نماد سایت پایگاه خبری اختبار

اولین واکنش رئیس قوه قضاییه به طرح تسهیل و انتقاد از ارائه «پیشنهادات غیر کارشناسی» در جریان تصویب طرح

مراسم تکریم و معارفه روسای قوه قضاییه محسنی اژه‌ای به عنوان رییس جدید قوه قضاییه منصوب شد

محسنی اژه‌ای به عنوان رییس جدید قوه قضاییه منصوب شد

پایگاه خبری اختبار- پنج روز پس از پایان بررسی طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار در مجلس و آغاز بررسی آن در شورای نگهبان، رئیس قوه قضاییه برای اولین بار از یک تریبون عمومی به این طرح واکنش نشان داد و از نمایندگان خواست «با استفاده از نظرات کارشناسان و پرهیز از تصویب پیشنهادات غیر کارشناسی که این طرح را ممکن است از هدف اولیه و اصلی خود خارج کند، قانونی جامع الاطراف تصویب کنند.»

به گزارش اختبار، فرایند طولانی و پرچالش تصویب طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در صحن علنی مجلس شورای اسلامی روز ۲۱ مهر به پایان رسید و با ارسال این طرح به شورای نگهبان، روز گذشته بررسی آن در مجمع مشورتی حقوقی این شورا آغاز شد.

نمایندگان خواست که با نگاهی جامع به این مسئله نگاه کنند

امروز اما حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قضایی، با اشاره به ارائه برخی پیشنهادات در خصوص این طرح در صحن مجلس از نمایندگان خواست که با نگاهی جامع به این مسئله نگاه کنند.

بر اساس آنچه در گزارش میزان آمده است، رئیس دستگاه قضایی در همین راستا به معاون اول قوه قضاییه و معاونت‌های حقوقی و امور مجلس مأموریت داد که در بررسی این موضوع با مجلس همکاری کنند تا قانونی که وضع می‌شود کارشناسی شده و دقیق باشد.

حمایت معاون راهبردی قوه قضاییه  از طرح تسهیل

به نظر می‌رسد واکنش امروز رئیس قوه قضاییه مربوط به درج عبارتی درخصوص لزوم شرکت قضات در آزمون وکالت باشد، زیرا نه تنها نسبت به سایر بخش‌های این مصوبه هیچ انتقادی از سوی مسئولان دستگاه قضایی مطرح نشده بود، بلکه سید محمد صاحبکار خراسانی، معاون راهبردی قوه قضاییه، روز ۱۴ مهر و در زمان اوج تلاش کانون‌های وکلا برای جلوگیری از تصویب ماده ۶ طرح، گفته بود که این ماده و حذف ظرفیت آزمون وکالت، در راستای سند تحول قضایی است و قوه قضاییه از طرح‌هایی مانند طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار استقبال می‌کند.

صاحبکار خراسانی که فارغ‌التحصیل رشته مهندسی مکانیک است، در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری فارس، حذف ظرفیت گذاری عددی را عاملی برای شکل گیری رقابت و شفافیت در حوزه خدمات حقوقی و انگیزه ای برای خدمات بهتر و ارزان‌تر برشمرده بود.

تصویب ممنوعیت قضات و نمایندگان مجلس از دریافت پروانه وکالت بدون شرکت در آزمون در آخرین دقایق

گفتنی‌ست در آخرین دقایق بررسی ماده ۶ طرح تسهیل… در جلسه روز ۲۱ مهر مجلس شورای اسلامی، پیشنهادی مبنی بر ممنوعیت قضات و نمایندگان مجلس از دریافت پروانه وکالت بدون شرکت در آزمون، مطرح و تصویب شد.

بلافاصله پس از تصویب این پیشنهاد، انتقادات گسترده‌ای از سوی قضات دادگستری مطرح شد و بر اساس برخی اخبار، قضات معترض در برخی حوزه‌های قضایی با حضور در دفاتر روسای دادگستری‌ها مراتب اعتراض خود به مصوبه نمایندگان را اعلام کرده‌اند.

با توجه به اینکه کار بررسی طرح تسهیل در مجلس فعلا به پایان رسیده است، باید منتظر ماند و دید سرنوشت این مصوبه چالش‌برانگیز در شورای نگهبان چه خواهد شد.

خروج از نسخه موبایل