قوه قضاییه «قضات جهادی» را به کار می‌گیرد

برای کمک به شعب پُرکار محاکم؛

پایگاه خبری اختبار قوه قضاییه در حال برنامه‌ریزی برای استفاده از گروهی از قضات با عنوان «قضات جهادی» برای کاهش تراکم کاری بعضی شعب محکام است.

به گزارش اختبار، بر اساس آنچه معاون منابع انسانی قوه قضاییه به تازگی اعلام کرده، قرار است گروهی از قضات با عنوان «قضات جهادی» برای کمک به کاهش حجم پرونده‌ها در برخی شعب به کار گرفته شوند.

محمدباقر الفت این موضوع را در «نشست هم اندیشی در خصوص بررسی مسائل لاینحل قوه قضاییه» با حضور جمعی از «قضات جهادی» مطرح کرده و گفته است آیین‌نامه‌ای درباره نحوه فعالیت این قضات تدوین شود.

معاون رییس قوه قضاییه در این نشست با بیان اینکه «پاداش عدالت گستری با خداست»، گفت: حضور در تیم های جهادی قضات مثل توفیق شرکت در دفاع مقدس است که در جمعی حاضر می شوید که در آن با حس مصنونیت از خطا و با نیت های پاک گره از مشکلات باز می کنید.

جزییات دقیقی از برنامه کاری این قضات منتشر نشده اما الفت درباره آیین‌نامه‌ای که در دست تدوین است گفت: هر اقدامی نیاز به مطالعه و طرح ضرورت اجرا دارد تا اقدامات در عمل بر اساس مطالعات آیین نامه ای انجام شود. بررسی ظرفیت واسپاری کار، بهره گیری از معاونین محترم قضایی، روسای شعب، تخصیص تغییر تراز، شناسایی مراجعی که به کمک فوق العاده نیاز دارند، انجام کار فرهنگی برای آمادگی پذیرش قضات جهادی، شناسایی داوطلبان، بکارگیری نیروها، افزایش کیفیت آموزش، طرح دستیار قضایی، آمادگی پرونده تا مرحله صدور رای، اعزام تیم ها از شهرستان به شهرستان دیگر و از استان به استان های مجاور، فعالیت بلند مدت یا کوتاه مدت و استقرار شعب ویژه در دادسرا از اعم مسائل است.

وی همچنین تاکید کرد: حضور قضات جهادی در شعب به منزله نقطه ضعف آن محل نمی باشد بلکه به علت کار فوق العاده و حجم کار، انجام کار از توان یک نفر خارج است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۳ دیدگاه ها

  1. بسمه تعالی
    با صلوات بر محمد و آل محمد
    جناب آقای دکتر الفت
    چنانچه مستحضر هستید،بسیاری از داوطلبان دانش آموخته کارشناسی ارشد که علم حقوق را به صورت تخصصی تر ادامه داده اند، متاسفانه هم اکنون به لحاظ نبود شغلی مناسب و در خور، بیکار هستند. و یا ترجیح داده اند، در سایر شغل‌های جامعه فعالیت نمایند.
    چنانچه در فرمایشات خود درخصوص به کار گیری قضات جهادی فرمودید، که امری بسیار پسندیده می باشد، بدینوسیله راهکاری را خدمت حضرتعالی ارائه مینماییم، امید است مثمرثمر واقع گردد انشاالله.
    در همین سال ۱۴۰۲ که در آغازین ماه‌های سال هستیم اگر چنانچه قوه قضائیه فراخوانی داشته باشند که،پیرو آن از تمام فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد حقوق،دعوت به عمل آید تا چنانچه تمایل به خدمت در قضات جهادی دارند بعد از تشریفات ثبت نام، جهت گذراندن دورهء کارآموزی قضاوت در یکی از واحدهای دانشگاهی که به تعیین قوه قضائیه محترم می رسد، و ضمن گذراندن دوره کارآموزی(باتعیین مدت زمان کارآموزی)،گذراندن آزمونهای پودمانی که نشان از سواد آموزشی این گروه و تعیین و ملاک اعتبار قرار دادن جهت احراز صلاحیت علمی این گروه جهادی خواهد داشت، بعد از احراز صلاحیت از این طریق،اقدامات بعدی زیر نظر قوه محترم انجام پذیرد.
    و ثانیا: به لحاظ اینکه در بسیاری از شهرها و شهرستانهای کشور،استفاده از نیروهای غیر مرتبط رشته در شوراهای حل اختلاف و عدم آگاهی و اطلاع آنها به الفبای اولیه قوانین، سبب اطاله دادرسی نیز میگردد، چنانچه در صورت صلاح دید، با تخصص سازی این نهاد(شورای حل اختلاف)، می‌توان از اطاله دادرسی و تضییع حق و حقوق طرفین دعوا جلوگیری نمود. با این توضیح که فارغ التحصیلان علاقمند که دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق هستند بعد از گذراندن دوره های تخصصی آموزشی در یکی از دانشگاههای تهران، و یا دانشکده علوم قضایی،به عنوان نیروی تخصصی در شوراهای حل اختلاف شهرستانهای محل سکونت انجام وظیفه نمایند.
    باتشکر و تجدیداحترام
    دکتر اشرفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا