آیین ­نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی

مصوب: 1400/11/5

آیین ­نامه مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی

با اصلاحات تا تاریخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۰

ماده۱ـ در این آیین ­نامه اصلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

۱ـ کمیسیون: کمیسیون ایمنی راه های کشور.

۲ـ شورای عالی: شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور.

۳ـ دستگاه‌های مؤثر: دستگاه‌های مؤثر در واپایش (کنترل) و کاهش تصادفات، کاهش مجروحان و کشته‌شدگان و پشتیبان در پیاده‌سازی برنامه‌های ارتقای ایمنی شدآمد (ترافیک) راه ها شامل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت کشور، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت امور اقتصادی و دارایی، بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان پزشکی قانونی کشور.

۴ـ اورژانس: سازمان اورژانس کشور.

۵ ـ جمعیت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران.

۶ ـ حریم شهر: بر اساس قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها ـ مصوب ۱۳۸۴ـ ، حریم شهر عبارت است از قسمتی از اراضی بلافصل پیرامون محدوده شهر که نظارت و کنترل شهرداری در آن ضرورت دارد و از مرز تقسیمات کشوری شهرستان و بخش مربوط تجاوز ننماید.

۷ـ تصادف شدآمدی (ترافیکی): حادثه حمل ‌و نقلی زمینی (راه) است که برای یک وسیله نقلیه موتوری متحرک به تنهایی (انحراف، خروج از راه، واژگونی، سقوط از پرتگاه) و یا بین یک وسیله نقلیه موتوری متحرک با یک عامل دیگر همچون یک یا چند وسیله نقلیه، عابر، حیوان، اشیای ثابت که در جاده، راه، راه عمومی یا سایر راه ها به وقوع می­ پیوندد و منجر به خسارات مالی یا جانی می‌گردد.

۸ ـ سوانح رانندگی: وقایعی علاوه بر تصادفات شدآمدی (ترافیکی) که وسیله نقلیه یا سرنشینان آن به دلایلی غیر از تعریف ذکر شده برای تصادف، متحمل خسارت‌های جانی و مالی شوند، از قبیل ریزش بهمن، ریزش کوه، رانش زمین و وقوع سیل.

۹ـ ناوگان عمومی: ناوگان حمل و نقل عمومی شامل تمامی وسایل نقلیه (محرک و متحرک) شامل انواع کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس، سواری کرایه، که فعالیت آنها حمل‌ونقل عمومی بار و مسافر (درون‌شهری و برون‌شهری) می‌باشد.

۱۰ـ ناوگان شبه عمومی: ناوگانی با پلاک غیر عمومی از قبیل پیک‌های موتوری، وانت‌بارها، آژانس‌های تاکسی تلفنی، تاکسی‌های اینترنتی، وانت بارها، سرویس مدارس که دارای پلاک شخصی و فعالیت در حوزه خدمات حمل‌ونقل براساس ضوابط وزارت کشور و وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌باشند.

۱۱ـ ساعت طلایی: متوسط زمان رساندن مصدوم از لحظه تماس با اورژانس تا اولین مرکز خدمات­رسانی فوریت­های پزشکی به مصدومان (تروما).

۱۲ـ پلیس راهور: پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران.

ماده۲ـ به منظور تحقق مدیریت یکپارچه ایمنی شدآمد (ترافیک)، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور برنامه‌ریزی و نظارت بر اجرای برنامه‌های مدیریت ایمنی و تصادفات شدآمدی (ترافیکی) را در چهارچوب سیاست‌های مصوب کمیسیون به ترتیب در حمل‌ و نقل برون­شهری و درون‌شهری بر عهده دارند.

ماده۳ـ کمیسیون موظف است نسبت به تدوین سیاست‌های کلان و برنامه ارتقای ایمنی شدآمد (ترافیک) راه ها و مدیریت و نظارت بر پیاده‌سازی آن اقدام نماید.

تبصره۱ـ برنامه عملیاتی ارتقای ایمنی راه های کشور (مصوب کمیسیون)، مبنای برنامه‌ریزی و اقدام دوره‌های زمانی پنج‌ساله می‌باشد.

تبصره۲ـ شورای‌عالی در زمینه ایمنی شدآمد (ترافیک) شهری و در راستای سیاست‌های کلان و برنامه‌های ارتقای ایمنی مصوب کمیسیون، نسبت به تدوین سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه شهری اقدام می­نماید.

تبصره۳ـ دستگاه های مؤثر موظفند برنامه های اجرایی و اهداف کمی حاصل از اجرای آن را در چهارچوب تکالیف مشخص شده در این آیین نامه با به­کارگیری همه منابع و امکانات موجود، هرسال به کمیسیون ارایه نمایند.

تبصره۴ـ دستگاه های مؤثر موظفند هر سه ماه یک‌بار گزارش اقدامات و عملکرد خود را در چهارچوب تعیین شده به شرح جدول پیوست که تاییدشده به مهر دفتر هیات دولت است، به دبیرخانه کمیسیون و سازمان برنامه و بودجه کشور ارایه نمایند.

ماده۴ـ وزارت راه و شهرسازی مطابق با جزء (۱) بند (ج) ماده (۳۰) قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور ـ مصوب ۱۳۹۵ـ ، موظف به راه‌اندازی و مدیریت سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل و اعمال نظارت مستمر بر ثبت دقیق اطلاعات تصادفات شدآمدی (ترافیکی) می‌باشد و تمام دستگاه‌های مربوط، موظف به ثبت برخط اطلاعات تصادفات در این سامانه مطابق با ضوابط اعلامی کمیسیون می‌باشند.

تبصره۱ـ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران موظف به ثبت تصادفات شدآمدی (ترافیکی) و اعمال نظارت مستمر بر ثبت دقیق اطلاعات می‌باشد.

تبصره۲ـ وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور با هماهنگی پلیس راهور موظف به تامین تجهیزات مورد نیاز از محل اعتبارات مصوب مربوط برای گشت‌ها و افسران رسیدگی به تصادفات به منظور ثبت مختصات دقیق محل تصادف در سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل می‌باشند.

ماده۵ ـ کمیسیون موظف است امکان بهره­ برداری دستگاه های مؤثر در امر کاهش تصادفات را از تجزیه و تحلیل سامانه اطلاعات جامع حوادث و سوانح حمل و نقل به صورت پویا و بر اساس سطح دسترسی‌های تعیین شده فراهم نماید.

ماده۶ ـ کمیسیون‌های استانی متناظر کمیسیون متشکل از استاندار یا معاون عمرانی (به­عنوان رییس کمیسیون)، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌‌ای (دبیر)، رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مدیرکل راه و شهرسازی، رییس پلیس راهور، رییس اورژانس، مدیرعامل جمعیت استان، مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان، شهردار مرکز استان و مدیر کل صدا و سیمای استان می‌باشند.

تبصره۱ـ کمیسیون موظف به نظارت بر تشکیل و حسن اجرای وظایف کمیسیون­ های استانی می‌باشد.

تبصره۲ـ موضوعات ایمنی شدآمد (ترافیک) حوزه درون­شهری در شورای هماهنگی ترافیک استان رسیدگی می‌گردد.

ماده۷ـ وظایف کمیسیون‌های ایمنی استانی به شرح زیر است:

۱ـ اجرا و پیگیری مصوبات کمیسیون.

۲ـ احصای مسائل مدیریت ایمنی استان و انعکاس به کمیسیون.

۳ـ هماهنگی‌های اجرایی بین پلیس راهور، اورژانس و جمعیت به منظور هدفمند کردن اقدامات، در راستای اهداف و اولویت‌های طرح.

۴ـ پیگیری مصوبات مرتبط با حوزه ماموریتی هر سازمان تا حصول نتیجه.

۵ ـ پیگیری تقویت تجهیزات رده‌های مرتبط با امور امداد و نجات جاده‌ای از طریق مقامات مسئول ذی­ربط استانی.

۶ ـ ارایه گزارش مستمر از نتیجه اقدامات به کمیسیون.

ماده۸ ـ در راستای پیاده‌سازی وظایف تعیین شده در این آیین نامه، دبیرخانه کمیسیون موظف به انجام اقدامات زیر می‌باشد:

۱ـ انجام تحلیل آماری تصادفات شدآمدی (ترافیکی) و تهیه گزارش‌های مرتبط به منظور تعیین شاخص‌های علمی ارزیابی و سنجش میزان افزایش یا کاهش مجروحان و کشته‌شدگان سوانح رانندگی (با هدف تغییر رویکرد و جایگزینی نسبت‌های آماری به جای قدر مطلق‌های وقوع) با استفاده از نتایج آخرین مطالعات و پژوهش‌های صورت‌گرفته جهانی.

 ۲ـ تجزیه و تحلیل آمار تصادفات و ارایه گزارش آن به کمیسیون در مقاطع سه ماهه.

۳ـ انجام تحلیل عمقی تصادفات شدآمدی (ترافیکی) شدید، عمده و خاص با هدف تعیین ریشه شکل‌گیری تصادفات و ارایه راهکارهای جلوگیری از تصادفات مشابه بر اساس چهارچوب مصوب کمیسیون.

۴ـ جمع‌بندی و بررسی کارشناسی پیشنهادهای اعضای کمیسیون و آماده‌سازی آنها برای ارایه در جلسات کمیسیون.

۵ ـ ارایه گزارش شش ماهه اقدامات دستگاه‌های موثر در زمینه ارتقای ایمنی شدآمد (ترافیک)به کمیسیون بر اساس شاخص‌های ارزیابی.

۶ ـ پایش و بازنگری مستمر ساختار یکپارچه و مدیریت ایمنی و ارایه آن به کمیسیون.

ماده۹ـ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است اقدامات لازم را نسبت به اصلاح مستمر و بازنگری مقررات بیمه‌ای موجود برای افزایش اثر بازدارندگی آنها از وقوع تخلفات و تشویق به رعایت قوانین ترافیکی، مبتنی بر اطلاعات ثبت شده و سوابق تخلفات و تصادفات رانندگان انجام دهد.

تبصره ـ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است مقررات مربوط به پرداخت خسارات حوادث رانندگی را به نحوی اصلاح نماید که شرکت ‌ های بیمه‌گر ملزم به پرداخت خسارات وارده به وسایل نقلیه در اثر انجام عملیات نجات و رهاسازی شوند.

ماده۱۰ـ در راستای ارتقای ایمنی‌راه‌ها، وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور موظفند نسبت به برنامه‌ریزی، پیاده‌سازی، رفع و اصلاح امور زیر مطابق با دستورالعمل‌های ابلاغی ذی­ربط اقدام نمایند:

۱ـ شناسایی نقاط و مقاطع پر تصادف و اولویت‌بندی و اصلاح آنها و برنامه‌ریزی سالانه براساس دستورالعمل مصوب کمیسیون. کمیسیون موظف است نسبت به تدوین و ابلاغ دستورالعمل شناسایی و اولویت­بندی رفع و اصلاح نقاط پرتصادف (درون شهری و برون شهری) با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور اقدام نماید.

۲ـ درجه­ بندی ایمنی راه‌های کشور (درون‌شهری و برون‌شهری) مطابق ضوابط مصوب کمیسیون.

۳ـ بازرسی ایمنی در مرحله مطالعاتی، ساخت و پیش از گشایش طرح‌های ساخت و بهسازی شبکه راه‌ها توسط گروه (تیم) مستقل بازرسی و بازدید ایمنی شبکه راه‌ها (برون‌شهری و درون‌شهری) مطابق با دستورالعمل‌های مصوب و برنامه‌ریزی برای رفع و اصلاح آنها بر اساس برنامه سالانه و ایجاد بانک اطلاعات علایم و تجهیزات ایمنی، مشخصات هندسی و رویه راه.

۴ـ برنامه­­ ریزی مدیریت ایمنی راه های حریم و ورودی شهرها مطابق با مصوبه کمیسیون.

۵ ـ ارایه گزارش اقدامات فوق به صورت سالانه به کمیسیون.

ماده۱۱ـ وزارت راه و شهرسازی موظف به مکان‌یابی و توسعه هدفمند تیر پارک‌ها و مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌ راهی با لحاظ نمودن اولویت‌های تعریف شده در طرح جامع مجتمع‌های خدمات رفاهی می‌باشد.

ماده۱۲ـ وزارتخانه‌های کشور و راه و شهرسازی موظفند موقعیت مکان­های دارای اولویت وقوع تصادف کاربران آسیب‌پذیر مانند موتورسواران و عابران پیاده را شناسایی و نسبت به برنامه‌ریزی رفع، اصلاح و ایمن­سازی این نقاط با اولویت اقدامات کم هزینه مؤثر اقدام نمایند.

ماده۱۳ـ سازمان ملی استاندارد ایران مکلف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گزارش عملکرد پیاده‌سازی و رعایت استانداردهای ملی اجباری توسط شرکت‌های تولید و واردکننده خودرو و موتورسیکلت را هر شش ماه یکبار به کمیسیون ارایه نماید.

ماده۱۴ـ وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور موظف به الزام شرکت‌های حمل‌ و نقل به نصب تجهیزات ناوبری بر روی ناوگان عمومی می­باشند.

ماده۱۵ـ وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور موظف به الزام ناوگان حمل و نقل عمومی به داشتن تجهیزات ایمنی به‌ویژه تجهیزات اطفای حریق و جعبه کمک‌های اولیه می­باشند.

ماده۱۶ ـ سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت، استاندارد تجهیزات مرتبط با ایمنی موتورسیکلت سواران را تدوین و بروزرسانی نماید.

ماده۱۷ـ وزارت‌‌ راه و شهرسازی برای خودروهای سنگین و وزارت کشور برای خودروهای سبک موظف به راه‌اندازی مراکز معاینه فنی وسایل نقلیه و مدیریت بر عملکرد آنها مطابق با ضوابط مرتبط و موظف به بازدید منظم دوره‌ای ناوگان و ارایه گزارش عملکرد در مقاطع زمانی شش ماهه به کمیسیون می‌باشند.

ماده۱۸ـ کمیسیون موظف است با همکاری و هماهنگی دستگاه های موثر نسبت به بازنگری و به روزرسانی قوانین و مقررات، آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های لازم برای ایجاد محدویت‌های بازدارنده درخصوص متخلفان و مرتکبین تخلفات حادثه‌ساز و پیشگیری از وقوع تصادفات شدآمدی (ترافیکی)اقدام نماید.

ماده۱۹ـ دستگاه های مؤثر در راستای اجرای برنامه‌های آموزشی و ارتقای فرهنگ ایمنی و اطلاع‌رسانی، موظف به پیاده‌سازی آیین­نامه اجرایی جزء (۴) بند (ب) ماده (۴۶) قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور موضوع تصویب‌نامه شماره ۸۴۳۰۲/ت۵۵۳۱۰هـ مورخ ۲۳/۷/۱۳۹۹ می‌باشند.

ماده۲۰ـ وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور در راستای آموزش و نظارت موثر بر ناوگان عمومی، موظف به انجام امور زیر می­باشند:

۱ـ ارایه آموزش‌های مورد نیاز رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی برای استفاده صحیح و مؤثر از تجهیزات موضوع ماده (۱۵) این آیین­نامه.

۲ـ واپایش (کنترل) ساعات کاری رانندگان ناوگان عمومی برون‌شهری با همکاری پلیس راهور توسط شرکت­های حمل و نقل و مطابق با ضوابط مربوط.

۳ـ اعمال مقررات بازدارنده تعریف شده در دستورالعمل صدور، تمدید، تعویض و لغو برگ فعالیت رانندگان حمل و نقل بار و مسافر عمومی برون‌شهری و درون‌شهری مطابق با ضوابط ابلاغی.

۴ـ ارزیابی مستمر عملکرد شرکت‌های حمل و نقل عمومی در زمینه رعایت اصول ایمنی شدآمدی (ترافیکی) و اتخاذ سیاست‌های تشویقی و تنبیهی مطابق دستورالعمل‌های مرتبط.

ماده۲۱ـ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و پلیس راهور، نسبت به تهیه و اجرای طرح واپایش (کنترل) دوره‌ای سلامت و صلاحیت رانندگان سامانه (سیستم) حمل و نقل عمومی بعد از اخذ گواهینامه مطابق با چهارچوب مصوب کمیسیون اقدام نماید.

تبصره ـ چهارچوب اجرای طرح سنجش سلامت جسم و روان رانندگان مطابق با مصوبه کمیسیون می‌باشد.

ماده۲۲ـ پلیس راهور نسبت به هدفمندکردن فعالیت گشت‌های پلیـس راه براساس تجزیـه و تحلیـل‌های آماری تصادفات در بازه‌های زمانی پرتصادف اقدام نماید.

ماده۲۳ـ وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور(شهرداری­ها) موظفند نسبت به تامین، نصب و مدیریت دوربین‌های واپایش (کنترل) سرعت با قابلیت انتقال اطلاعات ثبتی آن به پلیس راهور به منظور توقف و اعمال قانون راننده متخلف اقدام نمایند.

ماده۲۴ـ پلیس راهور موظف است نسبت به واپایش (کنترل) و ثبت وضعیت هوشیاری رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی به صورت نمونه‌گیری اتفاقی و رانندگان درگیر در تصادف (به تشخیص پلیس راهور) از طریق آزمایش (تست) مصرف مواد مخدر، روانگردان و مشروبات الکلی اقدام نماید.

ماده۲۵ـ پلیس راهور نسبت به استفاده از توان بالقوه مردمی و نیز فناوری‌های موجود، برای تقویت واپایش (کنترل) نامحسوس و کاهش تخلف رانندگان (به ویژه ناوگان حمل ونقل عمومی) اقدام می­نماید.

ماده۲۶ـ پلیس راهور با هماهنگی و همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور به منظور طراحی و اجرای سازوکار لازم برای تشدید برخورد با تکرار تخلفات رانندگی توسط رانندگان ناوگان حمل ونقل عمومی براساس قوانین و مقررات بازدارنده موجود اقدام می­نماید.

ماده۲۷ـ پلیس راهور نسبت به تشدید واپایش (کنترل) و مهار رانندگان پرتخلف با استفاده از ابزار بدهی‌های جرایم پرداخت ‌نشده برای احضار، تذکر، تعهد، آموزش و مانند آنها (به ویژه رانندگان حمل و نقل عمومی) اقدام می­نماید.

ماده۲۸ـ پلیس راهور نسبت به تشدید اقدامات واپایشی (کنترلی) درخصوص موتورسواران شامل تخلفات زیر، اقدام می­نماید:

۱ـ تشدید واپایش (کنترل) موتورسواران فاقد تجهیزات ایمنی (اعم از راکب و ترک‌نشین) و اعمال محدودیت تردد با بیش از یک نفر ترک‌نشین.

۲ـ منوط‌کردن ادامه تردد موتورسواران متخلف به ارایه مدارک مثبته اعم از گواهینامه، پلاک موتورسیکلت، عدم خلافی و مانند آنها.

۳ـ هماهنگی با سازمان‌های دولتی و وابسته به دولت و نیز شرکت‌ها و نهادهای کشوری و لشگری در رابطه با الزام موتورسواران اداری به استفاده از تجهیزات ایمنی و نظارت مستمر بر حسن اجرای آن.

ماده۲۹ـ به منظور امدادرسانی به مجروحان تصادفات شدآمدی (ترافیکی)، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اورژانس موظف به انجام امور زیر می­باشند:

۱ـ اصلاح و افزایش ظرفیت شبکه ارتباطی اورژانس کشور با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات.

۲ـ به‌کارگیری نیروهای دارای صلاحیت علمی در مراکز و پایگاه های اورژانس.

۳ـ تجهیز و نوسازی ناوگان آمبولانس کشور با توجه به اقلیم هر استان و گسترش خدمات اورژانس هوایی.

۴ـ استفاده از بیماربر (آمبولانس) اورژانس صرفاً برای انتقال بیماران و مصدومین به مراکز درمانی توسط پایگاه ها و مراکز ارایه‌دهنده خدمات فوریت‌های پیش بیمارستانی و ممنوعیت به‌کارگیری بیماربر (آمبولانس) اورژانس توسط این مراکز به منظور جابه­جایی مصدومان یا بیماران میان مراکز درمانی.

۵ ـ برگزاری دوره‌های آموزش عمومی، با هدف ارتقای سطح آگاهی مردم درخصوص امداد‌رسانی و آشنایی با کمک‌های اولیه برای رسیدگی به مصدومان تصادفات.

۶ ـ پایش مستمر حوادث شدآمدی (ترافیکی) و ارایه خدمات به مصدومان و هماهنگی‌های درون و فرابخشی برای رفع مشکلات احتمالی.

۷ـ برنامه‌ریزی در راستای هماهنگی و ارتباط مستمر با مراکز مسئول پایش حوادث جاده‌ای و همچنین سهولت ارتباط مددجویان با مراکز ارتباطات.

۸ ـ تجهیز پایگاه ها و تبیین فرآیند‌های خدمات فوریت‌های پزشکی در سطح پایگاه های جاده‌ای و شهری برای افزایش توانمندی پایگاه ها در خصوص ارایه خدمات به حادثه‌دیدگان بر اساس استانداردهای جهانی به صورت زمینی و هوایی.

۹ـ برنامه‌ریزی برای ایجاد سامانه خدمات­رسانی فوریت­های پزشکی به مصدومان حوادث (تروما) در راستای دستیابی به ساعت طلایی. متوسط زمان رسیدن بر بالین مصدوم از لحظه تماس در جاده ها حداکثر (۱۵) دقیقه و در جاده‌های فرعی و روستایی حداکثر (۲۰) دقیقه می­باشد.

 ۱۰ـ راه‌اندازی بانک اطلاعاتی خدمات فوریت‌های پزشکی در حوادث رانندگی.

۱۱ـ ارزیابی صحنه قبل از ورود به صحنه از طریق کارشناسان مرکز ارتباطات و بعد از ورود به صحنه از طریق فن­ورز (تکنسین) ­اورژانس.

۱۲ـ واپایش (کنترل) صحنه و شناسایی سایر نیروهای امدادی حاضر در صحنه با هدف همکاری و تعامل با آنان برای مدیریت مؤثر خدمات فوریت‌های پزشکی.

۱۳ـ بررسی صحنه از نظر نیاز به تشکیل ناحیه‌های داغ، گرم، سرد و تشکیل نقطه جمع‌آوری مصدومین در حوادث پرمجروح و کشته‌ و انجام بهره­مندی از درمان (تریاژ) (START) و کمک­های اولیه و در نهایت انتقال مجروحین.

۱۴ـ فراخوان نیروهای تخصصی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حوادث ویژه مربوط به مواد غیرمتعارف (پرتوزا (رادیو اکتیو)، زیست­شناسی (بیولوژیک) و شیمیایی) به صحنه حادثه.

۱۵ـ حمل مناسب اجساد متوفیان ناشی از تصادفات رانندگی در خارج از حریم شهرها با استفاده از پوشش مناسب حمل جسد.

تبصره ـ در صورت بروز حادثه شدید با تعداد مجروحین بالا بر اساس درخواست اورژانس، جمعیت و سایر تیم‌های عملیاتی و اجرایی رسیدگی به حوادث در حوزه امدادرسانی و خدمات پزشکی به عنوان پشتیبان موظف به همکاری با اورژانس می‌باشند.

ماده۳۰ـ سازمان امداد و نجات جمعیت موظف به اجرای اقدامات زیر است:

۱ـ مدیریت بهینه امکانات و تجهیزات و مکان‌یابی پایگاه های ثابت و سیار جمعیت و نحوه استقرار آنها در تقاطع پرتصادف حوزه‌های جغرافیایی (با در نظر گرفتن تجهیزات تخصصی و مخابراتی لازم برای ارتباط صدا و اطلاعات با فرماندهی صحنه تصادف).

۲ـ انجام عملیات جستجو و نجات مصدومان و مجروحان گرفتار شده در حوادث رانندگی، کمک به انتقال مصدوم در صورت درخواست اورژانس و ارایه طرح عملیاتی و همچنین اسکان اضطراری سانحه‌دیدگان.

ماده۳۱ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف به اجرای اقدامات زیر است:

 ۱ـ نصب تجهیزات مخابراتی و اینترنتی لازم به منظور پوشش کامل شبکه، از طریق شناسائی نقاط کور شبکه مخابراتی (جی.اس.ام) در تمامی راههای برون‌شهری و درون‌شهری.

۲ـ تامین بسترهای مخابراتی و اینترنتی مورد نیاز برای ایجاد و راه‌اندازی فرماندهی صحنه تصادف و همکاری و اقدام لازم در رابطه با ایجاد بسامد (فرکانس) مشترک ارتباطی بین پلیس راه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، اورژانس و سازمان امداد و نجات جمعیت.

۳ـ تامین بسترهای مخابراتی مورد نیاز به منظور اطلاع‌رسانی از وقوع حوادث شدآمدی (ترافیکی) توسط رانندگان واجد شرایط ناوگان حمل و نقل عمومی به مراکز پلیس، اورژانس، راهداری و جمعیت.

۴ـ فراهم نمودن بسترهای لازم برای نمایش موقعیت تماس گیرنده در مراکز مخابره (دیسپچ) دستگاه های امدادی.

ماده۳۲ـ فرماندهی صحنه تصادف بر عهده پلیس راهور می‌باشد و تیم‌های عملیاتی دستگاه های مؤثر موظفند اقدامات خود را با هماهنگی پلیس راهور مطابق دستورالعمل مدیریت صحنه تصادفات شدآمدی (ترافیکی) مصوب کمیسیون انجام دهند.

ماده۳۳ـ سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری­ها و واحدهای دهیاری‌های دارای تجهیزات آتش‌نشانی در محدوده جغرافیایی تعیین شده توسط ستاد مدیریت بحران استان، مسئول جستجو و نجات شامل اطفای حریق، امداد، نجات و رهاسازی می‌باشد. (اصلاحی ۱۴۰۱/۱۲/۲۰)

ماده۳۴ـ تیـم‌های عملیاتی و اجـرایی جمـعیت مسئول جستجو، رهاسازی، امداد و نجات در راه های برون‌شـهری می‌باشد.

ماده۳۵ـ وزارت راه و شهرسازی مسئول پاکسازی، تخلیه صحنه، تعمیر زیرساخت‌ها و علایـم راه ناشی از تصادفات شدآمدی (ترافیکی) و سوانح رانندگی در جاده‌های برون‌شهری می‌باشند.

ماده۳۶ـ تیم‌های عملیاتی شهرداری مسئول پاکسازی، تخـلیه صحنه، تعمـیر زیرساخت‌ها و علایـم راه ناشی از تصادفات شدآمدی (ترافیکی) و سوانح رانندگی در راه‌های شهری و حریم آن می‌باشد.

ماده۳۷ـ وزارت راه و شهرسازی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف به ساماندهی امدادخودروهای سبک و سنگین برای امدادرسانی به موقع به تصادفات شدآمدی (ترافیکی) و سوانح رانندگی می‌باشد.

ماده۳۸ـ پلیس راهور، سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اورژانس و جمعیت و امداد خودرو مکلفند نسبت به تجهیز کلیه خودروهای ماموریتی خود به تجهیزات اطفای حریق اقدام نمایند.

ماده۳۹ـ وزارت راه و شهرسازی موظف است محل استقرار دستگاه‌های مؤثر امدادی به منظور رسیدگی به تصادفات شدآمدی (ترافیکی) و سوانح رانندگی را به صورت مجتمع و یکپارچه در محل‌های مورد نیاز بر اساس دستورالعمل مصوب کمیسیون فراهم نماید.

تبصره ـ محل استقرار پایگاه های امدادی (به صورت مشترک) در زمان ساخت راه‌های جدید، توسط وزارت راه و شهرسازی و با هماهنگی دستگاه های امدادی و انتظامی و پیش از بهره‌برداری از راه تعیین می­شود.

ماده۴۰ـ اجرای احکام این آیین­نامه توسط دستگاه های مؤثر، با اولویت بهره­مندی از ظرفیت فناوری­های نوین و شرکت­های دانش­بنیان می­باشد.

ماده۴۱ـ دستگاه‌های مؤثر موظفند به منظور تخصیص اعتبار، گزارش برنامه عملکرد اجرایی خود و اهداف کمی حاصل از اجرای آن را در چهارچوب تکالیف مشخص شده این آیین نامه و به شرح جداول پیوست، با به­کارگیری همه منابع و امکانات موجود، هر سه ماه یکبار به سازمان برنامه و بودجه کشور و کمیسیون ارایه نمایند.

ماده۴۲ـ سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است گزارش عملکرد بودجه­ای خود را بر اساس الگو (فرم­) های اقدامات دستگاه های موثر، به تفکیک و به صورت سالیانه به کمیسیون ارایه نماید.

ماده۴۳ـ کمیسیون مسئول نظارت و حسن اجرای آیین‌ نامه و ارایه گزارش سالانه به هیات وزیران می‌باشد.

ماده۴۴ـ این آیین نامه جایگزین تصویب­نامه شماره ۱۱۴۳۴۲/ت۴۱۱۹۱ک مورخ ۴/۶/۱۳۸۸ و اصلاحات بعدی آن موضوع تصویب­نامه های شماره ۶۴۰۲۱/ت۵۵۳۷۳هـ مورخ ۱۶/۵/۱۳۹۷ و شماره ۱۲۹۳۲۳/ت۵۵۹۶۳هـ مورخ ۲/۱۰/۱۳۹۷ می‌شود.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا