آشنایی با سامانه «تنظیم» (دفاتر خدمات الکترونیک قضایی)

پایگاه خبری اختبار- سامانه نیمه‌حضوری «تنظیم» تسهیل دسترسی شهروندان به خدمات قضایی و کاهش مراجعات حضوری و مساعدت و همیاری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، راه‌اندازی شد.

به گزارش اختبار، «سامانه تنظیم» به نشانی tanzim.kdke.ir که در ۳۰ تیرماه سال ۱۴۰۴ از آن رونمایی شد، امکان دریافت مشاوره، نوبت‌دهی و ثبت پیش‌نویس دعاوی را به صورت الکترونیک فراهم می‌کند.

از مهمترین امکانات اصلی سامانه «مشورت ثبت»، «نوبت‌دهی» و «پیش‌نویس الکترونیک» است. همچنین قابلیت‌هایی مثل «مشاهده نوبت‌های فعال و تاریخچه نوبت‌های پیشین» و «امکان پیگیری وضعیت درخواست‌ها» در این سامانه به کار گرفته شده است.

در ادامه روش استفاده از این سامانه را ملاحظه می‌کنید.

ورود به حساب کاربری

به محض ورود به سامانه با صفحه زیر مواجه می شوید که می‌بایست کد ملی خود را وارد نمایید.

نکته: در نخستین ورود بـه سامانه، علاوه بـر کد ملی، وارد کردن تاریـخ تولد و شماره تلفن نکته همراه الزامی است.

نکته: پـس از تایید شـماره همـراه شما ۱۲۰ ثانیه فرصت دارید تـا کد پیامک شـده را وارد نمایید.

پس از ورود به سامانه با صفحه ای حاوی چند گزینه اصلی مواجه می شوید. این گزینه ها به ترتیب شامل موارد زیر می‌شود که به معرفی هر یک خواهیم پرداخت:

مشورت ثبت

این گزینه برای متقاضیانی است که جهت ثبت دعوی خود نیاز به مشورت و راهنمایی دارند. با انتخاب این گزینه لیستی از دفاتر به نمایش در می‌آید. با انتخاب یکی از آن‌ها و سپس مشخص کردن تاریخ یک در خواست ثبت و برای دفتری مورد نظر این درخواست ثبت می‌شود. سپس دفتر مورد نظر در بازه زمانی مشخص با فرد متقاضی تماس برقرار کرده و راهنمایی‌های لازم را به وی ارایه می‌دهد. زمان این خدمت ۱۵ دقیقه می‌باشد.

لازم به ذکر است که این ارتباط تلفنی در بستری امن برقرار می‌شود به نحوی که متقاضی و دفتر قادر به رویت شماره یکدیگر ندارند.

نوبت دهی

مورد بعدی در صفحه متقاضی گزینه نوبت دهی می باشد. با انتخاب این گزینه متقاضی می تواند یک نوبت برای ثنا و یک نوبت برای سایر دعاوی(سخا) دریافت نماید. موارد موجود در این گزینه به شرح ذیل است:

در ادامه، تصاویر مربوط به تمامی مراحل نوبت دهی مطابق با ترتیب توضیحات ارائه شده درج گردیده است.

همانطوری که در تصویر ذیل مشاهده می کنید در منوی کشویی نوبت های فعال، نوبتی که اخذ گردید قابل مشاهده است.

همچنین در قسمت نوبت های پیشین می توانید تمامی نوبت های اخذ شده از گذشته را مشاهده نماید.

همانطور که در تصویر بالا می‌بینید، یکی از قابلیت های این سامانه درج پیش نویس است. بدین معنی که متقاضی می تواند پس از اخذ نوبت سخا اقدام به ثبت پیش نویس نماید. دادخواست، اظهارنامه و یا شکوائیه خود را در این سامانه بارگزاری، درج و برای دفتر ارسال نماید.

پس از ثبت نوبت سخا در قسمت نوبت های فعال در ذیل نوبت ثبت شده گزینه ای به نام افزودن پیش نویس مشاهده میکنید. با انتخاب این گزینه وارد صفحه بعد می شوید. در این قسمت می بایست مشخص کنید که درخواست شما از چه نوعی است. (اظهارنامه-دادخواست-شکوائیه)

پس از انتخاب هر گزینه چند نوع اطالعات از شما خواسته می شود که می بایست آن ها را به دقت پر کنید:

در ذیل تصویر مراحل توضیح داده شده قابل مشاهده است.

پس از انجام مراحل فوق و جهت ثبت و ارسال دعوی خود به دفتر خدمات الکترونیک قضائی، متقاضی می‌بایست توسط گوشی هوشمند خود احراز هویت شود در غیر این صورت درخواست برای دفتر ارسال نمی شود. این احراز هویت توسط هوش مصنوعی و با تطبیق تصویر شخص با کارت ملی انجام می شود.

در صورتی که فرآیند احراز هویت انجام نشود، درخواست او در سامانه ثبت خواهد شد، اما به دفتر خدمات الکترونیک قضایی ارسال نمی شود. (مطابق تصویر زیر)

مراحل احراز هویت طبق تصاویر زیر انجام می شود:

منبع: روابط‌ عمومی کانون دفاتر خدمات قضایی

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل