نماد سایت پایگاه خبری اختبار

آیین نامه اجرایی جزء (۵) بند (ب) ماده (۷۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه

آیین نامه اجرایی بند (چ) ماده (۱۳) قانون مدیریت بحران کشور قانون حمایت قضایی و بیمه‌ ‏ای از ماموران یگان حفاظت محیط­ زیست و جنگل­بانی

آیین‌نامه اجرایی بند (چ) ماده (۱۳) قانون مدیریت بحران کشور

هیئت وزیران در جلسه ۲۵ /۴ /۱۳۹۹ به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد جزء (۵) بند (ب) ماده (۷۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران – مصوب ۱۳۹۵ – آیین‌ نامه اجرایی جزء یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه اجرایی جزء (۵) بند (ب) ماده (۷۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

ماده ۱ – در این آیین ‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱ – وزارت: وزارت کشور (اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی).
۲ – سازمان: سازمان بیمه سلامت ایران.
۳ – افراد خارجی مقیم کشور: کلیه افراد خارجی مقیم کشور از جمله پناهندگان گروهی دارای مدارک قانونی مورد تأیید وزارت و افراد خارجی دارای گذرنامه. (اصلاحی ۱۳۹۹/۶/۳۱)
۴ – حق بیمه: سرانه بیمه پایه سلامت افراد خارجی مقیم کشور که سالانه توسط هیئت وزیران تعیین می شود.
۵ – مشمولین آسیب ‌پذیر: آن دسته از افراد خارجی مقیم کشور که مبتلا به بیماری خاص هستند و با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی خانوار و اعلام وزارت، آسیب پذیر محسوب می ‌شوند.

ماده ۲ – کلیه افراد خارجی مقیم کشور به استثنای افرادی که به موجب قوانین و مقررات مربوط دارای بیمه پایه سلامت از صندوق ها و سازمان ها و شرکت‌ های بیمه گر باشند، مشمول این آیین ‌نامه هستند.

تبصره – کلیه صندوق ‌ها و سازمان ‌ها و شرکت ‌های بیمه‌ گر موظفند اطلاعات مربوط به مشترکین بیمه پایه سلامت افراد خارجی مقیم کشور را به وزارت و سازمان ارسال کنند.

ماده ۳ – وزارت موظف است ظرف یک ماه از تاریخ لازم ‌الاجرا شدن این آیین‌ نامه با هماهنگی سازمان، نسبت به تدوین ساز و کار مناسب جهت اطلاع رسانی در راستای افزایش سطح آگاهی مشمولین پوشش بیمه پایه سلامت موضوع این آیین نامه و مزایای آن اقدام کند. سازمان مکلف است اطلاعات لازم در این خصوص را مطابق درخواست وزارت در اختیار آن قرار دهد.

ماده ۴ – نرخ حق بیمه افراد مشمول این آیین نامه همه ساله در اجرای ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه با اولویت به نسبت مدت اقامت و به تفکیک مشمولینی که کمتر و بیشتر از یک سال مجوز اقامت دارند و در چهارچوب تعادل منابع و مصارف بر اساس علم محاسبات بیمه‌ای با پیشنهاد سازمان و با همکاری وزارت کشور و با رعایت ساز و کار مندرج در ماده (۹) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور – مصوب ۱۳۹۵ – به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید. (اصلاحی ۱۳۹۹/۶/۳۱)

ماده ۵ – مشمولین این آیین ‌نامه مکلفند صد درصد (۱۰۰ %) حق بیمه خدمات درمانی را جهت برقراری پوشش بیمه سلامت اعضای خانوار به صورت ماهانه پرداخت کنند. حق بیمه مشمولین آسیب‌ پذیر به صورت پنجاه درصد (۵۰ %) از طریق یارانه دولت و پنجاه درصد (۵۰ %) توسط خود فرد یا در صورت تحقق از محل کمک ‌های بین ‌المللی برای پناهندگان گروهی تأمین می ‌شود.

تبصره ۱ – تداوم پوشش بیمه سلامت منوط به پرداخت حق بیمه است.

تبصره ۲ – شناسایی مشمولین آسیب ‌پذیر بر اساس دستورالعملی خواهد بود که ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین ‌نامه، با مسئولیت وزارت و با همکاری سازمان تهیه و ابلاغ می‌ شود.

ماده ۶ – وزارت موظف است امکان احراز هویت کلیه بیمه شوندگان افراد خارجی مقیم کشور را از طریق شناسه واحد برخط برای سازمان فراهم کند.

ماده ۷ – بسته خدمتی سازمان برای مشمولین این آیین ‌نامه در بخش سرپایی، بستری و بستری موقت، مشابه سایر بیمه شدگان است.

ماده ۸ – کلیه دستگاه‌ ها و سازمان‌ های مرتبط با امور افراد خارجی مقیم کشور ملزم به ارایه اطلاعات مورد نیاز موضوع این آیین ‌نامه به وزارت هستند.

ماده ۹ – سازمان موظف است اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این آیین ‌نامه را به صورت سالانه پیشنهاد کند و سازمان برنامه و بودجه کشور آن را در لوایح بودجه سنواتی منظور نماید.
وزارت و سازمان مکلفند در مقاطع زمانی شش‌ ماهه گزارش عملکرد این آیین ‌نامه را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه کنند.

اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهور

خروج از نسخه موبایل