافه کند و به تبع آن، کتاب و نویسنده را از اقبال و استقبال خواننده بهره مند کند.

منابعی که در سال های اخیر از چنین اقبال و استقبالی برخوردار شده است، اندک اما، رو به فزونی است. مجموعه کتاب‌های تالیفی دکتر محمد مهدی توکلی، از جمله کتاب‌هایی است که به دلایل فوق مورد استقبال قرار گرفته است. از دکتر توکلی، در زمینه منابع آزمونی، کتب متعددی تالیف شده است.

مجموعه کتب مختصر توکلی

داوطلبان آزمون های حقوقی، دکتر توکلی را با مجموعه کتاب‌های مختصر او به خاطر می آورند. مختصر حقوق مدنی توکلی، مختصر حقوق تجارت توکلی و مختصر آیین دادرسی مدنی توکلی از تالیفات قبلی مولف است: شرحی مختصر، ساده و روان بر منابعی مفصل و سنگین.

مجموعه آموزش جامع دکتر توکلی

با تالیف مجموعه کتاب‌های آموزش جامع توکلی، چاپ و انتشار مجموعه کتاب‌های مختصر، متوقف شد. اکنون مجموعه دو جلدی آموزش جامع حقوق مدنی، جایگزین مختصر حقوق مدنی شده است. مجموعه دوجلدی آموزش جامع آیین دادرسی مدنی نیز جایگزین مختصر آیین دادرسی مدنی است. اما در زمینه حقوق تجارت، هم چنان کتاب مختصر حقوق تجارت توکلی چاپ و منتشر می شود.

علل استقبال و اقبال از کتاب‌های توکلی

خروج از نسخه موبایل