نماد سایت پایگاه خبری اختبار

در جلسات هیات مدیره کانون مرکز درباره طرح‌های مرتبط با وکالت چه می‌گذرد؟

پذیرش کارآموزان وکالت بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون مرکز در واکنش به مرگ ۵ کولبر در مرزهای غربی کشور

پذیرش کارآموزان وکالت بیانیه کمیسیون حقوق بشر کانون مرکز در واکنش به مرگ ۵ کولبر در مرزهای غربی کشور

عیسی امینی:

اسرار نهاد وکالت را افشا نکنید!

پایگاه خبری اختبار- متن صورتجلسات ٧٧ تا ٨٠ هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در دوره سی‌ام در وب‌سایت این کانون منتشر شد.

به گزارش اختبار، یکی از مباحث مهم این جلسات طرح‌های مرتبط با نهاد وکالت است و گزارشی که عمدتاً از سوی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره وضعیت این طرح‌ها ارائه می‌گردد.

از بررسی محتوای این اظهارات چنین به نظر می‌رسد که اعضا نسبت به شرایط بررسی طرح آموزش و پذیرش وکالت و موضع نمایندگان مجلس نسبت به این طرح،‌ خوش‌بین هستند و معتقدند این طرح، عقب نشسته است.

تاجایی که در جلسه روز ۲۷ فروردین‌ماه، عیسی امینی می‌گوید: «دیروز با یکی از نمایندگان مجلس صحبت کردیم و ایشان گفت که به خوبی طرح جامع را عقب انداخته‌اید و انداخته‌اید برای مجلس بعدی.»

در عین حال نکات مهم دیگری نیز مطرح می‌شود، برای مثال رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، رد شدن «لایحه جامع وکالت» در سال ۱۳۹۶ در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس را اشتباه کانون مرکز توصیف می‌کند و می‌گوید اسکودا مدعی است که در آن مقطع طرح جایگزینی به کانون مرکز فرستاده و این طرح در کانون مرکز گم شده است!

او همچنین از «خودسری» در اضافه شدن یک ماده به «طرح اصلاح برخی از قوانین راجع به وکالت دادگستری» بدون اطلاع کانون مرکز و نیز از افشای اسرار نهاد وکالت از سوی برخی مدیران گلایه می‌کند.

به‌نظر می‌رسد منظور عیسی امینی از «افشای اسرار»، انتشار متن «طرح اصلاح برخی از قوانین راجع به وکالت دادگستری» قبل از اعلام وصول آن در مجلس و منظور او از «خودسری»، ماده جنجالی آن درباره نحوه افزایش ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت باشد.

متن این طرح دو ماه قبل از اعلام وصول آن در مجلس، در فضای مجازی انتشار یافت و انتقادهای بسیاری را برانگیخت. در تبصره ماده ۱ این طرح آمده بود: «تعیین ظرفیت در پنج سال نخست اجرای این قانون به نحوی خواهد بود که در مجموع هر سال ۱۰ درصد به تعداد وکلای موجود اضافه شود.»

البته این متن هرگز به صورت رسمی از سوی مسئولان اسکودا یا کانون وکلای مرکز تأیید نشد و حتی نایب‌رئیس اسکودا در گفت‌وگو با اختبار درج چنین تبصره‌ای را تکذیب کرد.

در متنی نیز که در مجلس اعلام وصول شد، متن تبصره ماده ۱ به این شکل است: «تعیین ظرفیت در پنج سال نخست اجرای این قانون به نحوی خواهد بود که در مجموع هرسال ده درصد به تعداد کارآموزان وکالت به نسبت سال ۱۳۹۷ اضافه شود.»

اما با فرض این که متن سابق صحت داشته و ماده‌ای درباره افزایش شدید تعداد وکلا بدون هماهنگی و موافقت کانون‌های وکلای دادگستری در آن پیش‌بینی شده بوده و در پی اعتراض وکلا و حقوقدانان به شکل فعلی تغییر داده شده است، باید پرسید که آیا واقعاً چنین تصمیمی جزو «اسرار نهاد وکالت» است؟ و اگر بله، چه کسانی نسبت به این «اسرار» محرم هستند؟

بخش‌هایی از متن صورتجلسه سه جلسه هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز را در ادامه می‌خوانید.

جلسه روز ۲۵ فروردین‌ماه:

امینی: ‌طرح جامع در بیستم اسفندماه سال نودوشش با امضاهای بسیار وارد مجلس شد و ربطی به این دوره هیأت‌مدیره نیز ندارد. وقتی لایحه جامع به دست و با اشتباه کانون وکلا پس گرفته شد، قرار شد طرحی جایگزین، ارائه شود. اسکودا طرحی داد و مدعی است که این طرح در کانون مرکز گم شد. وقتی ما در دوره سی‌ام وارد هیأت‌مدیره شدیم طرح جامع وارد صحن شد. دکتر مالکی و جناب ثابت‌قدم شش ماه از رخدادها بی‌اطلاع بودند. اصلاح بند «چ» ماده ٨٨ با ١٠٠ امضاء رد شد. من به این دلیل به جناب باقری ایراد می‌گیرم که ایشان اطلاع‌رسانی نکردند. در اجلاس بوشهر رؤسای کانون‌ها نمایندگان کانون ها را تعیین کردند. وقتی اعتماد وجود نداشته باشد نمی‌شود کار کرد. تا الان تمامی تصمیمات به‌اتفاق دکتر شهبازی‌نیا، دکتر مالکی، جناب ثابت‌قدم و من انجام شده است. دکتر شهبازی‌نیا، دکتر مالکی، جناب ثابت‌قدم و من در همین اتاق هیأت‌مدیره با حضور رؤسای کانون‌ها تصمیم گرفتیم که در سال نودوهفت طرحی به مجلس نرود. طرح‌های قبلی برخی از دوستان در کجا دفن شده است؟ کار ما چنان به خوبی پیش رفت که صدای برخی از نمایندگان مجلس نیز درآمده است، چراکه نقشه‌هایشان خراب شد. تمام تلاش برخی فقط ضربه زدن به کانون است. اعضای هیأت‌مدیره! وکلا فقط از ما کار می‌خواهند و در پایان دوره باید بگوییم که چه کرده‌ایم. مطمئن باشید که اگر من رئیس بمانم، شما را از پرسش رها نخواهم کرد. برخی از اعضای هیأت‌مدیره در کجا کمک کردند؟ خطاب من به جناب باقری است. ایشان به کدام‌یک از نمایندگان مجلس گفته‌اند که امضایشان را پس بگیرند؟ همگی باید کمک کنیم.

ما برخی از نمایندگان مجلس را دعوت و صحبت کردیم. ما نتیجه می‌خواهیم. هر کس تردید دارد، من تماماً اسناد را ارائه خواهم داد. امرز طرح جامع به بدترین نحو عقب‌نشینی کرده است. من نمی‌دانم که آیا در آینده نتیجه مطلوب ما حاصل خواهد شد یا نه، ولی ما می‌کوشیم. چند هیأت دیوان در سال ٩۶ کانون را محکوم کردند؟ افشای اسرار جامعه وکالت، خیانت رسمی به جامعه وکالت است. به دلیل اهمیت این جمله دوباره آن را تکرار می‌کنم: افشای اسرار جامعه وکالت خیانت رسمی به جامعه وکالت است.

جلسه روز ۲۷ فروردین‌ماه:

امینی: دیروز با یکی از نمایندگان مجلس صحبت کردیم و ایشان گفت که به خوبی طرح جامع را عقب انداخته‌اید و انداخته‌اید برای مجلس بعدی.

حبیبی: دیروز با دکتر حسین‌آبادی به مجلس رفتیم. قرار بود دکتر امینی نیز بیایند، ولی به‌دلیل اینکه در همان ساعت درخصوص موضوع طرح پذیرش و آموزش جلسه مهمی در کانون داشتند نتوانستند تشریف بیاورند. ابتدا دیداری با جناب آقای کاظمی نایب‌رئیس محترم کمیسیون قضایی مجلس، داشتیم. ایشان در حال حاضر از مدافعان طرح آموزش و پذیرش طرح هستند و از محاسن این طرح مطالبی را بیان کردند. مانند اینکه این طرح سبب اشتغال بیشتر فارغ‌التحصیلان حقوق می‌شود. سپس ایشان با حوصله کامل مدافعات ما را شنیدند. ما گفتیم که این طرح نه‌تنها سبب رونق اشتغال نمی‌شود، بلکه استقلال کانون وکلا با پیشینه چندین ساله را نیز از بین می‌برد. آقای کاظمی فرمودند که کمیسیون قضایی کار بررسی این طرح را به کمیته فرعی ارجاع نموده و ما تأکید کردیم که دفاعیات نماینده کانون در کمیته فرعی و کمیسیون فرعی استماع شود و ایشان قول مساعد دادند که حتماً جلسات مستمری با نمایندگان کانون خواهیم داشت.

سپس جلسه خیلی خوبی با جناب آقای کوه‌کَن، عضو هیأت ‌رئیسه پیشین مجلس داشتیم. آقای کوه‌کن نماینده بسیار تأثیرگذاری هستند و چون خودش دارای تحصیلات حقوقی است کاملاً در جریان طرح پذیرش و آموزش قرار داشت. آقای کوه‌کَن پس از شنیدن سخنان آقای دکتر حسین‌آبادی فرمودند که کاملاً مدافع مسائل کلان کانون هستند و معتقدند این طرح آموزش و پذیرش استقلال کانون را خدشه‌دار می‌کند و آثار آن زیان‌بار است. همچنین ایشان فرمودند حدود ۴۰ نفر از نمایندگان مجلس دارای تحصیلات حقوقی هستند و من در جلساتی که با آن‌ها داشته‌ام بر این نکته تأکید نموده‌ام که هرگونه طرح و موضوعی در مجلس در ارتباط با وکالت بخواهد مطرح شود حتما باید از طریق کانون وکلا باشد و نمی‌توان از طرحی دفاع کرد که استقلال این نهاد مدنی را زایل نماید. نتیجه اینکه من معتقدم برای حل مشکلات کلان کانون مانند موضوعاتی که در مجلس مطرح می‌شود باید از پتانسیل جامعه وکالت به‌ویژه بزرگان کانون و معمرین استفاده نماییم. من در مجلس شاهد تأثیر بسیار زیاد حضور آقای دکتر حسین‌آبادی بودم و از نزدیک شاهد بودم که حضور ایشان چقدر می‌تواند در مسائل کلان کانون مؤثر باشد.

جلسه روز ۳ اردیبهشت:

امینی: درمورد طرح جامع از نمایندگان ۱۰۵ امضا گرفتیم. وحدتی که میان من و دکتر شهبازی‌نیا، دکتر مالکی و جناب ثابت‌قدم وجود دارد با هیچ اقدامی ازمیان نخواهد رفت. اگر اخبار از درون مدیریت درز نمی‌کرد، شمار امضاها به ۱۵۰ عدد نیز می‌رسید، ولی برای آنکه بگویند کار اسکودا است نه کانون مرکز، هم خبر را منتشر کردند و هم اقدام اشتباهی که در لحظۀ آخر در طرح انجام دادند (این خطا منسوب به کانون مرکز نیست و این تک‌روی در لحظۀ آخر نیز محل نقد است). به‌هرحال، این اقدامات را جامعه وکالت نمی‌بخشد. کجای دنیا دیده‌ایم که مدیران یک نهاد اخبار سری‌اش را منتشر یا یک عده معدود خودسری کنند؟ ما به ‌هیچ ‌وجه نباید به تصور دفاع از نهاد، خود تن به مقرراتی بدهیم یا پیشنهاد کنیم که به اساس نهاد لطمه وارد می‌کند.

…ما برای طرح جامع زحمت کشیدیم و بهتر است که زحمات را نادیده نگیریم. مفاد این طرح جز بند اضافه ‌شده بدون هماهنگی، زحمت ۱۰ سالۀ نهاد وکالت است که در طول زمان تحول‌ها دیده است. همه‌مان روزها در مجلس زحمت کشیدیده‌ایم.

 

خروج از نسخه موبایل