آییننامه پرداخت الکترونیکی عوارض تردد در آزادراههای کشور
تصویبنامه شماره 46416/ت63841هـ مورخ 1404/3/17 هیات وزیران
آیین نامه اجرایی بند (س) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور (موضوع پرداخت الکترونیکی عوارض تردد در آزادراه های کشور)
ماده۱ـ در این آیین نامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:
۱ـ قانون: قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور.
۲ـ سامانه: سامانه الکترونیکی اخذ عوارض آزادراهی (ETC).
۳ـ وزارت: وزارت راه و شهرسازی
۴ـ بانک: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
۵ ـ فراجا: فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.
۶ ـ عوارض: تعرفه تردد خودرو (موضوع ردیف (۵۱) ماده (۱) آیین نامه راهنمایی و رانندگی موضوع تصویب نامه شماره ۲۰۸۷۳/ت ۲۹۱۶۹ هـ مورخ ۱۳۸۴/۴/۸ و اصلاحات بعدی) در آزادراه های کشور.
۷ـ جرایم: جریمه ناشی از عدم پرداخت به موقع عوارض به مأخذ نرخ سود مصوب هیأت عالی بانک برای سپرده بلند مدت
ماده۲ـ پرداخت عوارض و جرایم از طریق حساب بانکی و یا کیف پول الکترونیکی متصل به حساب بانکی مالک خودرو صورت می گیرد. بانک موظف است از طریق سکو (پلتفرم) های پرداخت به گونه ای اقدام نماید تا کاربران آزادراه های کشور امکان معرفی یکی از حساب های خود برای پرداخت عوارض و جرایم از طریق حساب مذکور یا کیف پول الکترونیکی را داشته باشند.
تبصره ـ بانک موظف است طی بخشنامه ای و حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ این آیین نامه، بانک های عامل را ملزم به فراهم نمودن امکان اختیار پرداخت خودکار عوارض و جرایم موضوع این آیین نامه نماید.
ماده۳ـ وزارت موظف است نسبت به تبادل اطلاعات مربوط به عوارض و محاسبات جرایم با بانک و فراجا از طریق سامانه ها و یا سکو های مجاز مربوط مشترک برای افرادی که عوارض مذکور را ظرف یک ماه پرداخت نکرده باشند و اقدام به معرفی حساب بانکی نکرده و یا موجودی حساب آنها کفایت عوارض استفاده از آزادراه ها را نمی کند، اقدام نماید.
ماده۴ـ وزارت موظف است پیوند (لینک) پرداخت مستقیم یا تکمیل موجودی کیف پول الکترونیکی را برای پرداخت عوارض یا جرایم، طی پیامک به کاربران آزادراه های کشور (مالکان خودرو) ارسال نماید.
ماده ۵ ـ وجوه وصولی حاصل از پرداخت عوارض و جرایم کاربران آزادراه های کشور (مالکان خودرو) به شرح زیر به حساب های مربوط واریز می گردد:
۱ـ جرایم به حساب عمومی نزد خزانه داری کل کشور
تبصره ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است با رعایت ساز و کار موضوع ماده (۳۰) قانون برنامه و بودجه کشور مصوب ۱۳۵۱ نسبت به تخصیص منابع درآمدی حاصل از جرایم، به ردیف های اعتباری پیش بینی شده برای واریز به حساب شرکت های سرمایه گذار به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از طریق گردش خزانه اقدام نماید.
۲ـ عوارض در آزادراه های دولتی به حساب خزانه داری کل کشور
۳ـ عوارض در آزادراه های مشارکتی به حساب شرکت آزادراه مربوط
ماده۶ ـ فراجا موظف است هنگام تعویض پلاک نسبت به اخذ مفاصاحساب بدهی های ناشی از عوارض و جرایم آزادراهی موضوع این آیین نامه از متقاضیان مربوط اقدام نماید.
ماده۷ـ شرکت های احداث، نگهداری و بهره برداری آزادراه ها و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مکلفند نسبت به تجهیز آزادراه های تحت سرمایه گذاری خود به سامانه و ارسال مستقیم و بر خط داده ها به مرکز داده مستقر در وزارت برای انجام عملیات شناسایی تردد و صدور قبض عوارض و جرایم توسط سامانه مذکور براساس ضوابط و بخشنامه های ابلاغی وزارت اقدام نمایند.
تبصره ـ مسئولیت اجرای مفاد این آیین نامه در ارتباط با آزادراه های مشارکتی و آزادراه های دولتی بر عهده وزارت و از طریق دستگاه های اجرایی تابعه ذی ربط است.
ماده۸ ـ بانک و فراجا موظفند هرسه ماه یکبار گزارش عملکرد اقدامات خود را به وزارت ارسال نمایند تا وزارت حداکثر ظرف دو هفته جمع بندی گزارش تفصیلی عملکرد اجرای این آیین نامه را به هیأت دولت ارائه نماید.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف




متاسفانه دوربین های جاده ایی و شهری ترافیکی از عهده شناسایی شماره های پلاک ها را ندارند عده ایی با مخدوش کردن پلاک و جعل کردن اعداد پلاک باعث میشوند که این تخلف بر خودروهایی که در آنجا نبوده اند تحمیل شود، و این تخلف بنام شماره ایی که شانسی بر یک بخت برگشته ثبت شود و رد خلاف این تخلف هم برای اشخاص بخت برگشته گاهاً سخت و غیر ممکن میشود و پلیس راهور مجبور میکند که شخص بخت برگشته هزینه تخلف اشخاصی که پلاک را مخدوش یا جعل اعداد میکنند را پرداخت کنند! در این مورد پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی واقعاً سُستی و کوتاهی زیادی میکنند و سرسختانه و با قاطعیت برخورد نمی کند! اگر واقعاً پلیس این قاطعیت و سختگیری را جدی و متداوم انجام میداد درصد شاید خیلی جزئی یا اصلاً هیچ وقت مشاهده نمیشد! تخلف های زیادی راکه رانندگان خاطی و خلاف کار انجام میدهند که باعث مرگ یا خسارت شدید به دیگر خودرو ها را میشود را پلیس راهور و راهنمایی رانندگی ندید میگیرد و مدعی هستند که قاطعانه برخورد میکنند! تخلفات خطرناک مثل استفاده از لامپ های پُرنور و پروژکتورهای خیره کننده در چراغهای جلو و عقب و آلودگی صوتی موزیک با صداهای گوش خراش و صداهای انفجاری خطرناک از اگزوز، دودی کردن شیشه ها که از پشت به هیچ عنوان داخل خودرو جلو دیده نمیشود که راننده خودرو عقبی نمیتواند جلو دید راننده جلویی را ببیند، سرعت های غیر مجاز داخل و خارج شهری، سبقت های خطرناک و لایی کشیدن های غیرمجاز! و پلاک های مخدوش و دستکاری و جعل اعداد و رقم پلاک ها اینها بخش هایی از تخلفات خیلی مهم هستند که متاسفانه شدیداً در همه شهرها رواج پیدا کرده بجای اخذ جرایم به اصطلاح بازدارنده! غلط که هیچ تاثیری مثبتی در ترک این تخلفات نمی کندو فقط تامین بودجه برای راهنمایی و رانندگی و پلیس راهور میشود، برخورد سخت مثل توقیف خودرو برای بار اول بمدت ۱ ماه و برای با دوم بمدت ۳ ماه و بار سوم توقیف و مصادره خودرو باعث میشود کسی جرأت اینگونه تخلف ها رهنمود وقتی متخلف میبیند که برخورد قاطعانه و سختگیرانه و خطرناک نیست! فقط با پرداخت جریمه خود را خلاص میکند. بیایید واقعیت ها رابگوییم با تحسین و تمجید الکی از پلیس راهور و راهنمایی و رانندگی تشکر نکنیم بلکه از قاطعیت و سختگیری متدوام و بی امان برای متخلفین تشویق و تحسین شان کنیم.
سلام آقای عارف معاونت محترم رییس جمهور در بخش نامه چرا در مورد معافیت خانواده شهدا و ایثارگران هیچگونه اشاره نشده نگویند خدا ناکرده خانواده شهدا و ایثارگران دیگر در بخشنامه جایگاهی ندارند چون قبلاً آزاد راههای کشور برای قشر خانواده شهدا و ایثارگران مجانی بود
در پرداخت عوارض افرادی که برچسب دارند و پول زیادی در آن شناسه برچسب واریز مینمایند همان مبلغی که افراد روزانه پرداخت میکنند یکی است این کار اشتباه است باید افرادی که پول در حساب خود واریز میکنند تخفیف داشته باشد وفرقی بین که که پول خوابانده ویکی که روز عبور پرداخت میکند باشد تا افراد تشویق شوند حالا که فرقی نیست مگر دیوانه شده ام که پول بحساب برچسب بخوابانم من هم هروقت گذرم افتاد بعداً پرداخت خواهم کرد این یک پیشنهاد است قبلاً همینطور بود افرادی که برچسب داشتند که پولی در حساب بود پرداخت عوارض از پرداخت مستقیم کمتر بود