ادامه بررسی جزییات طرح تسهیل؛ مجلس با افزایش نصاب علمی آزمون سردفتری مخالفت کرد

پایگاه خبری اختبار- ادامه بررسی جزییات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار در دستور کار امروز، دوشنبه ۱۲ مهرماه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار داشت و بخشی از جلسه امروز به بررسی ماده ۴ طرح درباره ساز و کار جذب سردفتران اسناد رسمی گذشت.

به گزارش اختبار، متن ماده ۴ طرح مذکور به شرح زیر است:

ماده ۴- ماده ۵ قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران مصوب ۱۳۵۴/۴/۲۵ با اصلاحات و الحاقات بعدی به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۵- سازمان ثبت اسناد و املاک کشور موظف است هرساله از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون سردفتری و دفتریاری اقدام نماید. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالا ترین امتیاز را کسب کنند به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور معرفی می شوند. هرگونه انتقال امتیاز موضوع این ماده از جمله انتقال امتیاز موضوع ماده ۶۹ این قانون منوط به قبولی انتقال گیرنده در آزمون مذکور است.

تبصره- برای مشمولین بند چ ماده ۸۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۹۶-۱۴۰۰) مصوب ۱۳۹۵/۱۲/۱۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی، نصاب مذکور در این ماده تا پایان دوره قانون مذکور حداقل شصت درصد (۶۰%)است.

پیشنهادات ارائه شده برای  ماده ۴ طرح تسهیل کسب و کار

در زمان بررسی این ماده، ۲ پیشنهاد از سوی نمایندگان ارائه شد.

۱- حذف ماده ۴

ابتدا محمدحسین فرهنگی نماینده تبریز پیشنهاد حذف ماده ۴ را داد و گفت:‌ این ماده با اصل ۴ قانون اساسی مغایرت دارد و شورای نگهبان نیز با آن مخالفت خواهد کرد. این ماده حقوق مکتسبه گروهی از مردم را در کشور از بین می برد.وظیفه ما اتخاذ تصمیمات سنجیده و منطبق با حکمت و مبتنی بر مصالح کشور است. پس اینکه بخواهیم نظامات را بر هم زده درست نیست چون نتیجه ای جز بیکاری نخواهد داشت.

بیشنر بخوانید:

این پیشنهاد پس از صحبت‌های دو نماینده مخالف و موافق به رای گذاشته شد اما با ۱۴۴ رای مخالف در برابر ۵۰ رای موافق، به تصویب نرسید.

۲- افزایش نصاب علمی

پس از آن، علیرضا سلیمی پیشنهاد افزایش نصاب علمی پیش‌بینی شده در این ماده را مطرح کرد و گفت این نمره برای سنجش سطح علمی داوطلبان کافی نیست.

پس از صحبت‌های موافقان و مخالفان، این پیشنهاد نیز به رای گذاشته شد که مورد موافقت نمایندگان قرار نگرفت و تصویب نشد. نکته شایان توجه آنکه نماینده دولت در جلسه امروز مجلس نیز از مخالفان افزایش نصاب علمی داوطلبان بود.

بیشتر بخوانید:

نمایندگان در جلسه امروز خود بیش از این فرصت برای بررسی ماده ۴ و نیز پرداختن به مواد ۵ و ۶ طرح (درباره آزمون‌های کارشناسی رسمی و وکالت) را نیافتند و ادامه بررسی جزییات طرح به جلسات آینده موکول شد.

جلسه علنی بعد؛ ۱۸ مهر

گفتنی‌ست مجلس در هفته جاری دیگر جلسه علنی نخواهد داشت و جلسه بعدی، روز یکشنبه ۱۸ مهرماه برگزار خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۴ دیدگاه ها

  1. قابل توجه دوستانی از کانون ها و اسکودا که دارند امروز رایزنی درخصوص طرح جدید مجلس می کنند . شما تا کنون چه برنامه قابل قبولی برای آینده نهاد وکالت داشته اید . آیا تاکنون نسبت به فرهنگ سازی اقدامی نموده اید در این خصوص ؟ آیا با وزارت علوم و دانشگاه آزاد جهت جذب بدون ضابطه در رشته حقوق رایزنی کردید ؟ آیا برنامه هایی برای تغییر نوع آزمون از تستی کنونی که معلوم نیست کدام دانش آموختگان مسلط بر تست زنی قبول می شوند , برنامه ای داشته اید یا پیشنهاداتی را جهت تغییر نحوه آزمون داده اید ؟ آیا برنامه ای برای تخصصی شدن شغل وکالت ( وکیل حقوقی و کیفری و…) داشته اید ؟ مسلما” پاسخ به همگی خیر و خیر و خیر وخیر . پس رایزنی برای چه ؟ برای دفاع از فعالیت صنفی هم شغلی های خودتان که درامد بیشتری کسب کنند و مردم خدمات حقوقی را با هزینه های سنگین تحمل کنند ؟ کدام یک از کارها و رایزنی های شما در جهت خدمت رسانی به مردم بوده ؟ متاسفانه همگی خیر .

  2. در پاسخ به آقای امیر که انتقاد از ورود بازنشستگان به حرفه وکالت کردند . برادر تو چه می دانی این بندگان خدا چه زحمت هایی در مجموعه های حقوقی و دستگاه های دولتی کشیده اند . تو چه می دانی یک قاضی چقدر باید در طول دوران خدمت استرس و ناملایمات تحمل کند و… اصلا تو از وضعیت افرادی که کار حقوقی کردند چه می دانی . فکر کردی کار حقوقی در یک دستگاه بزرگ دولتی مثل وکالت است ؟ نه درآمدی از این کار داری نه آزادی عمل داری . برخی اوقات کارمندان بیچاره بخاطر آرایی که علیه دولت صادر می شود تو بیخ و… هم می شوند ولی وکیل چی ؟ هم پولش را تمام و کمال می گیرد و هم می گوید ( تعهد به نتیجه نبوده بلکه بوسیله است ) پس امثال شما هیچ نمی دانید از وضعیت کارکنان دولت و… که با خون دل کارهای سخت حقوقی کرده اند و حقوق کارمندی گرفته اند . ضمنا اگر از ابتدا چنین قانونی نبود بسیاری از کارمندان یا حتی قضات محترم در آزمون وکالت (یک آزمون تستی در این سال ها که الان برساس نمرات اعلامی در سایت با میانگین ۴۵ درصد ۶ درس امتحانی بیشتر افراد در سهمیه آزاد قبول شدند) شرکت می نمودند و با بهترین نمرات قبول می شدند . پس چیزی نمی دانی شلوغش نکنید .

    1. هم رشته‌ای گرامی، بنده و امثال همکاران بنده ریسک شغل آزاد وکالت رو پذیرفتند، جنابعالی ریسک نکردی و رفتی کارمندی دولت و شهرداری و غیره رو انتخاب کردید! بنده زمانی که دانشجوی ارشد بودم بهم نماینده حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار و بانک کشاورزی مرکزی پیشنهاد شد اما قبول نکردم. جنابعالی اگه بخوای بیای تو این صنف جای یه جوان نخبه ای رو که میخواد تشکیل زندگی بده اشغال میکنی! بنده به ضرس قاطع میگم که آقایون نماینده اکثراً لوایحی رو تقدیم دادگاه می‌کنند که مشاور حقوقی اداره که وکیل هستش تنظیم کرده! خودم الان در یک نهاد دولتی در کنار وکالت، مشغول هستم که خودم لوایح رو تنظیم می‌کنم! جنابعالی و امثال جنابعالی اگه قدرت ریسک کردن داشتید به جای کارمندی، شغل آزاد وکالت رو انتخاب می‌کردید! ضمناً ، کسی شما رو مجبور نکرده بود شما خودتون با اختیار کارمندی رو انتخاب کردید و باید پای نتایج انتخابتون وایسید! غالباً هم با یک سری دعاوی تکراری سر و کار دارید برعکس وکیل. دوست گرامی با بقیه کار ندارم اما خودم مطالعه کردم و دانشگاه خوب خوندم و تو آزمون وکالت هم کانون وکلای مرکز و تهران قبول شدم. در حالی که شما و امثال جنابعالی (بند د) با این همه ادعایی که دارید چندبار تو همین آزمون کتبی و شفاهی اختبار مردود میشید! بنابراین، نه شما و نه قضات بازنشسته حقتون نیست که جای یه جوان نخبه رو اشغال کنید…

      موفق و پیروز باشید.

    2. با سلام
      قدم هر کسی که در این مملکت زحمت می کشد روی چشم. مساله این است که وقتی شرایطی برای ورود به یک حرفه در نظر می گیرند باید برای همه یکسان باشد، یکی از ویژگیهای قوانین این است که باید کلی و عمومی باشد، نه این که کل فشار روی دوش جوانان باشد و امتحان فقط برای آنان باشد، این تبعیض و بی عدالتی است، قطعا اگر همه از آزمون ورودی گرفته شود، یه عده از این افراد قبول نمی شوند و فرصت برای چهار تا جوان بیکار فراهم می شود.
      قطعا بازنشستگان صلاحیت علمی و تجربه ی بالایی دارند ولی نه همه و بهترین راه برای احراز کامل همین آزمون ها می باشد.
      اشاره کردید به اینکه درآمد وکالت بیشتر است و ما حقوق کارمندی گرفته ایم و سختی کشیده ایم و حالا حقمان است که بدون آزمون پذیرفته شویم، اولا اجباری نبود که شما کارمند شوید، همان زمان هم می توانستید در سایر آزمون ها شرکت کنید. دوما اینها چه ملازمه ای با هم دارند.
      ما هم سختی کشیدیم و اون حقوق کارمندی شما رو هم نداریم سی – چهل سال سن هم داریم، عزب هم هستیم، فقط داریم زور میزنیم، آزمون های مختلف هم شرکت می کنیم، هیچ کاری هم نکردیم و از این امتیاز دادن های خلاف قاعده هم راضی نیستیم.

  3. آقای امیر . چرا به بازنشستگان محترم توهین می کنید . شما از چه چیزی خبر دارید . آیا شما می دانید برخی از همین افراد محترم از شایسته ترین و با سواد ترین افراد و جامعه حقوقی هستند که بخاطر وجود قانون مربوطه خدمت خود را به دولت یا دستگاه قضایی با کمترین درآمد و حقوق کارمندی انجام دادند تا بعد از بازنشستگی بتوانند وارد کار حرفه ای خود (قبلا کارشناسان حقوقی یا قضایی بودند و حالا وکیل ) شوند . شما اگر خودت وکیل هستی و معلومات لازم را برای گرفتن پرونده و موفقیت نداری به مردم توهین نکن . برو دانش خودت را بالا ببر تا شاید موفق شوی . بسیاری از دستان بنده که آنها را می شناسم در طول دوران خدمت در واحد های حقوقی دستگاه های دولتی یا … پیچیده ترین پرونده ها رو به نتیجه رسانیده اند بدون ریالی پاداش ولی از آن طرف , طرف مقابلشان با استخدام وکلای حرفه ای و دادن پول های زیاد به وکیل باز بازنده شده . پس چرا چیزی که نمی دانید اعلام نظر می کنید . لطفا در اعلام نظرات خودتان انصاف را رعایت کنید . خیلی از همین بازنشستگان محترم خاک دادگاه ها و محاکم را خورده اند و فقط درمقابل دریافت حقوق کارمندی بهترین خدمات را انجام داده اند .

  4. بنظرم یکی از مشکلات جامعه وکلا که دیده نمیشود، وکیل نماهای بیسواد و البته مدعی سواد – بازنشستگان ارگان های دولتی و قضات بازنشسته – هستند که بعد بازنشستگی صرفا نواقص بروکراسی اداری را بخوبی یادگرفته اند و با اخذ پروانه وکالت هم مشکلات مردم را مضاعف میکنند و هم به جهت دایر کردن بنگاه اقتصادی بجای دفتر وکالت به هر نحو ممکن اطاله دادرسی ایجاد میکنند.
    باید از ورود این افراد و همینطور استرداد پروانه شان اقدامی شایسته شود تا بیش از این شأن وکالت زیر سوال نرود.

  5. دقیقا شما درست می فرمایید جناب آقای سید میلاد چند سال بعد همین کسایی که امروز موافق طرح تسهیل و شکستن انحصار هستن وقتی راهرو دادگاه ها رو ببینن که پر از وکیل بیسواد و بیکاره مثل دانشگاه های فراگیر و بدون کنکوری که تو پیام نور و آزاد راه انداختن و تمام رشته های مهندسی رو به بن بست کشوندن و تمام دانش آموخته های مهندسی با موج عظیم و عجیبی از بیکاری و از همه مهمتر بی ابهت شدن مهندسی روبرو شدن ، در آینده همین ها میان انتقاد میکنن که در شان وکیل نیست بیکار باشه و …
    من میگم پذیرش وکالت و قضاوت از الان هم باید سخت تر بشه تا افرادی که شایسته این شغل هستن ورود کنن که دوبال فرشته عدالت مثل چیزی که امروز می بینیم نشه که هم بال قضاوت شکسته هم وکالت و این وسط مردم بیچاره بازیچه دست وکیل و قاضی هستن و گاهی لجبازی و بی اخلاقی این دو.من خودم داوطلب ۱۴۰۰ هستم حاضرم قبول نشم اما این طرح مزخرف که به مرگ وکالت و به کمارفتن شان وکیل میشه تصویب نشه…
    مجلس و چهارتا نماینده بی سوادش که با رانت اومدن اونجا از هیچ کدوم از عواقب این طرح آگاه نیستن باوجودی که تمام اساتید حقوق حتی کسانی که وکیل نیستن در مورد این طرح هشدار دادن

  6. عجب داستانی شده
    اینا دلشون به حال ما نسوخته
    برای پول هایی که قراره به اسم تمدید پروانه و مالیات و … از دانش آموخته های حقوق با دادن لقب وکیل بگیرن و ازش محروم موندن میسوزه
    یکی از این نماینده ها نمیاد بگه بیشتر وکلای دم کلفت از همین قضات بازنشسته یا مستعفی هستن که به خاطر اعتباری که تو دستگاه قضا پیدا کردن بعدا حق الوکاله های نجومی میگیرن و کسی جرات نمیکنه بگه بالای چشمتون ابرو
    دلم میخواد یه آمار بگیرن ببینیم چقدر از این وکلا از اول وکیل بودن و چقدرشون از قضات سابق هستن.
    شاید به حق باشه اگه بگم نود درصدشون درآمد بخور و نمیر دارن و فقط ده درصدشون که البته همه اش هم قضات نیستن وضع خوبی دارن
    کاش کنار تعیین تعرفه حق الوکاله، حداقل و حداکثر تعداد پرونده ای که هر وکیل در ماه میتونه بگیره هم مشخص میکردن و دولت خودش برای کسانیکه درآمد آنچنانی ندارن وکیل می‌گرفت اینطور همه وکیل داشتن هیچ وکیلی هم بیکار نبود

  7. در پاسخ به دوستمان (۱ ) سلام دوست عزیز . درست می فرمائید , اقدامات حقوقی در بیشتر مواقع مثل یک جاده یک طرفه هست که اگر رفتی برگشتی نداری . همیشه یک وکیل کارآزموده اول بررسی های لازم را با توجه وضعیت پرونده انجام (البته با توجه به تجربه و تبحر وکیل همین هم متفاوت است ) بعد اقدام به کار و دعوی حقوقی یا کیفری یا … می کند . اصلا برخی پرونده ها راهکار قضایی ندارد و شما باید از طرق دیگر به نتیجه برسید و یا برخی دیگر از پرونده ها … است . پس این بستگی به کارکشتگی آن وکیل دارد . ضمنا یک آزمون تستی بی سروته که برخی فقط بر اساس حفظیات و یا حدس و گمان و… پاسخ می دهند و متاسفانه الان در صدهای قبولی امسال در اکثر کانون ها ( با نمره های بین ۴۵ درصد میانگین تا ۴۷ درصد ) به عبارتی زیر ۵۰ درصد هم در سهمیه آزاد تعداد زیادی قبول شدند که اینقدر داد و هوار و اعتراض کانون های وکلا ندارد , یعنی فردی که ۴۶ درصد میانگین در منطقه آزاد تست زده و قبول شده یک با سواد حقوق است ؟ خیر . اصلا این شیوه آزمون از اساس از سال ها قبل اشتباه و باطل بوده و متاسفانه گوش شنوایی هم نیست . بنده بارها به مسئولین مربوطه و برخی دوستان در کانون ها و حتی اسکودا عرض کردم که چنین شیوه آزمونی برای رشته استدلالی مثل حقوق غلط و اشتباه و باطل است ولی گوش شنوایی نبوده و هر ساله داره این روش و شیوه ادامه می یابد . باید روش های جدیدی برای آزمون را اجرا کنند مانند پاسخ های تشریحی کوتاه در مرحله اول و در مرحله دورم آزمون تشریحی مفصل و در مرحله سوم مصاحبه علمی مانند جذب دانشجو برای دکتری . در این زمینه هم اسکودا می تواند از تعداد زیادی از اساتید حقوق کشور بهره گیرد . امید است بالاخره گوش شنوایی باشد .

  8. طرح تسهیل خیلی دیر اومده به مجلس
    لازم بذکر است در حال حاضر هم و قبل از تصویب احتمالی این طرح وکیل بیسواد یا سطح پایین زیاد داریم و خیلی ها مطالعه شون کم هست و زود درباره پرونده ها تصمیمات بسیار اشتباهی میگیرند

  9. انشاالله بزودی همانند تمام کشورهای مترقی شاهد جرم انگاری انحصارگری و حمایت از انحصارگر در مشاغل دولتی همچنین عمومی خواهیم بود

  10. هرچند انتقاداتی به این موضوع و طرح مذکور راجع به سردفتری و بخصوص وکالت وارد هست ولی باید قبول کنیم جامعه وکالت هم برنامه های جامعی برای فارغ التحصیلان حقوق یا حتی نحوه آزمون ( تستی و بعد تشریحی و مصاحبه ) یا نحوه آموزش کارآموزان در محاکم یا … ارائه نداده و کما کان این موضوع مانند سال های قدیم در حال انجام است ولی همه جهان تغییر کرده اند . نهاد وکالت در اکثر کشورهای جهان توانسته با فرهنگ سازی و کارهای تخصصی در جامعه اعتماد مردم و جامعه را جلب نماید ولی متاسفانه ما در ایران از چند دهمه قبل تا کنون نه فرهنگ سازی کردیم و نه توانستیم مانند بسیاری از کشورهای جهان به روز در این زمینه باشیم . پس در این راستا هم نباید به چنین طرح هایی انتقاد کنند .

  11. در رابطه با اینکه وکلای بیسواد قراره به عرصه وکالت راه پیدا کنن واین آقایان و ریس مرکز مشاوران اعلام میدارن که اینطور نیست اعلام میدارم که یه پیرمردی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هم هست پیش بنده آمد و اعلام کرد بنده در سابق یه زمینی خریدم با قرارداد عادی اما معارض دارم که وکیل بنده طرح دعوای اشتباهی کرده و بحث جلوگیری از ساخت و ساز هم زده وباعث شده که دعوای بنده رد بشه و ۳۰۰میلیون هم محکوم شدم و الان با وثیقه آزادم ، قابل توجه کسانی که مدعی ورود فارغ التحصیل بیسواد به عرصه وکالت هستند

  12. چند سال بعد همین کسانی که دم از شکستن انحصار میزنند لعنت میفرستند بر باعث و بانی مشکلات قضایی بیکاری سرخوردگی و بی ارزش شدن جایگاه وکیل. ببنید کی گفتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا