نماد سایت پایگاه خبری اختبار

آیین نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

آیین نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

آیین نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

آیین نامه اجرایی بندهای (الف) و (ب) ماده (۳۷) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند

١- قانون: قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور – مصوب ۱۳۹۵

۲- مؤسسه: مؤسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام خمینی (ره).

٣- دفتر: دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی).

ماده ۲- وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی، علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش، دانشگاهها و مراکز علمی و جهاد دانشگاهی، مراکز فرهنگی و هنری، حوزه های علمیه، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شهرداری ها و سایر دستگاههای مربوط موظفند به منظور پشتیبانی از مراکز تحقیقاتی و آموزشی حوزوی از طریق شورای عالی حوزه های علمیه و دانشگاهی، تشکل های اجتماعی – فرهنگی مردم نهاد در زمینه اسلام شناسی، شیعه شناسی، ایران شناسی و اندیشه های انقلاب اسلامی و شخصیتها و نهادها و مجامع تقریبی و همچنین گسترش شبکه های مجازی بین المللی و فعالیتهای رسانه ای و هنری با ساماندهی مادی و معنوی و توسعه سرمایه انسانی و مقابله با جبهه معاند نظام اسلامی اقدامات و برنامه ریزی های لازم را انجام دهند.

ماده ۳- دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲) این آیین نامه مکلفند برنامه های عملیاتی خود در راستای اجرای بندهای (الف) و (ب) ماده (۳۷) قانون را به منظور پیش بینی اعتبارات لازم در لوایح بودجه سنواتی به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه کنند.

ماده ۴- سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است تمهیدات لازم جهت اجرایی شدن برنامه ها و اقدامات دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲) این آیین نامه و همچنین اجرایی شدن خط مشی حضرت امام خمینی (ره) و سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) را از طریق درج در بودجه سنواتی، ضوابط اجرایی بودجه، بخشنامه بودجه، موافقتنامه اعتبارات هزینه ای و تملک داراییهای سرمایه ای حسب مورد و ساماندهی نحوه هزینه کرد اعتبارات، پیش بینی نماید.

ماده ۵ – به منظور تحقق مفاد بند (ب) ماده (۳۷) قانون، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد دانشگاهی و کلیه دانشگاهها و پژوهشگاهها مکلفند اقدامات زیر را با هدف زنده و نمایان نگهداشتن مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و اندیشه دینی، سیاسی و فرهنگی و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) انجام دهند:

١- تقویت مطالعات، پژوهشها و حمایت از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی با محوریت موضوعات یادشده.

۲- اتخاذ تمهیدات لازم جهت طرح موضوعات فوق در رشته های مختلف تحصیلی علوم انسانی به تناسب رشته های مزبور و ارزیابی نتایج حاصل شده و تدوین مباحث جدید با توجه به تحولات فرهنگی جامعه.

٣- حمایت از فعالیتهای فوق برنامه دانشجویی مرتبط با موضوعات یادشده، از طریق برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها، همایش ها، نشست های تخصصی، اردوها و برنامه های گردشگری

ماده ۶- به منظور حمایت از آثار و تولیدات فرهنگی، هنری و ادبی با موضوع مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و اندیشه دینی، سیاسی و فرهنگی و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است اقدامات زیر را انجام دهد:

١- برگزاری جشنواره های فرهنگی، هنری، رسانه ای، دینی و قرآنی در سطح ملی و معرفی برترین آثار فرهنگی، ادبی و هنری در سطح داخلی و بین المللی

۲- تجهیز کتابخانه های عمومی و کتابخانه های مدارس، دانشگاهها و مراکز دانشگاهی، علمی و حوزوی به آثار حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با همکاری مؤسسه و دفتر.

٣- حمایت از تولید و نشر موضوعات مرتبط با این آیین نامه در فضای مجازی.

ماده ۷ – وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مکلف است براساس تقاضای موسسه یا دفتر و در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط نسبت به مرمت و احیای اماکن منتسب به حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) اقدام نماید. منابع مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط تأمین خواهد شد.

ماده ۸- به منظور گسترش آرا و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خارج از کشور و بهره گیری از دیدگاه های اشخاص حقیقی و حقوقی خارج از کشور، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مکلف است با هماهنگی سایر دستگاه های مرتبط که در خارج از کشور فعالیتهای عملی و فرهنگی دارند، اقدامات زیر را انجام دهد

۱- شناسایی و برقراری ارتباط فرهنگی با اشخاص حقیقی و حقوقی تاثیرگذار و فعال در عرصه پژوهش و ترویج اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خارج از کشور.

۲- شناسایی و گردآوری آثار مکتوب و غیر مکتوب اشخاص حقیقی و حقوقی در کتب، نشریات و رسانه های جمعی و الکترونیکی در سطح جهانی با موضوع حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی).

٣- تجهیز کتابخانه های معتبر و مهم جهانی و مراکز ایران شناسی و شرق شناسی و رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به آثار حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با همکاری مؤسسه و دفتر.

۴- تبیین و ترویج آرا و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در سطوح بین المللی با نیازسنجی و تعیین اولویتها و بهره گیری از روش های مناسب از طریق برگزاری همایش ها، نمایشگاهها، نشست های علمی، فرهنگی و آموزشی و ارتباط با مراکز اسلام شناسی و ایران شناسی و استفاده از ظرفیت رسانه های جمعی در کشورهای مختلف و برنامه های برون مرزی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.

۵ – حمایت مادی و معنوی از هنرمندان، مؤلفان و نویسندگان خارجی و اشخاص حقوقی خارجی به منظور تولید و ارایه آثار ارزنده علمی، فرهنگی و هنری درباره آرا و اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی).

ماده ۹ – شهرداریها موظفند زمینه و شرایط لازم جهت بهره گیری از فرهنگسراها و دیگر مراکز فرهنگی و هنری و فضاهای گردشگری را جهت معرفی و نشر اندیشه حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) با استفاده از ابزارهای نوین تبلیغاتی موثر و جذاب در سطح کشور با همکاری مؤسسه و دفتر فراهم نمایند.

ماده ۱۰ – به منظور آشنایی قشرهای مختلف جامعه به ویژه نسل جوان با مبانی اسلام ناب محمدی (ص) و اندیشه دینی، سیاسی و فرهنگی و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف به تولید و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی در شبکه های ملی و استانی و تولید محتوا در فضای مجازی به صورت مستقیم و غیر مستقیم با کیفیت فاخر و مطلوب برای مخاطبان در رده های مختلف سنی به ویژه کودک و نوجوان و با تکیه بر نظرسنجی ها و ارزیابی های مستمر میباشد.

ماده ۱۱ – دستگاههای اجرایی موضوع ماده (۲) این آیین نامه موظفند برای فراهم شدن امکان ارزیابی و آگاهی عموم، گزارش عملکرد خود در اجرای این آیین نامه را در مقاطع زمانی شش ماهه به سازمان برنامه و بودجه کشور، مؤسسه و دفتر ارایه و به صورت سالیانه از طریق سامانه های در دسترس عموم منتشر کنند.

محمد مخبر معاون رئیس جمهور

خروج از نسخه موبایل