نماد سایت پایگاه خبری اختبار

خاطره دکتر علی خالقی از شرکت در آزمون وکالت

فرزند یادداشت مقاله بزه‌دیدگان جرم دولتی

یادداشت مقاله

پایگاه خبری اختبار- دکتر علی خالقی، حقوق‌دان و دانشیار دانشگاه تهران، به بهانه برگزاری آزمون وکالت ۹۹ در پستی اینستاگرامی به شرح خاطره خود از شرکت در آزمون وکالت پرداخت. این استاد حقوق کیفری در پایان برگزاری آزمون را همچنان بهترین شیوه گزینش متقاضیان پروانه وکالت دانست.

متن کامل این یادداشت کوتاه را در ادامه می‌خوانید:

از نخستین سال‌های تحصیل در کارشناسی حقوق از دانشجویان قدیمی‎تر به تواتر می‌شنیدم که برای گرفتن پروانه وکالت حتماً باید آشنایی در کانون داشت و نام مشخصی هم برای این منظور بر سر زبانها بود. با این حال، این سخنان و راستی آزمایی آنها را در آینده شغلی خود بی‌تأثیر می‌دانستم، چون از سال دوم دانشکده، هدف خود را مشخص ساخته بودم: معلمی در دانشکده حقوق دانشگاه تهران.

اما کار ساده‌ای در پیش نبود، چون برای عضویت در هیأت علمی باید دکترایم را می‌گرفتم و حال آنکه در آن زمان هنوز در دانشگاه تهران هم دوره دکترا دایر نشده و تنها راه رسیدن به مقصود، قبولی در آزمون اعزام به خارج بود.

در عصر یک روز پاییزی از سال ١٣٧١، هنگامی که دانشجوی ارشد بودم، به طور اتفاقی روزنامه اطلاعات را خریدم و با تعجب فراوان، آگهی برگزاری آزمون کارآموزی وکالت را در آن دیدم! کانون برای نخستین بار تصمیم به اعطای پروانه وکالت به داوطلبان بر اساس «آزمون» گرفته بود. شگفتی‌ام هنگامی بیشتر شد که در شرایط ثبت‌نام کنندگان، شرطی مبنی بر لزوم داشتن کارت پایان خدمت وجود نداشت! مقتضی موجود، مانع مفقود: در آزمون ثبت نام کردم.

پس از ارسال مدارک، دیگر هیچ خبری از تاریخ برگزاری آزمون نبود. در فقدان اطلاع‌رسانی عمومی، مراجعه به ساختمان قدیمی کانون در خیابان سعدی هم نتیجه‌ای در پی نداشت. به تدریج احساس یأس و ناامیدی از برگزاری آزمون کارآموزی وکالت در حال شکل‌گیری بود که در آزمون دکترای اعزام شرکت کرده و سپس نوشتن پایان نامه ارشدم را شروع کردم. مدتی گذشت و شایعه عدم برگزاری آزمون وکالت در میان داوطلبان بالا گرفته بود که آگهی دیگری در همان روزنامه به چاپ رسید. شگفتی دیگری رقم خورد و تاریخ برگزاری آزمون برای یک هفته بعد تعیین گردید!

یک هفته باقیمانده تا آزمون را مرخصی گرفتم؛ نوشتن پایان‌نامه را کنار گذاشته، به مرور مطالب ضروری پرداختم و در اولین آزمون کارآموزی وکالت شرکت کردم. نتیجه‌ای که چند ماه بعد اعلام شد رضایت بخش بود: رتبه سوم.

اکنون پس از بیست و هشت سال، در آستانه برگزاری آزمونی دیگر برای پذیرش متقاضیان پروانه کارآموزی وکالت هستیم. برگزاری آزمون همچنان بهترین شیوه گزینش متقاضیان پروانه وکالت است و فردا، پس از سه بار تعویق تاریخ برگزاری آزمون به دلیل کرونا، شمار زیادی از دانشجویان عزیزم و سایر دانش آموختگان گرامی حقوق در این آزمون شرکت می‌کنند که من برای یکایک آنها صمیمانه آرزوی موفقیت دارم

خروج از نسخه موبایل