آیین نامه اجرایی ماده ۲۶ اساسنـامه سازمان پدافنـد غیرعامل کشور

مصوبات شماره های 3101، 3121، 3122 و 3149 كمیته ی دائمی پدافند غیرعامل كشور

شماره ۳۱۰۱/۱/ک۱۶۰ – ۱۴۰۴/۲/۸

مقام معظم رهبری و فرمانده کل قوا  (مدظله العالی):

«اگر مدیران کشور اهمیت این مسئله را درک نکنند و پدافند غیرعامل به طور شایسته توسعه پیدا نکند، کشور در معرض تهدیدهای بعضاً غیر قابل جبران قرار خواهد گرفت؛ بنابراین مسئولان بخش های مختلف کشور، چه بخش های نظامی و چه بخش های غیر نظامی باید با پدافند غیرعامل همکاری کامل و لازم انجام دهند.»

«کارگروه (کمیته)   دائمی پدافند غیرعامل کشور  به ریاست رئیس ستاد کل نیروهای مسلح    بالاترین  مرجع تصمیم گیری  در حوزه پدافند غیرعامل کشور  است که تصمیمات آن  با ابلاغ رئیس  کارگروه  مزبور،  برای همه دستگاه های لشکری، کشوری، بخش دولتی و عمومی غیردولتی لازم الاجراست….»

قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور   ( ۱۲/۰۶/ ۱۴۰۲ )

تصـویب نـامـه

قـوه قضائیه ـ وزارت دادگستری ـ سازمان بازرسی کل کشور

سازمان پدافند غیرعامل کشور

به استناد تبصره ۱ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور ـ مصوب مجلس شورای اسلامی ـ نود و پنجمین جلسه کارگروه دائمی پدافند غیرعامل کشور در تاریخ ۱۴۰۴/۰۱/۲۶ تشکیل گردید و در اجرای ماده۲۶ اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور پیشنهاد مشترک این سازمان و قوه قضائیه و وزارت دادگستری با موضوع ضوابط رسیدگی به استنکاف، تعلل و تخلف از اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل را بررسی و به شرح زیر تصویب نمود:

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۶ اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور

(ضوابط رسیدگی به استنکاف، تعلل و تخلف از اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل)

مقدمه

به منظور اعمال نقش هدایتی، راهبری و نظارتی سازمان پدافند غیرعامل کشور در مراحل مختلف طراحی، تدوین و اجرای طرح ها، برنامه ها و اقدامات پدافند غیرعامل در کشور و جلوگیری از استنکاف در اجرای مقررات و مصوبات کارگروه(کمیته) دائمی پدافند

غیرعامل کشور و همچنین تشویق مدیران موفق در اجرای اقدامات و ضوابط و مقررات این حوزه، به استناد تبصره۱ از ماده واحده قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور و تبصره ماده ۲۶ اساسنامه آن سازمان ـ مصوب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) ـ آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۶ اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور (ضوابط رسیدگی به استنکاف، تعلل و تخلف از اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل) با مشارکت و همکاری سازمان پدافند غیرعامل کشور، قوه قضائیه و وزارت دادگستری تهیه گردید.

مـاده ۱- تعاریف، اصطلاحات و اختصارات مندرج در این آیین‌نامه در معانی مشروح مربوط زیر به کار می رود:

قانون تشکیل: قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور،

اساسنامه: اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور مصوب مقام معظم رهبری(مدظله العالی) موضوع ابلاغیه شماره ۹۵/۱۲۷/۱/۲۶۱۲ مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱۹ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح،

دستگاه اجرایی: کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۲۹ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران

کارگروه دائمی: کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور

سازمان: سازمان پدافند غیرعامل کشور

الزامات و مقررات پدافند غیرعامل: تصمیم ها و مصوبات کارگروه دائمی که با ابلاغ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برای دستگاه های اجرایی (کشوری و لشکری)، بخش دولتی و عمومی غیردولتی لازم الاجراست.

اشخاص مشمول: کلیه روسا، مسئولان، مدیران و کارکنان دستگاه های اجرایی و سایر اشخاص مشمول قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور و اساسنامه آن

استنکاف: هرگونه رفتاری اعم از فعل یا ترک فعل که منجر به ایجاد مانع یا عدم اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل در کشور شود یا از اجرای آن ها جلوگیری کند.

تخلّف: عدم رعایت یا عدم اجرای کامل و یا نقض مقررات لازم الاجرای پدافند غیرعامل در کشور توسط اشخاص مشمول، که با عناوین مقرر در قانون رسیدگی به تخلفات اداری (مصوب۱۳۷۲/۹/۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی) منطبق باشد.

تعلل: هرگونه رفتار همراه با مسامحه، سهل انگاری، کم کاری، غفلت، تأخیر و اقدام نابهنگام اشخاص مشمول در اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل در کشور که با عناوین مقرر در قانون رسیدگی به تخلفات اداری (مصوب۱۳۷۲/۹/۷ با اصلاحات و الحاقات بعدی) و ضوابط انضباطی یا قوانین موضوعه کیفری از جمله ماده ۱۴۵ قانون مجازات اسلامی منطبق باشد.

خسارت: به هرگونه ضرر و زیان ناشی از استنکاف اشخاص مشمول مقررات لازم الاجرای پدافند غیرعامل اطلاق می‌شود.

هیئت مرکزی: هیئت رسیدگی به استنکاف، تخلف و تعلل از اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل که در سطح ملی تشکیل می‌شود.

ماده ۲- سازمان مکلف است ضمن هدایت، راهبری و نظارت بر طراحی، تدوین و اجرای طرح ها، برنامه ها و اقدامات پدافند غیرعامل در دستگاه های اجرایی، گزارش استنکاف، تعلل و تخلف اشخاص مشمول را در اسرع وقت تهیه و برای رسیدگی قانونی، به مراجع قضایی و هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری و هیات های انتظامی ذی صلاح ارائه کند.

تبصره- موضوع این ماده، نافی وظایف و اختیارات قانونی نهادهای نظارتی و دستگاه های اجرایی و روسا، مسئولان، مدیران و کارکنان آن ها و سایر اشخاص موضوع قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد، در مقابله با استنکاف موضوع این آیین‌نامه نیست و می تواند برابر قوانین ذی ربط اقدام شود.

ماده ۳- سازمان مکلف است ضمن شناسایی و مستندسازی هرگونه استنکاف، تعلل و تخلف از اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل در کشور و اشخاص مرتکب ( اعم از حقیقی یا حقوقی) و سایر اشخاص دارای مسئولیت قانونی و ایجاد وحدت رویه در این زمینه، پرونده های تشکیل شده در مراجع ذی صلاح قضایی و اداری را تا حصول نتیجه نهایی و اجرای مجازات یا تنبیه مقرر، راهبری و پیگیری کند.

ماده ۴- به منظور اجرای قانون تشکیل، اساسنامه و الزامات و مقررات پدافند غیرعامل در کشور، سازمان مکلف است ضمن شناسایی کاستی ها، نارسایی ها و نقاط بحرانی، میزان انحراف دستگاه های اجرایی از اجرای تدابیر، تصمیم ها و مصوبات کارگروه دائمی، دلایل مستند، متقن و احتمالی بروز تخلفات و جرایم و عدم همکاری دستگاه های مشمول را بررسی و احصاء کرده و به دستگاه قضایی معرفی و مبتنی بر نتایج آنها، سازوکارهای صیانت از اهداف و مأموریت های مقرر در حوزه پدافند غیرعامل را به کارگروه دائمی پیشنهاد کرده و تحقق آن را پیگیری نماید.

ماده ۵- برای هدایت و راهبری بهینه و ایجاد وحدت رویه در انجام وظایف مقرر در مواد ۳،۲و ۴ این آیین‌نامه، هیئت های رسیدگی در دو سطح ملی و استانی تشکیل می‌شود.

ماده ۶- در سطح ملی، هیئت مرکزی متشکل از چهار نفر عضو ثابت و دو نفر عضو غیرثابت تشکیل می‌شود:

معاون حقوقی و بازرسی سازمان (رئیس هیئت)،
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری،
یک نفر از اعضاء هیات علمی دانشگاه ها در رشته حقوق به انتخاب رئیس سازمان،
یک نفر از متخصصان مرتبط با حوزه پدافند غیرعامل به انتخاب رئیس سازمان،
معاون دستگاهی ذی ربط سازمان (عضو غیرثابت)،
نماینده تام الاختیار رئیس دستگاه اجرایی، ترجیحاً مدیر پدافند غیرعامل دستگاه اجرایی (عضو غیرثابت)،

تبصره ۱- احکام انتصاب اعضای هیئت، به مدت دو سال توسط رئیس سازمان صادر می‌شود.

تبصره ۲- به منظور هماهنگی امور اداری و اجرایی، پیگیری اُمور محول و تعیین اختیارات هیئت های استانی، دبیرخانه هیئت مرکزی در سازمان تشکیل می‌شود و زیر نظر رئیس سازمان فعالیت می کند. مکاتبات با خارج از سازمان، توسط رئیس سازمان و در صورت تفویض از طرف وی، با امضای رئیس یا دبیر هیئت انجام می‌شود، سایر اعضای هیئت، حق مکاتبه ندارند.

تبصره ۳- در اجرای بند ۵ ماده ۲۶ اساسنامه[۱]، سازمان بازرسی کل کشور و هیئت مرکزی موضوع این ماده، هماهنگی و تعامل لازم را با یکدیگر برای همکاری مؤثر برقرار کرده و نتیجه اقدامات خود را هر شش ماه یک بار، به رئیس کارگروه دائمی و رئیس سازمان گزارش کنند.

ماده ۷- در موارد ضروری و به تشخیص رئیس سازمان، هیئت استانی با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:

یکی از معاونان استاندار به انتخاب وی (به عنوان رئیس هیئت)،
معاون امور استان های سازمان،
معاون امور شهری سازمان،
یک نفر حقوقدان ذی صلاح بومی (به انتخاب استاندار)،
مدیرکل پدافند غیرعامل استان،

تبصره ۱- رئیس سازمان می تواند برخی اختیارات و وظایف خود را در اجرای این آیین‌نامه، به استاندار تفویض نماید.

تبصره ۲- تدابیر و دستورالعمل های سازمان در موضوع این آیین‌نامه، برای هیئت های استانی لازم الاجراست.

ماده ۸- تشخیص ابتدایی استنکاف، تعلل و تخلف از الزامات و مقررات پدافند غیرعامل توسط اشخاص مشمول، حسب مورد، بر عهده هیئت های مرکزی و استانی است، گزارش های هیئت مرکزی و استانی باید مستند و مستدل باشد و گزارش های مربوط، پس از تحقق این امر و پس از تأیید رئیس سازمان به مراجع قضایی و اداری و انتظامی ذی صلاح ارسال می‌شود.

تبصره ۱- نصاب تصمیم در هیئت مرکزی با نظر مثبت چهار نفر از شش نفر و در هیئت استانی با نظر مثبت سه نفر از پنج نفر است.

تبصره ۲- بر اساس درخواست رئیس کارگروه دائمی یا رئیس سازمان، روسای هیئت های مرکزی و استانی، بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مدیرکل پدافند غیرعامل دستگاه اجرایی مربوط و یا دریافت اطلاعات معتبر از ناحیه اشخاص موثق مبنی بر وقوع استنکاف، تعلل و تخلّف، هیئت ذی ربط نسبت به بررسی و تشخیص ابتدایی استنکاف و ارائه گزارش به مرجع ذی صلاح قانونی و پیگیری پرونده، اقدام می کند.

تبصره ۳- در موارد بروز اختلاف در تشخیص، از حیث ملی یا استانی بودن استنکاف، تعلل و تخلّف، نظر رئیس هیئت مرکزی، مبنای اقدام است.

تبصره ۴- رسیدگی به استنکاف، تعلل و تخلف فرماندهان و مسئولان لشکری در حوزه های مشترک با سازمان و یا زیرساخت های خدمات رسان در اختیار نیروهای مسلح با درخواست رئیس سازمان یا رئیس شورای هماهنگی پدافند غیرعامل نیروهای مسلح و موافقت و تائید رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در چارچوب آیین‌نامه ای که به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح می رسد و سایر مقررات مربوط از جمله ماده ۶۱۵ قانون آیین دادرسی کیفری و دستورالعمل نحوه احضار و جلب آنها (مصوب ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ فرمانده کلّ قوا) و قانون تشکیل هیئت های انضباطی رسیدگی به شکایات و تخلفات کارکنان نیروهای مسلح مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ انجام می‌شود.

ماده ۹- کلیه دستگاه های اجرایی مکلفند ضمن همکاری با هیئت های مرکزی و استانی، اطلاعات و مدارک موردنیاز آنان را در مهلت مقرر ارائه نمایند، در مورد اسناد و اطلاعات طبقه بندی شده، رعایت مقررات و قوانین مربوط و ملاحظات حفاظتی الزامی است و باید اقدام شود.

ماده ۱۰- هیئت های مرکزی یا استانی موظف هستند پس از انجام بررسی های لازم، موضوع استنکاف، تعلل و تخلّف را به طور کتبی به دستگاه اجرایی، ابلاغ نموده و پس از آن، برای مدیران و کارکنان دستگاه های موضوع بند ۱ ماده ۲۶ اساسنامه، به مدت پنج روز و برای سایر دستگاه های موضوع این ماده، به مدت ده روز، مهلت دفاع منظور کرده و سپس اظهارنظر کند. دستگاه مکلف است در مهلت مقرر، پاسخ کتبی خود را به هیئت ارسال کند.

تبصره ۱- مهلت های مذکور، به درخواست مدیر یا مسئول دستگاه اجرایی مربوط و با موافقت رئیس هیئت، برای یک بار و به ترتیب به میزان ۲ و ۵ روز قابل تمدید است. پس از این مهلت، هیئت موارد استنکاف را بررسی و اقدام لازم را انجام می دهد.

تبصره ۲- در صورت تشخیص هیئت ذی ربط یا درخواست اشخاص مشمول، بررسی در مورد استنکاف، تعلل و تخلّف با حضور وی انجام می‌شود.

ماده ۱۱- هیئت می تواند به منظور تسریع در جمع آوری دلایل و تهیه و تکمیل اطلاعات و مدارک، اقدام به تحقیق نماید.

تبصره- هیئت می تواند از ظرفیت تخصصی نهادهای کارشناسی مانند نهادهای کارشناسی وابسته به قوه قضائیه یا انجمن های علمی استفاده نماید.

ماده ۱۲- گزارش هیئت، مبنی بر استنکاف، تعلل و تخلّف و انتساب آن به مرتکب یا مرتکبان و میزان مسئولیت قانونی آنها، موکول به خاتمه بررسی و ملاحظه کلیه اطلاعات و اسناد و مدارک مربوط و توجه کامل به دفاعیات ارائه شده، تهیه شده و به رئیس سازمان ارائه می‌شود تا توسط وی و درصورت تفویض اختیار، توسط رئیس هیئت مربوط حسب مورد، به مراجع ذی ربط برای تشکیل پرونده و رسیدگی ارسال شود.

تبصره ۱- در صورت احراز استنکاف نزد مراجع ذی صلاح، میزان خسارت توسط سازمان تعیین می‌شود.

تبصره ۲- حضور نماینده حقوقی سازمان در جلسات رسیدگی مراجع قضایی یا اداری یا انتظامی ذی صلاح، برای دفاع از گزارش و ارائه توضیحات لازم، بلامانع است.

ماده ۱۳- مراجع قضایی یا اداری یا انتظامی ذی صلاح، در رسیدگی به گزارش های ناظر به استنکاف، تعلل و تخلّف از مقررات ابلاغی پدافند غیرعامل الزامات مقرر در تبصره ۱ قانون تشکیل و بندهای ۲،۱ و ۳ ماده ۲۶ اساسنامه را رعایت کنند.

تبصره- اطلاعات متقنی که حاکی از مغایرت رفتار و اقدامات مراجع مذکور، با مفاد احکام قانونی و مقررات موضوع این ماده باشد، توسط رئیس سازمان برای اتخاذ تدابیر لازم و مؤثر، حسب مورد به رئیس جمهور یا رئیس قوه قضائیه گزارش می‌شود.

ماده ۱۴- در مواردی که اشخاص مشمول، از مقامات سیاسی (مانند وزرا) تحت نظارت مجلس شورای اسلامی باشند، گزارش استنکاف، تعلل یا تخلف این اشخاص از سوی رئیس سازمان به رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود تا در چارچوب موازین قانونی مربوط، مورد رسیدگی قرار گیرد.

ماده ۱۵- در صورتی که استنکاف دستگاه اجرایی و وارد شدن خسارت به دلیل استنکاف، به طور قطعی ثابت شود و دستگاه اجرایی از پرداخت خسارت خودداری کند، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است میزان نهایی خسارت را، از محل اعتبارات دستگاه کسر کند تا مبلغ فوق پس از تایید سازمان، برای اجرای اصول و ضوابط پدافند غیرعامل در همان دستگاه هزینه شود. دستورالعمل اجرایی این ماده، ظرف ۶ ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، توسط سازمان با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور تهیه می‌شود و توسط سازمان ابلاغ می‌گردد. در مورد سایر خسارت ها مطابق قوانین و مقررات مربوط عمل می‌شود.

ماده ۱۶- ابلاغیه های رئیس سازمان، در مقام پیش آگاهی و پیشگیری از استنکاف، تعلل و تخلّف از الزامات و مقررات پدافند غیرعامل درچارچوب اساسنامه و مصوبات کارگروه دائمی برای دستگاه های اجرایی مشمول قانون تشکیل، لازم الاجراست.

تبصره- مبتنی بر احکام مقرر در قانون تشکیل و اساسنامه، بالاترین مقام دستگاه اجرایی مکلف است بر اجرای کامل اصول و ضوابط و الزامات پدافند غیـرعامل در دستگاه متبوع خود، از جمله اجرای دستورالعمل ها و مقررات مصوب کارگروه دائمی و ابلاغیـه های سازمان که در چارچوب آنها وضع می‌شود، نظارت کرده و از تمام ظرفیت ها و سازوکارهای در اختیار برای پیشگیری یا پیگیری استنکاف، تعلل و تخلّف از الزامات و مقررات پدافند غیرعامل استفاده نماید.

ماده ۱۷- به منظور پیش آگاهی و پیشگیری از استنکاف، تعلل و تخلّف از الزامات و مقررات پدافند غیرعامل، دستگاه های اجرایی مکلفند دوره های آموزشی و توانمندسازی مناسب این موضوع را با هماهنگی سازمان برگزار کنند.

ماده ۱۸- گزارش سالانه هیئت مرکزی، مشتمل بر فهرست مستنکفان در دستگاه های اجرایی و نیز گزارش اشخاصی که ضوابط و مقررات پدافند غیرعامل را به بهترین شیوه اجرایی کنند، از سوی رئیس هیئت به رئیس سازمان ارسال می‌شود تا آن را در جلسه کارگروه دائمی ارائه نماید. این گزارش پس از تایید کارگروه دائمی، حسب مورد به روسای قوا و نیز سایر مقامات بالاتر دستگاه های اجرایی ارسال می‌گردد و در ارزیابی مدیران دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار می گیرد.

ماده ۱۹- رئیس سازمان با رعایت مصالح کشور و سایر ملاحظات مربوط و هماهنگی با رئیس کارگروه دائمی می تواند در رسانه های عمومی داخلی گزارش اجرای این آیین‌نامه را منتشر نماید.

ماده ۲۰- در صورت لزوم، قوه قضائیه درخصوص ابلاغ دستورالعمل چگونگی رسیدگی به پرونده های موضوع این آیین‌نامه در آن قوه، از جمله تعیین شعب تخصصی رسیدگی اقدام می نماید.

ماده ۲۱- رسیدگی به استنکاف، تعلل و تخلف از الزامات و مقررات پدافند غیرعامل در غیر از دستگاه های اجرایی بر اساس دستورالعملی است که ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه در چارچوب «دستورالعمل نحوه اعمال الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در زیرساخت ها با اهمیت بالای بخش غیردولتی مصوبه شماره ۳۰۵۰/۱/ک۱۶۰ مورخ ۱۴۰۳/۱۰/۱ کمیته دائمی» توسط سازمان با همکاری قوه قضائیه و وزارت دادگستری درچارچوب این آیین‌نامه تهیه و برای اجرا به دستگاه های اجرایی ابلاغ می‌شود.

ماده ۲۲- در صورت هرگونه اختلاف میان سازمان با دستگاه ها و یا دستگاه ها با یکدیگر در تفسیر یا اجرای این آیین‌نامه، نظر رئیس سازمان پس از تائید کارگروه دائمی، ملاکِ عمل است.

ماده ۲۳- هرگونه اصلاح در این آیین‌نامه منوط به پیشنهاد هر یک از اعضای کارگروه دائمی و یا رئیس سازمان و تصویب در کارگروه دائمی می باشد.

ماده ۲۴- سازمان بر حسن اجرای این مصوبه، نظارت و اجرای آن را به صورت فصلی به کارگروه دائمی گزارش کند.

ماده ۲۵- این آیین‌نامه مشتمل بر بیست و پنج ماده و هفده تبصره در نود و پنجمین جلسه کارگروه دائمی به تاریخ بیست و ششم فروردین ماه سـال یکـهزار و چهـارصد و چهار هجـری شمسـی به تصویب رسید و از تاریخ ابلاغ، لازم الاجراست.

آیین‌نامه اجرایی ماده ۲۶ اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور (ضوابط رسیدگی به استنکاف، تعلل و تخلّف از اجرای الزامات و مقررات پدافند غیرعامل) مشتمل بر بیست و پنج ماده و هفده تبصره که در تاریخ ۱۴۰۴/۰۱/۲۶ در نود و پنجمین جلسه کارگروه (کمیته) دائمی پدافند غیرعامل کشور به تصویب رسید، به استناد تبصره۱ قانون تشکیل سازمان پدافند غیرعامل کشور برای اجرا ابلاغ می‌گردد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و کمیته دائمی پدافند غیرعامل کشور – سرلشکر پاسدار محمد باقری

سازمان بازرسی کل کشور ضمن انجام نظارت و بازرسی بر امور مطرح شده در این ماده، جرائم و تخلفات لازم را از مراجع ذی ربط پیگیری می نماید.

ماده ۲۶ اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور

ماده ۲۶) ضوابط رسیدگی به استنکاف و تخلف:

۱- سازمان ضمن هدایت، راهبری و نظارت بر اجرای طرح ها، برنامه ها و اقدامات پدافند غیرعامل در دستگاه های اجرایی برای مرتکبان استنکاف مربوط به بند «الف» ماده ۲۵ این اساسنامه، به فوریت با هماهنگی دستگاه قضایی، با جدیت نسبت به تهیه گزارش و تشکیل پرونده قضایی اقدام نموده و دستگاه قضایی متناسب با پیامدهای مربوط، خارج از نوبت به آن رسیدگی می نماید.

۲- سازمان ضمن هدایت، راهبری و نظارت بر اجرای طرح ها، برنامه ها و اقدامات پدافند غیرعامل در دستگاه های اجرایی برای مرتکبان استنکاف مربوط به بند «ب» ماده ۲۵ این اساسنامه، با هماهنگی دستگاه قضایی، با جدیت نسبت به تهیه گزارش و تشکیل پرونده قضایی اقدام نموده و دستگاه قضایی متناسب با پیامدهای مربوط، در اسرع وقت به آن رسیدگی می نماید؛

۳- سازمان ضمن هدایت، راهبری و نظارت بر اجرای طرح ها، برنامه ها و اقدامات پدافند غیرعامل در دستگاه های اجرایی برای مرتکبان استنکاف مربوط به بند «پ » ماده ۲۵ این اساسنامه، نسبت به پیگیری و تهیه گزارش و تشکیل پرونده تخلفات اداری نسبت به ارجاع به رئیس دستگاه/ مقام بالاتر، برای رسیدگی فوری برابر قوانین موضوع اقدام نموده و سازمان بر اجرای آن نظارت می نماید؛

۴- تعیین میزان خسارت وارده از ناحیه دستگاه های اجرایی و اشخاص، ناشی از عدم رعایت ضوابط و مقررات پدافند غیرعامل، بر عهده سازمان است؛

۵- سازمان بازرسی کل کشور ضمن انجام نظارت و بازرسی بر امور مطرح شده در این ماده، جرائم و تخلفات لازم را از مراجع ذی ربط پیگیری می نماید؛

۶- سازمان می تواند اطلاعات و مدارک لازم برای اعمال نظارت بر دستگاه های اجرایی را با رعایت ملاحظات حفاظتی تحصیل کند. مسئولان ذی ربط دستگاه های اجرایی موضوع این قانون مکلف هستند با فوریت به درخواست های سازمان پاسخ دهند؛

۷- همه اشخاص و مراجع یاد شده در قانون تشکیل سازمان، مکلف هستند تصمیم های کمیته دائمی را پس از ابلاغ و بدون فوت وقت اجرا نمایند؛

 

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا