پایگاه خبری اختبار- سامانه سیمین به عنوان درگاه رسمی سازمان هدفمندسازی یارانهها، با هدف مدیریت متمرکز اطلاعات بانکی سرپرستان خانوارهایی که از یارانههای دولتی بهرهمند میشوند، طراحی و راهاندازی شده است.
به گزارش اختبار، سامانه «سیمین» به نشانی simin.hadafmandi.ir به عنوان درگاه رسمی سازمان هدفمندسازی یارانهها راهاندازی شده و به سرپرستان خانوار این امکان را میدهد که بدون نیاز به مراجعه حضوری، اطلاعات بانکی و خانواری خود را بهصورت الکترونیکی ثبت و مدیریت کنند.
بر اساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانهها، این سامانه با اتصال مستقیم به پایگاه ثبت احوال و همچنین استعلام برخط بانک مرکزی، صحت اطلاعات هویتی و بانکی سرپرستان را بررسی کرده و فرآیندهای مربوط به یارانه را دقیقتر و شفافتر انجام میدهد.
خدمات ارائهشده در سامانه سیمین شامل موارد زیر است:
۱. ثبت و مدیریت اطلاعات حساب بانکی:
کاربران میتوانند شماره حساب یا شماره شبای خود را برای واریز یارانه ثبت یا اصلاح کنند. این اطلاعات بهصورت سیستمی و آنی از سوی بانک مرکزی صحتسنجی میشود.
۲. مشاهده و اصلاح اطلاعات خانوار:
به دلیل اتصال مستقیم سامانه به ثبتاحوال، سرپرستان میتوانند وضعیت اعضای خانوار، تغییرات ازدواج، طلاق، تولد یا فوت را مشاهده کرده و در صورت نیاز درخواست اصلاح ثبت نمایند.
۳. ثبت درخواست کالابرگ الکترونیکی:
این سامانه امکان فعالسازی و درخواست کالابرگ الکترونیکی را فراهم کرده و افراد میتوانند بخشی از یارانه نقدی خود را به اعتبار خرید کالا تبدیل کنند.
۴. مشاهده سوابق واریز یارانه:
کاربران قادرند تاریخ و مبلغ یارانههای واریزشده، وضعیت تراکنشها و دلایل احتمالی عدم واریز را مشاهده کنند. همچنین سوابق درخواستها و تغییرات انجامشده نیز در اختیار سرپرست خانوار قرار میگیرد.
به گفته مسئولان سازمان هدفمندسازی یارانهها، هدف از ایجاد این سامانه کاهش مراجعات حضوری، تسهیل فرآیندهای مرتبط با یارانه و جلوگیری از خطاهای اطلاعاتی است. این سازمان اعلام کرده است که بخشهای جدیدی نیز بهتدریج به سامانه سیمین افزوده خواهد شد تا مدیریت یارانهها بهطور کامل در بستر آنلاین انجام شود.
برای ورود مستقیم به سامانه سیمین کلیک کنید
نحوه ورود به سامانه سیمین یارانه چگونه است؟
برای ورود به سامانه سیمین، سرپرستان خانوار ابتدا باید به آدرس simin.hadafmandi.ir مراجعه کرده و شماره تلفن همراه خود و عدد امنیتی را در کادر مشخص وارد کنید و گزینه ورود را بزنید. (مانند تصویر پایین فیلدهای خالی را پر کنید)

بعد از زدن بر روی کلید «ورود» صفحه جدیدی باز میشود که از شما به عنوان سرپرست خانوار میخواهد کد ملی و عدد امنیتی را وارد کنید. (مانند تصویر پایین) و سپس بر روی گزینه «ارسال رمز یکبار مصرف» بزنید تا یک کد پنج رقمی برایتان پیامک شود.
بعد از زدن بر روی گزینه «ارسال رمز یکبار مصرف» و وارد کردن آن، شما وارد صفحهی سامانه سیمین یارانه میشوید. در این صفحه مقابل خود چهار خدمت اصلی در ارتباط با یارانه را مقابل خود میبینید. (مانند تصویر پایین)
این خدمات شامل این موارد میشود:
- مشاهده و اصلاح ساختار خانوار
- تغییر اطلاعات حساب بانکی
- مشاهده سوابق درخواستها
- تبدیل یارانه نقدی به کالابرگ
در صورت نیاز به تغییر اطلاعات حساب بانکی سرپرست خانوار در سایت سیمین، مخاطبان می توانند پس از ورود به بخش مربوطه، تغییرات مورد نظر را اعمال و نهایی نمایند. پس از تکمیل، اطلاعات جدید ذخیره خواهد شد و در صورت لزوم، تاییدیه ای از سوی سامانه ارائه می شود.
جداسازی یارانه اعضای خانوار بالای ۱۸ سال چگونه ممکن است؟
بر اساس اصلاحیه دستورالعمل اجرایی ماده ۹ آییننامه ماده ۷ قانون هدفمندسازی یارانهها انجام این فرآیند تنها با ارائه حکم معتبر از مراجع قضایی امکانپذیر خواهد بود و بدون وجود رأی قطعی دادگاه و ثبت در سامانه ncr.ir سازمان ثبت احوال کشور، هیچگونه اقدامی در خصوص اصلاح و یا ایجاد خانوار صورت نخواهد گرفت.
پس از تشکیل و یا اصلاح خانوار براساس مورد فوق و تطبیق اطلاعات قضایی با دادههای سازمان ثبتاحوال کشور، دهک بندی توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال خواهد شد.
جداسازی یارانه اعضای خانواری که قصد تشکیل خانواده جدید را دارند چگونه ممکن است؟
این جداسازی نیز تنها با ارائه حکم قطعی دادگاه و پس از احراز اعتبار حکم و ثبت تغییرات مربوطه در سیستم سازمان ثبتاحوال کشور امکان پذیر است.