نماد سایت پایگاه خبری اختبار

آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۲۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

آیین نامه اجرایی بند (چ) ماده (۱۳) قانون مدیریت بحران کشور قانون حمایت قضایی و بیمه‌ ‏ای از ماموران یگان حفاظت محیط­ زیست و جنگل­بانی

آیین‌نامه اجرایی بند (چ) ماده (۱۳) قانون مدیریت بحران کشور

وزارت امور اقتصادی و دارایی

سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور

هیأت وزیران در جلسه ۲۶/۵/۱۳۹۹ به پیشنهاد سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد بند (الف) تبصره (۲۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور، آیین­نامه اجرایی بند یادشده را به‌شرح زیر تصویب کرد:

آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۲۱) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور

ماده۱ـ در این آیین‌نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور.

۲ـ دستگاه اجرایی: دستگاه­های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ که به نحوی از انحا از بودجه عمومی استفاده می­ نمایند و شرکت­های دولتی مندرج در جزء (۱) بند (هـ) تبصره (۲) قانون، با رعایت مستثنیات جزء (۴) بند (الف) تبصره (۲۱) قانون.

۳ـ کارکنان: کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کارمعین (مشخص)، کارگری، کارکنان حوزه سلامت براساس قانون مربوط به خدمت پزشکان و پیراپزشکان و سایر کارکنان که بر اساس ضوابط و مقررات مربوط به موجب حکم یا قرارداد مقام صلاحیت­دار در یک دستگاه اجرایی به خدمت پذیرفته می­ شوند.

۴ـ پرداخت مستقیم و مستمر: حقوق، فوق‌العاده‌­ها و مزایایی که طبق قوانین و مقررات مربوط، در حکم کارگزینی یا قرارداد منعقده با کارکنانی که رابطه مستقیم استخدامی یا بکارگیری با دستگاه اجرایی دارند، درج شده است.

۵ ـ سایر پرداخت­ها: اضافه کار، هرگونه پاداش و هرگونه پرداخت نقدی و معادل ریالی کمک­های رفاهی غیرنقدی به کارکنان.

۶ ـ سامانه پاکنا: پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) که یکی از زیر سامانه­ های سامانه کارمند ایران می­باشد و ثبت و به‌­روزرسانی اطلاعات کارکنان دستگاه اجرایی کشور در آن صورت می­پذیرد.

۷ـ سامانه ثبت حقوق و مزایا: یکی از زیرسامانه­‌های سامانه کارمند ایران است که در اجرای ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب ۱۳۹۵ـ و تصویب­نامه شماره ۹۹۱۴۵/ت۵۵۲۲۳هـ مورخ ۲۸/۷/۱۳۹۷ و طبق این آیین‌نامه، دستگاه‌های اجرایی مکلف به ثبت و به‌­روزرسانی اطلاعات پرداخت­های مستقیم و مستمر و سایر پرداخت­ها به کارکنان می‌باشند.

ماده۲ـ کلیه دستگاه­های اجرایی مکلفند اطلاعات کارکنان و پرداخت­های مستقیم و مستمر و سایر پرداخت­ها به تمامی آنان را در سامانه کارمند ایران (سامانه­‌های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا) ثبت و همواره بروزرسانی نمایند.

تبصره۱ـ ثبت اطلاعات در سامانه­‌های پاکنا و ثبت حقوق و مزایا، هیچ­گونه حقی برای استخدام و یا بکارگیری اشخاص در هیچ یک از دستگاه­های اجرایی ایجاد نمی­کند.

تبصره۲ـ صدور شماره مستخدم/شناسه برای کارکنان رسمی، پیمانی، قرارداد کار معین (مشخص) و کارگری که براساس مجوزهای قانونی و با رعایت قوانین و مقررات مربوط در دستگاه اجرایی مشمول ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری ـ مصوب ۱۳۸۶ـ استخدام یا بکارگیری شده‌­اند، در سامانه کارمند ایران صورت می­پذیرد.

تبصره۳ـ چگونگی ثبت اطلاعات کارکنان موضوع جزء (۴) بند (الف) تبصره (۲۱) قانون، در شیوه‌­نامه مستقلی که توسط سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح تدوین می­شود، تعیین می­‌گردد.

ماده۳ـ سازمان‌های اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی موظفند اقدامات لازم را برای تبادل اطلاعات بین سامانه کارمند ایران و سامانه­‌های جامع بودجه و خزانه‌­داری الکترونیکی با روش تبادل اطلاعات الکترونیک (وب سرویس) بعمل آورند.

ماده۴ـ سازمان برنامه و بودجه کشور نسبت به تخصیص اعتبار پرداخت­‌های مستقیم و مستمر کارکنان رسمی، پیمانی و قراردادی دارای شناسه و محاسبه هزینه­‌های پرسنلی شرکت­های دولتی با دریافت اطلاعات کارکنان به صورت تبادل اطلاعات الکترونیک (وب سرویس) با سامانه کارمند ایران اقدام نماید.

تبصره ـ تخصیص اعتبار پرداخت­های مستقیم و مستمر به سایر کارکنان و سایر پرداخت­ها به تمامی کارکنان متناسب با اطلاعات سامانه کارمند ایران انجام می­شود.

ماده۵ ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌­داری کل کشور) پرداخت مستقیم و مستمر به تمامی کارکنان دستگاه­های اجرایی که از محل اعتبارات هزینه­ای و از منابع عمومی و اختصاصی حقوق دریافت می­نمایند را پس از دریافت درخواست وجه از دستگاه اجرایی (مطابق با اطلاعات ثبت شده توسط دستگاه اجرایی در سامانه کارمند ایران) و در سقف تخصیص اعتبار صادره توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و پس از اطمینان از ثبت اطلاعات کارکنان در سامانه کارمند ایران از طریق دریافت اطلاعات به صورت تبادل اطلاعات الکترونیک (وب سرویس) با سامانه مذکور، صورت دهد.

تبصره ـ رفع مغایرت­‌های احتمالی و هشدارها و خطاهای اعلام شده توسط سامانه درخواست وجه الکترونیکی موضوع این ماده با اطلاعات ثبت شده در سامانه کارمند ایران بر عهده دستگاه اجرایی است.

ماده۶ ـ دستگاه­های اجرایی مکلفند براساس ساز و کارهایی که توسط سازمان اداری و استخدامی کشور اعلام خواهد شد، بسترهای موردنیاز فنی و ارتباطی تبادل برخط اطلاعات سامانه (سیستم­)های کارمندی (پرسنلی) خود بر سامانه کارمند ایران را به‌گونه­‌ای آماده نمایند که فرایند ثبت و بروزرسانی اطلاعات موضوع ماده (۲) این آیین‌نامه به صورت برخط انجام شود.

ماده۷ـ مسئولیت حسن اجرای این آیین­‌نامه در دستگاه­های اجرایی حسب مورد برعهده بالاترین مقام (یا مقام مجاز از طرف وی در امور اداری استخدامی) و ذیحساب/ مدیر مالی دستگاه اجرایی است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ اسحاق جهانگیری

خروج از نسخه موبایل