کارگروهی برای بررسی کاهش سنوات تحصیلی دوره کارشناسی تشکیل می‌شود

پایگاه خبری اختبار- وزیر علوم به موضوع کاهش سنوات تحصیلی در دوره کارشناسی پیوسته اشاره کرد و گفت: این موضوع یک بحث کلیدی است و بایستی پژوهشی مناسب در این زمینه و در زمانی مشخص انجام شود.

به گزارش اختبار به نقل از وزارت علوم، جلسه ۹۷۵ شورای عالی برنامه‌ریزی آموزشی با حضور حسین سیمایی، وزیر علوم، معاونان و مدیران وزارت علوم، جمعی از رؤسای دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی کشور و اعضای حقیقی در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد.

ارائه آیین‌نامه تبصره ۲ ماده ۹۵ برنامه هفتم پیشرفت

در ابتدای جلسه، نقی‌زاده مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی جزئیات آئین‌نامه تبصره ۲ ماده ۹۵ قانون برنامه هفتم پیشرفت را با موضوع تسهیل اجرای دروس عملی و مهارتی ارائه کرد.

وی با بیان اینکه اجرای صحیح این آئین‌نامه نقش تعیین‌کننده‌ای در ارتقای مهارت‌آموزی دانشجویان دارد، اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید این آئین‌نامه را به‌طور جدی در دستور کار خود قرار دهند تا زمینه برای افزایش توان مهارتی اشتغال‌پذیری دانشجویان فراهم شود.

نقی‌زاده با تأکید بر اینکه تحقق اهداف این آئین‌نامه نیازمند نظارت دقیق است، خاطرنشان کرد: دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وظیفه دارد به‌طور مستمر بر حسن اجرای آئین‌نامه در دانشگاه‌ها نظارت داشته باشد و گزارش‌های منظم ارائه دهد.

در ادامه این جلسه، سیمایی، وزیر علوم، با اشاره به اهمیت آئین‌نامه تبصره ۲ ماده ۹۵، گفت: این آئین‌نامه مانعی برای ابتکار عمل دانشگاه‌ها نیست، بلکه به‌عنوان یک الگو و محرک در اختیار آنها قرار می‌گیرد. انتظار ما از دانشگاه‌های پیشرو این است که گام‌های بلندتری در این مسیر بردارند.

وی بر ضرورت مأموریت سپاری مشخص در معاونت آموزشی برای پیگیری و اجرای آئین‌نامه در دانشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: باید جلسات جداگانه‌ای با حضور رؤسا و معاونان آموزشی دانشگاه‌ها برگزار شود تا این آئین‌نامه به‌صورت مفصل بررسی و اقدامات عملی در این زمینه آغاز شود.

بیشتر بخوانید:

بررسی برنامه آموزشی و سنوات تحصیلی

در ادامه جلسه، موضوع برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌ها و سنوات تحصیلی در مقاطع مختلف مطرح شد.

در این زمینه، وزیر علوم به موضوع کاهش سنوات تحصیلی در دوره کارشناسی پیوسته اشاره و خاطرنشان کرد: این موضوع یک بحث کلیدی است و بایستی پژوهشی مناسب در این زمینه و در زمانی مشخص انجام شود.

وی در راستای اهمیت انجام طرح‌های تحولی مبتنی بر نیازهای جامعه تاکید کرد: البته مقاومت در برابر تغییر طبیعی است، اما دانشگاه‌ها باید با جامعه هم‌گام شوند. در همه دنیا مطالبه برای تغییرات اساسی در دانشگاه‌ها وجود دارد و دانشگاه باید به این مطالبه پاسخگو باشد.

وزیر علوم در جمع‌بندی نهایی جلسه، از معاون آموزشی خواست تا با تشکیل کارگروهی متشکل از کارشناسان درون و بیرون وزارت علوم، پیگیری جدی این موضوع را در دستور کار قرار دهد و طرح اجرایی جامعی برای آن آماده کند.

خروج از نسخه موبایل