نماد سایت پایگاه خبری اختبار

مصاحبه آقای سعید چگینی رتبۀ هشتم آزمون قضاوت ۹۵

مصاحبه آقای سعید چگینی رتبۀ هشتم آزمون قضاوت ۹۵

مصاحبه آقای سعید چگینی رتبۀ هشتم آزمون قضاوت ۹۵

مصاحبه اختصاصی پایگاه خبری اختبار

آقای سعید چگینی رتبۀ هشتم آزمون قضاوت ۹۵ در سطح کشور

پایگاه خبری اختبار – آقای سعید چگینی که موفق به کسب رتبه هشتم آزمون قضاوت ۱۳۹۵ در سطح کشور شده اند در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری اختبار به تشریح روش مطالعه و منابع مورد استفاده خود پرداختند.

ایشان در این مصاحبه ضمن تشریح برنامه مطالعه و کسب آمادگی خود منابعی را که در این مسیر استفاده کرده اند را معرفی نمودند. در ادامه چکیده این مصاحبه را خواهید خواند:

سعید چگینی هستم، متولد اسفند ۱۳۷۰ و ساکن شهر قزوین که در آزمون تصدی منصب قضاء سال ۱۳۹۵ رتبه ۸ را کسب کردم.

دوره کارشناسی حقوق را در دانشگاه گیلان گذراندم و در حال حاضر دانشجوی دوره کارشناسی ارشد حقوق خصوصی در دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین هستم.

در سال ۱۳۹۳ نیز با توفیق الهی موفق به کسب رتبه ۱ آزمون وکالت در استان قزوین شده بودم و اکنون کارآموز وکالت کانون وکلای دادگستری قزوین هستم که خوشبختانه آخرین ماه کارآموزی هم در حال سپری شدن است.

من مدت زمان خاصی را به مطالعه برای آزمون قضاوت اختصاص نداده بودم؛ به این دلیل که در این دوسال اخیر برای شرکت در آزمون وکالت و کارشناسی ارشد درس های مربوطه را تا حد زیادی خوانده بودم. علاوه بر این، با توجه به این که در حال حاضر دانشجو هم هستم، تا حدود زیادی آمادگی نسبی برای شرکت در آزمون قضاوت را داشتم.
بنابراین فقط در یک ماه باقی مانده به آزمون، قوانین مربوطه خصوصا درس های با ضریب ۳ مثل حقوق مدنی، آیین دادرسی کیفری و جزای عمومی را خواندم و تست های سال های اخیر آزمون قضاوت را کار کردم.

شیوه مطالعه من چه در آزمون قضاوت و چه در آزمون وکالت به این ترتیب بود که در یک بازه زمانی، مثلاً سه ماه یا پنج ماه (فرقی ندارد چقدر باشد)، کل منابع را چند دور میخواندم. طبعاً اگر زمان بیشتر باشد تعداد دوره کردن هم باید بیشتر باشد مثلاً من در سه ماه حدود سه یا چهار دور کل منابع را خواندم.
این تکرار، باعث فراموش نشدن مطالب می شود چون خیلی از مطالب به غیر از حقوق مدنی جنبه حفظی دارند. البته این روش برای کسانی مفید است که از لحاظ علمی در سطح متوسط به بالا هستند و با اصول و کلیات حقوق آشنایی دارند.

در این بازه زمانی هم ابتدا تمامی منابع را به شکل سطحی می خواندم و دور دوم و بعدی عمیق تر و دور آخر هم فقط روخوانی جهت یادآوری بود. پس از خواندن هر مبحث از هر درس بلافاصله تست های مربوط به آن را هم کار می کردم و بعد از آن به تجزیه و تحلیل پاسخ درست یا نادرست آن می پرداختم.

منبع اصلی برای آزمون های شغلی رشته حقوق، به ویژه آزمون قضاوت، فقط و فقط قوانین و آراء وحدت رویه است که تسلط مفهموی (و نه حفظ آن) برای هر داوطلب لازم است. در وهله بعدی کتاب هایی که به تشریح و تفسیر این قوانین پرداخته اند و در انتها، تست های آزمون های گذشته.

منابع من نیز همین بوده که شامل موارد زیر می باشد:

حقوق مدنی: قانون مدنی، قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان و جزوه ها و کتاب تست دکتر شهبازی؛
آیین دادرسی و اجرای احکام مدنی: قانون، کتاب ساده ساز آیین دادرسی مدنی فرشید فرحناکیان و ۳ جلد کتاب های بنیادین دکتر شمس؛
حقوق تجارت: قانون و کتاب ساده سازحقوق تجارت فرشید فرحناکیان؛
حقوق جزا: فقط نص قانون و تست؛
آیین دادرسی کیفری و اجرای احکام کیفری: فقط نص قانون و تست.
قوانین خاص و آراء وحدت رویه هم در اکثر منابع یافت می شود و نیازی به تهیه جداگانه آن برای داوطلبان نیست.

اگر یک داوطلب منابع درسی را به خوبی مطالعه کند و آزمون های گذشته را نیز تحلیل کرده باشد، پی می برد که طراح ها یک رویه نسبتاً پایدار در طرح پرسش ها دارند، به همین دلیل حدود هشتاد تا نود درصد پرسش ها قابل پیش بینی هستند و به طور معمول فقط حدود ده درصد از پرسش ها برای این دسته از داوطلبان دور از انتظار است که آن هم با خواندن درست و منطقی تا حدودی رفع می شود.

برای من نیز همین میزان از پرسش ها قابل پیش بینی بود و اصولاً آزمون برای کسی غافلگیرکننده است که یا به شیوه درست مطالعه ننموده یا منابع مناسبی را انتخاب نکرده است.
توصیه ای که برای داوطلبان دارم این است که در مرحله اول به خداوند متعال توکل داشته باشند و بدانند که همه امور و سرنوشت ما در دست اوست. در مرحله دوم اعتماد به نفس بالا و انگیزه کافی کسب کنند و خودشان را دست کم نگیرند. رتبه های بالا فرقی با آنان نداشته و فقط اعتماد به نفس لازم و تلاش کافی داشته اند. در مرحله سوم منابع خلاصه و مفید مانند منابعی که ذکر کردم (به ویژه متن قانون و تست های آزمون های دوره های گذشته) و در مرحله آخر هم فقط و فقط تلاش و پشتکار که نابرده رنج گنج میسر نمی شود.

خروج از نسخه موبایل