شرایط و نحوه تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

پایگاه خبری اختبار- تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یکی از مشاغل مورد علاقه فارغ‌التحصیلان حقوق است. بنابراین اطلاع از شرایط و نحوه تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌تواند آنها را در مسیر رسیدن به این شغل کمک کند.

در سال‌های گذشته تشکیل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بر اساس فراخوان‌های گاه‌به‌گاه قوه قضاییه انجام می‌شد و اغلب این امتیاز به اشخاصی مانند سران دفاتر اسناد رسمی و قضات بازنشسته و… می‌رسید. اما با تصویب آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی توسط رئیس قوه قضاییه، برگزاری این آزمون از نظم و ضوابط مشخص‌تری برخوردار شد.

شرایط متقاضیان تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

بر اساس آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی مصوب ۱۴۰۱، صدور پروانه برای متقاضیان تاسیس دفاتر، منوط به احراز شرایط زیر است:

الف- شرکت در آزمون تخصصی و کسب حداقل هفتاد درصد نمره تراز میانگین یک درصد حائزان بالاترین نمره تراز؛

ب – دارا بودن حداقل سه سال سابقه کار مرتبط برای دارندگان مدرک کارشناسی یا سطح دو حوزه علمیه، دو سال برای دارندگان مدرک کارشناسی ارشد یا سطح سه حوزه علمیه و یک سال برای دارندگان مدرک دکتری تخصصی یا سطح چهار حوزه علمیه.

آزمون تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هر دو سال یک بار برگزار می‌شود که آخرین آزمون در سال ۱۴۰۱ برگزار شده است.

 آزمون صدور پروانه تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی در سال ۱۴۰۴ برگزار می شود و متقاضیان می‌توانند در مهلت مقرر و پس از مطالعه شرایط و ضوابط عمومی و اختصاصی آزمون و فراهم نمودن مدارک و اطلاعات مورد نیاز نسبت به ثبت نام جهت شرکت در آزمون فوق اقدام نمایند.

مهلت ثبت نام آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۱۴۰۴ از ۲۸ اردیبهشت الی ۳ خرداد ۱۴۰۴ است و  زمان برگزاری آزمون ۲۷ تیر ۱۴۰۴ خواهد بود.

برای ورود به سامانه ثبت‌نام آزمون تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴ کلیک کنید

شرایط عمومی متقاضیان

رعایت شرایط و الزامات زیر برای متقاضیان تاسیس دفتر خدمات الکترونیک قضایی ضروری است:

الف – تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران

ب-  پایبندی به قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران

پ- تدین به دین مبین اسلام و التزام عملی به احکام و اخلاق اسلامی

ت – داشتن حداقل بیست و چهار سال سن؛

ث- داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم از خدمت نظام وظیفه برای داوطلبان مرد؛

ج- عدم محکومیت به انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی

چ- نداشتن سوء پیشینه موثر کیفری

ح- عدم اعتیاد به مواد مخدر

خ – عدم وابستگی به احزاب و گروهک‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران یا هواداری آنها

تبصره– ملاک محاسبه تاریخ فراغت از تحصیل پایان معافیت از خدمت و سن متقاضی آخرین روز ثبت نام است.

چه افرادی نمی توانند در آزمون دفتر خدمات الکترونیک قضایی شرکت کنند؟

بر اساس ماده ۱۱ آیین نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی افراد زیر نمی توانند به عنوان مدیر در دفتر فعالیت کنند:
الف- مستخدمان دستگاه های موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران؛

ب- شاغلان به امر تجارت موضوع ماده ۲ قانون تجارت؛

پ- وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری

درصورت شرکت مشمولین بند های (الف، ب و پ) و اتمام فرایند جذب، در زمان صدور پروانه دفتر خدمات الکترونیک قضایی موظف به ارائه مستندات اتمام اشتغال به مشاغل مذکور می باشد.

شرایط سنی

براساس دفترچه راهنمای ثبت‌نام آزمون تاسیس دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴، داوطلبان می بایست حداقل بیست و چهار سال سن داشته باشند.

۵ مرحله برای دریافت پروانه راه‌اندازی دفتر خدمات الکترونیک قضایی

مدیرعامل کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در خصوص جزئیات پروانه تاسیس دفاتر خدمات قضایی اعلام کرده است: شرکت کنندگان برای دریافت پروانه راه‌اندازی دفتر خدمات الکترونیک قضایی ۵ مرحله را پشت سر می‌گذارند. گام اول، شرکت در  آزمون کتبی است. بعد از آزمون کتبی مصاحبه علمی خواهند داشت و در مرحله سوم، صلاحیت‌های لازم که شامل شرایط عمومی و اختصاصی است احراز می‌شود. در مرحله بعد حفاظت اطلاعات قوه قضاییه که مسئول نظارت بر صلاحیت‌های افراد است، تاییدیه لازم را صادر می کند و در مرحله پنجم، دفاتر بر اساس اولویت راه‌اندازی خواهند شد.

منابع آزمون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۱۴۰۴ چیست؟

منابع آزمون پروانه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سال ۱۴۰۴ مطابق دفترچه راهنمای آزمون شامل دو مواد آزمونی عمومی و اختصاصی می‌شود.

منابع مواد آزمون عمومی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

  1. ادبیات و آیین نگارش (ضریب ۱) – کتب مناسب
  2. مهارت فناوری اطلاعات (ضریب ۱) – کتب مناسب
  3. معارف اسلامی (ضریب ۱) – کتب مناسب
  4. هوش (ضریب ۱) – کتب مناسب

منابع مواد آزمون تخصصی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی

  1. حقوق مدنی (قواعد عمومی قراردادها- شروط ضمن عقد- سقوط تعهدات- الزامات خارج از قرارداد- اموال و مالکیت- عقود معین- ضمان- نکاح و طلاق) (ضریب ۲)
  2. آیین دادرسی مدنی (ضریب ۳)
  3. آیین دادرسی کیفری (ضریب ۲)
  4. حقوق جزای عمومی (قواعد کلی و مشترک جرایم و مجازات‌ها) و حقوق جزای اختصاصی(جرایم علیه اشخاص، جرایم علیه اموال و جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی) (ضریب ۲)
  5. حقوق عمومی۱ (حقوق کارحقوق اساسیحقوق ثبت ) (ضریب ۲)
  6. حقوق عمومی۲ (قانون دیوان عدالت اداری آیین‌نامه اجرایی دفاتر و کانون خدمات الکترونیک قضایی) (ضریب ۲)
  7. حقوق تجارت (اسناد تجاری) (ضریب ۲)

کتاب قوانین و مقررات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هوشیار

آزمون کتبی به صورت تستی چهار گزینه‌ای و دارای نمره منفی است.

بیشتر بخوانید:

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۱ دیدگاه ها

  1. سلام من جانباز هستم مدرک کارشناسی حقوق دارم ۱۰ سال سابقه کار در شورای حل اختلاف دارم آیا از متیاز برخوردار هستم می توانم در آزمون دفتر خدمات قضایی شرکت کنم

  2. من یکی از قبول شدگان آزمون خدمات قضایی ۱۴۰۱ هستم ۱۴ سال سابقه بیمه ای کار در دفتر اسناد رسمی دارم ، در مرحله کتبی و مصاحبه و حفاظت را قبول شدم علاوه بر قبولی در سازمان سنجش در سایت عدل ایران هم قبول شدم که بعد از گذشت یک سال که خیالم راحت بود که قبول شدم و منتظر تماس برای جانمایی بودم یکشنبه گذشته بنده را مردود کردند و فرمودن که نظر کمیسون بوده ، وقتی علت را حضوری جویا شدم گفتن که کار شما مرتبط حقوقی نبوده ، من ۱۴سال سابقه بیمه ای کار در دفترخونه دارم ، و کارشناس حقوق بودم که برای تنظیم اسناد باید به دانش حقوق مدنی و حقوق مقررات ثبت و امور حسبی و تجارت و جزا تسلط دارم و کار کارمند هم عرض سردفتر میباشد با این حال گفتن که ما فقط سردفتر و دفتریار را قبول داریم ، این نکته را هم بگم اصلأ در دفترچه ثبت نام کارمند اسناد رسمی جزو شغلهای ممنوعه تصریح نگردیده و اگر طبق ضوابط خودشان که اشاره می‌کنند چنین چیزی هست چرا از اول شفاف سازی نکردن ، چرا یکسال داوطلب و خانوادشان را با این همه استرس روحی و تحمل هزینه و زحمت برای قبولی کشیدن را شفاف سازی نکردن، چرا افرادی که اصلأ کار حقوقی نکردن قبول کردن

    1. سلام
      آیا وکالت کردن هم سابقه کار مرتبط محسوب میشود
      یعنی کسی که ۳ سال وکالت کرده میتواند تودیع کند و آزمون دفتر خدمات شرکت کند ؟

  3. سلام. تصدی همزمان به سردفتری اسناد رسمی و پذیرش در آزمون و مراحل دفتر خدمات قضایی و اداره ی همزمان هر دو تخلف است؟ لطفا در صورت لزوم نظریه مشورتی اخذ گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا