گفت‌وگو با سید محمد سجادی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز

پایگاه خبری اختبار  سید محمد سجادی، متولد ۱۳۶۳ و دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه آزاد تهران شمال است که در آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز رتبه ۲ را کسب کرد.

با او درباره تجربه شرکت در آزمون وکالت و شیوه کسب آمادگی ‌اش گفت‌وگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان را معرفی کنید و مختصری درباره پیشینه تحصیلی و شغلی‌تان بفرمایید.

سید محمد سجادی هستم. سال ۱۳۸۷ از دانشگاه بوعلی سینا همدان کارشناسی مهندسی کامپیوتر گرفتم. در سال ۱۳۹۷ موفق به اخذ مدرک کارشناسی حقوق از دانشگاه آزاد واحد تهران شرق شدم و در حال حاضر، دانشجوی ترم آخر کارشناسی ارشد حقوق تجارت بین الملل دانشگاه آزاد تهران شمال هستم.

متاهل هستم و ۲ فرزند ۴ ساله و ۱۰ ماهه دارم. شغل قبلی ام در زمینه کامپیوتر و ماشین های اداری بوده است.

تا به حال در آزمون وکالت شرکت کرده بودید؟

بله در آزمون وکالت سال ۹۸ هم شرکت کردم و با رتبه ۷۱۰ در کانون مرکز پذیرفته شدم و هم اکنون کارآموز کانون مرکز با پروانه شهر سمنان هستم و برای تغییر شهر به تهران در آزمون سال ۹۹ شرکت کردم

بله، در آزمون مرکز مشاوران سال ۹۸ هم شرکت کردم و در مرحله کتبی رتبه ۳۱ کشوری را کسب کردم.

درباره شیوه مطالعه و منابعی که برای آمادگی استفاده کردید کمی توضیح بدهید.

من به صورت درس به درس مطالعه می کردم، بدین صورت که مثلا درس مدنی را مطالعه می کردم و پس از اتمام سراغ درس بعدی مثلا جزا می رفتم. این برای مطالعات مفهومی و عمقی با فاصله از آزمون بود.

برای جمع بندی نزدیک آزمون مرور همه دروس یک دور در هفته دوم و سوم مانده تا آزمون و یک دور در هفته پایانی. در هفته پایانی هر درس در یک روز مرور (به جز مدنی که در ۲روز) همچنین تجارت آیین دادرسی مدنی و کیفری فقط متن قوانین. این ۲ دور مرور پایانی بسیار مهم و واجب است.

منابع مطالعاتی سید محمد سجادی

منابع مطالعه من هم عبارت بودند از:

حقوق مدنی: کلاس استاد شعبانی به همراه جزوه کلاسی

آیین دادرسی مدنی: کارگاه دکتر علی فلاح و کتاب مختصر آیین دادرسی مدنی دکتر توکلی به همراه متن قوانین خاصی که در کتاب مختصر ایشان نبود

حقوق تجارت: کتاب و جزوه کلاسی دکتر فلاح و کتاب آقای رشیدی نسب

اصول فقه: کتاب اصول فقه قافی

حقوق جزا: کلاس و جزوه دکتر نوبهاری

آیین دادرسی کیفری: جزوه خلاصه دکتر نوبهاری و متن قانون آیین دادرسی کیفری

تعویق آزمون بر مطالعه شما چه اثری داشت؟ جلسه آزمون را با شرایط خاص امسال چگونه مدیریت کردید؟

تعویق چندباره هم اولا فشار روانی بسیاری وارد می کرد و به خصوص به خاطر شرایط خانوادگی اوضاع سخت تر هم می شد. دوم اینکه نحوه تعویق هم به شکل بسیار نامناسبی انجام می شد؛ یکبار ۳روز مانده به آزمون و یکبار هم شب آزمون لغو شد. همچنین به نظرم همان بار اول هم نیاز به تعویق نبود و مسئولان اگه صبر میکردند ۲۸ آذر شرایط مناسب بود.

با این وجود با تعویق ها، چند روزی از مطالعه فاصله می گرفتم و بعد به تدریج و سبک مطالعه رو از سر می گرفتم.

اما در جلسه آزمون مشکل خاصی نداشتم چون سر بعضی از آزمون های آزمایشی که همگی به صورت آنلاین برگزار می شد خودم ماسک می زدم تا عادت کنم.

توصیه شما به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

اول اینکه حتما با علاقه و اشتیاق به صورت مفهومی و نه حفظ کردن مطالب نکات را یاد بگیرند. (هدف اصلی تبدیل شدن به وکیلی با سواد و دانش باشد)

از تعدد منابع و تعویض مکرر منابع خودداری کنند؛ با هر منبعی که راحت هستند و ارتباط برقرار می کنند، همان را دقیق و به خوبی مطالعه کنند، منابع مختلف نهایتا ۲۰ درصد مطالبشان باهم متفاوت است. پس به منبع یا کلاسی که انتخاب کرده اند اطمینان کنند و همان را به خوبی بخوانند.

جهت شبیه سازی شرایط آزمونی و مدیریت زمان و شناخت ایرادات و مشکلات سرجلسه حتما در آزمون های آزمایشی شرکت کنند.

و حرف آخر؟

از همراهی و حمایت خانواده به خصوص همسرم سپاسگزارم که با وجود داشتن ۲ فرزند کوچک ۳ ساله و چندماهه شرایط را بگونه ای فراهم نمودند که محیط و شرایط و آرامش جهت مطالعات طولانی مهیا باشد. همچنین از خانواده خودم و همسرم که با پشتیبانی‌های خود به این امر کمک شایانی نمودند متشکرم.

سید محمد سجادی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز
سید محمد سجادی رتبه ۲ آزمون وکالت ۱۳۹۹ کانون وکلای مرکز
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۵۷ دیدگاه ها

  1. جهت اطلاع من سه بار متوالی در آزمون وکالت قبول شده ام. من جزو مردودی ها نیستم عزیز جان.
    اشکال کار کانون وکلا همین است که هر صدای اعتراضی را به دیده مردود نگاه می کند.
    موفق باشید.

    1. هم رشته‌ای محترم، اگر قصد شرکت در آزمون وکالت رو دارید به نظر بنده تا فرصت دارید اول کتاب‌های مرجع رو بخونید و همزمان تست همان مبحث مورد مطالعه رو کار کنید، البته از کتاب‌های تست استاندارد. بنده خودم برای آزمون کارشناسی ارشد و وکالت در کتاب تست ساده ساز حقوق تجارت از منابع مرجع حقوق تجارت حاشیه نویسی کردم.
      موفق و پیروز باشید.

  2. ضمناً، دوست گرامی تا مدرک مقطع تحصیلی رو نگرفتی مدرک تحصیلی قبلی شما حساب میشه! مصاحبه کننده وقتی مصاحبه میکنه کتاب نمیزاره جلوش و از فحوی کلامش میشه فهمید که منبع سؤالش کجاست مثلا، تو مصاحبه خودم دکتر رحیمی از مسئولیت مدنی پزشک بر اساس قانون مجازات جدید سوال کرد و دکتر هرمزی مثلا تو آیین دادرسی از امکان اعتراض شخص ثالث اصلی نسبت به رأی کیفری سوال پرسید! یه خبری دکتر پاسبان چند وقت پیش داد که به صورت سیستمی اجازه ابطال تمبر مالیاتی الکترونیکی و ثبت دادخواست به صورت تعریف شده تو سایت عدل ایران به وکیل غیرتهران در تهران داده نمیشه! به نظرم اون موقع جنابعالی باید برید همون نسیم شهر و شهریار یا زاهدان و بندرعباس وکالت کنید! دوست گرامی لطف کن با یک اسم کامنت بزار نه با هزار اسم! اینقدر حسود موفقیت‌های دیگرانم نباش! طرف ناز شصتش درس خونده قبول شده تهران مثل آقای ماهوتی و سجادی، جنابعالی اون اندازه مطالعه نکردی قبول شدی شهریار یا بندرعباس یا چابهار.
    موفق و پیروز باشید.

  3. امیر حسام عزیز که با همه از بالا به پایین حرف میزنی ، اولا : این را بدان که من پارسال کانون مرکز قبول شدم و امسال برای اینکه فقط تهران قبول بشم شرکت کرده بودم که متاسفانه به خاطر سوالات غیر استاندارد ، نتیجه مطلوبم حاصل نشد. ثانیا : دو سال پیش هم دکتری حقوق خصوصی در یکی از دانشگاههای خوب قبول شدم . یعنی در سالی که گذشت همزمان مشغول کارآموزی وکالت – مطالعه برای آزمون وکالت امسال – مطالعه برای آزمون جامع دکتری بودم. پس تمام این داستانهایی که شما تعریف میکنید را من تا تهش رفتم با این تفاوت که من به روز تر از شما هستم. بخشید ولی من از شما نخواستم منابع مرجع بهم معرفی کنید چرا که یقینا در این مورد از شما بیشتر میدونم . چون شما معلومه از آن دسته هستید که ده سال پیش آزمون وکالت قبول شدن و هنوز هم تو همون حال و هوای ۲ گانه ی قدیمی (جزوه شهبازی + نظم کاتوزیان) سیر می کنند. ضمنا من فقط برای یک سوال اشاره به ۳ کتاب مرجع کردم اما آیا گفتم منابع من برای کل مدنی فقط همین ۳ کتاب بوده؟! آیا من گفتم این کتابها را صرفا برای آزمون وکالت مطالعه کردم ؟؟ تازه مگر من به اسم هر ۳ استاد صفایی – شهیدی – امامی اشاره نکردم ؟ پس چرا شما برای تخطئه ی من جوری وانمود می کنید که من اسمی از دکتر صفایی نیاوردم و فقط به اسم دکتر امامی و دکتر شهیدی اشاره می کنید؟!!! بعدم خیلی جالبه که میگید کتابهای دکتر شهیدی منبع ارشد و دکتری نیستند!!!!!!!! معلومه هیچ اشرافی به آزمونهای تحصیلات تکمیلی سالهای اخیر ندارید وگرنه می دانستید که خیلی از سوالات دکتری حقوق خصوصی عینا از متن کتاب های دکتر شهیدی میاد( مخصوصا کتاب سقوط تعهدات ) . حداقل تا ۲ سال پیش که من دکتری امتحان دادم و قبول شدم اینچنین بوده. شما هم امیرحسام عزیز اگه خواستی دکتری قبول بشی به جای دوره مقدماتی ۲جلدی درسهایی از عقود معین دکتر کاتوزیان ، دوره پیشرفته ۴ جلدی ایشان را بخوانید ( چون در دو جلدی به بعضی از عقود مثل وقف اشاره نشده) البته در کنارش حتما بیع و اجاره را از کتاب مدنی ۶ دکتر شهیدی هم بخوانید . برای تعهدات ، قواعد عمومی قراردادهای دکتر کاتوزیان و دکتر صفایی کارایی ندارد و بهتر است ۴ جلدی تعهدات دکتر شهیدی یعنی ( اصول تعهدات – تشکیل تعهدات – آثار تعهدات – سقوط تعهدات ) را بخوانید . در مورد جنس درجه ۶ هم طبعا نظرات حقوقدانان مشهور ارجح است و بحث بیشتر امری لغو است. و سخن آخرم در مورد سواد اشخاص است که گویی جنابعالی (سواد تئوریک یک وکیل) را با ( پراتیک یک وکیل ) یکی می پندارید!!!! حال آنکه تئوریک و پراتیک دو مقوله کاملا متفاوت هستند. و محل بحث ما هم دانش تئوریک بود. موفق باشید

  4. ضمناً، دوست گرامی چهارتا از رتبه های تک رقمی سال ۸۹ و ۹۰ و ۹۱ فارغ التحصیلان دانشگاه علامه طباطبایی و شهید بهشتی هستن و الان جزو بهترین وکلای کانون وکلای دادگستری مرکز (تهران) هستند و اکثراً مدرک تحصیلی حال حاضرشون دکتری حقوق خصوصی و تجارت بین الملل (سرمایه گذاری بین المللی) از دانشگاه‌های فوق هستند؛ و یکی از این آقایون در حال حاضر وکیل باشگاه پرسپولیس هستش.

  5. آقا یا خانم محترم دقت کن گرامی؛ بنده فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد (حقوق خصوصی) دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی هستم، اتفاقاً اون زمانی که من کانون وکلای مرکز (تهران) قبول شدم خیلی از رتبه‌های برتر آزمون از همین دانشگاه بودند، بنده خودم مدنی آزمون وکالت رو ١٠٠% زدم و از دانشگاه آزاد هم تو قبول شده‌های آزمون بودند، نوع مطالعه و پاسخگویی به سوالات آزمون وکالت و منابع آن تا حد زیادی با آزمون‌های تحصیلات تکمیلی متفاوت است و دوم اینکه امثال جنابعالی که رشته حقوق تجارت بین‌الملل یا حقوق بین الملل یا حقوق بشر انتخاب می‌کنند تا میزان زیادی از حقوق داخلی فاصله می‌گیرند و علت عمده عدم موفقیت شما و فارغ التحصیلان این رشته‌ها به همین دلیل است. هم دانشکده‌ای بنده فارغ‌التحصیل کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری حقوق بین الملل هستن اما به همین دلیل پشت آزمون وکالت هستش.
    موفق و پیروز باشید.

    1. اقای امیرحسام شما خودتون اعتراف کردید: نوع مطالعه و پاسخگویی به سوالات آزمون وکالت و منابع آن تا حد زیادی با آزمون‌های تحصیلات تکمیلی متفاوت است……خب بنده و آقا یا خانم محترم دقت کن هم همینو میگیم. که ازمون وکالت متفاوت و غیراستاندارده و توفیق در آن فقط به محفوظات برمیگرده نه سواد و دانش حقوقی. نمونش همین آزمون وکالت امسال که امثال ما که کتابهای دکتر امامی و دکتر شهیدی و دکتر صفایی رو خونده بودیم و با توجه به کتابهای این اساتید پاسخ دادیم مبیع نمی تواند جنس درجه ۶ باشد متضرر و تنبیه شدیم و آنها که فقط قانون خوانده بودند و کتابهای مرجع رو نخونده بودند و اصلا نمیدونستن بحث اساتید بر سر چه بوده ، جایزه گرفتن و تشویق شدن . الان هم مدعی هستن ما باسوادیم

      1. هم رشته‌ای محترم، اولا، به طور کلی آزمون وکالت کانون وکلا استاندارد است و حتی در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری نیز سوالات اختلافی وجود دارد. ثانیاً، اشتباه دوم جنابعالی در نحوه انتخاب منابع است، کتاب مرحوم دکتر امامی و مرحوم دکتر شهیدی منبع آزمون وکالت و کارشناسی ارشد و دکتری نیستند! و منبع آزمون وکالت در خصوص حقوق مدنی آزمون وکالت: قانون مدنی در نظم حقوقی کنونی مرحوم دکتر کاتوزیان (ویرایش ١٣٩٩) و جزوه دکتر محمد حسین شهبازی و تست دو جلدی ایشان، آراء وحدت رویه دیوان عالی کشور و اگر خواستید کتاب‌های مرجع بخونید: اشخاص و محجورین و اشخاص و اموال و قواعدی عمومی قراردادها و مسئولیت مدنی و مختصر حقوق خانواده دکتر سید حسین صفایی از انتشارات سمت و میزان (آخرین ویرایش) و دو جلدی درسهایی از عقود معین مرحوم دکتر کاتوزیان. این کتب، کتب مرجع و به روز هستند! ضمناً، وقتی طراح سوال می‌گوید جنس از درجه یک تا شش، یعنی از نظر عرف معاملاتی چنین جنسی از درجه یک تا شش عرفا وفای به عهد محسوب می‌شود چون اگر دقت کنید هیچ قرینه‌ای در سوال مبنی بر معیوب بودن وجود ندارد! بنابراین، جنابعالی و سایر دوستان در تله تستی گرفتار می‌شوید و طراح، تبادر نادرست شما رو نشانه رفته است، این تکنیک‌های تستی می‌باشد که در آزمون کارشناسی ارشد و دکتری نیز وجود دارد. ثالثاً، قبولی در آزمون وکالت متضمن با سوادی اشخاص محسوب نمی‌شود و قبولی در آزمون وکالت اول کار می‌باشد و چه افرادی زیادی هستند که هزینه تمدید پروانه خودشان را ندارند.
        موفق و پیروز باشید

        1. امیر حسام عزیز اگر شما کارشناسی ارشد (حقوق خصوصی) هستید، بنده دکتری تخصصی (حقوق خصوصی) هستم . پس مطمین باشید منابع مرجع را از شما بهتر می دانم. ضمنا ایشالا در آینده که خواستید ازمون دکتری قبول بشید حتما کتابهای دکتر شهیدی را بخوانید. چرا که یکی از منابع قطعی سوالات دکتری ، کتابهای دکتر شهیدی است . و گاه حتی عینا از متن کتابهای ایشان (مخصوصا کتاب سقوط تعهدات) سوال می آید. امیر حسام عزیز ، شما مشخصه دست کم ۱۰ سال پیش در آزمون وکالت قبول شدید که هنوز در حال و هوای جزوه دکتر شهبازی سیر می کنید !!!! الان اوضاع با زمان شما خیلی فرق کرده . من به شخصه در ۱۰ ساعت می توانم یک دور کامل جزوه دکتر شهبازی را با دقت مطالعه و تمام کنم !!!!! کسی که در سال ۱۳۹۹ بتونه مدنی ۵۰% بزنه یقینا در سال ۱۳۸۹ میتونسته مدنی ۱۰۰% بزنه . بنده هم اگر از سوالات وکالت سالهای اخیر ناراضی هستم ، به دلیل این هست که رتبه قبولی در شهر زادگاهم یعنی تهران را نیاوردم. وگرنه بنده هم امسال و هم پارسال کانون مرکز قبول شدم. در رابطه با دانش حقوقی هم عرض کنم : مقوله تئوریک با پراتیک کاملا متفاوت است. محل بحث من سواد نظری و تئوریک بود ، نه توانایی پراتیک و یا کسب درآمد!!! بنده هم خوب میدونم وکلای جوانی که تازه از شهرستان اومدن تهران و هیچ سرمایه ای هم ندارن ، برای وکالت کردن در تهران باید : حداقل ماهی ۱۰ میلیون اجاره خونه تو تهران بدن – ۱۰ میلیون اجاره دفتر تو تهران بدن – باید ماهی ۱۰ میلیون خرج خورد و خوراک تو تهران بکنن . جالبه خیلی از دوستان در همان مدت کارآموزی ازدواج هم می کنند!!!!!!پس طبیعی هست که دیگه پولی برایشان باقی نمونه . یعنی حتی با درآمد ماهی ۳۰ میلیون تومان هم کمیتشان لنگ می زند و چندرغاز پس انداز را باید بدهند به هزینه تمدید پروانه !!! در صورتی که این دوستان اگر اصرار به آمدن به تهران نداشته باشن و در همان شهر خودشان باقی بمانند ، می توانند با درآمد وکالت شاهانه زندگی کنند .

          1. هم رشته‌ای گرامی بنده خودم متولد تهران، خیابان ستارخان، خیابان تهران ویلا هستم و هیچ عیبی در این نمی‌بینم که یک شهرستانی لایق و درس خون بیاد تهران و آزمون وکالت کانون وکلای مرکز قبول بشه و اینجا کار کنه! مگه عهد هیتلر هستش! رقابت باید آزاد باشه تا شایسته‌ها انتخاب باشند صرفنظر از قوم و نژاد و محل زندگی! تو آزمون دکتری حقوق خصوصی کتاب‌های مرحوم دکتر کاتوزیان و دکتر صفایی مرجع هستند، تو مصاحبه خودم دکتر حبیب‌اله رحیمی که استاد خودم در کارشناسی و کارشناسی ارشد بودن از کتاب دکتر صفایی و دکتر کاتوزیان سوال کردند و نه کتاب‌های مرحوم دکتر امامی و شهیدی! معلومه که شما در حال و هوای نزدیک بیست سال پیش که دکتر شهیدی زنده بودند، سیر می‌کنید! دوستان وکیلی که اشاره کردم همه از همین سه تا دانشگاه کارشناسی و کارشناسی ارشد و دکتری گرفتند. پس، معلومه یه جای کار شما لنگه و نه دیگران!
            موفق و پیروز باشید.

        2. دوست گرامی، بنده همین الان دانشجوی دکتری حقوق خصوصی دانشگاه علامه طباطبایی هستم.
          موفق و پیروز باشید.

          1. اولا : من نگفتم به هیچ وجه یک شهرستانی نباید بیاد تهران!!!!!!!! بلکه فقط در پاسخ شما که از نبود درآمد کافی برای برخی وکلا صحبت کردید،علت شناسی و آسیب شناسی کردم. حالا چرا به شما اینقدر برخورد ؟؟!!!! مگر شما بچه ستارخان نیستید ؟؟!! ثانیا : وقتی به طور مطلق صحبت از منابع دکتری می شود طبعا محل بحث آزمون کتبی دکتری است نه مصاحبه اساتید!!!!!!!! وگرنه مصاحبه که داستان دیگری دارد و بسته به اینکه استاد مصاحبه کننده چه کسی باشد و چه خط فکری داشته باشد سوالات مصاحبه هم متفاوت می شود.ضمنا در مصاحبه های دکتری اصلا اینطوری نیست که مصاحبه کننده کتاب خاصی جلوش بگذاره و از روی اون دقیقا بخواد از شما سوال کنه. لذا احساس می کنم برخلاف آنچه ادعا کردید ، تا به حال مصاحبه دکتری نرفتید و صرفا یکسری چیزها از دوستانتون شنیدید. ثالثا : تا دیروز شما کارشناسی ارشد علامه بودید و از امروز به یک مرتبه شدید دانشجوی دکتری علامه !!!!!! اوکی ، حتما همینطوره !!!!!! در هر صورت شما هم موفق و پیروز باشید .

  6. جناب محمد دقت ندارید…
    اولاً من لیسانس در دانشگاه ترهان بوده ام و آن سالی که در دانشگاه علامه قبول شدم دانشگاه تهران اصلاً گرایش مورد نظر من (تجارت بین الملل) را نداشت.
    ثانیاً من در دیدگاه خودم به قبولی دانش آموختگان دانشگاه های برتر در مقطع فوق لیسانس اشاره کردم اما شما دقت نکردید و در کامنت خودتون فرمودید که قبول شدگان دانشگاه های دولتی پس از قبولی هیچ کاری نمی کنند! پس چطور فوق لیسانس دوباره دردانشگاه دولتی قبول می شوند؟؟؟؟!!!!!!
    مگر نمی گید هیچ کاری نمی کنند؟؟؟
    چرا فوق و دکتری در دانشگاه دولتی قبول می شوند اما در کانون وکلا مردود می شوند…؟؟؟
    با فرمایش شما باید بگیم دانشگاه های دولتی و استادهای توش در اشتباه هستند و دانشگاه پیام نور و دانشگاه آزاد و کانون وکلا که قبولی هاش اکثراً از این دانشگاه های سطح پایین هستند در مسیر درست…
    رتبه دو کانون وکلا نه در دوره لیسانس دانشگاه دولتی قبول شده و نه در فوق لیسانس دانشگاه دولتی قبول شده…
    اما کانون یکدفعه درس خوان شده و قبول که هیچ…. رتبه دو هم شده!!!
    از نظر من یک جای کار به شدت ایراد داره!!! حالا کجاش خدا می دونه…
    فقط هم این عزیز نیستند که قطعاً تلاش خودشان را کرده اند…
    من خیلی ها رو در سال های اخیر اینچنین دیده ام…
    رتبه تک رقمی کانون در سال ۸۹ یا ۹۰ یا ۹۱ درست یارم نیست واژه “متبانیاً” را نمی دانست چه معنای حقوقی دارد… اما رتبه تک رقمی کانون وکلا بود و من قبل از او رتبه ۳۰۰۰… !!!
    جالبه… نه؟

  7. دوست عزیز یک بار دیگر متن مصاحبه را ملاحظه بفرمایید تا متوجه شوید مسخره ترین اتفاق ممکن در آزمون وکالت رخ می دهد نه در تحلیلی که انعکاس “واقعیت” است…
    ایشان خودشان اعلام کرده اند که لیسانس و فوق لیسانس از دانشگاه غیر دولتی هستند و رتبه دو در آزمون وکالت…
    آنچه مسخره است این واقعیت است… نه تحلیل این واقعیت…

  8. کسی که درس خوان است درس خوان است…

    اگر آزمون وکالت درس خوان و تلاشگر است در آزمون لیسانس و کارشناسی ارشد و دکتری هم باید درس خوان و تلاشگر باشد…

    نمی شود بگوییم در تمام این سال ها که قبولی ها و رتبه های آزمون وکالت غالباً از دانشگاه های آزاد و پیام نور و موسسه کنکوری ها بوده اند تمام این جریان اتفاقی است و به خاطر تفاوت دروس…

    این که فارغ التحصیل های دانشگاه های برتر کشور در آزمون وکالت غالباً شکست می خورند یا موفق به قبولی در شهر محل زندگی خود نمی شوند اتفاقی نیست…

    و علت در تفاوت دروس هم نمی تواند باشد…

    چون کسی که تلاشگر است در هر دو زمینه تلاش می کند…

    نمی شود شخصی در آزمون ارشد تنبل باشد و در آزمون وکالت زرنگ… ! ولو با اختلاف دروس…

    حتماً یک اشکال اساسی در آزمون وکالت وجود دارد که باید برطرف شود…

    خودمان را با این حرف ها خوشحال نگه نداریم… باید چاره ای اندیشید…

  9. جناب فتحی کجای کامنت من “حدسیات بود”؟؟؟؟
    ایشان خودشان در متن بالا اعلام فرموده اند که در دانشگاه آزاد تحصیل کرده اند و در دانشگاه دولتی نبوده اند…

  10. شما اصلاً دقت کافی ندارید و از همین جا فرق فارغ التحصیل دانشگاه دولتی با آزاد مشخص شد…

    من دارم روی این نکته تاکید می کنم که اگر آزمون وکالت مثل آزمون های سراسری استاندارد بود ایشان باید ارشد و لیسانس هم دانشگاه دولتی قبول می شد… اما قبول نشده‌…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا