نماد سایت پایگاه خبری اختبار

مهلت دو هفته‌ای کانون‌های وکلا برای ثبت پروانه وکالت دادگستری در سامانه کسب‌وکار

اخبار حقوقی - پایگاه خبری اختبار

اخبار حقوقی - پایگاه خبری اختبار

مصوبه جدید هیأت مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار:

ثبت مؤسسات حقوقی نیازی به اخذ مجوز از کانون‌های وکلا ندارد

پایگاه خبری اختبار- با تصمیم هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار، کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور و مرکز امور مشاوران قوه قضاییه مکلف شدند، ظرف دو هفته بعد از ابلاغ مصوبه هیأت یاد شده، پروانه وکالت را در سامانه کسب‌وکار ثبت کنند.

به گزار اختبار به نقل از فارس، مطابق مصوبه هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار، ثبت مؤسسات حقوقی به تایید کانون‌های وکلای دادگستری نیاز ندارد. پیش از این کانون وکلای دادگستری مرکز با ارائه درخواستی در آبان ماه ۱۳۹۵، از رییس هیأت مقررات‌زدایی درخواست کرده بود که کانون‌های وکلای دادگستری مرجع صدور مجوز مؤسسات حقوقی باشند، که پس از بررسی این درخواست در کمیته تخصصی هیأت مقررات زدایی و در ادامه بررسی نهایی در خود هیأت این درخواست رد شد.

همچنین مطابق این مصوبه، به کانون‌های وکلای دادگستری سراسر کشور و مرکز امور مشاوران قوه قضاییه دو هفته مهلت داده شد تا اصل پروانه وکالت را در سامانه ایران مجوز ثبت کنند. این موضوع در قالب نامه‌های جداگانه میرشجاعیان، معاون وزیر اقتصاد به این مراجع ابلاغ شد.

متن کامل مصوبه جلسه بیستم این هیأت مورخ ۲۷/۰۱/۱۳۹۷ بدین شرح است:

با عنایت به بررسی‌های صورت گرفته درخصوص موضوع مذکور، اعضای هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز‌های کسب‌وکار به شرح ذیل اتخاذ تصمیم می‌نمایند:

۱- با عنایت به اینکه ثبت و تاسیس شرکت‌ها و مؤسسات با موضوع فعالیت حقوقی (به استثناء فعالیت حقوقی در امور وکالت محاکم دادگستری) طبق هیچ قانونی منوط به کسب اذن از کانون‌های وکلای ادگستری یا مرجع دیگری نشده است. اداه کل ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری الزامی به استعلام یا اخذ مجوز در زمان ثبت اشخاص حقوقی مذکور ندارد و همان رویه سابق اداره مذکور ادامه می‌یابد.

۲- پیشنهاد کانون وکلای دادگستری مرکز مبنی بر ایجاد مجوز «مؤسسات حقوقی» مورد تایید هیأت مقررات‌زدایی قرار نگرفت. بر این اساس اطلاعات بارگذاری شده در خصوص موضوع مذکور از پایگاه اطلاع رسانی مجوز‌های کسب‌وکار حذف می‌شود و بنابراین فعالیت مؤسسات مذکور پس از ثبت نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری نیازمند اخذ مجوز نمی‌باشد.

۳- به منظور بررسی پروانه وکالت در جلسات آتی هیأت، از سوی دبیرخانه هیأت به کانون‌های وکلای دادگستری و مرکز امور مشاوران قوه قضاییه حداکثر دو هفته ملت داده شود تا اطلاعات پروانه وکالت را در پایگاه اطلاع رسانی مجوز‌های کسب‌وکار (www.iranmojavez.ir) بارگذاری نمایند.

گفتنی‌ست به‌منظور دسترسی به پایگاه اطلاع‌رسانی مجوزهای کسب‌وکار، نام کاربری و رمز عبور مختص هریک از کانون‌های فوق‌الذکر و مرکز مشاوران قوه قضاییه، از طریق نامه محرمانه‌ای ارسال خواهد شد و آغاز مهلت دو هفته‌ای مندرج در بند ۳ مصوبه فوق‌الذکر، از تاریخ اعلام این نام کاربری و رمز عبور خواهد بود.

 

خروج از نسخه موبایل