شیوه نامه ارزیابی نهایی و فرایند بررسی مدارک آزمون های استخدامی

شیوه نامه ارزیابی نهایی و فرایند بررسی مدارک آزمون های استخدامی

در راستای بند (۴) ماده (۹) دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون‌های استخدامی در دستگاه‌های اجرایی، فرآیند “بررسی مدارک” و “ارزیابی نهایی” به شرح ذیل و با رعایت کامل مفاد مواد اشاره شده در این شیوه‌نامه انجام می‌گیرد:

ماده (۱): دستگاه‌های اجرائی موظفند، بلافاصله در بازه زمانی تعیین شده در زمان اعلام نتیجه آزمون کتبی آزمون مشترک فراگیر و معرفی افراد چند برابر ظرفیت، نسبت به تشکیل کمیته جذب نیروی انسانی با اعضا و وظایف ذیل اقدام نمایند.

اعضای کمیته جذب نیروی انسانی عبارتند از :

وظایف کمیته جذب نیروی انسانی عبارتند از :

الف) در زمینه بررسی مدارک

ب) در زمینه ارزیابی نهایی

ماده (۲): مسئولیت نظارت و پاسخگویی بر حسن اجرای وظایف گروه های یاد شده در بررسی مدارک و ارزیابی نهایی، با معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی دستگاه( یا عناوین مشابه) می‌باشد.

ماده (۳): بر اساس ماده (۱۰) دستورالعمل نحوه برگزاری آزمون عمومی و تخصصی برای استخدام در دستگاه‌های اجرایی، مسئولیت بررسی مدارک، مستندات و اطلاعات خوداظهاری داوطلبان برعهده دستگاه اجرایی می‌باشد. بنابراین “کمیته جذب نیروی انسانی” دستگاه های اجرایی مکلف هستند قبل از شروع ارزیابی نهایی، نسبت به بررسی و صحت سنجی مدارک و مستندات مربوط به اطلاعات خوداظهاری داوطلبان در زمان ثبت نام اقدام نمایند. به همین منظور گروه هایی را تشکیل و با آموزش آن ها زمینه را برای بررسی دقیق مدارک داوطلبان فراهم نمایند. تعیین تعداد گروه های بررسی مدارک و تعداد اعضای آن با تشخیص “کمیته جذب نیروی انسانی”  بر مبنای تعداد مجوز استخدامی و تعداد افراد معرفی شده به مرحله “ارزیابی نهایی”، صورت می‌پذیرد.

الف- وظایف گروه های بررسی مدارک

ب- نحوه بررسی مدارک و مستندات داوطلبان:

در زمان بررسی مدارک می بایست، مدارک و مستندات خوداظهاری ثبت‌نامی داوطلبان از نظر مشخصات سجلی (تاریخ تولد، محل تولد،تاهل، تعداد فرزند)، تحصیلی (مقطع، رشته و گرایش تحصیلی، تاریخ فراغت از تحصیل)، نظام وظیفه برای آقایان(کارت پایان خدمت یا کارت ﻣﻌﺎﻓﻴﺖ داﺋﻢ)، سهمیه ایثارگری، سهمیه ﻣﻌﻠﻮﻟین، مستندات مربوط به بومی شهرستانی، قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، حافظین قرآن، امتیازات بیماری کرونا و سایر شرایط اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام داوطلبان با اطلاعات خوداظهاری آن‌ها در ﺗﻘﺎﺿﺎﻧﺎﻣﻪ ﺛﺒﺖ‌ﻧﺎﻣﻲ مطابقت داده شود(فرم شماره یک پیوست). داوطلبان معرفی شده پس از انجام بررسی مدارک و مستندات آنان توسط گروه های بررسی مدارک، در دو گروه ذیل قرار می‌گیرند؛

۱) مدارک و مستندات ارائه شده توسط داوطلبان مطابق با اطلاعات خوداظهاری آن ها در زمان ثبت نام بوده و با ضوابط و شرایط اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون مطابقت دارد. این داوطلبان مجاز به شرکت در مرحله ارزیابی نهایی می‌باشند.

۲) مدارک و مستندات ارائه شده توسط داوطلبان در یک یا چند مورد با اطلاعات خوداظهاری آن ها در زمان ثبت نام مطابقت نداشته که در این صورت، داوطلبان در یک از سه حالات ذیل قرار می گیرند:

۲-۱) داوطلب فاقد شرایط اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام داوطلبان از لحاظ جنسیت، سن، شرایط احراز و سهمیه های قانونی و یا سایر موارد اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون می باشد، در این صورت داوطلب از ادامه فرایند استخدام حذف می‌شوند.

۲-۲) مدارک و مستندات ارائه شده توسط داوطلبان در یک یا چند مورد با اطلاعات خوداظهاری آنها در زمان ثبت نام مطابقت نداشته ولی با اصلاح اطلاعات داوطلبان بر اساس مدارک و مستندات ارائه شده، وضعیت داوطلبان مذکور کماکان با شرایط اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون مطابقت دارد، در این صورت این داوطلبان می توانند به مرحله ارزیابی نهایی معرفی گردند.

۲-۳) مدارک و مستندات ارائه شده توسط داوطلبان در خصوص مشخصات سجلی، تحصیلی، نظام وظیفه برای آقایان، سهمیه ایثارگری، سهمیه ﻣﻌﻠﻮﻟین با اطلاعات خوداظهاری آن‌ها در ﺗﻘﺎﺿﺎﻧﺎﻣﻪ ﺛﺒﺖ‌ﻧﺎﻣﻲ مطابقت دارد، لیکن در ارتباط با مستندات امتیاز آور مربوط به بومی شهرستانی، قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده، حافظین قرآن، بیماری کرونا و سایر موارد اعلام شده در دفترچه راهنمای ثبت نام داوطلبان با اطلاعات خوداظهاری داوطلب تطابق نداشته، که در این صورت وضعیت اصلاحی این داوطلبان با اعلام موارد مورد نظر از طریق سامانه آزمون‌های استخدامی به موسسه مجری منعکس می گردد. موسسه مجری پس از بررسی نمره مکتسبه جدید داوطلب با سایر داوطلبان نسبت به معرفی نفرات برتر از لحاظ نمرات مکتسبه در صورت کسب حد نصاب و مشمولیت در زمره چند برابر ظرفیت، اقدام خواهد نمود.

ماده (۴): داوطلبانی مجاز به ورود به مرحله ارزیابی نهایی هستند که اطلاعات خوداظهاری و مدارک و مستندات آن ها توسط دستگاه اجرایی استخدام کننده بررسی و تایید گردیده است.

ماده (۵): به منظور انجام فرایند “ارزیابی نهایی” دستگاه‌های اجرایی می‌بایست با توجه به مشاغل مختلف و تعداد داوطلبان نسبت به تشکیل گروه هایی تحت عنوان گروه های ارزیابی نهایی با وظایف ذیل اقدام نمایند. این گروه ها به تفکیک هر شغل تشکیل خواهد شد.

تبصره (۱): سرگروه های ارزیابی نهایی در هر شغل باید آشنایی کامل با قوانین و مقررات امور اداری و استخدامی داشته و افرادی خبره و صاحب نظر و با تجربه در خصوص مشاغل مربوطه باشند.

تبصره (۲): بر اساس تبصره ذیل ماده ۲۲ آئین نامه اجرائی قانون گزینش کشور مصوب مورخ ۲۵‏/۰۵‏/۱۳۷۵، «در صورت نیاز به انجام مصاحبه‌های تخصصی و علمی(ارزیابی نهایی) با داوطلبان، حضور یک صاحب نظر به نمایندگی از هیات یا هسته گزینش ضروری‌ می‌باشد.»

الف: وظایف گروه “ارزیابی نهایی“

ماده (۶): رعایت موارد ذیل توسط اعضای گروه های ارزیابی نهایی الزامی می باشد:

ماده (۷): گروه های ارزیابی نهایی می باید در پایان هر روز نسبت به تنظیم صورتجلسات روزانه و ذکر موارد خاص، با رعایت اصول محرمانگی، جلسات ارزیابی نهایی را ثبت و ضبط نماید.

ماده (۸): در شرایط خاص و اضطراری با فراهم نمودن امکانات و زیرساخت‌های لازم، دستگاه اجرایی می‌تواند با هماهنگی سازمان اداری و استخدامی کشور و اخذ تاییدیه، ارزیابی نهایی را در بستر فضای مجازی و به صورت الکترونیکی برگزار نماید.

ماده (۹): دستگاه‌های اجرایی در هر مرحله از فرآیندهای برگزاری آزمون مشترک فراگیر تا قبل از اعلام رسمی توسط موسسه مجری، از درج هرگونه اطلاعیه، اعلام اسامی داوطلبان و درج اطلاعات شخصی داوطلبان در سایت آن دستگاه اجرایی خودداری نمایند. پس از اعلام نتایج آزمون کتبی توسط موسسه مجری، دستگاه اجرایی می‌تواند با صدور اطلاعیه‌ در خصوص نحوه، زمان و مکان فرایندهای مربوطه، جهت اطلاع‌رسانی به داوطلبان اقدام لازم را به عمل آورد.

ماده (۱۰): در صورت عدم مراجعه داوطلب در زمان مقرر اعلام شده از سوی دستگاه اجرایی، لازم است صورتجلسه عدم مراجعه داوطلب توسط اعضای گروه های “بررسی مدارک” و “ارزیابی نهایی” حسب مورد تنظیم و ضمن اعلام به کمیته جذب نیروی انسانی در سوابق آزمون مشترک فراگیر نگهداری شود.

ماده (۱۱): سازمان اداری و استخدامی کشور بر حسب مورد و به منظور نظارت بر فرایند “ارزیابی نهایی” می‌تواند ناظرین خود را به دستگاه اجرایی معرفی نماید.

ماده (۱۲): دستگاه‌های اجرایی موظفند، در “ارزیابی نهایی” داوطلبان معرفی شده، هفت اصل زیر را رعایت نمایند.

ماده (۱۳): شایستگی‌های عمومی داوطلبان استخدام در دستگاه های اجرایی و مصادیق رفتاری مربوطه به شرح جدول شماره (۱) پیوست می‌باشد که در خصوص داوطلبان معرفی شده چند برابر ظرفیت مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. سهم امتیاز شایستگی‌های عمومی رفتاری در مرحله “ارزیابی نهایی” بیست (۲۰) درصد و شایستگی‌های تخصصی و فنی هشتاد (۸۰) درصد می‌باشد.

ماده (۱۴): ارزیابی شایستگی های فنی و تخصصی بر اساس قالب تهیه شده (جدول شماره ۲ پیوست) به تفکیک هر شغل توسط دستگاه های اجرایی و تیم تخصصی مربوطه با رعایت موارد تعیین شده در ماده (۱۲) صورت خواهد گرفت.

ماده (۱۵): این شیوه‌نامه مشتمل بر دو (۲) جدول و (۴) چهار فرم می‌باشد که تمامی فرم‌ها لازم است برای هریک از داوطلبان معرفی شده به مرحله  “ارزیابی  نهایی” توسط افراد و مراجع مربوطه بطور کامل تکمیل و مورد تایید قرار گیرند.

جدول شماره (۱)- عناوین شایستگی‌های عمومی و مصادیق رفتاری/عملکردی

عناوین شایستگی‌ها مصادیق و نشانگرهای رفتاری حداقل ابزارهای ارزیابی
 

 

کار تیمی

ارایه فرصت به سایر افراد تیم برای مشارکت در فرآیندهای تصمیم‌گیری تیمی بحث گروهی
برقراری ارتباط و همکاری میان اعضای تیم و نشان دادن آن در رفتار خود
مشارکت در تیم و ارایه نظرات و پیشنهادات در جهت موضوع و نیل به نتیجه مشخص
کمک به تسهیل تعاملات در تیم و ارایه بازخورد در جهت تقویت انگیزه مشارکت اعضاء
توجه به نظرات و بازخوردهای دیگران و استفاده از پیشنهادات سازنده برای نیل به اهداف جمعی
 

 

خود-مدیریتی

توانایی کنترل و تسلط بر هیجانات و ارایه رفتار صحیح و منطقی در حالات هیجانی بالا مصاحبه شایستگی محور

بحث گروهی

حرکت در مسیر اهداف تعیین شده و برنامه فردی خود و رصد ارزیابی مستمر میزان تحقق آنها
اهمیت قایل شدن به نظم و انضباط به عنوان عامل مهم و پذیرش مقررات و رویه های حاکم
اشراف کامل به نقاط قوت و ضعف خود و مدیریت موثر آنها در مسیر حرکت به سمت اهداف
 

 

تفکر تحلیلی و حل مسئله

توانایی شناخت پیش فرض های مسئله و تحلیل فراشناختی آنها  

مصاحبه شایستگی محور

موردکاوی

داشتن قدرت تفکر منطقی و توانایی تحلیل و ارزیابی موضوع از ابعاد مختلف
داشتن مهارت های ذهنی و توانایی ارایه الگو و مدل مفهومی و اجرایی ساخت یافته
ایجاد ارتباط یکپارچه بین داده ها جهت ارزیابی موقعیت‌ها با استفاده از منطق استقرایی و استنتاجی
شناسایی ابعاد گزینه‌های مختلف برای حل یک مشکل و ارزیابی نقاط قوت و ضعف هر گزینه
 

 

مهارت های ارتباطی

برخورداری از نوشتار و متن روشن و ساخت یافته  

ارایه مطلب

مصاحبه شایستگی محور

گفتار کلامی و بیان مناسب و قابل فهم با جملات ساخت یافته و توانایی گزارش دهی موثر
نمایش حالات اندام و چهره و زبان بدن بدون استفاده از تکلم برای برقراری ارتباط مؤثر،
توجه فعال به نقطه نظرات دیگران در برقراری ارتباط ، برخورداری از شنود مؤثر و درک مسایل افراد
مهارت ارایه مطلب و تبیین موضوع و دیدگاه خود با تاثیر گذاری مورد نظر و اقناع مخاطب
 

 

یادگیری و تعالی جویی

داشتن نگرش مثبت به یادگیری و تعالی عملکرد و انگیزه برای رفع موانع پیش ‌رو  

مصاحبه شایستگی محور

 

تمایل به انجام تکالیف و وظایف خود در بالاترین استاندارد و کیفیت و حتی فراتر از آن
داشتن شخصیت برتری خواه و کمال جو در جهت کسب حداکثر نتیجه با نگاه خوش‌بینانه
عدم رضایت کامل از وضع موجود و بدنبال یادگیری و نوآوری در روش های انجام کار
استقبال از هیجانات مثبت و کارهای چالشی و تجربه های جدید حتی توام با ریسک

 جدول شماره (۲)- شایستگی‌های تخصصی و فنی شغل

حوزه‌های شایستگی‌ تعریف شاخص‌های ارزیابی ابزار ارزیابی
دانش تخصصی و فنی – آشنایی کامل با اصول و مفاهیم کاربردی و فناوری‌های مرتبط با شغل
– مدل ها و الگوهای جدید کاری
– چالش های علمی و اجرایی شغلی و راه‌حل های مربوطه
– توانایی توضیح مفاهیم تخصصی مرتبط با شغل (قوانین بالادستی)،
– انجام یک آزمون کتبی یا عملی مرتبط با دانش فنی شغل حسب مورد،
– ارائه مثال‌هایی از کاربرد دانش تخصصی در تجربه کاری قبلی،
– تشریح آینده موضوعات شغلی و روند پیشرفت آن،
– مصاحبه های تخصصی
– شبیه‌سازی یک مسئله تخصصی در صورت امکان
مهارت‌های نرم‌افزاری و فناوری اطلاعات تخصصی حسب نیاز نوع شغل توانایی کار با ابزارهای نرم‌افزاری و فناوری‌های مورد نیاز شغل – تسلط بر نرم‌افزارهای تخصصی،
– کار با سیستم‌های تخصصی مرتبط با شغل،
– سرعت و دقت در انجام وظایف نرم‌افزاری،
– آزمون عملی نرم‌افزارها
– شبیه‌سازی انجام یک کار تخصصی در سامانه
مهارت‌های تحلیل داده و گزارش‌دهی توانایی تحلیل چالش‌ها و داده‌های شغلی و ارائه پیشنهادهای کاربردی و تحلیلی – توانایی تفسیر جداول و نمودارهای داده،
– ارائه یک گزارش ساده بر اساس داده‌های خام،
– تسلط بر ابزارهای تحلیل (مانند SPSS و …)،
– ارائه توضیحات تحلیلی
– تهیه گزارش تحلیلی مختصر در صورت امکان

فرم‌ها

فرم شماره (۱)- فرم اطلاعات کلی “بررسی مدارک” و  “ارزیابی نهایی” داوطلب(فرم روکش)

عنوان دستگاه اجرایی : ………………………………………………..

عنوان آزمون استخدامی  ……………………………  تاریخ آزمون: ………………………………………………..

نام و نام خانوادگی داوطلب :                                  کد ملی :                                     نام پدر :

عنوان اطلاعات داوطلب وضعیت
تایید عدم‌تایید
۱-تاریخ تولد      
۲-مقطع، رشته و گرایش تحصیلی      
۳-جنسیت      
۴-سهمیه استخدامی معرفی شده      
۵-شغل محل مورد تقاضا      
۶-بومی  
۷-سایر موارد (حسب هر دستگاه)      
نام و نام خانوادگی مسئول بررسی کننده مدارک سمت تاریخ و امضاء
     

اطلاعات ارزیابان و مصاحبه کنندگان:

نام و نام خانوادگی سمت امتیاز  شایستگی‌های مورد ارزیابی جمع تاریخ و امضاء
عمومی (رفتاری) شغلی تخصصی
           
           
           
           
نمره نهایی داوطلب (به درصد)  

 توجه : این فرم باید توسط معاون توسعه مدیریت و منابع و یا مدیرکل منابع انسانی دستگاه اجرایی(و یا عناوین مشابه) تایید گردد.

نام و نام خانوادگی ………………………………… سمت تایید کننده ……………………………….

فرم شماره (۲)- فرم شایستگی‌های عمومی و مصادیق رفتاری/عملکردی داوطلب

نام و نام خانوادگی داوطلب ………………………….. دستگاه اجرایی ………………………………………………..  نام و نام‌خانوادگی ارزیاب  ………………………… تاریخ ارزیابی ………………….

شایستگی مصادیق و نشانگرهای رفتاری سقف  امتیاز امتیاز داوطلب میانگین امتیاز داوطلب
 

۱

کار تیمی

ارایه فرصت به سایر افراد تیم برای مشارکت در فرآیندهای تصمیم‌گیری تیمی  

 

برقراری ارتباط و همکاری میان اعضای تیم و نشان دادن آن در رفتار خود
مشارکت در تیم و ارایه نظرات و پیشنهادات در جهت موضوع و نیل به نتیجه مشخص
کمک به تسهیل تعاملات در تیم و ارایه بازخورد در جهت تقویت انگیزه مشارکت اعضاء
توجه به نظرات و بازخوردهای دیگران و استفاده از پیشنهادات سازنده برای نیل به اهداف جمعی
 

۲

خود-مدیریتی

توانایی کنترل و تسلط بر هیجانات و ارایه رفتار صحیح و منطقی در حالات هیجانی بالا  

 

حرکت در مسیر اهداف تعیین شده و برنامه فردی خود و رصد ارزیابی مستمر میزان تحقق آنها
اهمیت قایل شدن به نظم و انضباط به عنوان عامل مهم و پذیرش مقررات و رویه های حاکم
اشراف کامل به نقاط قوت و ضعف خود و مدیریت موثر آنها در مسیر حرکت به سمت اهداف
 

۳

تفکر تحلیلی و حل مسئله

توانایی شناخت پیش فرض های مسئله و تحلیل فراشناختی آنها  

 

داشتن قدرت تفکر منطقی و توانایی تحلیل و ارزیابی موضوع از ابعاد مختلف
داشتن مهارت های ذهنی و توانایی ارایه الگو و مدل مفهومی و اجرایی ساخت یافته
ایجاد ارتباط یکپارچه بین داده ها جهت ارزیابی موقعیت‌ها با استفاده از منطق استقرایی و استنتاجی
شناسایی ابعاد گزینه‌های مختلف برای حل یک مشکل و ارزیابی نقاط قوت و ضعف هر گزینه
 

۴

مهارت های ارتباطی

برخورداری از نوشتار و متن روشن و ساخت یافته  

 

گفتار کلامی و بیان مناسب و قابل فهم با جملات ساخت یافته و توانایی گزارش دهی موثر
نمایش حالات اندام و چهره و زبان بدن بدون استفاده از تکلم برای برقراری ارتباط مؤثر،
توجه فعال به نقطه نظرات دیگران در برقراری ارتباط ، برخورداری از شنود مؤثر و درک مسایل افراد
مهارت ارایه مطلب و تبیین موضوع و دیدگاه خود با تاثیر گذاری مورد نظر و اقناع مخاطب
 

۵

یادگیری و تعالی جویی

داشتن نگرش مثبت به یادگیری و تعالی عملکرد و انگیزه برای رفع موانع پیش ‌رو
تمایل به انجام تکالیف و وظایف خود در بالاترین استاندارد و کیفیت و حتی فراتر از آن
داشتن شخصیت برتری خواه و کمال جو در جهت کسب حداکثر نتیجه با نگاه خوش‌بینانه
عدم رضایت کامل از وضع موجود و بدنبال یادگیری و نوآوری در روش های انجام کار
استقبال از هیجانات مثبت و کارهای چالشی و تجربه های جدید حتی توام با ریسک
جمع امتیازات

* تعیین “سقف امتیاز” مربوط به مصادیق رفتاری/ عملکردی هر یک از شایستگی ها با رعایت موضوع ماده ۱۳ این شیوه نامه، برعهده “کمیته جذب نیروی انسانی” می باشد.

امضاء ارزیاب …………………………..

فرم شماره (۳)- شایستگی‌های تخصصی وفنی شغل

نام و نام خانوادگی داوطلب: …………………………… دستگاه اجرایی : ………………………………………… نام و نام‌خانوادگی ارزیاب/مصاحبه کننده  …………………….. تاریخ ارزیابی : ……………..

حوزه‌های شایستگی تعریف ابزار ارزیابی نمونه شاخص های های ارزیابی هر شغل سقف امتیاز امتیاز داوطلب
دانش تخصصی و فنی -آشنایی کامل با اصول، مفاهیم کاربردی و فناوری‌های مرتبط با شغل

-آشنایی با مدل ها و الگوهای جدید کاری

     
     
     
     
     
     
مهارت‌های نرم‌افزاری و فناوری اطلاعات تخصصی حسب نیاز نوع شغل توانایی کار با ابزارهای نرم‌افزاری و فناوری‌های مورد نیاز شغل      
     
     
     
     
     
مهارت‌های تحلیل داده و گزارش‌دهی – توانایی تحلیل چالش ها و داده‌های شغلی

– توانایی ارائه پیشنهادهای کاربردی و تحلیلی شغلی

     
     
     
     
     
     
جمع امتیازات  

* تعیین “سقف امتیاز” مربوط به مصادیق رفتاری/ عملکردی هر یک از شایستگی ها با رعایت موضوع ماده ۱۳ این شیوه نامه، برعهده “کمیته جذب نیروی انسانی” می باشد.

نام و نام خانوادگی ارزیاب /مصاحبه کننده ……………………………………… امضاء …………………………….

فرم شماره (۴)- فرم ثبت مشاهدات رفتاری/عملکردی

نام و نام خانوادگی داوطلب : …………………………… دستگاه اجرایی : ………………………………………… نام و نام‌خانوادگی ارزیاب/مصاحبه کننده  …………………….. تاریخ ارزیابی : ……………..

شایستگی‌های عمومی (رفتاری) / شایستگی‌های تخصصی و فنی مشاهدات مداخلات و ملاحظات
   
   
   
   
   

نام و نام خانوادگی ارزیاب /مصاحبه کننده ………………………… امضاء ……………………………………

خروج از نسخه موبایل