استاد فرحناکیان : اضافه شدن ادبیات فارسی به منابع آزمون وکالت، تاثیر منفی خواهد داشت

استاد فرشید فرحناکیان در گفتگو با پایگاه خبری اختبار :

اضافه شدن ادبیات فارسی به منابع آزمون وکالت، تاثیر منفی خواهد داشت

پایگاه خبری اختبار – استاد فرشید فرحناکیان در گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری اختبار دیدگاه خود درباره مصوبه اخیر شورای اجرائی اسکودا در مورد اضافه شدن ماده درسی ادبیات فارسی به آزمون وکالت را بیان کردند.

در ادامه مشروح دیدگاه استاد فرحناکیان را می خوانید :استاد فرشید فرحناکیان

بی شک؛ اضافه شدن ادبیات فارسی به منابع آزمون وکالت، جز کاستن از تمرکز داوطلبان بر روی دروس تخصصی، ثمره دیگری نخواهد داشت و  به هیچ وجه یک حرکت رو به جلو جهت تقویت دانش تخصصی حقوقی وکلای آتی تلقی نمی گردد.

در حالی که همه مشاغل از جمله وکالت به سوی تخصصی شدن می رود، جنبه اطلاعات عمومی دادن به منابع مطالعاتی آزمون ها نه تنها مشکلی را حل نمی کند؛ بلکه بر کیفیت پیگیری یادگیری منابع تخصصی توسط داوطلبان این قبیل آزمون ها نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

از یک طرف منابع آزمون وکالت جای ترمیم ضعف نظام آموزشی و تقویت اطلاعات عمومی داوطلبان راجع به ادبیات فارسی، زبان انگلیسی و … نمی باشد؛ و اگر قرار به تفسیر موسع از فایده اطلاع عمومی داشتن از ادبیات فارسی در امر وکالت باشد؛ این استدلال به طریق اولی راجع به سایر منابع علوم انسانی؛ مانند روانشناسی، فلسفه و منطق، جامعه شناسی، تاریخ و …  به علت درهم تنیدگی تاثیر و تاثری آنها بر همدیگر در امر وکالت که قابل دفاع تر می باشد.

در این صورت، آزمون وکالت می باید به عمومیت آزمون مقطع کارشناسی ورود به دانشگاه ها برگزار شود. این در حالی است که جای تدریس عمومات علوم انسانی "مقطع دانش آموزی" است و حتی از تدریس این عمومات برای همه رشته ها در " مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها" جز نمره محوری تجربه مشخصی بدست نیامده است.

از طرف دیگر اگر بنا بر این باشد که به منابع آزمون وکالت اضافه شود، پیش تر آنقدر موضوعات تخصصی حقوق عمومی و بعضاً حقوق بین الملل قابل استفاده در امر وکالت هستند که جایی برای اضافه شدن پرسش از اطلاعات عمومی راجع به ادبیات فارسی قرار نمی گیرد.

هدف آزمون وکالت و محتوای استاندارد قابل پرسش بواسطه آن کاملاً مشخص است و به نظر می رسد در میان منابع در نظر گرفته شده برای آزمون های مشاغل حقوقی و قضایی، منابع فعلی آزمون وکالت کاملا" با ظرفیت‌های مورد توقع از یک کارآموز وکالت دادگستری تطبیق دارد.

این ظرفیت می تواند پس از اشتغال به کارآموزی وکالت داوطلبان، با تصمیم به تغییر منابع آزمون اختبار و یا تفکیک منابع آزمون اختبار به اجباری و اختیاری بر اساس علاقمندی کارآموزان و نیازهای منطقه یی و مقطعی هر کانون از انعطاف لازم برخوردار گردد.

النهایه:
پیشنهاد می گردد به جای افزایش منابع آزمون وکالت، منابع آزمون اختبار متنوع و منعطف گردد. فقط همین…

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۷ دیدگاه ها

  1. ساده بگیر تا دنیا برات سهل بگیره. همچون ساده ساز بدوت تکلف. بعد از قبولی خود وکیل با مشکلاتی که مواجه میشه خودکار دنبال تحقیقات میره. نیازی به این همه سخت گیری نیست

  2. در آزمون وکالت چیزی آموزش داده نمیشود بلکه آزمون گرفته میشود از آنچه فرد دانسته و آموخته!

  3. سلام 

    اگر دغدغه افراد در مورد ادبیات فارسی مثلا (این شعر از کیست و نام نویسنده کتاب کلیله و دمنه)با این ادعا که در حال فراموشی است باید خاطر نشان شد در مورد جلوگیری از خشونت و بی بندبارگی در جامعه فراموش شده  تصمیم قاطع گرفته شود 

    (مرتضی جلیلی وکیل پایه یک دادگستری) مرتضی

  4. بنده در سر کلاس کارشناسی ارشد حقوق خصوصی به یکی از وکلا داشتم مطلبی را میگفتم و ایشان مینوشت. رسیدم به بحث شیرین سفته. ایشان هم سفته را نوشت ثفته. گفتم اشتباه نوشتی. بعد از چند ثانیه مکث، آن را درست کرد.

    این یک مطلب

    مطلب دیگر. انشای افراد است. این دادخواستها و شکوائیه ها و لوایح دفاعیه را بخوانید و بخندید. بنده خداها حق دارند این چنین وضع قانون کنند.

  5. به نظرم این درس رو اضافه نکنید و بجاش از آبروی وکیل بی سواد خرج کنیم خیلی بهتره تا با تلف کردن وقت داوطلبان و کم کردن توان حقوقی این افراد از جان و مال و آبروی مردم هزینه کنیم. اون وکیلی که قصاص رو مینویسه قساس از آبروی خودش هزینه کرده. ولی اگه خوب یاد نگرفته باشه چطور بدرستی از حق مردم دفاع کنه؟ که هم از آبرو و جان و جان مردم هزینه کرده.

  6. احسنت استاد عزیز من خودم وکیل دادگستری هستم ولی اصلا ضرورتی نمیبینم زبان فارسی به منابع وکالت اضافه بشه خدا کنه این لایحه جامع وکالت تصویب بشه تا از این طرز تفکرات شخصی مسولین کانون وکلا داوطلبان خیالشون راحت بشه اخه مرد مومن الان زمان اضافه کردن منبع درسی هست بهتره به اون لایحه فکر کنید وقانون مناسبی تصویب بشه  اجازه ندید افرادی که بازنشسته میشند یا مشاور حقوقی ادارات هستند پروانه وکالت بگیرند واستقلال کانون حفظ بشه به جای مشکلات اساسی استرس وارد میکنید به داوطلبین واقعا  که

  7. سلام… اگر زبان وادبیات فارسی تصویب بشه .باید به کانون ها شک کرد…چون به علم و آگاهی آنها شک می کنم که در علم حقوق تخصص داشته باشند.

  8. سلام با این تصمیم من به شخصه از خوانزن کتب تخصصی تجارت و ایین دادوسی مدنی و کیفری اجتناب کنم و به جای این کتب ادبیات بخونم . اخه اقای رییس چرا در دوره کار اموزی یا در مواد دوسی اختبار ادبیات نمیزاری چرا شش ماه قبل از ازمون  مواد درسی اضافی به وکالت اضافه می کنین چرا در همایش زنجان یک سال قبل این موضوع رو مطرح نکردین و دقیقا شش ماه قبل از ازمون  و انهم ازمونی که شصت هزار داو طب داره شما با اعصاب شصت هزار نفر چرا بازی می کنی انصاف هم چیز خوبیه . خواهش می کنم تصویب نکنید در این مدت کوتاه امکان جمع کردن مطالب خیلی سخته منابع مطالعاتی زیاده با این حساب فقط مجبوریم متن قوانین بخونیم ایا خوبه و کار ساز  ایا همچین وکیلی می خواین . خواه نا خواه از بین این افراد عده ای باید قبول شوند ولی عده ای که تز حوندن کتب مهم تخصصی اجتباب می کنند و درس عمومی ادبیات رو می خونن  اگه استدلال شما اینه که عدخ ای غلطهای املایی دارند اشکال از مواد تزمون وکالت نیست اشکال از منابع تحصیلی  دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد و مدارس و…. است نه اینه شما دوس ادبیات رو به عنران منبع در کمتر تز شش به امتحان بگنجانی

  9. در خصوص علم حقوق زبان و ادبیات فارسی اطلاعات عمومی است؟
    دلالت لفظ بر معنی و جمبه بندی صحیح و ویرگول گذاری صحیح که در مانحن فیه این علم جاری است وقت تلف نمودن است؟

    1. سلام بر همه دوستان که دغدغه اعتلای علم حقوق را دارید به نظر بنده یک وکیل خوب علاوه بر توان حقوقی ،باید توان نگارش خوب هم داشته باشه.

       

    2. دوست عزیز جای یاد گرفتن اینا تو آزمون وکالت نیست . اینا تقصیر آموزش و پرورش که نتونسته یه املا نوشتنو یاد بده اگه نظر شما درس باشه بایستی عربی، ریاضی هم اضافه شه

       

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا