پایگاه خبری اختبار

گفت‌وگو با سید محمد سجادی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز

پایگاه خبری اختبار  سید محمد سجادی، متولد ۱۳۶۳ و دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه آزاد تهران شمال است که در آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز رتبه ۲ را کسب کرد.

با او درباره تجربه شرکت در آزمون وکالت و شیوه کسب آمادگی ‌اش گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

سید محمد سجادی هستم. سال ۱۳۸۷ از دانشگاه بوعلی سینا همدان کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرفتم. در سال ۱۳۹۷ موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد واحد تهران شرق شدم و در حال حاضر، دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه آزاد تهران شمال هستم.

متاهل هستم و ۲ فرزند ۴ ساله و ۱۰ ماهه دارم. شغل قبلی ام در زمینه کامپیوتر و ماشین های اداری بوده است.

تا به حال در آزمون وکالت شرکت کرده بودید؟

بله در آزمون وکالت سال ۹۸ هم شرکت کردم و با رتبه ۷۱۰ در کانون مرکز پذیرفته شدم و هم اکنون کارآموز کانون مرکز با پروانه شهر سمنان هستم و برای تغییر شهر به تهران در آزمون سال ۹۹ شرکت کردم

بله، در آزمون مرکز مشاوران سال ۹۸ هم شرکت کردم و در مرحله کتبی رتبه ۳۱ کشوری را کسب کردم.

درباره شیوه مطالعه و منابعی که برای آمادگی استفاده کردید کمی توضیح بدهید.

من به صورت درس به درس مطالعه می کردم، بدین صورت که مثلا درس مدنی را مطالعه می کردم و پس از اتمام سراغ درس بعدی مثلا جزا می رفتم. این برای مطالعات مفهومی و عمقی با فاصله از آزمون بود.

برای جمع بندی نزدیک آزمون مرور همه دروس یک دور در هفته دوم و سوم مانده تا آزمون و یک دور در هفته پایانی. در هفته پایانی هر درس در یک روز مرور (به جز مدنی که در ۲روز) همچنین تجارت آیین دادرسی مدنی و کیفری فقط متن قوانین. این ۲ دور مرور پایانی بسیار مهم و واجب است.

منابع مطالعاتی سید محمد سجادی

منابع مطالعه من هم عبارت بودند از:

حقوق مدنی: کلاس استاد شعبانی به همراه جزوه کلاسی

آیین دادرسی مدنی: کارگاه دکتر علی فلاح و کتاب مختصر آیین دادرسی مدنی دکتر توکلی به همراه متن قوانین خاصی که در کتاب مختصر ایشان نبود

حقوق تجارت: کتاب و جزوه کلاسی دکتر فلاح و کتاب آقای رشیدی نسب

اصول فقه: کتاب اصول فقه قافی

حقوق جزا: کلاس و جزوه دکتر نوبهاری

آیین دادرسی کیفری: جزوه خلاصه دکتر نوبهاری و متن قانون آیین دادرسی کیفری

تعویق آزمون بر مطالعه شما چه اثری داشت؟ جلسه آزمون را با شرایط خاص امسال چگونه مدیریت کردید؟

تعویق چندباره هم اولا فشار روانی بسیاری وارد می کرد و به خصوص به خاطر شرایط خانوادگی اوضاع سخت تر هم می شد. دوم اینکه نحوه تعویق هم به شکل بسیار نامناسبی انجام می شد؛ یکبار ۳روز مانده به آزمون و یکبار هم شب آزمون لغو شد. همچنین به نظرم همان بار اول هم نیاز به تعویق نبود و مسئولان اگه صبر میکردند ۲۸ آذر شرایط مناسب بود.

با این وجود با تعویق ها، چند روزی از مطالعه فاصله می گرفتم و بعد به تدریج و سبک مطالعه رو از سر می گرفتم.

اما در جلسه آزمون مشکل خاصی نداشتم چون سر بعضی از آزمون های آزمایشی که همگی به صورت آنلاین برگزار می شد خودم ماسک می زدم تا عادت کنم.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

اول اینکه حتما با علاقه و اشتیاق به صورت مفهومی و نه حفظ کردن مطالب نکات را یاد بگیرند. (هدف اصلی تبدیل شدن به وکیلی با سواد و دانش باشد)

از تعدد منابع و تعویض مکرر منابع خودداری کنند؛ با هر منبعی که راحت هستند و ارتباط برقرار می کنند، همان را دقیق و به خوبی مطالعه کنند، منابع مختلف نهایتا ۲۰ درصد مطالبشان باهم متفاوت است. پس به منبع یا کلاسی که انتخاب کرده اند اطمینان کنند و همان را به خوبی بخوانند.

جهت شبیه سازی شرایط آزمونی و مدیریت زمان و شناخت ایرادات و مشکلات سرجلسه حتما در آزمون های آزمایشی شرکت کنند.

و حرف آخر؟

از همراهی و حمایت خانواده به خصوص همسرم سپاسگزارم که با وجود داشتن ۲ فرزند کوچک ۳ ساله و چندماهه شرایط را بگونه ای فراهم نمودند که محیط و شرایط و آرامش جهت مطالعات طولانی مهیا باشد. همچنین از خانواده خودم و همسرم که با پشتیبانی‌های خود به این امر کمک شایانی نمودند متشکرم.

سید محمد سجادی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز
سید محمد سجادی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز
خروج از نسخه موبایل