نماد سایت پایگاه خبری اختبار

تجمع برخی کارآموزان وکالت در اعتراض به تسری آیین‌نامه جدید لایحه استقلال به قبول‌شدگان آزمون وکالت ۹۹

تجمع برخی کارآموزان وکالت در اعتراض به تسری آیین‌نامه جدید لایحه استقلال به قبول‌شدگان آزمون وکالت ۹۹

پایگاه خبری اختبار- گروهی از کارآموزان وکالت امروز، چهارشنبه، با حضور در مقابل کانون‌های وکلای دادگستری اعتراض خود را نسبت به نامه اخیر معاون حقوقی قوه قضاییه درباره نحوه کارآموزی قبول‌شدگان آزمون وکالت ۱۳۹۹ اعلام کردند.

به گزارش اختبار، در ماه‌های اخیر موضوع آیین‌نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب ۱۴۰۰ به چالشی جدی میان کانون‌های وکلا و قوه قضاییه تبدیل شده است؛ از یک‌سود کانون‌های وکلا این آیین‌نامه را به دلیل وجود مواد و مقرره‌های خلاف قانون، قابل اجرا ندانسته و به دنبال اصلاح آن هستند و از سوی دیگر در قوه قضاییه و به‌ویژه معاونت حقوقی این قوه عزمی جدی برای اجرایی شدن آیین‌نامه وجود دارد.

مهم‌ترین تجلی این اختلاف نظر تاکنون مسئله برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰ و اصرار قوه قضاییه بر ثبت‌نام متقاضیان و برگزاری آزمون مطابق نظر این قوه بوده که در عمل تاکنون مانع تعیین تکلیف آزمون وکالت ۱۴۰۰ شده است.

در همین حال در روزهای اخیر با اقدام نوراله قدرتی، معاون حقوقی قوه قضاییه، در ارسال نامه‌ای درباره صدور پروانه کارآموزی و وضعیت قبول‌شدگان آزمون وکالت، کارآموزان جدیدالورود کانون‌های وکلا نیز با پیامدهای مربوط به تصویب این آیین‌نامه دست‌به‌گریبان شده‌اند.

در این نامه خطاب به رئیس مرکز آمار و اداری اطلاعات قوه قضاییه تاکید شده که در نحوه صدور پروانه کارآموزی و وکالت و شرایط فعالیت کارآموزان در دوره کارآموزی، رعایت مواد ۴۶، ۴۸ و ۵۴ آیین نامه لایحه استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب سال ۱۴۰۰ الزامی است.

این بدان معناست که اولاً صدور پروانه‌ها می‌بایست پس از احراز شرایط مقرر برای کارآموزان در کمیسیونی متشکل از مقامات کانون وکلا و قوه قضاییه به عمل آید، و ثانیاً امکان اعلام وکالت برای این کارآموزان در دو دوره اول کارآموزی وجود ندارد.

در اعتراض به این تصمیم امروز گروهی از قبول‌شدگان آزمون وکالت در مقابل کانون‌های وکلای دادگستری مرکز، فارس، قزوین، یزد، کرمان، خوزستان و آذربایجان شرقی تجمع کرده و با در دست داشتن پلاکاردهایی اعلام کردند که تسری این آیین‌نامه مصوب ۱۴۰۰ به قبول‌شدگان آزمون سال ۱۳۹۹، مغایر با اصول حقوقی و حقوق مکتسبه آنهاست.

آنها همچنین نوشته‌های با مضمون «استقلال کانون وکلا خط قرمز ماست» در دست داشتند.

خروج از نسخه موبایل