نحوه شکایت از کلاهبرداری در دیوار
دیوار یکی از پرمخاطبترین پلتفرمهای خرید و فروش در ایران است. همین محبوبیت باعث شده برخی افراد سودجو با ترفندهای مختلف به دنبال کلاهبرداری باشند. خوشبختانه دیوار برای پیشگیری و همچنین پیگیری موارد مشکوک، راهکارهای مشخصی در اختیار کاربران قرار داده است.
دیوار این امکان را برای کاربران فراهم کرده است که در صورت مشاهده مشکل یا موارد مشکوک، بهسرعت گزارش دهند. دیوار بلافاصله این موارد را پیگیری میکند و پس از بررسیهای لازم، اقدام به رفع مشکل یا حذف آگهی به طور کامل میکند.
درصورتیکه موضوع پیچیدهتر و حادتر باشد، دیوار شرایط و اطلاعات مورد نیاز را برای طرح شکایت افراد از کلاهبرداران در مراجع قانونی را فراهم کرده است. در ادامه، روشهای طرح شکایت و پیگیری کلاهبرداری در دیوار بررسی شده است:
گزارش تخلف یا آگهی مشکوک
روی آگهی مورد نظر، در پایین صفحه گزینهی «ثبت تخلف و مشکل آگهی» را پیدا کنید.
نوع مشکل را انتخاب کرده، تأیید کنید، شماره موبایل خود را وارد و در صورت تمایل توضیحات بیشتری اضافه کنید.
در نهایت با زدن «ارسال گزارش»، مطمئن شوید که گزارش شما برای کارشناسان دیوار ارسال شده است.
اگر کلاهبرداری از طریق چت اتفاق افتاده، از گزینهی «گزارش تخلف» در پنل چت استفاده کنید.
تماس با پشتیبانی دیوار
در صورت نیاز به گزارش مستقیم، میتوانید با شمارهی ۰۲۱۷۹۴۵۸۸۰۰ تماس بگیرید که اختصاصی برای گزارش تخلفات است.
امکان شکایت حتی بعد از حذف آگهی
اگر آگهی حذف شد یا شمارهی آگهیگذار مخفی بود، باز هم امکان شکایت وجود دارد. بهترین کار این است که همیشه از آگهیها اسکرینشات و لینک ذخیره کنید تا جزئیاتی مثل عنوان، تصاویر و تاریخ انتشار در دسترس باشد. اگر این موارد را نداشتید، میتوانید از چتها، پیامکها، رسیدهای پرداخت یا هر مدرک دیگری برای ارائه به مراجع قضایی استفاده کنید. نکته مهم این است که سریعاً شکایت خود را ثبت کنید، چون دیوار فقط برای مدت محدودی اطلاعات کاربران را نگه میدارد و در صورت دستور قضایی، آن اطلاعات را در اختیار پلیس فتا و مراجع قانونی قرار خواهد داد.
ثبت شکایت در دستگاه قضایی
س از گزارش در دیوار، لازم است موضوع را از راه قانونی پیگیری کرده و شکایت خود را در مراجع قضایی یا پلیس فتا ثبت کنید، بهویژه اگر دچار خسارت جدی شدهاید. برای این کار ابتدا باید در سامانه ثنا ثبتنام و احراز هویت شوید و سپس از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا نهادهایی مثل پلیس آگاهی و پلیس فتا اقدام کنید
پرونده بسته به نوع آن (حقوقی یا کیفری) به شعبه مربوطه ارجاع داده میشود و تمام مراحل از طریق سامانه عدلایران و پیامکهای رسمی با سرشماره ADLIRAN قابل پیگیری است.
در طول روند رسیدگی نیز باید در جلسات دادرسی حضور داشته باشید؛ ضمن اینکه دیوار در صورت نیاز، اطلاعات و جزئیات لازم را در اختیار مرجع قضایی قرار خواهد داد.