نماد سایت پایگاه خبری اختبار

اعتراض برخی داوطلبان رد شده آزمون وکالت مقابل کانون مرکز

اخبار حقوقی - پایگاه خبری اختبار

اخبار حقوقی - پایگاه خبری اختبار

برخی داوطلبان آزمون وکالت ۹۷ خواستار افزایش ظرفیت کانون‌ها شدند

پایگاه خبری اختبار- گروهی از داوطلبان آزمون وکالت ۹۷ با حضور در مقابل کانون وکلای دادگستری مرکز خواستار افزایش ظرفیت کانون‌ها در آزمون امسال شدند.

به گزارش اختبار، رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری در هفته گذشته اعلام کرد کانون‌های وکلا امسال مانند سال گذشته افزایش ظرفیت نخواهند داشت اما برخی از داوطلبان با در دست داشتن نوشته‌هایی از کانون وکلای مرکز خواستند مانند سال گذشته در سهمیه آزاد داوطلبان بیشتری را پذیرش کند.

بر اساس این گزارش، ظرفیت کانون وکلای مرکز در آزمون سال گذشته ۱۱۰۰ نفر اعلام شده بود که سی درصد از این ظرفیت همچون دوره‌های قبل (۳۳۰ نفر) به داوطلبان سهمیه ایثارگر اختصاص داشت اما با توجه به تغییر مصادیق ایثارگری و افزایش چند برابری داوطلبان این سهمیه، تمامی ظرفیت مربوط به داوطلبان ایثارگر تکمیل شد و تنها ۷۷۰ نفر از داوطلبان سهمیه آزاد موفق به قبولی شدند.

این درحالی‌ است که در دوره‌های پیش عده کمتری از داوطلبان ایثارگر نمره لازم برای قبولی را کسب می‌کردند و ظرفیت خالی‌مانده به داوطلبان آزاد اختصاص می‌یافت.

با اعلام نتایج آزمون وکالت ۹۶ سیل اعتراض‌ها به تعداد پذیرفته‌شدگان در سهمیه ایثارگر به راه افتاد و تجمعات اعتراضی در مقابل کانون اسکودا و کانون‌های وکلا برگزار شد. در نهایت کانون وکلای مرکز به‌عنوان بزرگترین کانون کشور تصمیم گرفت سهمیه داوطلبان ایثارگر را جدا از ظرفیت تعیین شده محاسبه کند و ۱۱۰۰ داوطلب آزاد و ۳۳۰ داوطلب ایثارگر را به‌عنوان قبول‌شده نهایی اعلام کرد.

این اقدام اما با شکایت داوطلبان ایثارگر همراه شد که مدعی بودند ظرفیت سهمیه ایثارگران می‌بایست به‌عنوان جزیی از ظرفیت کل محسوب شود و نه جدا از آن.

با شکایت ۲۳ نفر از داوطلبان سهمیه ایثارگر از تصمیم مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱ هیأت مدیره وقت کانون وکلای دادگستری مرکز، شعبه اول دادگاه عالی انتظامی قضات ضمن وارد دانستن شکایت معترضان، کانون وکلای دادگستری مرکز را به پذیرش ۹۹ نفر دیگر از این داوطلبان (رتبه‌های ۳۳۱ تا ۴۲۹) ملزم کرد.

در بخشی از این رأی آمده بود: «…کانون وکلای دادگستری بدون هیچ‌گونه قید و شرطی مکلف است ۳۰ درصد کل ظرفیت تعیین شده توسط کمیسیون فوق‌الذکر اعم از ظرفیت اولیه و ظرفیت اضافه شده و تکمیلی توسط همان کمیسیون را به طور کامل به ایثارگران اختصاص دهد…»

حال اما داوطلبان آزمون ۹۷ یک بار دیگر از کانون وکلای مرکز می‌خواهند ظرفیت سهمیه ایثارگران را به صورت جداگانه در نظر گرفته و تعداد بیشتری از داوطلبان سهمیه آزاد را پذیرش کنند.

باید دید با وجود محکومیت سال گذشته کانون وکلای مرکز، آیا هیأت مدیره فعلی تصمیم سال گذشته را تکرار خواهد کرد یا نه؟

خروج از نسخه موبایل