نماد سایت پایگاه خبری اختبار

دفاع سرپرست معاونت حقوقی قوه قضاییه از شرط سنی ۲۴ سال برای داوطلبان آزمون وکالت

قوه قضاییه شرط سنی ۲۴ سال نظارت قوه قضاییه بر وکلا محمد مصدق

قوه قضاییه محمد مصدق

پایگاه خبری اختبار- پس از ابلاغ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری و بالا گرفتن اعتراضات گروهی از داوطلبان وکالت به بعضی شرایط جدید تعیین شده، از جمله شرط سنی ۲۴ سال تمام برای ثبت‌نام‌کنندگان، سرپرست معاونت حقوقی قوه قضاییه که از افراد موثر در تصویب این آیین نامه بود، شرط سنی را مطابق قانون دانست.

به گزارش اختبار به نقل از فارس، حجت الاسلام محمد مصدق رئیس دیوان عدالت اداری و سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه به عنوان معاونتی که تدوین آیین‌نامه‌ها در قوه قضاییه را به عهده دارد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درباره علت تعیین محدودیت ۲۴ سال تمام برای شرکت در آزمون وکالت اظهار کرد: این آیین‌نامه در اجرای قانون وکالت است و اتفاقا در قانون بر روی محدودیت سنی ۲۵ سال تأکید شده است و این آیین نامه در اجرای آن قانون است و آن قانون نسخ نشده است.

بیشتر بخوانید:

آیا مواد درسی و شرایط داوطلبان آزمون وکالت ۱۴۰۰ تغییر می‌کند؟

وی در پاسخ به این پرسش که چرا پیشتر چنین محدودیتی وجود نداشته است؟ گفت: اینکه این محدودیت بوده یا نه مسئله‌ای نیست و عیبی ندارد. مسئله این است که این نص قانون است. شما قانون وکالت را ببینید، این آیین نامه در اجرای آن است و ما نمی‌توانیم قانون را کم و زیاد کنیم.

رئیس دیوان عدالت اداری در پاسخ به این پرسش که چه مرجعی می‌تواند این شرط را حذف کند، اظهار کرد: تنها مجلس می‌تواند این شرط را حذف کند.

اشاره سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس قوه قضاییه به بند ۳ ماده ۷ قانون وکالت، مصوب  ۱۳۱۵/۱۱/۲۵ است که تصریح می‌کند به اشخاصی که سن آنها کمتر از ۲۵ سال است، اجازه وکالت داده نمی‌شود.

خروج از نسخه موبایل