اساسنامه صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ سازمان برنامه و بودجه کشور

سازمان اداری و استخدامی کشور

هیأت وزیران در جلسه ۵/۵/۱۴۰۱ به پیشنهاد شماره ۱۲۶/۱۰۰ مورخ ۱۹/۲/۱۴۰۱ وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی و به استناد بند (ن) تبصره (۱۷) ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل‌ کشور، اساسنامه صندوق بیماری­های خاص و صعب‌­العلاج را به شرح زیر تصویب کرد:

اساسنامه صندوق بیماری‌­های خاص و صعب­‌العلاج

ماده۱ـ در این اساسنامه، اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می­روند:

۱ـ وزارت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی.

۲ـ سازمان: سازمان بیمه سلامت ایران.

۳ـ مشمولین: بیماران مبتلا به بیماری­های خاص و صعب‌­العلاج که فهرست اسامی این بیماری­ها از طریق وزارت به سازمان ابلاغ می­گردد.

تبصره ـ افراد فاقد هرگونه بیمه­های پایه سلامت، ابتدا باید بر اساس بند (۱) ماده (۷۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران  ـ مصوب ۱۳۹۵ ـ تحت پوشش یکی از سازمان­های بیمه‌­گر قرار گیرند.

۴ـ پایگاه اطلاعات: سامانه نرم­افزاری مشتمل بر فهرست مشخصات، نوع بیماری یا ناتوانی، نوع بیمه پایه و تکمیلی سلامت مشمولین و فهرست دارو، خدمات و کالاهای سلامت محور مورد تعهد و منابع و مصارف مالی صندوق که ذیل پرونده الکترونیک سلامت ایجاد می­‌شود.

ماده۲ـ به منظور تأمین مالی مطلوب خدمات، دارو و کالاهای سلامت­محور برای مشمولین، ارتقاء پوشش بیمه‌­ای و بهبود محافظت مالی از آنان در قبال بخشی از هزینه­‌های سلامت، صندوق بیماری­های خاص و صعب‌­العلاج که از این پس به اختصار “صندوق” نامیده می­‌شود، با شخصیت حقوقی مستقل در ساختار سازمان با استفاده از نیروی انسانی و امکانات موجود سازمان و بدون توسعه تشکیلات و ایجاد نمایندگی و شعبه تشکیل و طبق مفاد این اساسنامه اداره می­‌شود.

ماده۳ـ سرمایه اولیه صندوق مبلغ ده میلیارد (۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۱۰) ریال می‌­باشد که از محل منابع داخلی سازمان تأمین می­‌شود و صددرصد (۱۰۰%) کل سهم آن متعلق به دولت (سازمان بیمه سلامت ایران) می‌­باشد.

تبصره۱ـ مدت فعالیت صندوق نامحدود و در سازمان مستقر است.

تبصره۲ـ کلیه امور معاملاتی صندوق، تابع آیین­نامه معاملاتی جاری در سازمان است.

ماده۴ـ موضوع فعالیت صندوق فراهم کردن امکان دریافت تسهیلات قرض­الحسنه برای مشمولیـن از طریق بانک­های عامل، فراهـم آوردن زمینـه تأمین مالـی بهینه داروها، تجهیزات پزشکی، کالاها و خدمات سلامت محور مرتبط با بیماری خاص و صعب‌­العلاج مشتمل بر خدمات ارتقاء سلامت، خدمات پیشگیرانه، خدمات تشخیصی و درمانی، خدمات بازتوانی و توانبخشی و مراقبت­‌های دوره­ای و تسکینی، خدمات پرستاری و درمان در منزل آنان و نظایر آن که فهرست آن به تصویب وزارت خواهد رسید، با استفاده از پایگاه اطلاعات و به منظور بهبود محافظت مالی برای مشمولین در قبال بخشی از هزینه­‌های سلامت می‌­باشد.

ماده۵ ـ وزارت موظف است فهرست بیماری­های خاص و صعب‌­العلاج موضوع این اساسنامه را  ظرف یک ­ماه از تاریخ ابلاغ این اساسنامه تعیین و اعلام نماید.

تبصره۱ـ در صورت وجود استانداردهای ارائه و خرید دارو، خدمات و مراقبت­های سلامت و کالاهای سلامت محور تحت پوشش صندوق، رعایت آنها الزامی است.

تبصره۲ـ مزایای این صندوق، مازاد بر تعهدات بیمه پایه و تکمیلی بیمه شده بوده و بیمه‌­گرهای پایه و تکمیلی مجاز به کاهش تعهدات خود نمی­باشند.

ماده۶ ـ پرداخت هرگونه حقوق، مزایا، پاداش، بکارگیری نیروی انسانی، هزینه­‌های اداری و پشتیبانی و امثال آن از محل منابع این صندوق ممنوع می‌باشد.

ماده۷ـ ارکان صندوق، همان ارکان سازمان به شرح مواد (۸) تا (۱۵) اساسنامه سازمان، موضوع تصویب­نامه شماره  ۱۰۲۸۲۸/ت۴۷۶۴۴هـ مورخ ۲۲/۵/۱۳۹۱ و اصلاحات بعدی آن می‌­باشد.

تبصره ـ مدیرعامل صندوق به عنوان بالاترین مقام اجرایی صندوق، همان مدیرعامل سازمان می‌­باشد.

ماده۸ ـ منابع مالی و درآمدی صندوق به شرح زیر است:

۱ـ منابع مالی حاصل از تجمیع منابع مالی و اعتبارات پیش­بینی شده در ردیف­های مربوط به درمان بیماران خاص و صعب‌­العلاج تحت عنوان صندوق مندرج در قوانین بودجه سنواتی.

۲ـ کمک­‌ها و هدایای اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت قوانین مربوط.

۳ـ منابع حاصل از خمس، زکات و سایر وجوه شرعی با مجوز مراجع تقلید.

۴ـ منابع حاصل از صدقات و نذورات.

۵ ـ منابع حاصل از وقف.

۶ ـ سایر درآمدهای متفرقه در چهارچوب قوانین و مقررات مربوط.

ماده۹ـ عملکرد مالی و سال مالی صندوق به شرح زیر تعیین می­‌شود:

۱ـ سال مالی صندوق، به استثناء ‌سال اول که از تاریخ ابلاغ اساسنامه می‌باشد از اول فروردین ماه هر سال تا پایان اسفندماه همان سال است.

۲ـ صورت­های مالی سالانه صندوق باید با رعایت استانداردهای حسابداری که توسط مراجع صالح قانونی تدوین شده، تهیه و ارایه گردد.

۳ـ تصویب صورت­های مالی صندوق توسط مجمع عمومی به منزله مفاصاحساب مدیرعامل و اعضای هیئت مدیره برای عملکرد سال مورد نظر می‌­باشد.

تبصره ـ  مدیرعامل مجاز است حداکثر به میزان پنج درصد (۵%) اعتبارات مصوب صندوق را بدون رعایت ضوابط موضوع این اساسنامه و مطابق ضوابط اعلامی از سوی وزارت به مشمولین نیازمند پرداخت نماید تا زمینه محافظت مالی مناسب‌­تری را برای مشمولین نیازمند فراهم آورد.

این اساسنامه­ به موجب نامه شماره ۳۲۹۹۲/۱۰۲ مورخ ۱۹/۶/۱۴۰۱ شورای نگهبان تأیید شده است.

معاون اول رئیس‎جمهور ـ محمد مخبر

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا