نماد سایت پایگاه خبری اختبار

سخنگوی قوه قضاییه: باید آزمون‌های وکالت بیشتری برگزار شود

۲۶۹۲-عیسی-امینی-محسنی-اژه_ای

۲۶۹۲-عیسی-امینی-محسنی-اژه_ای

رئیس کانون مرکز:

سخنگوی قوه قضاییه درباره جذب داوطلبان ایثارگر وکالت هم اظهارنظر کند

پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به اظهارات روز گذشته سخنگوی قوه قضاییه واکنش نشان داد.

به گزارش اختبار، حجه‌الاسلام محسنی اژه‌ای در نشست خبری روز گذشته‌اش با اصحاب رسانه، در پاسخ به سؤالی در رابطه با اینکه با توجه به نحوه پذیرش وکلا از دو طریق کانون‌های وکلا و مرکز مشاوران، چرا آزمون مرکز مشاوران برگزار نمی‌شود؟ و آیا قوه قضائیه برنامه‌ای برای اصلاح نحوه جذب وکیل دارد یا نه؟ گفت: «خودم در حال دنبال کردن این موضوع هستم به عقیده من نباید در این راستا برای افراد رانتی ایجاد شود. برای مثال ما وکیلی داریم که در ماه و سال چند پرونده محدود به آن ارجاع می‌شود و از طرف دیگر افرادی هستند که پرونده‌های متعدد با پول‌های کلان به آنها ارجاع می‌شود ما باید ترتیبی اتخاذ کنیم تا دسترسی به وکلا راحت شود و آنهایی که بدون آزمون وارد می‌شوند در موردشان اقدامی صورت گیرد. به عقیده من ما باید آزمون‌های بیشتری برگزار کنیم گرچه کانون وکلا مدعی است ما وکیل کم نداریم اما از حقوقدانان آزمون بگیریم اگر کاری بود مراجعه شود و اگر کاری نبود مراجعه نشود؛ این اشکالی ندارد.»

در واکنش به این اظهارات، دکتر عیسی امینی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

«مصاحبه‌ی مطبوعاتی جناب حجّت‌الاسلام محسنی اژه‌ای راجع‌به نهاد وکالت و ضرورت بازنگری در قانون موجب طرح پرسش و ابهاماتی می‌شود که شایان توجه است:

اولاً، ایشان فرموده‌اند که باید فارغ‌التحصیلان بیشتری با آزمون‌های مکرر وکیل دادگستری شوند. حال چرا افراد بیشتری به عنوان کارآموزان قضایی جذب نمی‌شوند که به جای تعیین وقت دوساله در رسیدگی برخی از شعبات دادگاه‌های تجدیدنظر، امور مردم زودتر حل و فصل شود؟ البته رییس محترم قوه قضاییه و سایر مسئولین به درستی فرمودند که قرار نیست هر فارغ التحصیلی قاضی دادگستری شود.

ثانیاً، آیا امکانات کافی برای آموزش همین افرادی که به عنوان کاراموز جذب شده‌اند در دادگستری و دفاتر وکلا وجود دارد؟ و آیا نهایتاً ایجاد اشتغال واقعی و‌کسب حداقل درامد برای جوانان ممکن است؟

ثالثاً، ایشان فرموده‌اند که جذب وکیل بیشتر شود و اگر کار هم نبود، وکلا کار نکنند. پس، از طرفی تکلیف اشتغال وکلایی که جذبشان بر اساس نظر شما خواهد بود و از طرف دیگر مسئولیت آمار بیکاری چهل درصدی وکلا بر عهده چه کسی است؟

رابعاً، اگر اشتغال وکلا ارتباطی به آن مقام ندارد، پس چرا به جای حل مشکلات عدیده کشور و قوه‌ی قضاییه محور مصاحبه‌های ایشان همواره وکلای دادگستری و حق‌الوکاله چند نفر خاص است که جزو مشکلات مردم نیست؟ ناگفته نماند که اخذ حق‌الوکاله اختلاس یا ارتشا محسوب نمی‌شود. اگر واقعا این چند وکیل خاص در اختلاس و‌پولشویی دخالتی داشته‌اند و یا عملشان جرمی دیگری محسوب می‌شود، ایشان را به ما معرفی بفرمایند تا موجب نشود که همواره محور مباحث ایشان در مصاحبه‌های مطبوعاتی قرار گیرد.

خامساً، ایشان از ضرورت بازنگری طرح جامع وکالت و جذب برابر سخن گفته‌اند. مستحضرند که بخشی از اعتراض،اختصاص ظرفیت سی درصدی برای سهمیه‌ی ایثارگران و خانواده‌ انهاست که ارتباطی به عملکرد کانون ندارد و طبعا در این مورد نیز باید اظهار نظر می شد.بهرحال این تریبون رسانه ملی امانت است و مکانی برای تخریب چهره‌ی صنفی بزرگ نیست که با بیش از یک‌صد سال قدمت، استوار در کنار ملت و دولت خود بوده است.»

 

خروج از نسخه موبایل