قاچاق، حمل یا نگهداری حتی یک گرم مواد مخدر موجب ممنوع الخروج شدن می شود

دکتر حسین ذبحی، معاون قضایی دادستان کل کشور با اشاره به ماده ۱۷ قانون مبارزه با قاچاق مواد مخدر:

 قاچاق، حمل یا نگهداری حتی یک گرم مواد مخدر باعث ابطال گذرنامه و ممنوع الخروج شدن فرد تا پنج سال می شود

این افراد در صورت تکرار، به مدت پنج تا پانزده سال ممنوع الخروج خواهند شد

در شش ماه گذشته تعداد ۱۵۰۷ زائر عمره مفرده به جرم اخفا و حمل و نگهداری انواع مخدر دستگیر و اعمال مجازات و ممنوع الخروج شده اند

به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور ، دکتر حسین ذبحی معاون قضایی دادستان کل کشور در خصوص وضعیت زائرین بیت الله الحرام در سال ۹۲ و ۹۳ گفت : در دوره عملیات عمره مفرده گذشته از تاریخ ۱۳۹۲/۰۹/۲۶ تا ۱۳۹۳/۰۴/۰۵ به دلیل همکاری و هماهنگی های خوب دستگاه های مقابله و ستاد مبارزه با مواد مخدر، سازمان حج و زیارت، پلیس فرودگاه ها و مواد مخدر و مراجع قضایی ایستگاه های پروازی حجاج کشور و دادستانی کل کشور موفقیت های چشمگیری در کنترل حجاج و جلوگیری از خروج مواد به کشور عربستان حاصل شد تا آنجا که حتی یک زائر ایرانی از طرف پلیس عربستان به جرم حمل مواد مخدر دستگیر نشد.

 

وی افزود : از طریق دادستانی کل کشور با هماهنگی دادسراهای ایستگاه های پروازی حجاج ترتیبی اتخاذ شد تا در ایام حج قضات کشیک دادسرا در فرودگاه ها استقرار یافته و به طور شبانه روزی و فوری به پرونده های مربوط رسیدگی کنند. گذرنامه زائرینی که مبادرت به جاسازی، اخفا و حمل مواد مخدر نموده و دستگیر شدند اخذ و ضمن محکومیت به مجازات به ابطال گذرنامه ممنوع الخروجی از کشور محکوم شده اند و در طول مدت زمان ممنوع الخروجی قادر به سفر خارجی و خروج از کشور نمی باشند.

معاون قضایی دادستان کل کشور اظهار داشت : در دوره عملیات عمره مفرده مزبور تعداد ۷۹۹۶۲۸ نفر زائر از بیست ایستگاه پروازی به سرزمین وحی مشرف شدند.

متأسفانه علی رغم تذکرات و هشدارها تعداد ۱۵۰۷ زائر به جرم اخفا و حمل و نگهداری انواع مخدر مانند تریاک، شیره، سوخته، شیشه و قرص متادون دستگیر و در مجموع از آنها ۸۱۶۷ گرم مواد و ۷۹۲۴ عدد قرص متادون کشف شد که تحت پیگرد قضایی، اعمال مجازات وممنوع الخروجی از کشور شدند. بالاترین آمار دستگیری ها مربوط به مشهد با (۳۱۳ نفر)، ساری با (۲۶۱ نفر) ، تهران با (۲۷۶ نفر)، اصفهان با (۲۲۰ نفر) بوده است. کمترین آمار دستگیری ها مربوط شهرهای زنجان با (۲ مورد) ، بندرعباس با ( ۳ مورد)، اهواز با (۵ مورد) بوده و شهرهای بوشهر و اردبیل کشف و دستگیری نداشته اند.

مجرمان دستگیر شده از پیچیده ترین روشها برای جاسازی مواد استفاده کرده اند مانند شبیه سازی ده عدد قرص متادون به صورت دکمه های پیراهن مانند پشت یقه ژاکت، کپسول دارو، قوطی قرص، بیسکویت، داخل نان خشک، تخمه، شکلات، چرخ ساک، چرخ ویلچر، داخل آلو، مخلوط با قند حبه ، صابون، جلد مهر نماز، برس مو، کیسه و لیف حمام،  درز البسه، جداره شلوار، اپل پوشاک، ته کفش، پاشنه کفش، دندان مصنوعی، تخمه ها، انجیر خشک، چای کیسه ای، باتری موبایل، شارژر موبایل، آغشته به جوراب، آغشته به بلوز، کباب، ساعت، عصا، دکمه پالتو و بلع و انباری انجام شده است لیکن پلیس فرودگاه ها با نظارت و کنترل دقیق و حرفه ای موفق به کشف مواد مذکور شده است که قابل تقدیر می باشد.

دکتر حسین ذبحی گفت : هماهنگی خوب و مناسب دستگاه های مقابله و مدیریت قضایی دادسراهای مربوط و تلاش پلیس نقش به سزایی در توفیقات حاصل شده را ایفاء نموده است. دادستانی کل کشور از همکاران محترم قضایی و پلیس تلاش گر در این زمینه تشکر و قدردانی می نماید.

ایشان ادامه داد : لازم به یادآوری است که ، در اجرای ماده ۱۷ قانون مبارزه با موادمخدر که از ۸۹/۱۰/۱۴ لازم الاجرا شده است. کلیه کسانی که به هر میزان مواد مخدر یا روان گردان مانند شیشه یا پیش سازهای آنها را حمل یا نگهداری کنند و یا مرتکب جرم قاچاق مواد مزبور به داخل یا خارج از کشور شوند و یا در خارج از کشور قاچاق مواد کنند برای بار اول به مدت یک تا پنج سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع الخروج می شوند و در صورت تکرار به مدت پنج تا پانزده سال ممنوع الخروج می گردند.

دکتر حسین ذبحی در ادامه گفت : دادستانی کل کشور طی بخشنامه ای خطاب به دادستان های سراسر کشور به اجرای قانون مزبور تأکید کرده است توصیه می شود مردم عزیز مراقب اعمال خود و دیگران در این زمینه باشند اگر حتی یک گرم مواد را حمل یا نگهداری کنند به موجب حکم دادگاه تا پنج سال ممنوع الخروج می شوند و هیچ گونه مسافرت خارج از کشور اعم از زیارتی یا سیاحتی برایشان مقدور نیست .

توصیه می شود معتادان شخصاً به مراکز درمانی مجاز مراجعه و اقدام به ترک کنند و در صورت عدم ترک داوطلبانه یا تجاهر به اعتیاد دستگیر شد، به مراکز درمان اجباری اعزام می شوند .

 ضمناً اگر معتادان ترک داوطلبانه نکنند یا تجاهر به اعتیاد نمایند الزام به ترک از طریق نگهداری در مراکز درمان اجباری خواهند شد.

 قاچاق ، حمل یا نگهداری حتی یک گرم مواد باعث ابطال گذرنامه و ممنوع الخروج شدن فرد تا پنج سال می شود.

از عموم مردم شریف درخواست می شود هر گونه اطلاعات درخصوص قاچاقچیان موادمخدر یا محل های تولید مواد یا تجمع معتادان دارند به دادسرای عمومی و انقلاب محل اطلاع دهند و نیزمی توانند از طریق سایت دادستانی کل کشور به آدرس www.dadsetani.ir گزارشات کامل و دقیق خود را به دادستانی کل کشور منعکس کنند تا امکان شناسایی و تعقیب مجرمان فراهم شود.

 

ماده۱۷قانون مبارزه با مواد مخدرـ چنانچه اتباع جمهوری اسلامی ایران با هر قصدی اقدام به نگهداری، حمل یا قاچاق هر مقدار مواد موضوع این قانون به داخل یا خارج از کشور نمایند، از زمان قطعی‌ شدن حکم به مدت یک تا پنج سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع‌ الخروج می‌شوند و در صورت تکرار، به مدت پنج تا پانزده سال گذرنامه آنان ابطال و ممنوع‌ الخروج می‌شوند. صدور هرگونه گذرنامه برای اتباع ایرانی که در خارج از کشور به سبب جرائم موضوع این قانون محکوم شده‌اند مشمول ممنوعیت موضوع این ماده می‌باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا