رفیع‌زاده: کارکنان دولت باید بدانند بدرفتاری با مردم، تبعات دارد

پایگاه خبری اختبار- معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور گفت: دولت در نظام اداری بودجه می‌دهد، ساختار و منابع انسانی هم تخصیص داده می‌شود؛ اما هنوز در برخی موارد می‌بینیم که رضایت مردم جلب نمی‌شود؛ که این یعنی یا فرایند ارائه خدمت ایراد دارد یا رفتار کارمند با مردم مناسب نیست. سامانه فواد ۱۲۸ برای همین منظور است تا صدای مردم شنیده شود و نارضایتی‌ها در لحظه رسیدگی شوند.

به گزارش اختبار به نقل از مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان اداری و استخدامی کشور، چهارمین اجلاس رؤسا و مدیران کل بازرسی دستگاه‌های اجرایی کشور، ۱۰ آبان‌ماه در محل این سازمان برگزار شد و بر محور هماهنگی، بررسی نقش دفاتر نظارت و بازرسی در ارتقای فرهنگ پاسخ‌گویی و استقرار سامانه فوریت‌های اداری (فواد ۱۲۸) متمرکز بود.

رفیع‌زاده با اشاره به فلسفه راه‌اندازی سامانه فواد ۱۲۸ گفت: این سامانه تفاوتش با سایر سامانه‌های ثبت شکایت، در رسیدگی فوری است. مردم زمانی که با بدرفتاری مواجه می‌شوند باید بتوانند بلافاصله شکایت خود را ثبت کنند و مطمئن باشند که صدایشان شنیده می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم بازنگری در فرهنگ اداری افزود: کارکنان دولت باید بدانند رفتارشان زیر نگاه مردم است؛ بدرفتاری تبعات دارد و خوش‌رفتاری دیده می‌شود. همان‌طور که بر اساس گزارش‌های مردمی با کارکنان متخلف برخورد می‌کنیم، کارمندان درستکار و خوش‌برخورد را نیز تشویق خواهیم کرد. حتی در نظر داریم پرداختی‌ها را بر اساس عملکرد و گزارش‌های مردمی تنظیم کنیم.

معاون رئیس‌جمهور با انتقاد از عملکرد برخی سامانه‌های دولتی گفت: در حالی که برای ایجاد دولت هوشمند هزینه‌های کلان شده است، هنوز سامانه‌هایی وجود دارند که پاسخگو نیستند یا ارباب‌رجوع را در چرخه‌های بی‌نتیجه گرفتار می‌کنند. سامانه فواد ۱۲۸ طراحی شده تا این زنجیره‌های معیوب را شناسایی و اصلاح کند.

وی در ادامه یادآور شد: سه دهه است که برنامه‌های اصلاح نظام اداری را می‌نویسیم و اجرا می‌کنیم، اما تا زمانی که در کف خیابان رفتار کارمند با مردم اصلاح نشود، رضایت واقعی شکل نمی‌گیرد. مردم باید بتوانند بگویند کجا خدمت را آسان و محترمانه دریافت کرده‌اند و کجا با بدرفتاری و فرایند طولانی مواجه شده‌اند.

رفیع‌زاده با تأکید بر نقش بازرسان گفت: رؤسا و مدیران کل بازرسی دستگاه‌ها باید روزانه نبض رضایت مردم را رصد و به مدیران عالی دستگاه گزارش کنند. تلاش ما این است که دفاتر نظارت و بازرسی را از محل صرفه‌جویی‌های اصلاح نظام اداری تقویت کنیم و از دفاتر فعالی که در سامانه فواد عملکرد بالاتری دارند، شروع کنیم.

خروج از نسخه موبایل