کاظمی: تا پایان سال وکلا و افراد ذینفع می‌توانند بدون مراجعه حضوری، به محتوای پرونده دسترسی داشته باشند

پایگاه خبری اختبار- رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه از امکان‌پذیر شدن دسترسی آنلاین وکلا به محتوای پرونده‌ها خبر داد.

به گزارش اختبار به نقل از میزان، محمد کاظمی‌فرد، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در نشست شورای قضایی دادگستری کل استان البرز ضمن تشریح قابلیت‌های دستیار هوشمند قاضی در سامانه سمپ هوشمند گفت: دستیار هوشمند قضایی در واقع سه خدمت اصلی به قضات ارائه می‌کند که شامل «پاسخ هوشمند به سوالات حقوقی بر اساس قوانین، آرای وحدت رویه، نظرات مشورتی و آرای قضایی»، «امتیازدهی به رای پیش از امضا و اعلام اشکالات احتمالی بر اساس دستورالعمل اتقان آراء قضایی توسط هوش مصنوعی» و «تهیه پیش‌نویس اولیه رأی بر اساس محتوای پرونده و قوانین» می‌شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در تشریح اقدامات انجام‌شده در حوزه تحول دیجیتال، با اشاره به روند الکترونیکی شدن فرایند‌های قضایی اظهار کرد: حرکت به سمت «پرونده کاملاً الکترونیک» با جدیت دنبال می‌شود و اکنون بسیاری از مشکلاتی که پیش‌تر در زمینه مطالعه پرونده برای قضات و طرفین وجود داشت، در حال رفع شدن است. امروز قضات امکان دسترسی کامل به پرونده الکترونیک را دارند و این دسترسی در قالبی طراحی شده که تجربه مطالعه، مشابه مطالعه پرونده کاغذی باشد.

وی افزود: تا پایان سال، طرفین پرونده شامل وکلا، شاکیان و سایر اشخاص ذی‌نفع نیز قادر خواهند بود در منزل خود به محتوای پرونده دسترسی داشته باشند و دیگر نیاز به مراجعه حضوری برای مطالعه نداشته باشند. این طرح یکی از گام‌های مهم در تسهیل دسترسی مردم به عدالت و کاهش مراجعات است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات با اشاره به طرح «دستیار هوشمند مردم» گفت: این نسخه با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در حال آماده‌سازی است و داده‌های لازم از جمله بیش از ۱۰ میلیون از دادنامه‌های گمنام‌سازی شده در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته تا بتوانند مشاوره دقیق، هوشمند و مبتنی بر قواعد قضایی را به مردم ارائه دهند.

وی ادامه داد: یکی از معضلات موجود این است که بسیاری از مردم آگاهی کافی از روال‌های قضایی را ندارند و اگر اطلاع داشته باشند، بسیاری از پرونده‌ها تشکیل نمی‌شود یا اگر تشکیل شود، انتظار واقع‌بینانه‌تری از نتیجه دارند. به همین دلیل، دستیار هوشمند مردم و همچنین ارائه خدمات مشورتی حقوقی در دفاتر خدمات قضایی در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درباره روند الکترونیکی‌سازی فرآیند‌های خاص افزود: فرآیند ماده ۴۷۷ اکنون به‌طور کامل در سراسر کشور الکترونیکی شده و تقریباً یک ماه است که تمامی پرونده‌ها از طریق این سازوکار مدیریت می‌شود. همچنین فرایند رسیدگی به عفو نیز به‌تدریج وارد چرخه الکترونیکی خواهد شد.

وی ضمن اشاره به چالش‌های موجود در واحد‌های اجرای احکام عنوان کرد: اکنون فرآیند ثبت و پیگیری درخواست‌های مراجعان در حوزه اجرای احکام در حال غیرحضوری شدن است و بسیاری از تقاضا‌ها در همان مرحله ابتدایی و بدون نیاز به حضور در اجرای احکام ثبت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

خروج از نسخه موبایل