اساسنامه مدرسه مجازی

مصوب جلسه 1058 شورای عالی آموزش و پرورش

اساسنامه  مدرسه مجازی

مصوب جلسه ۱۰۵۸ شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۴۰۴/۳/۵

(بررسی شده در جلسات ۱۰۵۵ ،  ۱۰۵۷ و ۱۰۵۸)

مقدمه

به استناد بندهای ۴ و ۷ راهبرد کلان، هدف‌های عملیاتی ۵ و ۱۷ و راهکارهای ۳- ۵ و ۲-۱۷ و۴-۱۷ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و در اجرای مصوبه جلسه ۱۰۲۵ شورای عالی آموزش و پرورش تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۱ موضوع ماده واحده ایجاد مدرسه مجازی و به منظور نهادینه کردن عدالت آموزشی و تربیتی، ارتقاء کیفیت تعلیم و تربیت با بهره‌مندی هوشمندانه از فناوری‌های نوین مبتنی بر نظام معیار اسلامی با تأکید بر اصل اولویت آموزش‌های حضوری در مدارس، اساسنامه مدرسه مجازی به شرح زیر به تصویب می‌رسد.

ماده ۱- تعریف

مدرسه مجازی همانند مدرسه عادی کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیت، در هر یک از دوره‌های تحصیلی است که بر اساس ملاک‌ها و معیارهای وزارت آموزش و پرورش و در چارچوب مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش، اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب، با رویکرد انعطاف پذیری در زمان و مکان، تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری و شیوه‌های نوینآموزشی، فناورانه محور بودن، شخصی‌سازی آموزش، ارتباط تعاملی، دسترسی برابر و آسان به صورت غیرحضوری (مجازی) در بستر شبکه‌های مورد تأیید وزارت آموزش وپرورش تأسیس/ راه اندازی می‌شود.

ماده ۲- اهداف 

۱- افزایش نرخ پوشش تحصیلی دانش آموزان با اولویت بازماندگان از تحصیل، در راستای تحقق عدالت آموزشی تربیتی

۲- ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی با بهره برداری و استفاده هوشمندانه از فناوری‌های نوین، در راستای تسهیل فرایند آموزش، یادگیری و ارتقاء آن

ماده ۳- شرایط تأسیس  و راه اندازی

تأسیس و راه اندازی مدرسه مجازی، به صورت غیردولتی مطابق با قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی قانون مزبور موضوع تصویب‌نامه شماره ۵۳۴۶۴/ت۵۴۶۱۷ ه- تاریخ ۱۳۹۸/۵/۲ هیئت وزیران خواهد بود.

تبصره۱- در صورت نیاز به ایجاد یک مدرسه مجازی الگو، راه اندازی مدرسه مجازی به صورت دولتی به پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش و تأیید شورای عالی آموزش و پرورش بلامانع است.

تبصره۲- با توجه به اولویت و اهمیت آموزش‌های حضوری در تحقق تربیت تمام ساحتی، وزارت آموزش و پرورش از توسعه این گونه مدارس جز در موارد ضروری و در حد نیاز جلوگیری نماید.

ماده ۴- نیروی انسانی

تخصیص نیروی انسانی در این مدارس، با تأکید بر صلاحیت‌های حرفه ای، تخصصی و توانمندی‌های فناورانه و براساس قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی خواهد بود.

ماده ۵- شرایط و نحوه پذیرش دانش آموز

افراد زیر مجاز به ثبت نام و تحصیل در این مدارس می‌باشند:

۵-۱- خارجیان علاقه مند به تحصیل در نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران

۵-۲- ایرانیان خارج از کشور در صورت عدم امکان دسترسی یا حضور در کلاس‌های درس

۵-۳- اتباع خارجی متقاضی داخل کشور

۵-۴- متقاضیان بازمانده از تحصیل داخل کشور شامل:

الف- لازم التعلیم: افرادی که   در  سن   تحصیل  می‌باشند (زیر۱۸سال تمام) ولی  بنا به   دلایل  مختلف  ذیل  از  تحصیل بازمانده اند؛ می توانند پس از اخذ مجوز از کمیسیون خاص آموزش و پرورش محل، نسبت به تحصیل در مدرسه مجازی برابر ضوابط و مقررات مربوط اقدام نمایند.

۱- دسترسی نداشتن به واحد آموزشی و عدم امکان ارائه خدمات آموزشی و پرورشی حضوری به آنان با تأیید آموزش و پرورش محل

۲- داشتن شرایط خاص نظیر معلولیت جسمی، بیماری خاص یا صعب العلاج که مانع حضور در مدرسه باشد با تأیید مراجع ذی‌صلاح

تبصره- مدارک مربوط به این دانش آموزان باید توسط اداره آموزش و پرورش استثنایی استان و یا مرکز جامع سنجش، آموزش،توانبخشی و مداخله بهنگام رشدی- تربیتی تأیید شود.

۳- دختران ازدواج کرده متقاضی تحصیل در مدرسه مجازی

ب- بزرگسال: افرادی که در سن تحصیل نمی‌باشند (بالای ۱۸ سال تمام) و بنا به دلایل مختلف از تحصیل بازمانده اند.

ماده ۶- نظام آموزشی

نظام آموزشی این مدارس، مطابق با نظام‌های آموزشی مورد تأیید جمهوری اسلامی ایران می‌باشد و برنامه‌های درسی و تربیتی آن با توجه به شرایط و اقتضائات مدرسه مجازی متناسب سازی و به تأیید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خواهد رسید.

ماده ۷- نحوه ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، مشاوره ای و ارتقاء مهارت‌های اجتماعی

در مدرسه مجازی کلیه امور از قبیل فرایند ثبت نام، تحصیل، خدمات آموزشی، پرورشی، مشاوره ای، ارتقاء مهارت‌های اجتماعی، ارزشیابی تکوینی و صدور کارنامه به صورت مجازی با رعایت قوانین و مقررات مربوط و با استفاده از ابزار و امکانات آموزش الکترونیکی، با بهره گیری از رویکردهای جهانی از قبیل یادگیری ترکیبی و یادگیری شخصی سازی شده ارائه می‌شود. در صورت فراهم بودن شرایط، اقدام به برگزاری برخی از برنامه‌های فوق به صورت حضوری مورد تأکید است.

ماده ۸- ارزشیابی

سنجش و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدرسه مجازی با نظارت مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش به صورت حضوری خواهد بود.

تبصره- در شرایط خاص، تصمیم گیری در خصوص نحوه برگزاری ارزشیابی مطابق با ضوابط سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی و مصوبات، شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مربوط، با تأکید بر استفاده از روش‌های متنوع و معتبر؛ برعهده کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود.

ماده ۹- فضا، تجهیزات و فناوری 

متقاضیان تأسیس این نوع مدارس، قبل از اخذ مجوز راه اندازی، ملزم به معرفی دفتر مرکزی برای رسیدگی به امور دانش‌آموزان (آموزشی، پرورشی، ارزشیابی، مالی، نظارت و سایر موارد) می‌باشند.

ضوابط، معیارها و استانداردهای کیفیت آموزشی، نرم افزارها (LMS، پلتفرم‌ها و…) و سخت افزارها (سِرورهای اختصاصی، استودیوها، دوربین‌های حرفه ای و…) مورد نیاز در این مدارس توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و مرکز توسعه آموزش‌های مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات تهیه و ابلاغ خواهد شد. همچنین ضوابط و استانداردهای  حفاظت از داده‌ها و امنیت اطلاعات، توسط مرکز حراست و مرکز توسعه آموزش‌های مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ابلاغ می‌شود.

ماده ۱۰- منابع مالی

منابع مالی مدارس مجازی غیردولتی، براساس قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب مجلس شورای اسلامی تأمین می‌شود.

تبصره- وزارت آموزش و پرورش موظف است سرانه و تمام هزینه‌های دانش آموزان لازم التعلیم بازمانده از تحصیل را تأمین نماید. علاوه بر آن ابزار الکترونیکی و ارتباطی (رایانه، تبلت و … ) و بسته‌ها و نرم افزارهای آموزشی را برای دانش آموزان بی بضاعت با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته، روستایی، مرزی و عشایری در لایحه بودجه سالانه پیش بینی و فراهم کند.

ماده ۱۱- سایر

الف- مفادی از آیین نامه اجرایی مدارس (مصوب شورای عالی آموزش وپرورش) که مرتبط با این گونه مدارس می‌باشد، لازم الاجراست.

ب- چنانچه مدارس عادی به اقتضای شرایط، امکان ارائه آموزش‌های حضوری برای دانش آموزان را نداشته باشند یا متقاضی ارائه آموزش‌های فوق برنامه باشند، می توانند از خدمات مدرسه مجازی استفاده کنند و مدرسه مجازی می تواند با رعایت ضوابط و مقررات مربوط همکاری لازم را با این مدارس داشته باشند.

ج- کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش موظف است نسبت به تصمیم گیری، اصلاح، بروزرسانی یا سایر مواردی که در اساسنامه پیش بینی نشده و موارد خاص اقدام نماید.

ماده ۱۲- مدارس آموزش از راه دور و بزرگسال غیردولتی، موظفند ظرف مدت سه سال پس از ابلاغ این اساسنامه، شرایط خود را مطابق با مفاد این اساسنامه، برای تبدیل به مدرسه مجازی فراهم نمایند. مدارس بزرگسال دولتی و ایثارگران، ضمن خودداری از ثبت نام دانش آموزان ورودی دوره‌های اول و دوم متوسطه، حداکثر تا سه سال می توانند به فعالیت خود ادامه دهند.

تبصره- وزارت آموزش و پرورش موظف است از زمان ابلاغ این اساسنامه، از ایجاد و توسعه مدارس آموزش از راه دور، بزرگسالان(دولتی و غیردولتی) و ایثارگران خودداری نماید.

ماده ۱۳- نظارت و ارزیابی مدرسه مجازی بر عهده مرکز توسعه آموزش‌های مجازی، فناوری و امنیت اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با همکاری معاونت‌های آموزشی و سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و مشارکت‌های مردمی خواهد بود.

ماده ۱۴- نظارت بر حسن اجرای مفاد این اساسنامه، بر عهده شورای عالی آموزش و پرورش و وزارت آموزش و پرورش خواهد بود.

ماده ۱۵- وزارت آموزش و پرورش موظف است پس از سه سال، گزارش چگونگی اجرای این اساسنامه را به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه نماید.

ماده ۱۶- شیوه نامه اجرایی این اساسنامه مشتمل بر شرایط ایجاد/ تأسیس و راه اندازی، ساختار سازمانی و مدیریتی مدرسه (نقش مدیر، تیم محتوایی، تیم پشتیبانی فنی، ارزیابی یادگیری، خدمات مشاوره و پشتیبانی روانی) و سایر موارد مربوط، حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این اساسنامه توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه و به تصویب کمیسیون معین شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.

موضوع: اساسنامه مدرسه مجازی در هزار و پنجاه و هشتمین (۱۰۵۸) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش، تاریخ ۱۴۰۴/۳/۵ به تصویب رسید.

دبیر شورا – محمود امانی            رئیس جلسه – علیرضا کاظمی

اساسنامه مدرسه مجازی، مورد تأیید است، به اجرا گذاشته شود

 رئیس جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش – مسعود پزشکیان

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا