قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه همکاری های تایید صلاحیت آسیا ـ اقیانوسیه (اَپَک)
مصوب 1404/1/27 مجلس شورای اسلامی
قانون عضویت دولت جمهوری اسلامی ایران در اتحادیه همکاریهای تأیید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه (اَپَک)
مصوب ۱۴۰۴/۱/۲۷
ماده واحده- به دولت اجازه داده میشود در اتحادیه همکاریهای تأیید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه (اَپَک) به شرح اساسنامه پیوست عضویت یابد و نسبت به پرداخت حق عضویت مربوط اقدام نماید. تعیین و تغییر دستگاه اجرائی طرف عضویت بر عهده دولت است.
تبصره ۱- رعایت اصول چهارم (۴)، هفتاد و هفتم (۷۷)، یکصد و بیست و پنجم (۱۲۵) و یکصد و سی و نهم (۱۳۹) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اجرای این قانون الزامی است.
تبصره ۲- دولت مکلف است گزارش سالانه عملکرد، هزینهها، تعهدات و مزایای حاصل از عضویت در اَپَک را به کمیسیون تخصصی ذی ربط مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.
اساسنامه
اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه (اَپَک)
۱. نام اتحادیه
نام اتحادیه، اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا – اقیانوسیه (اَپَک) است.
دفتر ثبت شده اپک:
خیابان رمسِی شماره ۱۸
پیم بل غربی
ان اس دبلیو.۲۰۷۳
استرالیا
۲. اهداف
۲.۱. اهداف اصلی
اهداف اَپَک به شرح زیر است:
(۱) شناسایی رسمی نهادهای تأیید صلاحیت در منطقه آسیا- اقیانوسیه؛
(۲) تشویق و تسهیل پذیرش و اجرای معیار (استاندارد)ها، دستورالعملها و اسناد درخواستی که توسط نهادهای بینالمللی مربوط مانند سازمان بینالمللی استاندارد (ایزو)، کمیسیون بینالمللی الکتروتکنیکی (آی ای سی)، مجمع بینالمللی تأیید صلاحیت (آی اِی اِف) و اتحادیه بینالمللی تأیید صلاحیت آزمایشگاهی تدوین شده است؛
تداوم شناسایی از طریق مجمع بینالمللی تأیید صلاحیت و اتحادیه بینالمللی تأیید صلاحیت آزمایشگاهی؛ و به عنوان یک گروه منطقه ای، همکاری و تکمیل فعالیتهای سایر گروهها با مجمع بینالمللی تأیید صلاحیت و اتحادیه بینالمللی تأیید صلاحیت آزمایشگاهی؛
(۳) شناسایی توسط سایر سازمانهای بینالمللی و منطقه ای و تداوم آن؛
(۴) ایجاد بستری برای تبادل اطلاعات و ترویج مباحث بین نهادهای تأیید صلاحیت و سازمانهایی که در تأیید صلاحیت و فعالیتهای مرتبط ذی نفع هستند؛
(۵) ارتقای معیار (استاندارد) خدمات تأیید صلاحیت ارائه شده توسط اعضای اصلی؛
(۶) انتشار مستندات در خصوص تأیید صلاحیت و موضوعات مرتبط؛
(۷) حفظ و تقویت اعتماد متقابل در صلاحیت فنی بین اعضای اصلی و تلاش در جهت گسترش ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک؛
(۸) ایجاد و حفظ رویههای ارزیابی نهادهای تأیید صلاحیت که در ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک ورود و مشارکت می کنند و ایجاد رویههای نظارت و ارتقای بهره وری ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک؛
(۹) تسهیل کاهش موانع فنی تجارت از طریق ارتقای پذیرش نتایج فعالیتهای ارزیابی انطباق از نهادهای ارزیابی انطباق که توسط اعضای اصلی تأیید صلاحیت شدهاند؛
(۱۰) تشویق اعضا برای کمک به تمامی نهادهای تأیید صلاحیت علاقمند در منطقه برای توسعه و بهبود نظامهای تأیید صلاحیت آنها؛
(۱۱) همکاری با سایر نهادهای ملی، منطقه ای و بینالمللی در زمینه اندازه شناسی، معیار (استاندارد)ها و نهادهای ارزیابی انطباق با اهداف مشابه یا مکمل؛
(۱۲) انجام هر کار ضروری یا مفید برای اهداف فوق.
۲.۲. عدم نفع مالی
کسب منفعت مالی هدف اَپَک نیست. اموال و درآمد اَپَک صرفاً جهت پیشبرد اهداف خود به کار میرود و هیچ بخشی از آن اموال یا درآمد را نمیتوان به اعضا پرداخت یا به نحو دیگری مستقیم یا غیرمستقیم بین آنها توزیع کرد، مگر:
(۱) کالاها و خدماتی که تحت شرایط تجاری موجود توسط کارگروه اجرائی برای پیشبرد این اهداف تأیید شده است؛ و
(۲) هیچ نفع مالی برای عضو وجود نداشته باشد.
۳. عضویت
۳.۱. انواع عضویت
اعضا از منطقه آسیا- اقیانوسیه انتخاب میشوند و میتوانند یکی از دو نوع عضویت زیر را داشته باشند:
(۱) عضو اصلی؛ یا
(۲) عضو همکار.
۳.۲. سازمانهای وابسته
در مواردی که معیارهای عضویت فراهم نباشد، اَپَک ممکن است تصمیم بگیرد که سازمانی را به عنوان یک سازمان وابسته طبق ردیف (۵) این بند بپذیرد.
۳.۳. شرایط لازم برای عضویت اصلی
اعضای همکاری که واجد معیارهای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک باشند و به عنوان امضاکنندگان ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک پذیرفته شوند، واجد شرایط عضویت اصلی هستند.
۳.۴. شرایط لازم برای عضویت همکار
اعضای همکار سازمانهایی هستند که با هدف ارائه تأیید صلاحیت در مناطق اقتصادی آسیا- اقیانوسیه واقع شده باشند، مشروط بر اینکه معیار مندرج در ردیف ۷ این بند را داشته باشند.
۳.۵. شرایط لازم برای وضعیت سازمان وابسته
سازمانهای وابسته سازمانهایی هستند که در تأیید صلاحیت ذی نفع می باشند و تمایل دارند که در فعالیتهای اَپَک شرکت کنند، اما همه شرایط عضویت اصلی یا همکار را ندارند.
کارگروه اجرائی معیار شرایط لازم برای کسب وضعیت سازمان وابسته برای سازمانها را تعیین خواهد نمود و نیز میتواند فرایند درخواست و هرگونه شرایطی که لازم است عضو وابسته رعایت کند را مشخص نماید.
۳.۶. فرایند درخواست- تمامی اعضا
(الف) متقاضیان باید:
(۱) شخصیت حقوقی یا بخش مشخصی از یک شخصیت حقوقی باشند به طوری که بتوان آنها را از نظر قانونی مسؤول فعالیتهای تأیید صلاحیت خود دانست؛
(۲) برگه (فرم) درخواست عضویت را تکمیل کرده باشند؛
(۳) مدرک مستند مورد نیاز اَپَک جهت تأیید درخواست را ارائه کنند؛
(۴) موافقت کنند که تابع و متعهد به کلیه مقررات و آییننامههای اَپَک باشند.
(ب) کارگروه اجرائی میتواند درباره میزان و ماهیت دقیق اسنادی که برای هرگونه درخواست مورد نظر نیاز است، دستورات اضافی را مقرر دارد (علاوه بر موارد مندرج در این اساسنامه).
(پ) درخواست عضویت جهت پذیرش توسط کارگروه اجرائی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت که در صورت عدم احراز شرایط عضویت، اختیار رد درخواست عضویت را دارد.
(ت) پذیرش سازمان به عنوان عضو اصلی یا همکار منوط به پرداخت حق عضویت سالیانه مربوط است (به تناسب پایان سال حق عضویت جاری) که باید تا قبل از پذیرش سازمان به عنوان عضو اَپَک پرداخت شود.
۳.۷. فرایند درخواست – عضویت همکار
متقاضی عضویت همکار باید درخواست خود منضم به مدارک مستند قانع کنندهای را دال بر این که وی فعالیتهای تأیید صلاحیت را بر عهده میگیرد یا قصد دارد که بر عهده بگیرد و تعهد نماید که عضو اصلی شود را به کارگروه اجرائی ارائه کند.
۳.۸. تعلیق عضویت
(الف) عضویت هر نوع از اعضا ممکن است به واسطه نقض تعهدات عضویت که به تفصیل در سند تعهدات عضویت اَپَک آمده یا به واسطه نقض سایر مقررات و آییننامههای قابل اجرای اَپَک، به حالت تعلیق درآید.
(ب) نام عضو تعلیق شده از فهرست اعضا حذف میشود، ولی مکاتبات اَپَک را همچنان دریافت می کند. عضو تعلیق شده واجد شرایط رأی دهی در اَپَک نمی باشد؛ نمیتواند در هیچ یک از جلسات کارگروه شرکت نماید؛ یا در مجمع عمومی حضور یابد. سازمانی که عضویت آن تعلیق شده، نباید ادعای عضویت در اَپَک را نماید. تعلیق عضویت اصلی منجر به تعلیق وضعیت عضویت آن عضو در ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک خواهد شد.
(پ) عضو تعلیق شده باید پرداخت حق عضویتهای مقرر را در موعد خود ادامه دهد.
(ت) حداکثر مدت زمانی که یک عضو میتواند تعلیق شود شش ماه است. پس از آن کارگروه اجرائی شرایط تعلیق و وضعیت فعلی را بررسی خواهد کرد و ممکن است وضعیت عضویت را به عنوان عضو همکار یا سازمان وابسته تأیید کند یا اقدام به خاتمه عضویت نماید.
۳.۹. خاتمه عضویت
(الف) عضویت هر نوع از اعضا میتواند به یکی از طرق زیر خاتمه پیدا کند:
(۱) اعلان کتبی خاتمه که به دبیرخانه ارسال شده؛
(۲) عدم پرداخت حق عضویت یا سایر بدهیها به اَپَک؛ و
(۳) نقض جدی یا مکرر (که توسط کارگروه اجرائی مشخص شده است) هر یک از مقررات و آییننامههای اَپَک.
(ب) تحقیقات مطابق با خط مشی و رویههای شرح داده شده در دستورالعمل مدیریت اَپَک انجام خواهد شد.
(پ) هر سازمانی که عضویت آن خاتمه یافته، همچنان موظف به پرداخت حق عضویت لازم التأدیه و قابل پرداخت اَپَک است که تا تاریخ خاتمه پرداخت نشده است.
(ت) کارگروه اجرائی میتواند رویههایی که برای بررسی و تصمیم گیری در رابطه با رعایت مقررات و آییننامههای اَپَک و هرگونه تصمیم که در خصوص خاتمه عضویت مناسب میداند را تعیین کند.
(ث) تصمیمات کارگروه اجرائی پس از انجام کلیه فرایندهای استیناف داخلی، نهایی و قطعی میشوند.
۳.۱۰. تعلیق و خاتمه وضعیت سازمان وابسته
(الف) وضعیت سازمان وابسته از طریق ارسال اعلان کتبی به دبیرخانه یا تصمیم کارگروه اجرائی قابل تعلیق یا خاتمه است.
(ب) نام سازمان وابسته از فهرست سازمانهای وابسته حذف میشود، ولی باید دریافت مکاتبات از اَپَک ادامه یابد. سازمان وابسته معلق واجد شرایط شرکت در رأی گیریهای اَپَک، شرکت در هر یک از جلسات کارگروه یا حضور در مجمع عمومی نمی باشد. سازمان وابسته معلق نباید دیگر ادعا نماید که یک سازمان وابسته در اَپَک است.
(پ) سازمان وابسته معلق باید نسبت به ادامه پرداخت حق عضویت مقرر در زمان سر رسید اقدام نماید.
(ت) هر سازمانی که وضعیت وابسته آن خاتمه یافته است، همچنان موظف به پرداخت هرگونه حق عضویت لازم التأدیه و قابل پرداخت به اَپَک است که تا تاریخ خاتمه پرداخت نشده است.
(ث) تصمیمات کارگروه اجرائی پس از انجام تمام فرایندهای استیناف داخلی، نهایی و قطعی می گردد.
۳.۱۱. حق عضویت سالانه
(الف) اعضا و سازمانهای وابسته اَپَک باید حق عضویت سالیانه ای را جهت تأمین بودجه سالیانه مورد توافق مقرر در جزء (ب) زیر بپردازند. خط مشی و نحوه محاسبه حق عضویت سالیانه توسط کارگروه اجرائی تعیین میشود و هر چند وقت یک بار قابل اصلاح می باشد.
(ب) حق عضویت سالیانه اعضا و سازمانهای وابسته فعلی باید ظرف مدت سه ماه از تعیین آن پرداخت شود. اعضا و سازمانهای وابسته جدیدی که در نیمه سال مالی ملحق میشوند، باید به هنگام عضویت به تناسب مدت، حق عضویت سالیانه سال مذکور را بپردازند.
(پ) چنانچه حق عضویت تا انتهای سال مالی عضویت اَپَک پرداخت نشود، عضویت یا وضعیت سازمان وابسته پایان می یابد.
۴. مجمع عمومی
۴.۱. رکن اصلی اَپَک
رکن اصلی اَپَک، مجمع عمومی است. مجمع عمومی اطمینان حاصل می کند که وظایف مشخص مطابق با اهداف و مقاصد اَپَک دنبال میشود.
۴.۲. ترکیب مجمع عمومی
مجمع عمومی متشکل از یک نماینده از هر یک از اعضای اصلی و اعضای همکار است.
۴.۳. سازمانهای وابسته و ناظران
سازمانهای وابسته میتوانند در مجمع عمومی حضور یابند. رئیس اَپَک میتواند برای حضور در جلسات مجمع عمومی یا بخشی از جلسات از ناظران دعوت کند.
۴.۴. نماینده تعیین شده
هر یک از اعضا و سازمانهای وابسته باید نام نماینده تعیین شده خود را به صورت مکتوب به اطلاع رئیس مجمع عمومی برسانند و این نام در دفتر ثبت اعضا و سازمانهای وابسته ثبت می گردد. کلیه مکاتبات اَپَک به نمایندگان تعیین شده ارجاع میشود. نمایندگان تعیین شده مسؤول انتقال تمام مکاتبات اَپَک به اشخاص مربوط در سازمان خود هستند.
۴.۵. مسؤولیتهای مجمع عمومی
مجمع عمومی مسؤول موارد زیر است:
(الف) تصویب خط مشیها و رویههای مهم تأثیرگذار بر راهبرد و یا جهت گیری اَپَک؛
(ب) انتخاب رئیس؛
(پ) اصلاح اساسنامه و یا خط مشیهای حکمرانی؛
(ت) انتخاب اعضای کارگروه اجرائی اَپَک؛
(ث) برکناری اعضای کارگروه اجرائی اَپَک؛
(ج) سایر موضوعاتی که هر چند وقت یک بار مورد توافق مجمع عمومی قرار میگیرد.
۴.۶. تفویض اختیارات
مجمع عمومی میتواند مسؤولیتهایی را طبق صلاحدید خود به کارگروه اجرائی تفویض کند.
۴.۷. جلسات مجمع عمومی
(الف) مجمع عمومی حداقل یک بار در سال تقویمی جلسه برگزار خواهد کرد و تاریخ و محل تشکیل آن مشخص و حداقل شش ماه قبل از مجمع عمومی بعدی، به اطلاع اعضا و سازمانهای وابسته رسانده خواهد شد.
(ب) دستور جلسه حداقل ۳۰ روز قبل از تاریخ جلسه پیشنهادی، برای اعضای اَپَک، سازمانهای وابسته و کارگروههای اَپَک ارسال خواهد شد.
(پ) نتیجه جلسات مجمع عمومی در صورت جلسه ای ثبت میشود که در جلسه بعدی مجمع عمومی ارائه خواهد شد.
۴.۸. حد نصاب
(الف) حد نصاب جلسه مجمع عمومی حداقل شصت و هفت درصد (۶۷%) اعضای واجد شرایط برای رأی دهی است.
(ب) جلسات مجمع عمومی که ظرف مدت ۶۰ دقیقه پس از زمانی که در آگهی جلسه قید شده، حد نصاب لازم را به دست نیاورد، به زمان و محل دیگری موکول میشود که کارگروه اجرائی مشخص می کند.
۴.۹. وکیل
(الف) عضوی که حق حضور و رأی در جلسه مجمع عمومی را دارد، میتواند فردی را به عنوان وکیل عضو برای حضور و رأی دادن برای عضو در جلسه به جای نماینده تعیین شده خود، با ارائه برگه (فرم) تکمیل شده انتصاب وکیل به کارگروه اجرائی حداقل ۲۴ ساعت قبل از جلسه، منصوب کند.
(ب) اختیار رأی دهی وکیل هنگامی معلق میشود که عضو یا نماینده تعیین شده عضو نیز در جلسه حضور داشته باشد.
(پ) رأی وکیل معتبر خواهد بود مگر اینکه مجمع عمومی اطلاعیه کتبی عزل وکیل را کمتر از شش ساعت پیش از آغاز یا تجدید جلسه ای دریافت کند که قرار بوده وکیل در آن رأی دهد، حتی اگر قبل از رأی دهی وکیل، عضو مربوط وکیل را عزل نماید.
۴.۱۰. نحوه کار
(الف) جلسات مجمع عمومی میتواند به صورت حضوری، دورفراهمایی (تله کنفرانس)، از طریق وسایل یا تجهیزات الکترونیکی یا ترکیبی از این روشها یا به هر شکل دیگری که مجمع عمومی تعیین می کند، برگزار شود.
(ب) مجمع عمومی با اطلاع رسانی مناسب به اعضا میتواند هرگونه شرایطی را که برای احراز هویت رضایت بخش شرکت کنندگان حاضر در جلسه مقتضی می داند، تعیین نماید.
۴.۱۱. حق رأی
(الف) اعضای اصلی بدون حق عضویت معوق، حق داشتن یک رأی در تمامی رأی گیریهای مقرر در این اساسنامه را دارند. این موارد شامل رأی گیری در مجمع عمومی سالیانه، شورای ترتیبات شناسایی متقابل و انتخاب اعضای کارگروه اجرائی و اعضای دیگر کارگروهها است.
(ب) اعضای همکار بدون حق عضویت معوق، دارای یک رأی در مجمع عمومی در رابطه با انتخاب اعضای کارگروه اجرائی و اعضای دیگر کارگروهها می باشند. میتوان به اعضای همکار اجازه رأی دهی در موارد دیگری که به موجب مصوبه مجمع عمومی تعیین میشود داده شود (حق رأی ویژه). اعضای همکار حق رأی دیگری ندارند. حق رأی ویژه طبق شرایطی که مجمع عمومی تعیین می کند قابل اعطا است و هر زمانی به واسطه مصوبه مجمع عمومی قابل سلب است. اعضای همکار در مورد اعطا یا سلب حق رأی ویژه نمیتوانند رأی دهند و به منظور اجتناب از هر گونه ابهامی، مجمع عمومی اختیار اعطای چنین حقی را ندارد.
(پ) سازمانهای وابسته ای که دارای حق عضویت معوق نباشند (چنانچه قابل پرداخت باشد)، میتوانند فرد واجد شرایطی را برای انتخاب در یک کارگروه (غیر از کارگروه اجرائی) معرفی کنند یا فرد معرفی شده را به عنوان نامزدی که قرار است در کارگروه مزبور انتخاب شود بپذیرند و میتوانند به منظور انتخاب عضوی از کارگروه (به استثنای کارگروه اجرائی) رأی دهند، ولی در مورد هیچ موضوعی در این اساسنامه حق رأی ندارند. این حق رأی و هر حق رأی دیگری که به سازمانهای وابسته اعطا میشود را میتوان در هر زمانی به واسطه مصوبه کارگروه اجرائی پس گرفت.
۴.۱۲. رویههای رأی گیری
(الف) رأی گیری در جلسه مجمع عمومی یا از طریق پستی (ارائه رأی از طریق پست، نمابر یا دیگر ابزار الکترونیکی که کارگروه اجرائی مجاز می داند) انجام میشود. در صورت رأی گیری پستی، مهلت بازگرداندن برگه رأی ۳۰ روز از تاریخ ارسال آن است.
(ب) اعضا میتوانند از طریق نماینده فرستاده شده خود یا از طریق انتصاب وکیل مطابق با ردیف (۹) بند (۴) رأی دهند.
(پ) مصوبات با رأی حداقل شصت و هفت درصد (۶۷%) اعضای اصلی و همکار دارای حق رأی، معتبر خواهند بود (مصوبه معتبر). آرای ممتنع باید در محاسبه اینکه آیا آرای کافی برای ایجاد یک قطعنامه معتبر وجود دارد یا خیر، لحاظ شود. اجرائی شدن مصوبات مستلزم رأی مثبت حداقل ۷۵% کل آرای «مثبت» و «منفی» است.
(ت) در هر پیشنهاد مشخص در جلسه مجمع عمومی:
(۱) کارگروه اجرائی باید با حسن نیت مشخص کند که رأی گیری غیرپستی به شکل شفاهی، بالا بردن دست یا رأی محرمانه خواهد بود.
(۲) آرا باید به وسیله حداقل دو فرد تعیین شده برای آن کار توسط کارگروه اجرائی شمارش شود.
۴.۱۳. جلسات فوق العاده مجمع عمومی
کارگروه اجرائی میتواند در هر زمانی جلسه فوق العاده مجمع عمومی را برگزار کند.
۵. کارگروه اجرائی
۵.۱. فعالیت به عنوان هیأت مدیره
کارگروه اجرائی به عنوان هیأت مدیره در پیگیری مؤثر اهداف اَپَک و نظارت بر فعالیتها و اداره اَپَک در مقابل مجمع عمومی مسؤول می باشد.
۵.۲. حد نصاب
کارگروه اجرائی متشکل از ۵ عضو از جمله رئیس است. ریاست جلسات کارگروه اجرائی بر عهده رئیس اَپَک است ولی در غیاب وی ریاست جلسات به عهده فردی خواهد بود که کارگروه اجرائی انتخاب می کند تا به عنوان جانشین رئیس در جلسات عمل کند.
۵.۳. ترکیب کارگروه اجرائی
(الف) کارگروه اجرائی منوط به ترتیبات انتقال، از حداکثر نه نفر به شرح زیر تشکیل شده است:
(۱) رئیس اَپَک که همزمان ریاست کارگروه اجرائی را بر عهده دارد؛
(۲) رئیس شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک؛
(۳) حداکثر ۷ نفر مربوط به اعضای اصلی و همکار که انتخاب شدهاند؛
(۴) به منظور تقویت تنوع و توازن نمایندگان، معیارهای واجد شرایط بودن دیگری، در خصوص افراد منتخب در نظر گرفته میشود به طوری که بیشتر از دو فرد منتخب نمیتواند متعلق به اعضایی باشند که از یک منطقه اقتصادی واحد باشند و هر سازمان عضو صرفاً میتواند دارای یک فرد منتخب باشد. رئیس اَپَک و رئیس شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک اعضایی هستند که دیگر معیارهای واجد شرایط بودن به خاطر سمت و مقام خود در مورد آنها اعمال نمیشود.
(ب) هنگامی که برای سمت بلاتصدی در کارگروه اجرائی نیاز به انتخابات است، رأی گیری مطابق با فرآیند مندرج در مقررات مرتبط با این اساسنامه انجام میشود.
(پ) کارگروه اجرائی میتواند از میان اعضای خود نایب رئیس اَپَک را انتخاب کند و دوره تصدی سمت نایب رئیس نباید بیش از دوره تصدی سمت او در کارگروه اجرائی باشد.
۵.۴. خزانه دار
کارگروه اجرائی از میان اعضای خود یک نفر را به عنوان خزانه دار انتخاب می کند که مدت تصدی سمت او بیش از مدت تصدی سمت وی در کارگروه اجرائی نخواهد بود.
۵.۵. حضور در جلسات
فقط اعضای کارگروه اجرائی در جلسات آن شرکت می کنند به غیر از مواردی که رئیس دعوت می کند.
۵.۶. سمت بلاتصدی اتفاقی
در صورت بلاتصدی شدن اتفاقی سمت قبل از اتمام دوره تصدی عضو منتخب، کارگروه اجرائی اختیار پر کردن کرسی وی را دارد.
۵.۷. گزارش به مجمع عمومی
کارگروه اجرائی گزارش سالیانه ای مشتمل بر گزارش مالی به مجمع عمومی اَپَک ارائه خواهد نمود.
۵.۸. مسؤولیتهای کارگروه اجرائی
مسؤولیتهای کارگروه اجرائی شامل موارد زیر می باشد:
(الف) توسعه و پیگیری اهداف اَپَک؛
(ب) حصول اطمینان از هماهنگی میان کارگروههای اَپَک؛
(پ) انتصاب و نظارت بر عملکرد دبیر؛
(ت) هماهنگ سازی تهیه پیش نویس پیشنهادهای مرتبط با خط مشیهای اَپَک؛
(ث) دریافت و بحث در مورد گزارشهای کارگروهها و گروههای کاری اَپَک و تهیه پیشنهادهایی در خصوص این گزارشها برای مجمع عمومی اَپَک؛
(ج) بررسی و در صورت اقتضا، تأیید درخواستهای عضویت؛
(چ) بررسی و در صورت اقتضا پیشنهاد تغییرات در شرایط نحوه عضویت و پایان عضویت سازمانها؛
(ح) نظارت و اجرای مقررات و آییننامههای اَپَک توسط اعضا و سازمانهای وابسته؛
(خ) تصمیم گیری در مورد محل و تاریخ جلسات مجمع عمومی و تعیین دستور جلسه برای آنها؛
(د) اعمال کلیه اختیاراتی که اَپَک ممکن است در مجمع عمومی داشته باشد، مگر اینکه اختیار کارگروه اجرائی به موجب این اساسنامه، مقررات و آییننامههای اَپَک یا با تصمیم مجمع عمومی محدود شده باشد؛
(ذ) تدوین و حفظ خط مشی و رویههای مرتبط با نظارت بر منابع مالی و سرمایه گذاری داراییهای اَپَک؛ و
(ر) اطمینان از اینکه همه منابع مالی با مراقبت بایسته مدیریت میشوند و هزینهها در محدوده بودجه قرار می گیرند.
۵.۹. دوره تصدی
اعضای کارگروه اجرائی در انتهای جلسه مجمع عمومی که در سال سوم به پایان می رسد، به مدت سه سال انتخاب خواهند شد. حداقل یک سوم اعضای کارگروه اجرائی یا عدد صحیح بعدی بیش از یک سوم به منظور اطمینان از تداوم عضویت در کارگروه اجرائی باید هر سال کناره گیری کنند. اعضایی که مدت تصدی آنها رو به اتمام است، را میتوان مجدداً انتخاب نمود. به پیوست (۱) برای ترتیبات انتقال مربوط رجوع کنید.
۵.۱۰. حق الزحمه
اعضای کارگروه اجرائی حق دریافت حق الزحمه ندارند مگر در مورد بازپرداخت هزینههایی که به صورت مقتضی در هنگام ایفای وظایف خود متحمل میشوند.
۵.۱۱. پایان یافتن عضویت در کارگروه اجرائی
مدت تصدی فرد به عنوان عضو کارگروه اجرائی در مواقع زیر پایان می یابد:
(الف) کناره گیری با ارائه اعلان مکتوب به کارگروه اجرائی؛
(ب) پایان مدت تصدی؛ یا
(پ) عزل بنا به تصمیم مجمع عمومی.
۶. رئیس اَپَک و دبیرخانه
۶.۱. انتخاب رئیس
مجمع عمومی یک نفر را به مدت سه سال به عنوان رئیس انتخاب خواهد کرد که مدت تصدی در انتهای جلسه مجمع عمومی در سال سوم تصدی سمت به پایان می رسد. حداکثر مدت ریاست دو دوره متوالی، در هر زمان، یعنی شش سال است. نامزدهای سمت ریاست باید از نمایندههای تعیین شده اعضای اصلی در مجمع عمومی باشند یا در مورد فردی که حائز شرایط برای انتخاب مجدد در سمت مربوط است، رئیس اَپَک باشد.
سمت بلاتصدی اتفاقی
در صورتی که قبل از اتمام مدت ریاست این سمت به صورت اتفاقی بلاتصدی شود، کارگروه اجرائی اختیار پر کردن کرسی وی یا درخواست انتخابات جدید را خواهد داشت. در صورت اقدام به انتخابات جدید، کارگروه اجرائی باید فردی را برای جانشینی رئیس انتخاب کند که واجد شرایط لازم برای نامزدی ریاست باشد.
۶.۲. مسؤولیتهای رئیس
(الف) رئیس اَپَک مسؤول موارد زیر است:
(۱) ریاست نشستهای مجمع عمومی اَپَک و کارگروه اجرائی اَپَک؛
(۲) نظارت بر عملکرد اَپَک و به خصوص اجرای تصمیمات اتخاذشده در مجمع عمومی اَپَک با حمایت کارگروه اجرائی؛
(۳) حصول اطمینان از عملکرد مناسب اَپَک؛
(۴) نمایندگی اَپَک؛ و
(۵) پیشبرد منافع اَپَک.
(ب) رئیس میتواند در صورت صلاحدید وظایف را به هر یک از اعضای اَپَک تفویض کند.
۶.۳. مسؤولیتهای دبیرخانه
وظایف دبیرخانه از جمله حق الزحمههای آن مستند به قراردادی با ارائه دهنده خدمات می باشد.
۶.۴. مسؤولیتهای خزانه دار
(الف) خزانه دار اَپَک به کارگروه اجرائی در رسیدگی به بودجه سالیانه، تأمین مالی و امور مالی کمک می کند. خزانه دار در صورت نیاز میتواند برای اجرای وظایف خاص غیرجاری مرتبط با امور مالی، با مشورت کارگروه اجرائی و دبیرخانه از کارشناسان خارجی استفاده کند.
(ب) خزانه دار اَپَک مسؤول موارد زیر است:
(۱) نظارت بر درآمد و هزینه؛
(۲) با همکاری رئیس و دبیرخانه تمهید تدوین بودجه سالیانه و ارائه آن به مجمع عمومی؛ و
(۳) ارائه اظهارنامه هزینههای سالیانه حسابرسی شده و اظهار نظر خزانه دار در خصوص آن اظهارنامه.
۷. شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک
کارگروه دائمی
(الف) کارگروه دائمی به منظور هماهنگ سازی فعالیتهای اَپَک در راستای ترتیبات شناسایی متقابل میان اعضا ایجاد میشود. این کارگروه دائمی به عنوان شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک شناخته شده است.
(ب) شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک باید رویهها و ضوابط را به منظور عملکرد خود و نگهداری و گسترش ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک مستند و تأیید کند.
۸. کارگروهها و گروههای کاری اَپَک
(الف) اَپَک میتواند کارگروهها، کارگروههای فرعی و گروههای کاری (کارگروههای اَپَک) را تشکیل دهد. هدف از تشکیل این کارگروهها و گروههای کاری اجرای مناسب وظایف، مقاصد و اهداف اَپَک است.
(ب) کارگروههای اَپَک جهت پرداختن به وظایف خاصی تشکیل میشوند یا دارای ماهیت پویا هستند. مدت کار آنها توسط اَپَک مشخص میشود و ممکن است توسط اَپَک هرچند وقت یک بار تغییر کنند.
(پ) اعضای کارگروه اَپَک میتوانند رئیس کارگروه را منوط به تصویب کارگروه اجرائی انتخاب کنند. در صورتی که کارگروه قادر به انتخاب رئیس نباشد، کارگروه اجرائی یک رئیس تعیین خواهد کرد.
۹. بودجه اَپَک و نظارت بر منابع مالی اَپَک
۹.۱. تأمین مالی داخلی
هدف اَپَک همکاری مبتنی بر تأمین مالی داخلی بین اعضای خود است و بدین منظور، اَپَک هزینه عضویت سالیانه و دیگر هزینهها را به صورت مقتضی وضع خواهد کرد. تمکن مالی اَپَک مشترکاً بر عهده تمامی اعضا است و اندوخته آن همواره باید در حدی باشد که خطر کمبود نقدینگی و ورشکستگی به حداقل برسد.
۹.۲. تأمین مالی خارجی
اَپَک زمانی میتواند تأمین مالی از منابع دیگر را بپذیرد که شرایط مرتبط با چنین تأمین مالی مطابق با اهداف اَپَک باشد. کارگروه اجرائی اختیار کامل در خصوص پذیرش یا عدم پذیرش چنین تأمین مالی را دارد.
۹.۳. بودجه اَپَک و استقراض
(الف) بودجه هر سال مالی اَپَک بر اساس تخمین هزینهها از جمله حاشیه مناسب برای پوشش خطر بودجه ای و عملیاتی طبق آنچه کارگروه اجرائی مشخص کرده میان اعضای اَپَک تقسیم خواهد شد. این بودجه ممکن است شامل برداشت از اندوخته مطابق با خط مشی و شیوههای مدیریت مالی سنجیده باشد.
(ب) هر سال خزانه دار اَپَک اظهارنامه حسابرسی شده درآمد و هزینه سال مالی قبل را به مجمع عمومی اَپَک ارائه خواهد داد.
(پ) خزانه دار اَپَک باید به تمامی اطلاعات و سوابق مالی دسترسی داشته باشد و کلیه گزارشهای مالی باید در اختیار وی قرار داده شود.
(ت) اَپَک قصد استقراض پول ندارد ولی در صورت لزوم، این کار را تنها برای اهداف اَپَک انجام می دهد. خزانه دار اَپَک از جانب کارگروه اجرائی پیشنهاد استقراض را به عنوان بخشی از پیش نویس بودجه سال مالی آتی به مجمع عمومی اَپَک ارائه می کند. پیشنهاد استقراض پول باید مورد توافق حداقل ۷۵% اکثریت آرای مأخوذه معتبر مجمع عمومی قرار گیرد.
۹.۴. نظارت بر منابع مالی و سرمایه گذاری داراییها
کارگروه اجرائی مسؤول تدوین خط مشی و رویههای نظارت بر منابع مالی و سرمایه گذاری داراییهای اَپَک و تداوم آنها است.
۱۰. اعتبار و تصویب
۱۰.۱. اعتبار اعمال کارگروه
هر عمل یا کاری که توسط کارگروه اجرائی یا کارگروه فرعی منصوب توسط کارگروه اجرائی یا مجمع عمومی انجام یا اجازه داده شده یا به نظر می آید انجام یا اجازه داده شده است، علی رغم هرگونه نقصی که ممکن است پس از آن در انتصاب یا شرایط هر یک از اعضای کارگروه اجرائی یا کارگروه فرعی کشف شود، معتبر و اجرائی است.
۱۰.۲. تصویب
(الف) هر عمل یا کاری که توسط مجمع عمومی انجام یا اجازه داده شده یا به نظر می آید انجام یا اجازه داده شده است، (از جمله رأی گیری) که موضوع بررسی یا به گونه دیگر موضوع مورد اختلاف یا اظهارنظر در رابطه با اعتبار آن باشد (ازجمله در ارتباط با هرگونه نقص شکلی) زمانی مورد تصویب متعاقب مجمع عمومی قرار میگیرد که مجمع عمومی با حداقل ۷۵% اکثریت آرای مأخوذه معتبر موافقت کند که انجام این کار به سود منافع اَپَک و در جهت کمک به اهداف آن می باشد.
(ب) هر تصویبی به موجب ردیف (۲) این بند مجمع عمومی را ملزم نمی سازد تا تعیین کند اختلاف مورد ادعا به درستی مطرح شده است یا خیر و صرفاً میتواند به خاطر احتیاط بیشتر انجام شود.
۱۱. اصلاح اساسنامه اَپَک
(الف) اساسنامه تنها پس از اعلان پیشنهاد داده شده به کل اعضا حداقل ۳۰ روز پیش از جلسه مجمع عمومی و با توافق حداقل ۷۵% اکثریت آرای مأخوذه معتبر مجمع عمومی قابل اصلاح خواهد بود.
(ب) این اساسنامه کلیه اعضا و اَپَک را به یک اندازه متعهد می سازد، به طوری که همه اعضا و اَپَک این اساسنامه را امضا و مهر و توافق کرده اند که به تمامی مفاد آن متعهد باشند.
۱۲. مهر مشترک
(الف) اَپَک یک مهر مشترک دارد که نام رسمی آن، یعنی اتحادیه تأیید صلاحیت آسیا- اقیانوسیه، با حروف خوانا روی آن منقوش شده است.
(ب) مهر مشترک اَپَک را نمیتوان بدون مجوز صورتجلسه شده صریح کارگروه اجرائی استفاده کرد و هر بار استفاده از آن مهر مشترک باید ثبت شود.
(پ) مهر مشترک اَپَک باید نزد دبیر یا فردی که کارگروه اجرائی هر چند وقت یک بار مشخص می کند، نگهداری شود.
۱۳. بررسی سوابق و سایر اسناد
اعضا میتوانند در مدت معقول و بدون هزینه، دفاتر، اسناد، سوابق و اوراق بهادار اَپَک را بررسی کنند مشروط بر اینکه این کار تضادی با خط مشیهای اَپَک در خصوص محرمانه بودن سوابق نداشته باشد.
۱۴. درخواست استیناف
درخواست استیناف اعضا یا سازمانهای وابسته نسبت به تصمیمهای اَپَک از طریق آیین استیناف اَپَک مورد رسیدگی قرار میگیرد. درخواستهای استیناف نسبت به تصمیمات شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک در خصوص وضعیت امضاکنندگان ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک از طریق آیین استیناف شورای ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک مورد رسیدگی قرار میگیرد.
۱۵. انحلال
(الف) کارگروه اجرائی بنا به تصمیم مورد توافق حداقل ۷۵% اکثریت آرای مأخوذه معتبر مجمع عمومی، حق انحلال اَپَک را خواهد داشت.
(ب) اَپَک مادامی که کارگروه اجرائی وجود آن را برای حل و فصل امور ناتمام ضروری تلقی نماید، باقی می ماند.
(پ) به محض انحلال، مجمع عمومی تصمیم به توزیع داراییهای اَپک خواهد گرفت و در این راستا تا حد امکان میان نهاد یا نهادهایی که اهداف مشابه با اَپَک دارند توزیع میشود، اما هرگز هیچ نهاد عضوی ذی نفع نمی باشد و در غیر این صورت طبق مفاد لایحه شرکتهای ثبت شده ۱۲۸۶ (۱۹۰۸) نیوزیلند عمل خواهد شد.
۱۶. اختیارات مجمع عمومی
مجمع عمومی میتواند درباره تمامی موضوعاتی که در این اساسنامه پیش بینی نشده است، یا در مواردی که معنای هر یک از مفاد مطرح شده شفاف نیست و یا موضوع اعتراض یا اختلاف است، تصمیم گیری کند.
۱۷. ترتیبات انتقالی
این اساسنامه متعاقب ادغام اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا- اقیانوسیه و اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه تصویب شد. این اساسنامه به منظور تسهیل ادغام مشمول ترتیبات انتقالی مطرح شده در پیوست (۱) تحت عنوان شرایط ویژه است. هر یک از شرایط ویژه تا زمانی که به موجب مفاد خود منتفی نشده است یا تا زمانی که کارگروه اجرائی به این نتیجه برسد که دیگر نیازی به ترتیبات یاد شده نیست، قابل اجرا خواهد بود.
۱۸. تعاریف و تفاسیر
۱۸.۱. تعاریف
در این اساسنامه مگر اینکه متن به نحو دیگری ایجاب کند:
تأیید صلاحیت: به معنای تأیید انطباق توسط شخص ثالث در ارتباط با یک نهاد ارزیابی انطباق که حاکی از احراز رسمی صلاحیت آن نهاد برای انجام وظایف خاص ارزیابی انطباق می باشد.
نهاد تأیید صلاحیت: به معنای نهاد صلاحیت داری است که تأیید صلاحیت می نماید.
سازمان وابسته: به معنای مندرج در ردیف (۲) بند (۳) این اساسنامه است
برگه (فرم) درخواست عضویت اَپَک: به معنای برگه (فرم) درخواست عضویت در اَپَک (که هرچند وقت یک بار متداول است) و هرگونه مدارک مربوط است.
مقررات و آییننامههای اَپَک- به معنای کلیه مقررات و آییننامههای اَپَک است که هرچند وقت یک بار با اجازه کارگروه اجرائی (یا نمایندگان آن) لازم الاجرا میشوند که عبارتند از:
(الف) مقررات اَپَک؛
(ب) آییننامه اجرائی اَپَک؛
(پ) منشور اخلاق اَپَک؛
(ت) تعهدات اعضای اَپَک؛ و
(ث) سایر اسناد شکلی مصوب اَپَک.
دستورالعمل مدیریت اَپَک: به معنای دستورالعمل نظام مدیریت است که هر چند وقت یک بار مورد استفاده اَپَک قرار میگیرد.
ترتیبات شناسایی متقابل اَپَک: به معنای شناساییهای متقابل می باشد که بر اساس بند (۷) شکل گرفته یا تداوم پیدا کرده است.
رویه استیناف: به رویه استیناف قابل اعمال اشاره دارد که هر چند وقت یکبار اجرائی میشود.
منطقه آسیا- اقیانوسیه: شامل منطقه آسیا و حاشیه اقیانوس آرام است. آسیا به منطقه ای اشاره دارد که از شرق با اقیانوس آرام، از جنوب با اقیانوس هند، از شمال با اقیانوس منجمد شمالی و از غرب با خط غیر مستقیمی از کوهستان اورال، رشته کوه قفقاز و دریای خزر و سیاه احاطه شده است. این منطقه از آسیای مرکزی، آسیای شرقی، آسیای جنوبی و آسیای جنوب شرقی و آسیای غربی تشکیل شده است. تعریف مزبور، چهارچوب مرجع را برای اهداف این اساسنامه فراهم می کند و هیچ گونه مشارکتی را محدود یا مستثنی نمی کند. کارگروه اجرائی اختیار تام دارد تا مشخص کند کدام نواحی درون محدودههای فوق الذکر قرار می گیرند و اینکه آیا یک منطقه اقتصادی درون این چهارچوب مرجع قرار دارد یا خیر.
عضو همکار: به معنای مندرج در ردیف (۴) بند (۳) این اساسنامه است.
تاریخ آغاز: یعنی ۱۱ دی ۱۳۹۷ (۱ ژانویه ۲۰۱۹) که تاریخ لازم الاجرا شدن این اساسنامه است.
کارگروه: به معنای کارگروه اَپَک یا کارگروه فرعی (غیر از کارگروه اجرائی) است.
ارزیابی انطباق: به معنای احراز تحقق الزامات مشخص شده مربوط به موضوع انطباق است.
فعالیتهای ارزیابی انطباق: خدماتی شامل آزمون، واسنجی (کالیبراسیون)، بازرسی، گواهی سامانههای مدیریت، اشخاص، محصولها، فرایندها و خدمات، تدارک آزمون مهارت، تولید مواد مرجع و تصدیق و صحه گذاری بوده ولی محدود به این موارد نمیشود.
نهاد ارزیابی انطباق: به معنای نهادی است که فعالیتهای ارزیابی انطباق را انجام می دهد.
اساسنامه: به معنای همین اساسنامه است.
اقتصاد(ها): به معنای یک منطقه تولید، توزیع یا تجارت و مصرف کالاها و خدمات توسط عوامل مختلف در یک مکان جغرافیایی معین است.
کارگروه اجرائی: به معنای کارگروه اجرائی موصوف در بند (۵) است.
سال مالی: به معنای تهیه گزارش مالی مدون و ارجاع سالانه به مقام ناظر است، سال مالی از ۱۱ دی (۱ ژانویه) آغاز و در ۱۰ دی (۳۱ دسامبر) به پایان می رسد.
اعضای اصلی: منظور از آن در ردیف (۳) بند (۳) این اساسنامه بیان شده است.
عضویت: به معنی عضویت اَپَک می باشد.
سال حق عضویت: در راستای اجرای حق عضویت سالانه، سال حق عضویت سال تقویمی است.
برگه (فرم) انتصاب وکیل: به معنای برگه ای (فرم) است که هر چند وقت یک بار توسط کارگروه اجرائی تهیه و برای انتصاب وکیل استفاده میشود.
گروه منطقه ای: به معنای سازمانهای دیگر درون منطقه آسیا- اقیانوسیه است که اهداف یا فعالیتهای آنها بنا به تشخیص کارگروه اجرائی (هرچند وقت یک بار) برای اهداف و فعالیتهای اَپَک مکمل یا سودمند باشد.
دبیرخانه: به معنای نهادی است که منصوب شده تا به عنوان دبیرخانه متعاقب ردیف (۳) بند (۶) عمل کند.
ترتیبات انتقالی: به معنای ترتیبات انتقالی موصوف در بند ۱۷ این اساسنامه و موضوع پیوست (۱) آن است.
۱۸.۲. تفسیر
مگر متن به گونه ای دیگر ایجاب نماید، در این اساسنامه:
(الف) کلمات مفرد افاده جمع می کند و برعکس؛
(ب) کلماتی که نشانگر یک جنس می باشد شامل هر دو جنس است؛
(پ) عناوین در این اساسنامه تنها برای راحتی گنجانده شده و در تفسیر این اساسنامه در نظر گرفته نمیشوند؛
(ت) هر جدول، ضمیمه یا پیوست این اساسنامه بخشی از آن را تشکیل می دهد؛
(ث) ارجاع به یک قانون شامل کلیه مقررات، اعلانات، احکام و آییننامههایی است که هر چند وقت یک بار به موجب آن قانون به وجود میآیند و هرگونه ارجاع به یک قانون، مقرره، اعلان، حکم یا آییننامه شامل تمامی قوانین، مقررات، احکام یا آییننامههایی می باشد، که تغییر یا تلفیق یافته یا جایگزین آنها میشود؛
(ج) چنانچه کلمه یا عبارتی تعریف شده باشد، سایر شکلهای دستوری آن از همان معنای مرتبط برخوردارند؛
(چ) ارجاع به شخص، شرکت، ائتلاف شرکتها (تراست)، مشارکت، سازمان دولتی، نهاد غیر شرکتی یا دیگر نهادها شامل هر یک از آنها میشود؛
(ح) ارجاع به ‘$’ به معنای واحد پول قانونی استرالیا است مگر به طور خاص خلاف آن بیان شود؛
(خ) ارجاع به یک ماده یا جدول یا ضمیمه، ارجاع به ماده یا جدول یا ضمیمه این اساسنامه است؛
(د) ارجاع به یک سند (شامل ارجاع به این اساسنامه یا مقررات و آییننامههای اَپَک است اما محدود به آن نمی باشد) ارجاع به سند اصلاحی، تغییر یافته، تکمیلی یا جایگزین قلمداد میشود؛
(ذ) ارجاع به نهاد (شامل مؤسسه، انجمن یا مرجع است اما محدود به آن نمی باشد) اعم از نهادی که اساسنامه آن به تصویب مجلس رسیده باشد یا خیر، شامل ارجاع به هر نهاد جایگزین آن است یا نهادی که اساساً جایگزین اختیارات یا وظایف آن می گردد؛
(ر) اصطلاحاتی که در این اساسنامه تعریف نشدهاند ولی در قانون انجمنهای ثبت شده ۱۲۸۶ (۱۹۰۸) نیوزیلند تعریف شدهاند، همان معنا را در این اساسنامه دارا می باشند؛ و
(ز) استفاده از کلمات «از جمله»، «شامل میشود» یا سایر عبارات مشابه به معنای کلمات محدودکننده برای مثالهای ارائه شده نیستند.
۱۹. جدول اصلاحیه
این جدول ارائه خلاصه ای از تغییرات در مورد اسناد با موضوع زیر می باشد.
پیوست ۱- ترتیبات انتقالی
شرایط خاص به موجب بند (۱۷):
۱. در تاریخ شروع به فعالیت، اعضای کارگروه اجرائی باید از هیأت مدیره اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا- اقیانوسیه یا نامزدهای آن یا از کارگروه اجرائی اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه یا نامزدهای آن انتخاب شوند که تعداد آنها بیش از ۱۴ نفر نخواهد بود (مثلاً ۷ عضو از اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا- اقیانوسیه و ۷ عضو از اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه) کارگروه اجرائی تلاش خواهد کرد تا تاریخ برگزاری مجمع عمومی در سومین سال پس از تاریخ شروع فعالیت تعداد آنها را کاهش دهد به نحوی که بیش از ۹ نفر نباشند.
۲. در این اساسنامه ارجاع به مقررات یا آییننامههای اَپَک یا دستورالعمل مدیریت اَپَک یا موارد مشابه به معنای سندی است که اَپَک پیش از تاریخ شروع به فعالیت و مادام که سند مزبور با نام اَپَک به روز نشده باشد، آنها را مورد استفاده قرار می دهد. برای مثال، مقررات و آییننامههای اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا- اقیانوسیه و دستورالعمل مدیریت اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا- اقیانوسیه.
۳. قواعد عضویت ویژه زیر به منظور تسهیل انتقال مؤثر و به موقع اعضا (یا متقاضیان عضویت) از اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه به اَپَک اعمال می گردد:
(الف) با رعایت شرط ویژه جزء (ت) بند (۳) زیر:
۱. اشخاص حقوقی که عضو اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه می باشند، فوراً پیش از انحلال آن به طور خودکار در قالب یکی از انواع عضویت قابل اعمال در اپک به عضویت اَپَک پذیرفته خواهند شد، و
۲. اشخاص حقوقی که درخواست عضویت آنها در اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه در جریان بوده ولی نهایی نشده است، فوراً قبل از انحلال آن، درخواست آنها به اَپَک منتقل شده و کارگروه اجرائی آنها را نهایی و در مورد درخواستهای مزبور تصمیم گیری خواهد نمود.
(با هم «اعضای انتقالی»)
(ب) مفاد شرط ویژه جزء (الف) بند (۳) بر هرگونه اختلاف مربوط به الزامات قاعده ۳ حاکم می باشد.
(پ) کارگروه اجرائی، صلاحیت و اختیار کامل به منظور تصمیم گیری در خصوص هرگونه موضوع یا رویه مرتبط با اعضای انتقالی (از جمله تصمیم گیری درباره اینکه اعضای پذیرفته شده به موجب این شرط ویژه از تاریخ منتخب ملزم به تبعیت از الزامات قاعده (۳) در خصوص صلاحیت هستند) را دارد.
(ت) پذیرش اعضای اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه به موجب شرط ویژه (۳) مشروط به موارد زیر است:
۱. انحلال اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه در یا تقریباً در ۱۰دی ۱۳۹۷ (۳۱ دسامبر ۲۰۱۸) (یا دیگر چهارچوبهای زمانی که مورد توافق کارگروه اجرائی است) پس از ادغام آن با اَپَک؛ و
۲. انتقال داراییهای اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه به اَپَک (در هر حال، کارگروه اجرائی با صلاح دید خود میتواند تصمیم بگیرد که انتقال قریب الوقوع دارایی اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه شرط کافی برای برآورده شدن این الزام است).
۳. کارگروه اجرائی میتواند انجام هر اقدام یا کاری (از جمله اجرای اسناد) را که برای تسهیل ادغام اتحادیه تأیید صلاحیت آزمایشگاهی آسیا- اقیانوسیه و اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه ضروری یا مؤثر می داند را تأیید یا تصویب کند.
در این شرایط ویژه منظور از «اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه» اتحادیه تأیید صلاحیت اقیانوسیه است که در اداره ثبت شرکتهای نیوزیلند به شماره ۲۵۴۲۷۴۱ ثبت شده است.
قانون فوق مشتمل بر ماده واحده و دو تبصره منضم به متن اساسنامه و یک پیوست که گزارش آن توسط کمیسیون صنایع و معادن به صحن مجلس تقدیم شده بود، پس از تصویب جلسه علنی روز چهارشنبه مورخ بیست و هفتم فروردین ماه یکهزار و چهارصد و چهار مجلس شورای اسلامی، در تاریخ ۱۴۰۴/۰۲/۲۴ به تأیید شورای نگهبان رسید.
رئیس مجلس شورای اسلامی – محمدباقر قالیباف