نماد سایت پایگاه خبری اختبار

از وعده ۲۰ درصدی تا افزایش ۱۲ درصدی

آزمون وکالت 98

افزایش ظرفیت کانون‌های وکلا در آزمون سال ۹۸ چقدر بوده است؟

پایگاه خبری اختبار- رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری (اسکودا) روز ۶ شهریورماه ظرفیت تمامی کانون‌های وکلا در آزمون وکالت سال ۱۳۹۸ را اعلام کرد و از افزایش ۳۷۱ نفری ظرفیت امسال نسبت به سال ۹۷ خبر داد.

به گزارش اختبار، بر اساس جدولی که در صفحه اینستاگرام مرتضی شهبازی‌نیا قرار گرفته بود، مجموع ظرفیت امسال ۳ هزار و ۴۵۱ نفر است که ۱۲ درصد نسبت به ظرفیت ۳ هزار و ۸۰ نفری سال گذشته افزایش یافته است.

اما نکته شایان توجه آن است که چند روز پیش از انتشار این جدول (روز ۲ شهریور) شهبازی‌نیا در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا اعلام کرده بود که ظرفیت آزمون امسال حدود ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. او در این مصاحبه گفته بود:

البته هنوز برخی از کانون‌ها کمیته افزایش ظرفیت را تشکیل نداده‌اند بنابراین عدد قطعی و نهایی افزایش ظرفیت را نمی توان اعلام کرد اما به طور کلی و میانگین در همه کانون‌ها حدود ۲۰ درصد افزایش پذیرش خواهیم داشت.

علاوه‌بر آنکه میزان افزایش ظرفیت تا حد زیادی کمتر از ۲۰ درصدی پیش‌بینی‌شده بود، ظرفیت برخی کانون‌ها مانند کانون قم و کانون فارس و کهگیلویه و بویراحمد نسبت به سال قبل کاهش معناداری داشته‌اند؛ به‌طوری که ظرفیت کانون قم ۷۴ درصد و ظرفیت کانون فارس ۵۰ درصد کم‌تر شده است.

علی پزشکی، نایب‌رئیس اسکودا، در گفت‌وگو با خبرنگار اختبار درباره دلیل تفاوت رقم افزایش ظرفیت امسال با آنچه از سوی رئیس اسکودا اعلام شده بود، اظهار داشت:

 آنچه ریاست محترم اسکودا گفته است یک خبر قطعی نبوده بلکه صرفاً یک پیش‌بینی می‌باشد.  با توجه به آن که تا پیش از  اعلام  ۲۰ درصد توسط دکتر شهبازی‌نیا، هنوز برخی از کانون ها ظرفیت قطعی خود را اعلام نکرده بودند، بنابراین مشخص است که گفته رئیس اتحادیه سراسری وکلا بیشتر از آنکه ماهیت خبر حتمی داشته باشد، ماهیت پیش‌بینی دارد.


به‌هر حال، با توجه به افزایش ظرفیت سیصدنفری کانون وکلای دادگستری مرکز، به‌نظر می‌رسد این کانون همچنان یکی از جذاب‌ترین انتخاب‌ها برای داوطلبان خواهد بود. همچنین افزایش داوطلبان کانون‌هایی مانند اصفهان و کرمان نیز قابل پیش‌بینی است.

درصد افزایش یا کاهش ظرفیت هریک از کانون‌ها را در جدول زیر ملاحظه کنید

همچین برای مشاهده جدول ظرفیت‌های آزمون وکالت ۹۷ اینجا کلیک کنید

خروج از نسخه موبایل