آییننامه اجرایی بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت
مصوبه شماره 99472/ت64155هـ مصوب 1404/6/26 هیات وزیران
وزارت راه و شهرسازی
سازمان برنامه و بودجه کشور
هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۵/۲۹ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و تأیید شورای عالی هماهنگی ترابری کشور و به استناد بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴۰۳، آییننامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
آییننامه اجرایی بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران
(موضوع عوارض جبران خسارات وارد شده به جادهها براساس میزان بار محوری و صدمه وارد شده به جادههای کشور توسط کامیونها و کامیونتها)
ماده ۱- در این آییننامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار میروند:
الف- کامیون و کامیونت: وسایل نقلیه موضوع جزء (۱۱) بند (الف) ماده (۱) آییننامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی.
ب- تن – کیلومتر: میانگین کرایه هر تن – کیلومتر کالای حمل شده در کشور مندرج در سند حمل (بارنامه).
ماده ۲- عوارض جبران خسارت واردشده به جادههای کشور ناشی از حمل بار توسط انواع کامیون و کامیونت (دارای بارنامه) در راههای برونشهری براساس بار محوری و میزان صدمه وارد شده و مطابق با جدول زیر تعیین و وصول میگردد:
جدول عوارض جبران خسارت واردشده به جادههای کشور ناشی از حمل بار براساس میزان بار محوری و پیمایش
نوع وسیله نقلیه | عوارض جبران خسارت برای هر وسیله به ازای هر تن کیلومتر |
درصد جبران خسارت نسبت به تن کیلومتر سال ۱۴۰۳ |
کامیونت | ۴۵۲ | ۳.۸ |
کامیون دومحور | ۵۱۸ | ۴.۳ |
کامیون سه محور | ۳۶۰ | ۳ |
کامیون چهارمحور و بالاتر | ۴۰۴ | ۳.۴ |
بوژی (بارهای ترافیکی) | ۶۰۰ | – |
تبصره- مبالغ و درصدهای ذکر شده در هر ردیف در جدول فوق معادل درصدی از تن – کیلومتر عملیاتی سال ۱۴۰۳ (کرایه مندرج در بارنامه) می باشد. وزارت راه و شهرسازی مکلف است اعداد مندرج در جدول فوق را به صورت سالیانه متناسب با درصدی از نرخ تن – کیلومتر مصوب هر سال بروزرسانی و به هیئت وزیران ارائه کند.
ماده ۳- عوارض وصولی این آییننامه به حساب خزانه داری کل کشور واریز میشود تا در قالب قوانین بودجه سنواتی صرف اجرای اهداف موضوع بند (الف) ماده (۵۹) قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران گردد.
معاون اول رئیس جمهور – محمدرضا عارف