آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی (سال ۱۴۰۴)

مصوبه شماره ۱۲۰۲۸۰ مورخ ۱۴۰۴/۰۷/۲۶ هیات وزیران

وزارت امور خارجه – وزارت دادگستری – وزارت امور اقتصادی و دارایی وزارت صنعت، معدن و تجارت – وزارت اطلاعات – سازمان برنامه و بودجه کشور بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۴/۷/۱۶ به پیشنهاد شماره ۱۸۶۸۳۲ مورخ ۱۴۰۴/۴/۲۲ سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده (۶۸) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت مصوب ۱۳۸۰، آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی را به شرح زیر تصویب کرد:

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

ماده ۱- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- وزارت: وزارت امور خارجه
۲- دفاتر: دفاتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استانهای کشور
۳- نمایندگی: سفارت سرکنسولگری و دفتر حفاظت از منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور
۴- حساب: حساب درآمد ارزی کنسولی
۵- سامانه: سامانه‌های مربوط به خدمات کنسولی

ماده ۲- وزارت دفاتر و نمایندگی‌ها موظفند اسناد و مدارکی که صدور و یا تسجیل آنها در حدود وظایف و صلاحیت شان تنظیم شده و در حوزه مأموریت آنها می‌باشد را طبق آیین نامه و سایر مقررات مربوط صادر و یا تصدیق نمایند. مدارک صادره و یا اسناد تصدیق‌شده باید در سامانه و یا دفاتر مخصوص مربوط ثبت گردد و دسترسی به سوابق با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط و موارد ایمنی و حفاظتی امکان‌پذیر باشد.

ماده ۳- نرخ تعرفه خدمات کنسولی بر اساس جداول شماره (۱)، (۲) و (۳) پیوست این آیین نامه که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت می‌باشند، توسط متقاضی به حساب نمایندگی واریز و در سامانه ثبت می‌گردد. اسناد و مدارک بدون ثبت سامانه تأییدیه رایانه‌ای فاقد اعتبار خواهد بود.

تبصره ۱- در نمایندگی‌هایی که واریز تعرفه کنسولی به حساب نمایندگی امکان‌پذیر نمی‌باشد با درخواست نمایندگی ذی ربط و با هماهنگی وزارت اقدام خواهد شد.

تبصره ۲- وزارت موظف است از اتباع خارجی که قصد سفر به جمهوری اسلامی ایران را دارند در قبال صدور انواع روادید بهای آن را دریافت و به حساب درآمد عمومی کشور نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نماید بهای انواع روادید و معافیت‌های آن بر اساس منافع ملی و با توجه به تعهدات و عرف بین‌المللی روابط دو کشور رعایت عمل متقابل و موقعیت افراد به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور در کمیسیونی متشکل از نمایندگان وزرای امور خارجه امور اقتصادی و دارایی و دادگستری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بررسی و پس از تایید جهت تصویب به هیئت وزیران ارایه خواهد شد.

ماده ۴- صدور مدارک و تصدیق اسناد و اوراق در خارج از کشور فقط در صلاحیت نمایندگی‌ها است که توسط کارمندان رسمی و یا پیمانی وزارت انجام خواهد شد. نام، نام خانوادگی، سمت، امضای کارمندان مذکور و مهر معتبر نمایندگی باید در ذیل مدرک سند یا ورقه درج شود.

ماده ۵- مبلغ تعرفه تعیین شده توسط وزارت به پول محل و سایر ارزهای بین‌المللی معتبر تسعیر، محاسبه و وصول می‌شود.

ماده ۶- تسعیر مبالغ مندرج در جداول پیوست این آیین نامه به سایر ارزها، تابع شرایط محل و بر اساس دستورالعملی خواهد بود که از سوی وزارت به نمایندگی‌ها ابلاغ می‌شود.

ماده ۷- دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری -مصوب ۱۳۸۶- موظفند صرفاً اسناد خارجی موضوع بند (د) جدول شماره (۱) پیوست این آیین نامه را که ممهور به مهر و امضای وزارت باشد، ملاک عمل قرار دهند.

تبصره ۱- وارد کنندگان کالا و خدمات مکلفند براساس دستورالعمل ،وزارت اسناد موضوع این ماده را جهت تأیید . اطلاعات تأیید و درج در سامانه، به نمایندگی‌ها دفاتر و یا وزارت تحویل نمایند.

تبصره ۲- به منظور دسترسی دستگاه‌های ذی ربط به اسناد تأیید شده از طریق سامانه جامع تجارت، موضوع بند (ث) ماده (۱) آیین نامه اجرایی مواد (۵) و (۶) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویب‌نامه شماره ۴۶۴۴۳/ت۵۱۵۵۹هـ مورخ ۱۳۹۵/۴/۲۳ و امکان بهره برداری وزارت از داده‌های مربوط از طریق سامانه مذکور وزارت و وزارت صنعت، معدن و تجارت موظفند اقدامات لازم برای برقراری ارتباط الکترونیکی بین سامانه یادشده و سامانه الکترونیکی مربوط به وزارت را به عمل آورند.

تبصره ۳- مصادیق اسناد خارجی کالاهای مستثنی از شمول این ماده در موارد و شرایط خاص با تصویب کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارت، وزارت صنعت، معدن و تجارت، دبیرخانه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز دبیرخانه ستاد پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی وزارت اطلاعات وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت دادگستری تعیین می‌شود. مصوبات کارگروه ظرف یک هفته کاری توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌شود.

تبصره ۴- وزارت موظف است ظرف (۱۰) روز کاری از تاریخ دریافت اسناد و در صورت تطابق آن با ضوابط نسبت به تصدیق مهر و امضای مندرج بر روی سند اقدام و در صورت عدم تطابق نتیجه را به واردکننده کالا یا نماینده قانونی آن اعلام نماید در صورت تأخیر در ارائه نتیجه بررسی به ازای هر روز کاری پنج درصد (۵) از مبلغ تعرفه موضوع بند (د) جدول شماره (۱) پیوست این آیین نامه کسر می‌شود.

تبصره ۵- تصدیق اعتبار کلیه اسناد و مدارک تنظیم شده در خارج از کشور که طبق قوانین و مقررات مربوط منوط به تصدیق نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی و دفاتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور می‌باشد، باید ظرف پنج (۵) روز انجام شود.

ماده ۸- اگر در یک مهر و موم (پلمپ) اسناد مختلفی درج شده ،باشد، از هر سند تعرفه جداگانه اخذ خواهد شد.

ماده ۹- اسناد مدارک و اوراق زیر از پرداخت تعرفه خدمات کنسولی معاف میباشند و حسب مورد تصدیق تأیید یا صدور آنها به صورت رایگان انجام می‌شود. این امر روی اسناد تصدیق شده و رونوشت‌ها یا تصاویری که بایگانی خواهد شد و یا مدارک صادره با عبارت «به استناد بند … ماده (۹) آیین نامه تعرفه خدمات کنسولی رایگان انجام شد» و همچنین در ستون مبلغ در نرم افزار مربوط عبارت (رایگان) درج می‌گردد.

۱- تصدیق اسناد و صدور مدارک اتباع ایران که عدم استطاعت مالی آنان با ارائه مدارک لازم نزد رئیس نمایندگی محرز شده باشد. از جمله در راه ماندگان، بازداشت‌شدگان، زندانیان، اخراج‌شدگان، بانوان ایرانی سرپرست خانوار و فرزندان صغیر ایشان، مستمری‌بگیران از سازمان‌های خیریه دولتی ایران، معلولین و از کارافتادگان، بانوان ایرانی و فرزندان صغیر آنها که همسرانشان در کشور متوقف فیه در زندان به سر می‌برند و صغار بدسرپرست و بی‌سرپرست.

تبصره ۱- صدور مدارک ایرانی شامل شناسنامه، گذرنامه، کارت هوشمند ملی، اسناد ازدواج، طلاق و گواهی‌های تجرد و تأهل می‌باشد.

تبصره ۲- اصل یا رونوشت مصدق مدارک مؤید عدم استطاعت مالی که دستور کتبی رئیس نمایندگی بر روی آن درج شده است باید به نسخه بایگانی سند تصدیق شده پیوست و در سوابق کنسولی و سامانه‌ای ثبت و نگهداری شود.

۲- تصدیق مدارک و گواهی‌های تحصیلی مقاطع مختلف تحصیلی اتباع ایران در خارج از کشور (بر پایه مقررات وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری آموزش و پرورش و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی).

۳- تأیید مدارک تحصیلی اتباع خارجی متقاضی تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی دولت جمهوری اسلامی ایران.

۴- تصدیق اسناد و مدارک پزشکی بالینی بیماران ایرانی غیر مقیم خارج از کشور. (تأیید اسناد پزشکی مأمورین ثابت نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور مطابق دستورالعمل ابلاغی وزارت انجام می‌گردد.)

۵- تایید و ترجمه گواهی فوت اتباع ایرانی که توسط مقامات خارجی صادر شده باشد.

۶- تصدیق اسناد مراکز خیریه و عام المنفعه ایران در امور مربوط به خود آنها و هرگونه کالای اهدایی به این مراکز و جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران و یا نهادهای عمومی غیر دولتی.

۷- تصدیق اسناد نمایندگان خارجی مقیم ایران که از معافیت سیاسی بهره‌مند هستند. در صورتی که موضوع تصدیق یا اقدام مربوط به شخص یا خانواده بلافصل آنها باشد، به شرط عمل متقابل.

۸- تصدیق اسناد مربوط به ماترک افراد نیروهای مسلح و کارمندان رسمی کشور که در راه انجام وظیفه به دلیل حادثه در خارج از کشور فوت نموده باشند.

۹- تصدیق اسنادی که به موجب پیمان‌های بین‌المللی از پرداخت وجه معاف شناخته شده باشند.

۱۰- تصدیق امضا ذیل وکالت نامه یا رضایت نامه مأمورین ثابت اعزامی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور و همسران آنها برای یک بار در هر سال شمسی.

۱۱- اصلاح اسناد و مدارکی که مأمور به هنگام تنظیم و یا صدور آنها در درج اطلاعات مربوط اشتباه نموده باشد، با تشخیص رئیس نمایندگی.

ماده ۱۰- به وزارت اجازه داده می‌شود تعرفه آن دسته از خدمات کنسولی که در نمایندگی‌ها به هر دلیلی از جمله تحریم‌های ظالمانه امکان وصول ارزی آنها از طریق شبکه بانکی محل مقدور نمی‌باشد را به صورت ارزی از طریق حساب ارزی مفتوحه در بانک ملی ایران در داخل کشور دریافت نماید.

ماده ۱۱- وزارت مجاز است تصویر برابر با اصل اسناد صادره در داخل کشور و اسناد غیر خارجی صادره در خارج از کشور را تأیید نماید.

ماده ۱۲- هر گاه در اخذ تعرفه خدمات کنسولی و یا ثبت در سامانه خلافی ملاحظه شود و یا چنانچه از طرف اشخاص یا مقامات ذی‌نفع شکایتی به عمل آید، به ترتیب زیر اقدام خواهد شد:

۱- اگر متصدی کمتر از میزان تعرفه، وجه دریافت کرده باشد، مراتب به وی اخطار و با متخلف یا متخلفین مطابق قوانین و مقررات برخورد خواهد شد و مابه‌التفاوت میزان دریافتی از صاحب سند تایید شده و تعرفه مصوب به صورت واریز به حساب (ارزی یا ریالی) در داخل یا خارج از کشور اخذ خواهد شد.

۲- اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت و به حساب درآمد واریز کرده باشد، ضمن اخطار به متخلف مابه‌التفاوت از حساب درآمد و یا با رعایت ماده (۴۹) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱۳۶۶ از محل درآمد عمومی به شخص و یا نماینده ذی‌ربط مسترد می‌گردد و در صورت تکرار مطابق قوانین و مقررات با متخلف یا متخلفین برخورد خواهد شد.

۳. اگر متصدی بیش از میزان تعرفه وجه دریافت کند ولی کمتر از میزان دریافتی در سامانه ثبت نماید و یا به بخش ذی‌ربط کمتر اعلام نماید، مطابق قوانین و مقررات مربوط تحت تعقیب قرار خواهد گرفت.

ماده ۱۳- در ترجمه مدارک هر صفحه عبارت از (۲۵) سطر و هر سطر به طور متوسط دارای (۱۵) کلمه است برای کمتر از (۲۵) سطر تعرفه کامل یک صفحه دریافت می‌شود. تعرفه تأیید مدارک ترجمه شده بر مبنای هر صفحه تعیین می‌گردد.

ماده ۱۴- تعرفه تأیید کلیه نسخه‌های اصلی اوراق تجاری و مالی هر سند برابر نرخ تعیین شده در جداول و تعرفه رونوشت یا تصویر اسناد آنها ده درصد (۱۰%) مبلغ تعرفه نسخه اصلی تأیید شده همان سند در خارج از کشور خواهد بود.

ماده ۱۵- هرگاه کشور خارجی اضافه بر مبالغ مذکور در جدول شماره (۱) پیوست این آیین‌نامه، وجهی از اتباع ایران دریافت نماید، وزارت مجاز است با اتباع آن کشور عمل متقابل نماید.

ماده ۱۶- دستورالعمل‌های مورد نیاز در خصوص چگونگی اجرای این آیین نامه در صورت لزوم توسط وزارت تهیه و ابلاغ خواهد شد.

ماده ۱۷- درآمدهای حاصل از اجرای این آیین نامه مطابق ماده (۵۵) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور مصوب ۱۳۹۵ و در چهارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی و در سقف اعتبارات منظور شده در بودجه سنواتی و موافقتنامه‌های متبادله با سازمان برنامه و بودجه کشور قابل هزینه خواهد بود.

ماده ۱۸- تصویب‌نامه شماره ۹۹۳۳۳/ت۵۸۰۰۶هـ مورخ ۱۴۰۰/۹/۲ با اصلاحات بعدی آن لغو می‌شود.

محمدرضا عارف- معاون اول رئیس جمهور

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

آیین نامه تعیین تعرفه خدمات کنسولی

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا