بخشنامه به تمامی دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری
شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی در جلسه مورخ ۱۴۰۱/۹/۷ بنا به پیشنهاد سازمان اداری و استخدامی کشور و در اجرای ماده (۴۴) و بند (۳) ردیف (ب) ماده (۱۱۶) قانون مدیریت خدمات کشوری با اصلاح دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی، تخصصی و اختصاصی برای استخدام افراد در دستگاههای اجرایی کشور (موضوع بخشنامههای شماره ۲۴۵۱۰ مورخ ۱۰/۰۵/۱۴۰۰، شماره ۴۷۸۵۷ مورخ ۱۴۰۰/۹/۶ و شماره ۲۲۹۳۲ مورخ ۱۴۰۰/۴/۵) به شرح پیوست (ممهور به مهر شورای توسعه مدیریت و سرمایه انسانی) موافقت نمود، که مراتب جهت اجراء ابلاغ میشود.
از تاریخ ابلاغ این بخشنامه، جذب و استخدام افراد به صورت رسمی و پیمانی از محل مجوزهای استخدامی، صرفاً بر اساس این دستورالعمل انجام خواهد شد.
حسین عرب اسدی- معاون سرمایه انسانی
دانلود دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون استخدامی دستگاههای اجرایی کشور (ابلاغی اسفند ۱۴۰۱)
ماده ۱- تعاریف و اختصارات
– سازمان: سازمان اداری و استخدامی کشور
– سامانه امتحانات: سامانه امتحانات ذیل سامانه یکپارچه نظام اداری
– مجوز استخدامی: اجازه استخدام در دستگاه اجرایی که بر اساس سیاستها و الزامات قانونی در سقف پست های سازمانی مصوب بلاتصدی و اعتبارات مصوب در زمان مشخص از طریق سازمان اعلام می شود.
– آگهی استخدامی: آگهی مربوط به تمام یا بخشی از مجوزهای استخدامی دستگاه های اجرایی برای اطلاع رسانی جهت ثبت نام داوطلبان واجد شرایط که با رعایت قوانین و مقررات مربوط از جمله «طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل مستخدمین دولت» و «تشکیلات تفصیلی مصوب دستگاه اجرایی» تنظیم می شود.
– حیطه عمومی امتحان: شایستگی های مشترک مورد نیاز نظام اداری شامل: معلومات عمومی، هوش و توانمندی ذهنی و روانشناختی، صداقت و امانت، روحیه خدمت به مردم، نظم پذیری، آشنایی با قوانین و مقررات اداری، فناوری اطلاعات، زبان و ادبیات فارسی، زبان خارجه و معارف اسلامی.
– حیطه تخصصی امتحان: شایستگی های داوطلبان استخدام ناظر به تخصصهای مورد نیاز برای تصدی شغل مورد نظر.
– حیطه اختصاصی امتحان: شایستگی های منحصر به فرد مرتبط با اقتضائات و شرایط خاص انجام مأموریت ها محیط شغلی دستگاه و محیط جغرافیایی محل خدمت.
– امتحان مشترک فراگیر: سنجش حیطه های عمومی، تخصصی و اختصاصی است که بر اساس شغل – محل در فواصل زمانی مشخص یا به صورت مشترک بین تمام مشاغل، از طریق امتحان یا سایر ابزارهای سنجش و ارزیابی به صورت متمرکز و سراسری، با تجمیع آگهی های استخدامی مورد تأیید سازمان در هر دوره برگزار می شود.
– امتحان مشترک خاص: سنجش حیطه های عمومی و تخصصی امتحان برای برخی از مشاغل عمومی نظیر حراست گزینش و حقوقی است که به صورت متمرکز در سطح کشور و با راهبری و نظارت سازمان برگزار می شود.
– دفترچه امتحان مشترک: دفترچه راهنمای ثبت نام داوطلبان محتوی مقاد امتحان مشترک فراگیر و یا خاص است. که پس از تایید سازمان به صورت عمومی توسط موسسه مجری انتشار می یابد.
– حد نصاب: کسب حداقل پنجاه درصد (۵۰%) میانگین نمره مکتسبه سه نفر اول با ارزش وزنی چهل درصد (۴۰%) برای حیطه عمومی امتحان مشترک فراگیر و شصت درصد (۶۰%) برای حیطه تخصصی و اختصاصی امتحان مشترک فراگیر در هر سهمیه استخدامی – شغل – شهرستان در هر یک از دستگاه های اجرایی.
– موسسه مجری: موسسات تایید صلاحیت شده دولتی (نظیر سازمان سنجش آموزش کشور مرکز آموزش مدیریت دولتی و ….)، تعاونی و یا خصوصی که توسط سازمان به عنوان مسئول اجرای امتحان مشترک تعیین می شوند.
– ارزیابی تکمیلی: سنجش و ارزیابی شایستگی های مورد نیاز برای هر شغل – محل که با پیشنهاد دستگاه و تایید سازمان برای تکمیل ارزیابی و با هدف تعمیق سنجش شایستگی ها علاوه بر امتحان مشترک فراگیر برگزار می شود.
– مراکز ارزیابی: موسسات دولتی تعاونی و یا خصوصی که صلاحیت آنها توسط سازمان تائید و مسئول اجرای کل یا بخشی از ارزیابی تکمیلی می باشند.
ماده ۲ – استخدام در دستگاه های اجرایی بر اساس مجوزهای صادره توسط سازمان و از میان داوطلبان واجد شرایطی که نمرات لازم را در امتحان مشترک و ارزیابی تکمیلی بر اساس ضوابط این دستورالعمل کسب کرده باشند و از نظر گزینش اخلاقی – عقیدتی واجد شرایط تشخیص داده شوند با تأیید سازمان صورت خواهد گرفت.
ماده ۳- دستگاه های اجرایی مکلفند نسبت به تدوین برنامه نیروی انسانی اقدام نموده و نیازهای استخدامی خود را بر اساس برنامه فوق تعیین و برای اخذ سهمیه استخدامی از سازمان با رعایت قوانین و مقررات مربوطه اقدام نمایند.
ماده ۴- دستگاه های اجرایی موظفند درخواست مجوزهای استخدامی خود را با رعایت موارد ذیل به سازمان ارسال نمایند. سازمان نیز پس از بررسی نسبت به صدور یا عدم صدور مجوز درخواستی اقدام و نتیجه را به دستگاه اجرایی اعلام می نماید:
– تبیین ضرورت نیازهای استخدامی
– وجود ساختار سازمانی مصوب در اجرای مواد (۲۹) و (۳۱) قانون مدیریت خدمات کشوری
– رعایت الزامات احکام و سیاست های قانونی مصوب در خصوص اصلاح ساختار، ترکیب نیروی انسانی و کاهش نیروی انسانی در امور تصدی گری و غیر حاکمیتی
ماده ۵- دستگاه اجرایی موظف است به منظور جذب نیروی انسانی از محل مجوزهای استخدامی مأخوذه، متن آگهی استخدام پیشنهادی را (مطابق نمونه پیوست) برای تأیید و اخذ مجوز نشر به سازمان ارسال نماید.
تبصره- دستگاه اجرایی می تواند در صورتی که در قوانین و مقررات قبلی مورد عمل خود شرایطی علاوه بر شرایط مندرج در ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری داشته باشد آن را در زمان تنظیم آگهی استخدام منظور نماید.
ماده ۶ – مجوز انتشار آگهی استخدام پس از بررسی و تطبیق پیش نویس آگهی استخدام پیشنهادی»، «برگ تعیین مشخصات شغل و تامین اعتبار از سازمان برنامه و بودجه کشور مربوط به مشاغل آگهی استخدام با ضوابط جاری توسط سازمان صادر خواهد شد. در صورت تایید آگهی استخدام پیشنهادی از سوی سازمان امکان انتشار آن در اولین امتحان مشترک فراهم خواهد شد.
ماده ۷- دستگاه اجرایی موظف است برای استخدام از محل مجوز استخدامی صادره نسخه ای از آگهی استخدامی تایید شده توسط سازمان را حداکثر ۴۵ روز قبل از زمان شروع ثبت نام امتحان مشترک به موسسه مجری جهت درج در دفترچه امتحان مشترک و انتشار عمومی ارسال نماید.
ماده ۸- امتحان استخدام عمومی تخصصی و اختصاصی برای دستگاه های اجرایی که دارای مجوز استخدامی و مجوز انتشار آگهی استخدام میباشند به صورت امتحان مشترک فراگیر توسط سازمان برگزار میشود.
ماده ۹- مسئولیت بررسی مدارک مستندات و اطلاعات خود اظهاری داوطلبان بر عهده دستگاه اجرایی می باشد.
تبصره- به درخواست دستگاه و با تایید سازمان امتحان عمومی تخصصی و اختصاصی استخدامی دستگاه های اجرایی میتواند به صورت مستقل برگزار شود.
تبصره – مسئولیت ناشی از عدم رعایت دقیق ضوابط و شرایط اعلام شده در مفاد آگهی و یا ارائه مدارک به صورت ناقص در زمان بررسی مدارک ارزیابی تکمیلی و گزینش بر عهده داوطلب خواهد بود و چنانچه در هر مرحله از جذب و استخدام محرز شود داوطلب به اشتباه یا به عمد اطلاعات خلاف واقع ارائه داده و یا فاقد شرایط مندرج در دفترچه امتحان مشترک فراگیر باشد از انجام مراحل بعدی محروم گردیده و در صورت صدور حکم استخدامی حکم مزبور لغو و بلااثر می شود.
ماده ۱۰- سوالات مربوط به حیطه عمومی امتحان مشترک توسط سازمان و سوالات مربوط به حیطه های تخصصی و اختصاصی توسط موسسه مجری با هماهنگی دستگاه اجرایی و با رعایت مقررات اسناد طبقه بندی شده تهیه میشود. سازمان میتواند تهیه سوالات عمومی را به موسسه مجری تفویض نماید.
تبصره- در صورت درخواست دستگاه اجرایی و موافقت سازمان شایستگی های مربوط به حیطه های عمومی تخصصی و اختصاصی امتحان قابل تغییر است.
ماده ۱۱- تعداد سوالات امتحان عمومی حداقل ۱۰۰ و حداکثر ۱۵۰ سوال خواهد بود که به صورت چهار گزینه ای و با احتساب یک سوم نمره منفی طراحی خواهد شد.
تبصره ۱- سوالات معارف اسلامی مربوط به پیروان سایر مذاهب اسلامی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ،حنفی، شافعی ،مالکی، حنبلی و زیدی مطابق تعالیم و احکام فقهی آنان طراحی خواهد شد.
تبصره ۲- اقلیت های دینی مصرح در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از پاسخگویی به سوالات معارف اسلامی معاف بوده و در این صورت نمره مکتسبه این داوطلبان بر اساس مجموع تراز شده سایر سوالات محاسبه خواهد شد.
تبصره ۳ – به منظور احراز مهارتهای پایه و عمومی فناوری اطلاعات افراد واجد شرایط جهت استخدام در مشاغل تخصصی کارشناسی و بالاتر موضوع تبصره دو ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری داوطلبان استخدام موظفند حداکثر یک ماه پس از اعلام تأیید گزینش مدارک مربوط به کسب مهارت های هفت گانه (ICDL) صادره از مراکز و موسسات تأیید صلاحیت شده توسط سازمان را ارائه نمایند.
ماده ۱۲- سوالات حیطه های تخصصی در امتحان مشترک با توجه به شغل مورد نظر و به صورت چهار گزینه ای با احتساب یک سوم نمره منفی به تعداد حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰ سوال خواهد بود.
ماده ۱۳- دستگاه های اجرایی مکلفند نسبت به انجام ارزیابی تکمیلی از پذیرفته شدگان امتحان مشترک اقدام نمایند. شرط لازم برای انتخاب افراد جهت انجام ارزیابی تکمیلی کسب حد نصاب می باشد و انتخاب افراد بر اساس مجموع نمره فضلی آنان با وزن چهل درصد (۴۰) برای حیطه عمومی و شصت درصد (۶۰) برای حیطه تخصصی و اختصاصی به تعداد سه (۳) برابر ظرفیت پذیرش در هر شغل محل مورد تقاضا صورت می پذیرد.
تبصره۱- در صورتی که تعداد افراد دارای حد نصاب در شغل – محلهای مورد تقاضا کمتر از ظرفیت پذیرش باشد. همه افراد واجد حد نصاب برای انجام سایر مراحل مربوط معرفی خواهند شد.
تبصره ۲ – موسسه مجری فهرست پذیرفته شدگان را برای ارزیابی تکمیلی از طریق سامانه امتحانات اعلام می نماید. سامانه مذکور امکان دسترسی دستگاه های اجرایی و افراد پذیرفته شده را به نتایج امتحان مشترک فراهم مینماید.
تبصره ۳ – دستگاه اجرایی میتواند ارزیابیهای تکمیلی خود را به مراکز ارزیابی واگذار نماید.
تبصره ۴ – در صورت درخواست دستگاه اجرایی و موافقت سازمان معرفی افراد برای ارزیابی تکمیلی تا پنج برابر ظرفیت استخدامی مشروط بر اینکه در زمان ثبت نام به داوطلبان اطلاع رسانی شود امکان پذیر است.
تبصره ۵- در مواردی که آزمون به صورت استانی برگزار میشود میبایست فرآیند نیازسنجی نیروی انسانی مورد نیاز الگوی برگزاری آزمون و ارزیابی تکمیلی پس از تصویب در شورای برنامه ریزی استان جهت بررسی و تأیید به سازمان ارسال شود.
ماده ۱۴- دستگاه اجرایی موظف است اسامی داوطلبین را به تعداد سه برابر (تا پنج برابر بر اساس تبصره (۴) ماده (۱۳)) ظرفیت پذیرش به مرحله ارزیابی تکمیلی و گزینش به صورت همزمان بر اساس مجموع نمره فضلی افراد با وزن شصت درصد (۶۰%) برای حیطه های تخصصی و اختصاصی امتحان مشترک فراگیر و چهل درصد (۴۰%) برای حیطه عمومی امتحان مشترک فراگیر معرفی نماید. نحوه محاسبه نمره نهایی داوطلبان بر اساس %۷۰ نمره امتحان کتبی و ۳۰٪ نمره ارزیابی تکمیلی است.
تبصره۱- در صورت عدم برگزاری ارزیابی تکمیلی برای معرفی افراد دارای حد نصاب به گزینش بر اساس مجموع نمره فضلی آنان (با وزن چهل درصد (۴۰%) برای حیطه عمومی و شصت درصد (۶۰%) برای حیطه تخصصی و اختصاصی) برابر تعداد ظرفیت پذیرش اقدام می شود.
تبصره ۲- پس از اعلام نظر گزینش در صورت مساوی بودن مجموع تمرات مکتسبه داوطلبان در آزمون کتبی مشترک و ارزیابی تکمیلی اولویت انتخاب با داوطلبانی خواهد بود که نمره مکتسبه آنان در آزمون کتبی مشترک بالاتر باشد.
تبصره ۳- دستگاه اجرایی (یا مرکز ارزیابی) مکلف است نسبت به انجام ارزیابی تکمیلی تمامی داوطلبان معرفی شده واجد شرایط و ثبت نمره مربوطه در سامانه امتحانات اقدام نماید.
تبصره ۴- در موارد خاص به تشخیص سازمان نسبتهای وزنی امتحان مشترک فراگیر و ارزیابی تکمیلی در محاسبه مجموع نمره فضلی میتواند تغییر یابد که در این صورت میبایست در متن آگهی استخدامی اطلاع رسانی شود.
ماده ۱۵- دستگاه اجرایی موظف است با در نظر گرفتن سهمیه های قانونی (ایثارگران و معلولین) حداکثر ظرف مدت پانزده (۱۵) روز پس از تأیید فهرست پذیرفته شدگان اصلی توسط سازمان، مشخصات افراد مذکور را برای ادامه مراحل جذب و استخدام به صورت همزمان به ارزیابی تکمیلی و گزینش اعلام نماید.
ماده ۱۶- هسته های گزینش دستگاه های اجرایی موظفند با رعایت ماده (۱۶) قانون گزینش نسبت به اعلام نظر در خصوص فرد یا افراد معرفی شده در موعد مقرر اقدام نمایند.
ماده ۱۷- دستگاه اجرایی موظف است پس از وصول نظر گزینش و انتخاب پذیرفته شدگان به ترتیب مجموع نمره فضلی، نسبت به اطلاع رسانی به پذیرفته شدگان نهایی اقدام نماید پذیرفته شدگان نیز باید حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از اعلام دستگاه جهت ادامه مراحل جذب و استخدام به دستگاه اجرایی مربوط مراجعه نمایند. عدم مراجعه در مهلت مقرر به منزله انصراف از استخدام در دستگاه اجرایی می باشد.
ماده ۱۸- دستگاه اجرایی موظف است حداکثر ظرف مدت سه (۳) ماه پس از اعلام نظر گزینش و انجام سایر تشریفات استخدامی نسبت به درخواست شماره مستخدم برای افراد پذیرفته شده نهایی از طریق سامانه کارمند ایران اقدام نماید.
همچنین حداکثر ظرف یک (۱) ماه پس از اخذ شماره مستخدم نسبت به صدور حکم کارگزینی یا تنظیم فراداد پیمانی آنان اقدام نماید.
تبصره ۱- در صورت انصراف کتبی یا عدم مراجعه پذیرفته شدگان نهایی (تا یک ماه بر اساس ماده (۱۷)) و یا خروج از خدمت پذیرفته شدگان نهایی پس از صدور حکم کارگزینی دستگاه اجرایی میتواند حداکثر تا نه (۹) ماه پس از اعلام نظر گزینش با رعایت مفاد این دستورالعمل نسبت به جایگزینی نفرات ذخیره به ترتیب نمره فضلی در همان شغل محل مورد تقاضا اقدام نماید.
تبصره ۲- صدور شماره مستخدم صرفاً برای آن گروه از پذیرفته شدگان نهایی که با رعایت مفاد این دستورالعمل جذب شده اند، امکان پذیر است.
ماده ۱۹- سازمان میتواند از طریق فراخوان عمومی در مشاغل خاص نسبت به برگزاری امتحان مشترک خاص توسط موسسه مجری اقدام نماید.
تبصره تشخیص و تأیید مشاغل خاص با سازمان میباشد.
ماده ۲۰ – سازمان موظف است سامانه امتحانات را طبق این دستورالعمل ایجاد نماید. این سامانه امکان انجام فرایندهای زیر را فراهم می آورد
– اطلاع رسانی عمومی به داوطلبان استخدام
– ثبت نام داوطلبان صدور کارت اعلام نتایج
– انتشار دفترچه ثبت نام امتحان مشترک
– دسترسی دستگاه به سامانه برای دریافت گزارش و اعلام نتایج
– مشاهده وضعیت داوطلبان و اعلام فهرست پذیرفته شدگان در هر یک از مراحل استخدام
– ایجاد بانک اطلاعات رتبه بندی نتایج امتحانات و ارزیابیهای داوطلبان در همه مراحل استخدام
– امکان ثبت و پاسخ به شکایات
– اتصال به سامانه های اطلاعاتی دستگاه های اجرایی مختلف اعم از سازمان ثبت احوال کشور سازمان ثبت اسناد کشور بنیاد شهید و امور ایثارگران وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیروی انتظامی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری وزارت آموزش و پرورش سازمان بهزیستی کشور قوه قضائیه مرکز آمار ایران صندوقهای بیمه وزارت کشور و دسترسی به سایر دستگاه های مرتبط با موضوع حسب اعلام نیاز توسط سازمان برای تایید یا بارگذاری اطلاعات
– ایجاد داشبورد مدیریتی برای تحلیل و ارائه گزارشات لازم
– امکان مدیریت فرآیند و تأییدیه های آن در هر مرحله از سوی سازمان
ماده ۲۱ – داوطلبان استخدام در زمان ثبت نام صرفاً میتوانند یک شغل محل در یک دستگاه اجرایی را انتخاب سایت دستگاه های اجرایی میتوانند پس از اعلام نتیجه نهایی هر آزمون در بازه زمانی برگزاری آزمون بعدی تا حداکثر به مدت شش (۶) ماه پس از اعلام نتیجه نهایی با هماهنگی سازمان و مؤسسه مجری در هر یک از شغل محل هایی که داوطلب واجد شرایط نداشته و یا افراد پذیرفته شده کمتر از نیاز دستگاه باشند با رعایت موارد ذیل نسبت به تکمیل ظرفیتهای باقیمانده اقدام نمایند.
– احصاء شغل محلهای فاقد داوطلب واجد شرایط به میزان سهمیه اعلام شده و تعیین حد نصاب مورد نیاز آن شغل محل ها و تهیه دفترچه تکمیل ظرفیت توسط مؤسسه مجری
– اعلام عمومی به داوطلبان دارای نمره مکتسبه مساوی و بزرگتر از نمره حدنصاب تعیین شده در هر یک از شغل محل ها توسط مؤسسه مجری
– ثبت نام داوطلبان واجد شرایط همان آزمون در بازه زمانی تعیین شده در یک شغل محل
– اعلام نتایج تکمیل ظرفیت بر اساس نمره مکتبه فضلی داوطلبان در هر شغل محل جنسیت سهمیه های قانونی توسط مؤسسه مجری
– بررسی مدارک و برگزاری ارزیابی تکمیلی توسط دستگاه های اجرایی مربوطه
تبصره – تعیین تعداد اولویت های انتخابی بعدی هر داوطلب بر عهده سازمان است.
ماده ۲۲- ملاک عمل در خصوص محاسبه تاریخ فراغت از تحصیل اتمام خدمت دوره ضرورت و یا معافیت دائم به ماه پس از آخرین روز ثبت نام امتحان مشترک فراگیر و برای محاسبه سن افراد اولین روز ثبت نام امتحان مشترک فراگیر می باشد.
ماده ۲۳- با توجه به قانون اصلاح ماده (۴۴) قانون مدیریت خدمات کشوری (مصوب سال ۱۳۹۹) مبنی بر ایجاد اولویت برای داوطلبان بومی شهرستانی (به استثنای شهرستان تهران و شهرستان مراکز استان ها) در امتحانات مشترک فراگیر داوطلبی بومی شهرستانی تلقی می شود که متولد یا ساکن با سابقه ده سال سکونت در همان شهرستان باشد. بومی بودن افراد به طرق ذیل احراز می گردد:
۱- شهرستان محل تولد مندرج در شناسنامه داوطلب با شهرستان مورد تقاضا یکی باشد.
تبصره- با توجه به تغییرات تقسیمات کشوری در سالهای مختلف در صورت اختلاف نظر یا ابهام در خصوص شهرستان
۱- محل تولد ملاک عمل نظر اداره کل ثبت احوال استان مربوطه خواهد بود.
۲- استفاده از اولویت بومی از طریق سکونت به موجب تأیید ساکن بودن و حداقل ده سال سکونت با ارائه استشهاد محلی (بر اساس فرم پیوست) ممهور به مهر نیروی انتظامی (پاسگاه با کلانتری محل) در شهرستان مورد تقاضا با ارائه مدارک و مستندات ذیل امکان پذیر خواهد بود:
الف- داشتن گواهی تحصیل در مقاطع تحصیلی ابتدایی، راهنمایی با دبیرستان در شهرستان محل مورد تقاضا با تأیید اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوطه
ب- گواهی اشتغال به کار رسمی پیمانی و قراردادی در بخش دولتی و عناوین مشابه در بخش خصوصی مشروط به پرداخت حق بیمه
تبصره- داشتن گواهی تحصیل در مقاطع تحصیلی ،ابتدایی راهنمایی با دبیرستان در شهرستان محل مورد تقاضا با تأیید اداره آموزش و پرورش شهرستان مربوطه میتواند به عنوان تمام یا قسمتی از سابقه ده سال سکونت به شرط ارائه استشهاد محلی مبنی بر تایید ساکن بودن فعلی فرد در شهرستان محل مورد تقاضا ملاک محاسبه قرار گیرد.
۳- داوطلبان بومی شهرستانی نسبت به سایر داوطلبان غیر بومی دارای اولویت می باشند اولویت بومی به این شرح اعمال خواهد شد: «نمره مکتسبه داوطلب بومی شهرستانی در آزمون مشترک فراگیر (مجموع وزن چهل درصد (۴۰%) برای حیطه عمومی و شصت درصد (۶۰%) برای حیطه تخصصی و اختصاصی) با ضریب یک و چهار دهم (۱/۴) پس از تعیین حد نصاب و قبل از معرفی افراد مشمول برای سایر مراحل استخدام محاسبه و ملاک عمل قرار می گیرد.
ماده ۲۴- تخصیص مجوزهای استخدامی مربوط به شهرستانهای کمتر توسعه یافته تا صد درصد (۱۰۰%) به نیروهای بومی آن مناطق با پیشنهاد دستگاه اجرایی و تأیید سازمان امکان پذیر است.
ماده ۲۵- مدارک تحصیلی پایین تر از مقاطع تحصیلی اعلام شده در شرایط احراز مشاغل در آگهی استخدامی و همچنین مدارک معادل برای شرکت در امتحان مشترک و استخدام مجاز نمی باشد.
ماده ۲۶- ایثارگران مشمول قوانین و مقررات خاص خود می باشند.
ماده ۲۷- سهمیه استخدامی معلولین در صورت کسب حد نصاب سه درصد (۳) است.
تبصره – حد نصاب نمره امتحان مشترک فراگیر برای مشمولین سهمیه سه درصد (۳%) معلولین تا سقف سهمیه مربوطه بر اساس کسب حداقل پنجاه درصد (۵۰%) میانگین نمره مکتسبه سه نفر اول با ارزش وزنی چهل درصد (۴۰%) برای حیطه عمومی و شصت درصد (۶۰%) برای حیطه های تخصصی و اختصاصی امتحان مشترک فراگیر محاسبه و مبنای معرفی داوطلبان مذکور برای انجام سایر مراحل قرار می گیرد.
ماده ۲۸- آگهی های استخدامی باید به گونه ای تنظیم شود که موارد مرتبط با وظایف و آگاهی داوطلبان استخدام از جمله شرایط و فرایندهای مختلف استخدام در آن لحاظ شود.
ماده ۲۹- در خصوص اجرای ماده (۱۵) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت موضوع مصوبه شماره ۶۹۳۸۵/۲۷۸ مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۹ مجلس شورای اسلامی رعایت بند (ت) ماده (۱) این قانون و تبصره بند مذکور و موارد ذیل الزامی است
۱- به ازای تاهل و داشتن هر فرزند یک سال به سقف محدوده ستی داوطلب که در دفترچه راهنمای ثبت نام درج گردیده اضافه خواهد شد. سنوات قابل افزایش برای تاهل و داشتن فرزند موضوع این ماده حداکثر پنج (۵) سال میباشد.
۲- به ازای تاهل و نیز هر فرزند دو (۲) درصد حداکثر تا ده (۱۰) درصد به مجموع امتیاز آزمون مشترک فراگیر داوطلب اضافه می شود.
۳- با توجه به اینکه اعمال امتیازات و افزایش سن در نظر گرفته شده در بندهای (۱) و (۲) این ماده بر اساس اطلاعات خود اظهاری داوطلبان میباشد در صورتی که در مرحله بررسی مدارک و مستندات داوطلب فاقد مدارک مثبته باشد. از سایر فرایند استخدام حذف می شود.
تبصره ۱- امتیازات مطروحه در بندهای (۱) و (۲) این ماده با رعایت تبصره بند (ب) ماده (۱) قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت اعمال می شود.
تبصره۲- امتیازات مطروحه در بند (۲) این ماده پس از تعیین حد نصاب و قبل از معرفی افراد مشمول برای سایر مراحل استخدام محاسبه و ملاک عمل قرار می گیرد.
ماده ۳۰ – استخدام نخبگان در دستگاه های اجرایی بر اساس آیین نامه جذب و نگهداری سرمایه انسانی استعداد برتر و نخبه در دستگاه های اجرایی به شماره ۱۵۴۴۴۹ / ت ۵۹۵۰۶ هـ مورخ ۱۴۰۰/۱۲/۰۲ پس از احراز صلاحیت نخبگی توسط بنیاد ملی نخبگان و طی موفقیت آمیز کانون ارزیابی شایستگی های عمومی شغلی در مراکز مورد تایید سازمان و پذیرفته شدن در مصاحبه اختصاصی دستگاه ها انجام می پذیرد.
تبصره ۱- ارزیابی عمومی تخصصی شامل احراز صلاحیت نخبگی با وزن سی (۳۰) درصد کل نمره و کانون ارزیابی با وزن چهل (۴۰) درصد کل نمره توسط بنیاد ملی نخبگان انجام می پذیرد.
تبصره ۲- ارزیابی اختصاصی با وزن سی (۳۰) درصد کل نمره توسط دستگاه انجام می پذیرد.
ماده ۳۱- این دستورالعمل جایگزین بخشنامه های شماره ۲۴۵۱۰ مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۱۰، شماره ۴۷۸۵۷ مورخ ۱۴۰۰/۰۹/۰۶ و شماره ۲۲۹۳۲ مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۰۵ می شود.