نماد سایت پایگاه خبری اختبار

پشت پردۀ «پشت پردۀ تسنیم» از عدم اعلام نتایج آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه

پشت پردۀ «پشت پردۀ تسنیم» از عدم اعلام نتایج آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه

پشت پردۀ «پشت پردۀ تسنیم» از عدم اعلام نتایج آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه

پایگاه خبری اختبار- خبرگزاری تسنیم که در ظاهرِ مدافع تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به انجام شدیدترین حملات رسانه ای علیه کانون های وکلای دادگستری مشهور است، در چند ماه اخیر که اعلام نتایج آزمون فوق العاده مرکز وکلای قوه قضائیه معطل مانده است، عملا سکوت اختیار کرده بود.

روز گذشته خبرگزاری تسنیم گزارشی با عنوان «پشت‌پرده عدم اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان “آزمون وکالت” چیست؟!» منتشر کرد، در نخستین نگاه، مخاطب در مواجهه با تیتر گزارش دچار این ابهام می شود که منظور کدام آزمون است ؟ آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه یا آزمون وکالت اسکودا ؟

«عدم اعلام نتایج» کدام آزمون ؟

آزمون وکالت اسکودا که به تازگی برگزار شده است و هنوز تاخیر غیرعادی در اعلام نتایج آن رخ نداده است، پس «عدم اعلام» در مورد آن صدق نمی کند، پس چرا تسنیم به صراحت در تیتر به آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه اشاره نکرده است ؟

 در ادامه و برای اطلاع پیدا کرد از رازهای پرده گشائی خبرگزاری تسنیم راجع به دلایل پنهان عدم اعلام نتایج آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه، هر چه قدر در متن جستجو کنید، بیشتر تهاجم به کانون های وکلا و اسکودا را می بینید!

در هفته های نخست پس از برگزاری آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه هم برخی تلاش ها برای القای این مطلب که افرادی از کانون های وکلا و اسکودا در حال اعمال فشار به مرکز وکلای قوه قضائیه درباره نوع سنجش و اعلام نتایج هستند انجام شد ولی بعدا وقتی مدیران این مرکز و حتی معاون اول رئیس قوه قضائیه به صراحت ایرادات عملی جدی قانون عجولانه تسهیل صدور مجوزها را اعلام کردند، این تلاش ها برای انداختن توپ در زمین کانون های وکلا شکست خوردند.

رخ نمودن ایرادات عملی قانون تسهیل

با یک حساب سرانگشتی هم اشکالات عملی پذیرش بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ کارآموز جدید در مرکز وکلای قوه قضائیه -که در تمام طول این بیش از دو دهه اخیر توانسته است حدود ۳۰ هزار وکیل جذب کند- معلوم می شود.

دست کم می توان گفت پذیرش این حدود ۲۱ هزار کارآموز جدید از طریق دو آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه در سال ۱۴۰۱، سال ها سیستم اداری و اجرائی این مرکز و دادگستری های کشور را درگیر خود خواهد کرد و این کارآموزان جدید هم باید سال ها برای اتمام کارآموزی و دریافت پروانه معطل بمانند، همه اینها با فرض این است که اصلا پذیرفته شدگان در آزمون سال های بعد را در نظر نگیریم!

مدعیان تسهیل در مقابل قوه قضائیه

با کنار هم چیدن رویه سابق خبرگزاری تسنیم و طفره رفتن از پرداختن صریح به موضوع عدم اعلام نتایج آزمون مرکز وکلای قوه قضائیه در گزارش اخیر، می توان به «پشت پرده» این پرده گشایی رسید.

تسنیم به عنوان توپخانه رسانه ای جریانی خاص که عمدتا به دنبال استفاده از شیوه های پوپولیستی برای جذب افکار عمومی هستند، در حالی که ظاهرا خود را منتقد اجرا نشدن قانون تسهیل نشان می دهد، در جایی که طرف مقابل قوه قضائیه باشد، باز هم ترجیح می دهد کانون وکلا را بکوبد!

این شاید بتواند ما را به نیت اصلی برخی از حامیان تصویب عجولانه و غیرکارشناسی این قانون نزدیک کند، که فقط با تصور صدمه زدن به کانون های وکلا چشم بسته و بدون توجه به نظرات کارشناسی جلو آمدند، غافل از اینکه پیش از همه خود قوه قضائیه در رابطه با آزمون مرکز وکلا و بعدا آزمون سردفتری با چالش بزرگ اجرای آن مواجه خواهند شد.

تعارض شعار و عملکرد مدعیان تسهیل

کمیسیون جهش تولید و مجلس سیزدهم با ایستادگی نکردن بر روی مصوبه خود در مورد رفع امتیاز طلائی معافیت قضات بازنشسته و نمایندگان مجلس شورای اسلامی از شرکت در آزمون وکالت، قبلا عدم تطابق عملکردشان با شعارهایی که در مورد تسهیل کسب و کار و رقابتی شدن بازار و رفع تعارض و امتیازات می دادند را اثبات کرده بودند.

به روشنی یکی از موانع اصلی رقابت در بازار خدمات حقوقی -چیزی که مورد ادعای مدافعان تسهیل است- نابرابری توان رقابت میان یک وکیل جوان که از دانشگاه و با شرکت در آزمون وکالت وارد این حرفه شده است با یک قاضی، دادستان، رئیس دادگستری و … یا مدیرکل حقوقی سازمان ها و ادارات دولتی و نظامی و امنیتی بازنشسته یا نماینده سابق مجلس شورای اسلامی است که بدون شرکت در آزمون پروانه وکالت دریافت کرده است.

فارغ التحصیلان جوان قربانی اغراض سیاسی

مجموع این تعارضات در رفتار سطوح مختلف مدعیان حمایت از تسهیل کسب و کار، می تواند «پشت پرده» های واقعی آکنده از اغراض، مطامع و رقابت های سیاسی و جناحی را آشکار کند که نهایتا قربانی آن جوانان تحصیلکرده و مشتاق و نیازمند ورود به بازار کار تخصصی حقوقی کشور خواهند بود.

خروج از نسخه موبایل