پایگاه خبری اختبار- رئیس کانون سردفتران و دفتر یاران، نحوه کار دفاتر اسناد رسمی مجازی را تشریح کرد.
به گزارش اختبار به نقل از ایسنا، علی خندانی درباره نحوه کار دفاتر اسناد رسمی مجازی که احتمالا در هفته قوه قضاییه به بهره برداری برسد، گفت: مردم برای تنظیم سند ممکن است چندین بار اعم از دادن مدارک، گرفتن استعلامات و پرداخت مبالغ هزینههای دولتی به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. در بین این رفت و آمدها ممکن است ایراداتی هم وجود داشته باشد که برای رفع آن ایرادات، باز هم به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند. برای جلوگیری از این رفت و آمدها، قرار شده دفاتر اسناد رسمی مجازی به بهره برداری برسد و همان دفاتر اسناد رسمی هستند و فقط به صورت مجازی فعالیت می کنند.
وی افزود: مراجعه کننده برای دریافت خدمات غیرحضوری از طریق لینک و سامانه ای که طراحی و اعلام می کنیم، با سردفتر ارتباط برقرار می کند. اگر مردم بخواهند سندی را تنظیم کنند به دفترخانه ای که مدنظرشان است مدارک را از طریق سامانه مربوطه و به صورت مجازی می فرستند و سردفتر مدارک را بررسی می کند و اگر ابهام و ایرادی در مدارک باشد، برطرف می شود و استعلامات هم توسط سردفتر صورت می گیرد و به مراکزی که باید استعلامات را انجام دهد مدارک را به صورت الکترونیکی ارسال می کند.
خندانی گفت: از طریق سردفتر به طرفین معامله مبالغ پرداختی اعلام میشود و پرداختیها هم به صورت الکترونیکی و مجازی انجام می شود و در نهایت برای امضا و اثر انگشت نهایی، طرفین معامله به دفاتر اسناد رسمی به صورت حضوری مراجعه می کنند.
وی گفت: با دفاتر اسناد رسمی مجازی، امکان مراجعه مردم به دفاتر اسناد فقط در ساعات اداری نیست و در ساعات غیراداری هم فراهم است. حتی سند هم که برای امضا آماده می شود سردفتر میتواند برای طرفین معامله در سامانه ارسال کند و اگر ایراد و ابهامی هست برطرف شود.
خندانی در پایان با بیان اینکه احتمالا دفاتر اسناد رسمی مجازی در هفته قوه قضاییه به بهره برداری برسد، گفت: سامانهای دفاتر اسناد رسمی مجازی یکی از زیر شاخههای سامانه ثبت الکترونیک و همین سامانهای که دفاتر اسناد رسمی برای تنظیم اسناد با آن ارتباط دارند، است.