برای پیگیری کارت ملی هوشمند مفقودی باید چه کرد؟
پایگاه خبری اختبار- کارت ملی هوشمند یکی از مدارک هویتی است که دریافت بسیاری از خدمات از جمله انجام امور بانکی و بسیاری از کارهای اداری منوط به ارائه آن است. لذا مفقود شدن آن به معنای ایجاد اختلال در دسترسی به خدمات مذکور است.
در این مقاله بر آنیم تا به توضیح این امر بپردازیم که شهروندان در صورت مفقود شدن کارت ملی هوشمند خود چه اقداماتی را جهت استعلام و یا دریافت المثنی میتوانند انجام دهند.
اقدام اولیه پس از مفقودی کارت ملی هوشمند چیست؟
بعد از گم شدن کارت ملی، اولین اقدام مهم این است که، گم شدن آن را از طریق سامانه ثبت احوال یا دفاتر پیشخوان دولت اعلام کنید.
برای اعلام مفقودی اینترنتی کارت ملی وارد وبسایت sabteahval.ir شوید و روی سامانهی هویت یکتای ملی ایرانیان (سهیم) ضربه بزنید.
سپس در صفحهای که برایتان باز میشود بر روی گزینه «مدارک پیدا شده» کلیک کنید.

بعد از انتخاب گزینه «مدارک پیدا شده» صفحه جدیدی باز میشود که از شما میخواهد به یکی از دو روش ذکر شده وارد سامانه شوید. اگر قبلا ثبتنام کرده باشید کافی است نام کاربری و رمز عبور خود را بزنید در غیر اینصورت در ادامه مراحل به شما مسیر «ثبتنام» نمایش داده میشود که میتوانید با وارد کردن اطلاعاتی که از شما خواسته شده است به سادگی عملیات ثبتنام را انجام دهید.

در اینجا ما از روش نخست (ورود با هویت دیجیتال ایرانیان (هدا)) وارد سامانه ثبت احوال کشور شدیم. در صورتی که یابندهی کارت ملی شما، مدرک مفقوده را در صندوق پست انداخته یا به ثبت احوال تحویل داده باشد شما با پیغامی مبنی بر موجود بودن کارت ملیتان در ثبت احوال مواجه میشوید و امکان حضور به ثبت احوال و دریافت مدرک شناسایی خود را دارید. در غیراینصورت با پیغامی که در تصویر زیر مشاهده میکنید مواجه خواهید شد.
همانگونه که در این پیغام در سامانه ثبت احوال مشاهده میکنید نخستین کاری که باید در صورت مفقودی کارت ملی هوشمند انجام دهید، اعلام فقدان و دریافت المثنی به نزدیکترین اداره ثبت احوال میباشد.
در ادامه به این موضوع میپردازیم که چگونه میتوان درخواست المثنی کارت ملی هوشمند را ثبت کرد.
روشهای درخواست کارت ملی هوشمند المثنی:
جهت دریافت کارت ملی هوشمند المثنی باید به یکی از ادارات/دفاتر زیر مراجعه و درخواست خود را برای صدور المثنی ارائه دهید:
- اداره ثبت احوال
- دفتر پیشخوان دولت
همزمان با ثبت درخواست صدور کارت ملی هوشمند المثنی، کارت ملی گم شده قبلی نیز باطل خواهد شد.
مدارک لازم برای دریافت کارت ملی هوشمند المثنی
- اصل و کپی شناسنامه برای اشخاص بالای ۱۸ سال
- اصل و کپی شناسنامه برای اشخاص زیر هجده سال (کارت هوشمند ملی برای تمامی افراد بالای پانزده سال صادر میشود.)
- اصل و یک نسخه کپی از شناسنامه صاحب کارت ملی (والد، قیم یا وکیل)
- اصل و یک نسخه کپی از قیمنامه یا وکالتنامه پدر، قیم یا وکیل
- یک قطعه عکس ۳×۴ با زمینۀ سفید
- آدرس و کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت فعلی
- تکمیل فرم گزارش مفقود شدن کارت ملی
- تکمیل فرم درخواست کارت شناسایی ملی هوشمند المثنی
- تکمیل پاکت پستی ویژه خدمات الکترونیک هویت ملی
مدت زمان صدور کارت ملی هوشمند المثنی از زمان ثبت درخواست:
طبق اعلام سازمان ثبت احوال، مدت زمان صدور کارت ملی المثنی بین ۲ هفته تا ۲ ماه متغیر است. این زمان بسته به موارد زیر تغییر میکند:
- حجم درخواستها در منطقه مورد نظر
- شرایط فنی صدور کارت در آن بازه زمانی
- تکمیل بودن مدارک متقاضی
نکته مهم: در صورت فوریت، میتوان تقاضای صدور کارت موقت جهت احراز هویت در بانکها یا نهادها نمود.
هزینه درخواست کارت ملی هوشمند المثنی:
جدول شماره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور به موضوع تعرفه های درآمدی دولت از جمله عوارض خروج از کشور، تعرفه های خدمات مربوط به گذرنامه، تعرفه های خدمات مربوط به نقل و انتقال خودرو، هزینه های دادرسی، خدمات انجام شده در دفاتر پیشخوان و … اختصاص دارد.
تعرفه های مربوط به سازمان ثبت احوال در سال ۱۴۰۴ را اینجا مشاهده کنید
طبق تعرفهای که در جدول مذکور در بالا تعیین شده است هزینه درخواست کارت ملی هوشمند المثنی به ترتیب ذیل میباشد:
| نوبت اول | ۳,۰۰۰,۰۰۰ ریال |
| نوبت دوم | ۴,۰۰۰,۰۰۰ ریال |
| نوبت سوم و پس از آن | ۵,۰۰۰,۰۰۰ ریال |

