پایگاه خبری اختبار

گفت‌وگو با نسرین پناهی فرد، رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری قم

نسرین پناهی ۱ وکالت قم

پایگاه خبری اختبار- نسرین پناهی فرد، متولد ۱۳۷۱ و فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی حقوق دانشگاه آزاد و مقطع کارشناسی ارشد حقوق خصوصی دانشگاه مفید قم است که در آزمون وکالت ۹۹ با تراز ۱۰۱۴۱ موفق به کسب رتبه ۱ کانون وکلای دادگستری قم شده است.

مشروح گفت‌وگوی اختبار با او را در ادامه بخوانید.

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

نسرین پناهی فرد هستم. متولد سال ۱۳۷۱.  در سال ۹۲ از دانشگاه آزاد واحد قم با معدل ۱۹/۲۸ فارغ التحصیل شدم. در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه مفید قم از طریق جذب بورسیه تحصیلی گرایش حقوق خصوصی در سال ۹۳ وارد و در سال ۹۶ با معدل ۱۸/۱۸  فارغ التحصیل شدم.

 در سال ۹۵ در آزمون وکالت در کانون قم شرکت کردم و رتبه ۲۰ در سهمیه آزاد با تراز ۸۰۰۰ پذیرفته نشدم. ظرفیت آن سال در کانون قم ۱۰ نفر بود. در سال ۹۹ آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه شرکت کردم و با کسب نمره و تراز خوب قبولی نهایی شدم. همچنین در آزمون وکالت ۹۹  با کسب رتبه اول در کانون قم پذیرفته شدم.

لطفا یک بیوگرافی مختصر از خودتان و سوابق تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

قبل از گفتن منابع یک نکته را متذکر شوم؛ چون من یک بار در آزمون وکالت شرکت کرده بودم و در طول این مدت هم مطالعه نسبی داشتم بنابر این شاید می توانم بگوییم که اکثر منابع آزمونی را مطالعه کردم. قبلا کتاب های تست زیادی زدم هیچ منبعی را تکذیب نمی کنم به نظرم هر کسی باید با توجه به سطح علمی و شیوه مطالعاتی که دارد منبع مناسب خودش را پیدا کند.

حقوق مدنی: قانون مدنی در نظم حقوق کنونی دکتر کاتوزیان+ دوجلدی مدنی دکتر توکلی+ تست قربانی

آیین دادرسی مدنی: کتاب مختصر آیین دادرسی مدنی دکتر توکلی+ قانون ادم+ تست عمروانی+ تست کمالوند

اصول فقه: دوجلدی اصول فقه سمیرا محمدی + تست اصول فقه سمیرا محمدی

حقوق تجارت: دوجلدی رشیدی نسب + تست قربانی+ تست نیلوفر حسینی

حقوق جزا: شرح آزمونی غفوری+ کتاب نمودارهای آموزشی جزا و ایین دادرسی کیفری جناب آقای دکتر کلانتری+ تست جزا غفوری

آیین دادرسی کیفری: شرح آزمونی غفوری+ تست آیین دادرسی کیفری غفوری

کتاب قوانین خاص حقوقی و کیفری از انتشارات دادستان.

داوطلبین حتما در مطالعه قوانین خاص و آرا وحدت رویه جدی باشند. هیچ کس نمی تواند سوالات را پیش‌بینی کند؛ برای همین ما برای یک نتیجه خوب می بایست مطالعه ای جامع و کاملی از قوانین داشته باشیم.

در برنامه ریزی صحیح از دوستانی که در سال های قبل قبول شده بودن مشورت می گرفتم و دوستانم کمک بسیار زیادی در این زمینه داشتند و از آنها تشکر می کنم.

برنامه درسی خود را هر هفته تنظیم می کردم؛ و هر شب قبل از خواب برنامه درسی فردا را یک بار دیگر می نوشتم تا در هنگام مطالعه برنامه خود را ببینم و انگیزه برای ادامه دادن داشته باشم.

شیوه مطالعه ام در درس‌های حقوق جزا، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری و حقوق مدنی، به صورت موضوعی بود و این شیوه را از استاد کلانتری یادگرفتم.

شیوه مطالعه موضوعی به من کمک می کرد تا فهم عمیقی از مطالب داشته باشم و دچار فراموشی نشوم. همچنین مرور کردن مطالب که در طول هفته مطالعه کردم در روزهای جمعه انجام می دادم.

چه مدتی از روز را به مطالعه اختصاص می‌دادید؟

من متاهل هستم و وظایف یک خانم خانه دار را داشتم که البته در این مورد همسرم از من حمایت می کرد و سختگیری کمتری نسبت به قبل داشت.

در مورد زمان مطالعه به طور تقریبی از روزی ۳ یا ۴ ساعت شروع کردم تا به روزی ۸ ساعت رسید. در دوره های نزدیک به آزمون زمان بیشتری برای مطالعه می گذاشتم.

البته از همان ابتدا به این ساعت مطالعه نرسیدم بلکه پله پله سطح و توانی ذهنی خودم را در مطالعه افزایش دادم و از اثر مرکب استفاده کردم. به این شکل که هر هفته نیم ساعت به ساعت مطالعاتی خودم اضافه می کردم.

همچنین این مطلب را اضافه کنم که انگیزه و شوق افراد بسیار تاثیر گذار است در میزان ساعت مطالعه شان. چرا که فردی که انگیزه قوی داشته باشد اصلا متوجه گذر زمان نمی شود.

این ذهن ما انسان هاست که با ساعت ها تنظیم شده و عادت کرده است اگر این محدودیت ذهنی شکسته بشود به طوری که ساعتی نداشته باشید، وقتی از کاری لذت می‌برید و انگیزه بالایی در پیشرفت در آن زمینه دارید اصلا متوجه گذر زمان نمی شوید.

برای اینکه به این مرحله برسید به نظرم می بایست روی خودتون توانایی ها و قدرت ذهنتان کار کنید.

کمی از تجربه آزمون در شرایط کرونایی بگویید. کرونا چقدر روی مطالعه و آمادگی شما اثر داشت؟

 می توانم بگویم من جز ان دسته از داوطلب هایی بودم که از این تعویق ها هم ناراحت می شدم و هم خوشحال، ناراحت از اینکه چرا نهادهای متولی در اطلاع رسانی و جلوگیری از این حاشیه ها و گمانه زنی ها عملکرد ضعیفی دارد. ولی در نهایت سعی می کردم روحیه خود را حفظ کنم و اینطور به قضیه نگاه کنم که فرصت بیشتری برای مطالعه دارم.

سعی می کردم خودم را از حاشیه های آزمون و تعویق دور نگه دارم، همچنین از حاشیه ها زندگی.

از نظر من کسی که به دنبال هدف های بزرگ تری باشد هیچ وقت  موانع کوچکی که بر سر راهش گذاشته می شود ناراحت و دلسرد نمی شود. بلکه باید از این موانع و فرصت ها استفاده کند برای موفقیت در هدفش. رمز موفقیت صبوری و آرامش خاطر در مطالعه است. اگر می بینید در راهی که انتخاب کردید نمی توانید به موفقیت برسید نترسید و مسیر خود را عوض کنید. ادامه دادن به راه اشتباه می‌تواند شما را به بن‌بست بکشاند.

چه درسی در زمان مطالعه یا سر جلسه آزمون برایتان چالش برانگیز بود؟

 من در درس حقوق تجارت تسلط نسبی داشتم و این درس را خیلی خوب و دقیق مطالعه کرده بودم. ولی در آزمون وکالت ۹۹ چالشی ترین درس برای من همین به طوری که وقتی درس اصول فقه و حقوق جزا و آیین دادرسی کیفری را تست میزدم خیلی تمرکز نداشتم و ذهنم بیشتر به دنبال این بود که زودتر تست های درس های دیگر را تمام کنم تا برم سراغ تجارت. غلط های من هم در این درس بیشتر از درس های دیگر بود.

توصیه‌ نسرین پناهی فرد به داوطلبان آزمون وکالت

رمز موفقیت شما در این مسیر، صرف مطالعه نیست. شاید بخشی از موفقیت شما در گرو مطالعه کردن باشد. بخشی دیگر مربوط به شما و شخصیت شماست. از نظر من آزمون وکالت مسیر رشدی است برای کسانی که می خواهند وارد این حرفه شغلی بشوند. از لحاظ شخصیتی باید ساخته شوید تا لایق چنین حرفه و شغلی باشید. صبوری، استقامت، اعتماد به نفس داشتن، عزت نفس و توکل به خداوند خیلی به داوطلبین در این مسیر کمک می کند.

برای خود اهداف بزرگتری داشته باشید و فقط به قبولی در آزمون وکالت فکر نکنید. چرا که انسان های بزرگ ظرفیت های بزرگتری هم دارند.

قبل از انتخاب منابع و یا شرکت در هر کلاس و یا آزمون های موسسات از خودتون یک خودشناسی داشته باشین. ایرادات ضعف ها و نقایص خودتون رو بشناسین تا برای رفع نقایص و ضعف های خود تلاش کنین. داشتن ضعف و نقص، ایرادی ندارد؛ مشکل اصلی وقتی ایجاد می شود که آگاهی‌ای نسبت به نقص هایمان نداشته باشیم.

نسرین پناهی فرد، رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری قم
نسرین پناهی فرد، رتبه ۱ آزمون وکالت ۹۹ کانون وکلای دادگستری قم
خروج از نسخه موبایل