رئیس هیات نظارت مرکز وکلای قوه قضاییه: با توجه به قانون تسهیل، ملاک «نمره» برای تعیین نصاب قبولی آزمون وکالت ارجح است

پایگاه خبری اختبار- معاون اول قوه قضائیه که ریاست هیات نظارت مرکز وکلای قوه قضاییه را نیز بر عهده دارد معتقد است ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار دارای ابهام است و اگر قرار است برداشتی از این قانون صورت گیرد، برداشت نمره ارجح است.

به گزارش اختبار به نقل از صداوسیما، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق درباره برگزاری آزمون وکالت و ابهام در ماده قانونی ملاک در جذب کارآموزان وکالت و اینکه «معیار باید نمره باشد یا تراز؟» افزود: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص یک ابهام قانونی را مطرح کردند و ما هم به این ماده قانونی مراجعه کردیم، اما اینکه برخی از نمایندگان گفتند که این ماده صریح است؛ حرف درستی نیست. این قانون دارای ابهام است و اگر قرار است برداشتی از این قانون شود، برداشت نمره ارجح است تا تراز.

ماده ۵ قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار: تبصره ماده (۱) قانون کیفیت أخذ پروانه وکالت دادگستری مصوب ۱۳۷۶/۱/۱۷ به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به عنوان تبصره (۲) به آن الحاق می‌شود:

تبصره ۱- کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه مکلفند هر سال از طریق سازمان سنجش آموزش کشور نسبت به برگزاری آزمون پروانه وکالت اقدام نمایند. داوطلبانی که حداقل هفتاد درصد (۷۰%) امتیاز میانگین نمرات یک درصد (۱%) حائزان بالاترین امتیاز را کسب کرده‌اند، به عنوان پذیرفته شده، جهت طی مراحل مقتضی به مرجع صدور مجوز مربوط معرفی می‌گردند. نظارت بر اجرای این تبصره بر عهده قوه قضائیه است و قوه مزبور مکلف است در صورت استنکاف کانون وکلای دادگستری و مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از برگزاری آزمون، رأساً به برگزاری آن اقدام کند. استنکاف از اجرای این حکم جرم محسوب و مرتکب به مجازات محرومیت از حقوق اجتماعی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم خواهد شد.

تبصره ۲- برای مشمولان بند «چ» ماده (۸۸) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، نصاب مذکور در تبصره (۱) حداقل شصت درصد (۶۰%) می‌باشد.

راه حل رفع ابهام: استفسار

معاون اول قوه قضائیه افزود: البته برطرف کردن این ابهام راه حل قانونی دارد و راه حل این است که این ابهام را از مجلس شورای اسلامی استفسار کنند و مجلس پاسخ دهد، نه اینکه بیانیه امضا کنند، که احتمالا این کار (یعنی استفسار از مجلس) صورت می‌گیرد.

وی گفت: برای مقدمه این کار نیز، قرار شد متولیان امر، این موضوع را از سازمان سنجش استعلام کنند. در این خصوص نظر سازمان سنجش که متولی برگزاری آزمون هاست برای ما محترم است.

برگزاری جلسه هیات نظارت بعد از وصول جواب استعلام از سازمان سنجش

هنوز پاسخ سازمان سنجش برای ما نیامده است. اگر این نظر به دست ما برسد، هیئت نظارت (هیئت نظارت بر آزمون ورودی کارآموزان وکالت) جلسه‌ای تشکیل می‌دهد و نظر خود را اعلام می‌کند.

گفتنی‌ست روز ۲۷ تیرماه اسماعیل حسینی ایجی، سخنگوی مرکز وکلای قوه قضاییه در یک پست اینستاگرامی اعلام کرده بود که نتایج آزمون فوق‌العاده این مرکز آماده است و می‌بایست به تایید هیات نظارت مرکز وکلای قوه قضاییه برسد.

او همچنین گفته بود که ظرف یک هفته جلسه هیات تشکیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

بر اساس آیین‌نامه ماده ۱۸۷ قانون برنامه سوم… اعضای هیات نظارت مرکز وکلای قوه قضاییه به شرح زیر است:

معاون اول رییس قوه قضائیه، رییس حوزه ریاست قوه قضاییه، معاون منابع انسانی قوه قضائیه، معاون حقوقی قوه قضاییه، دادستان انتظامی قضات، رییس مرکز حفاظت اطلاعات قوه قضاییه و رییس مرکز.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. آقاجان چطور رییس هیات نظارت میگه با توجه به قانون تسهیل نمره خام منظور بشه؟!!!!!! اصلا ریاضی بلدن ایشون؟ اگر نمره خام ملاک بشه از سالهای قبل که قانون تسهیل وجود نداشت و ظرفیت وجود داشت هم کمتر پذیرش اتفاق میوفته که!!!! تازه ملاک و منبع و مرجع نمره خام رو ازکجا میارن؟!! کما اینکه الان نهایتا ۲۵۰۰ نفر از ۷۲ هزار نفر قبول شدن!!!! سازمان سنجش و نمایندگان همگی گفتن ملاک باید «تراز» باشه چون قانون تسهیل منظورش تسهیل کردن راه وکالت است و باید ۱۰۵۰۰ نفر پذیرش میشدن نه ۲۵۰۰ نفر. لذا ملاک باید «تراز» باشه بر اساس قانون تسهیل..، برید کمی ریاضی یاد بگیرید… خجالت بکشید اینقدر جوانهارو زجر ندید ستم نکنید ظلم نکنید. اینا زحمت کشیدن. اصلا این طرح تسهیل و اینجور چیزا رو بردارید با همون شیوه قبل از سال ۹۹ برگزار کنید که بهتره،. لااقل ۷۰۰۰ نفر اونموقع میگرفتید. الان چی؟! باید بیشتر بگیرید کمتر گرفتید!!؟ مضحک نیست؟ برعکس شده چرا؟!

  2. واژه نمره یا امتیاز، ضد تراز نیست… اعم از آن است… دو نوع نمره داریم:

    ۱) نمره خام…

    ۲) نمره تراز…

    بنابراین نمره یا امتیاز در هر آزمون می تواند تراز باشد یا نباشد… در واقع نمره یا امتیاز اعم از نمره تراز و یا نمره خام است… و از آنجا که در آزمون های سراسری باید نمرات تراز باشد لذا اصلاً بحثی باقی نمی ماند…

  3. به نظرمن زمانش فرارسیده که ازین فرصتی که مجلس فراهم نموده به نفع سواد حقوقی کل جامعه استفاده بشه و فقط نفع شخصی وصنفی معیار قضاوت قرارنگیره وهمچنین ضرورت بهرهمندی ازوکیل برای همه افراد فراهم بشه وبعضا دکترین واساتیدمحترم حقوق به جای ثروت اندوزی همت خود را درجهت ارتقا آموزش وتربیت حقوقدان های متعهد ومتخصص بکارگیرند تا قوانین درخورشان شهروند ایرانی جاری شود درضمن ازآنجاکه رییس هیات نظارت شخص معاون قوه قضاییه هستند و ازترس اینکه سالی چندهزار کارمند وقاضی دادگستری رو از دست بده نگرانه که تراز و نمره رو بهونه کرده.النهایه هرحقوق خوان منصفی با مطالعه تبصره ۲ماده ۵قانون تسهیل…به راحتی متوجه تفکیک معنی امتیاز @میانگین.@نمره میشه .باآرزوی موفقیت برای همه کسانی که قصد دارن وکیل بشن و به ملت و قوه قضاییه کمک کن بخصوص کارمندان و قضات باشرف قوه قضاییه

  4. عزیزانی که زندگیشون به وکالت گره خورده و مطالبی نوشتن، ما ها این شرایط بلکه بدترش رو درک کردیم ولی مسئله اینه طرح اشتباه است و اگر بخواد بر مبنای تراز باشه سالی باید ۴۰ هزار نفر شاید هم بیشتر جذب بشه پس اونوقت فرقی نمی کنه که این ور بیکار باشید یا بیایید اون ور بیکار باشید، شاید چند صباحی جلو دهن خانواده قوم خویش بسته بشه ولی بعدش شرایط بدتر از قبل میشه

  5. نمایندگان محترم مجلس خداشاهده انسان وقتی فکر میکنه به فضاحت و فجاعت اوضاع و ماجرا و اینکه از اول ابتدائی ، مقطع راهنمایی ، دبیرستان، پیش دانشگاهی، کارشناسی، ارشد؛ دکترا، فوق دکترا، در کدام مرحله از مراحل فوق الذکر کلمه (امتیاز )بهر عنوان و بهر مفهومی حتی نامی ازش بوده و هست ، ببینید دیگه بخاطر عدم آگاهی چندصدنفر نماینده مجلس که بدون استثنا حتما کمتر از دکترهم لقب ندارند ، از اینکه کلمه امتیاز در هیچ جای از مقاطع تحصیلی به هیچ عنوان نه کاربردی داشته نه حتی نامی ازش برده شده و میشود بعد حضرات عالیات از کجا این کلمه رو پیدا فرمودن احتمالا همه این نمایندگان بزرگوار اون لحظه درج این کلمه یا در حین تصویب ویا هرچی در اون لحظه حساس که طرحو تصویب میکردن اشتباها بجای مراحل و مقاطع تحصیلی فکر کردن دارن طرحی رو تصویب میکنن که مرتبط با ( مسابقه هفته) یا مسابقه گردونه یا شاید مرتبط با بستکبال و والیبال و تنیس روی میز هستش که امتیاز معیار سنجش نمره و موقعیتشون هستش اینه که الان بخاطر همون یک کلمه دهها هزار خانواده پریشانن، هزاران داوطلب مثل من دارن هر روز از خدا یا مرگ یا قبولی در این آزمون و تازه افتادن در مسیر تلاش و مجاهدت و تآمین معاش خانواده رو….صدها خانواده از هم پاشیدن خداشاهده دو سه مورد رو از نزدیک میشناسم که اگر این نتایج بموقع منتشر میشد حتما کارشون به اون از هم پاشیدگی خانواده نمیرسید….برادران عزیز در کنار انقلابی بودن باید دقت و ملاحظه لازم رو بخاطر جلوگیری از همچین برنامه هایی حتما داشته باشید حداقل استسفار میخواد هرچی میخواد طول ندید یک ساعته وقت بذارید و حل کنید خیلی زشته بخدا نمیدونم تمام دست اندرکاران مرتبط در این بی نظمی و بی قاعدگی و کسانیکه بهرعنوان سهمی در نگران کردن دهها هزار خانواده دارن چطور راحت میخورن و میخوابن و انگار نه انگار که سهل انگاری و بی مسولیتی عاملین اصلی در این کارشکنی آشکار ، سه ماهه ۷۹ هزار خانواده رو در استرس و نگرانی خفه کرده ، نمیدونم چی بگم ایکاش حداقل صدام به جایی میرسید که به تعصی از حضرت امام خمینی ره فریاد بزنم و از هر جا که میتونه کمک بخوام بگم ای علمای مسلمان به داد ۷۹ هزار خانواده برسید، مقام معظم رهبری به دادمون برسید ، چه میدونم مجلس ریاست جمهوری ، ریاست محترم قوه قضائیه به دادمون برسید بابا بخاطر خدا خانواده هامون از هم پاشید بابا به حضرت اباعبدلله الحسین جونمون به لبمون رسیده بابا به فاطمه زهرا قسم اینقد از خانواده هامون شرمنده ایم حالا در این مورد خودمو اول میگم بخدا هر لحظه میمیرم و زنده میشم ، بابا به ابوالفضل العباس داریم خفه میشیم بابا بخاطر خدا نابود شدیم بابا بخاطر پیغمبر بهمون رحم کنید ….اختبار مسئولیتتو درست انجام ندادی که اینو همه جا منتشر نکنی و به گوش مسئولین نرسونی …عنوانشم بالای مطلب بنویس فریاد و استمداد کمک قبل از خفه شدن و از فشار مردن…..

      1. خفگی زمانی سراغت میاد ک وارد بازار کار بشی تا هیچ خبری از درامد نیست مایوس میشی میری خونه

  6. باسلام…مرسی آقای معاون اول قوه قضائیه، شکر خدا معلومه فرزندی دامادی قومی خویشی رو بیکار ندارید یا پشت آزمون با دنیایی مصیبت و افراد تحت تکفل و فشار تا خرخره ، شکر خدا معلومه حتما اینچنین شخصی رو ندارید ، واقعا وقتی خوندم اظهارنظرتون رو تآسف خوردم چطور باید در اینچنین شرایط دشواری که مردم دارن با زور نفس میکشن بجای حمایت از طرحی که چهار جوان بیشتر بتونن دست به کار شن شما میاید برعکس قانون رو علنن مطرح میکنید و آب در آسیاب انحصار میریزید هیچی دیگه نمیگم یعنی نمیتونم بگم دارم واسه گفتن ها اینقد دارم شاید بتونم بیش از صد جلد کتاب بنویسم ولی بماند بذارید این درد در این سینه بمونه فقط ایکاش این نظر رو از یک غیر روحانی میشنیدیم هضم و تحملش خیلی راحتتر بود، جناب معاون اول محترم قوه قضائیه ، شما که جای پدر من جای پدرخانم من نه هستید نه میتونید ده دقیقه باشید که ببینید چطور فشار و ناراحتی بخاطر من بدبخت و بیچاره که سرپرست خانواده ۴ نفره هستم تا حالا هم فقط درس خوندم کاری حرفه ای هم بلد نیستم بیکار و بی عار نشستم درس خوندم تا بلکه بتونم وکیل شم پوست موندم و استخوان ، راستش وقتی عکستونم بالای نظرتون دیدم که چقدر شکرخدا راحت و ریلکس و آرام و فارغ از هر دغدغه و غم و دردی خندان و پر از اعتماد بنفس نظرتون را در حمایت آشکار از انحصار ارائه فرمودید ، از این اندازه رفاه و فراغت از درد بودن حضرتعالی اصلا ناراحت نشدم ولی برای دریای غم و اندوه و اضطراب و نگرانی پدرم و پدرخانمم بخاطر دغدغه و نگرانی از نتیجه آزمون وکالت که آیا خدا کمک میکنه قبول میشم یا نه ، و تقریبا همسن شما هم هستند نه تنها شدیدا افسرده و غم سرتاسر وجودم را گرفت بلکه در این حالت راضیم بمیرم و ایکاش میمردم و این اندازه از حقارت رو برای خود شاهد نمیبودم ؛ ایکاش میدانستم حضرتعالی چقدر زحمت کشیدید و چطور زحمت کشیدید و شما چه کردید که به این مرحله و جایگاه شکر خدا رسیدید و پدر منو پدرخانمم چه نکردند و کجارو کم گذاشتند کجا تنبلی کردند که در این مرحله و جایگاه هستن که جفتشونم میبینن فرزندانشون ( من و زن و بچهام) هر روز میمیرن و زنده میشن در حالیکه در منطقه هم شکر خدا از هر لحاظ بعنوان خانواده نمونه و الگو از هر بابتی که فکرشو بکنید شناخته شده و زبانزد خاص و عامیم بحمدلله، و این پدران زجرکشیده که منو شما در شکاف دستانشان گم میشویم کاری نمیتونن بکنن جز نظاره و شب و روز دعا و دست به سوی آسمان از خدا و ائمه ع التماس و کمک طلبیدن، سپاس فراوان حاج آقا مرسی حتما مصلحت رو براین میدانید ما احتمالا سطحی میبینیم و یا حتی احتمالا نمیدونیم و غافلیم که این زجرکشی و این زندگی سگ مرگی در واقع و در نهایت بنفعمون بوده و به سعادت جاودانه خواهیم رسید به سبب همین فشار خارج از تحمل ، ولی ما ظاهرو میبینیم!!!!!!!!…..

  7. در تفسیر ماده ۵ قانون تسهیل از یک منظر شاید بتوان گفت که ماده اطلاق دارد و ما دو نوع میانگین (خام و تراز) داریم و در اینصورت بحث انتخاب یکی از این دو مطرح می شود و لیکن با توجه به اینکه در ماده ۵ قانون تسهیل به “امتیاز میانگین نمرات” و نه “میانگین نمرات” اشاره شده است، با توجه به اینکه که اگر منظور میانگین نمرات بود، در اینصورت واژه امتیاز زائد می شود، بنابراین ظاهر عبارت قانون این است که امتیازی به میانگین نمرات نفرات برتر تعلق می گیرد که مبنا و ملاک قبولی در آزمون است و این امر نشان می دهد که صرف نمره میانگین ملاک نیست و نمره تراز مد نظر بوده است. مهم تر از این، سابقه بحث در خصوص تصویب این قانون نشان از آن دارد که ملاک نمره تراز بوده است آنگونه که به عنوان نمونه موردی که مستند آن در اینترنت نیز وجود دارد، کانون وکلا در نامه ای از سازمان سنجش درخواست کرده که به عنوان نمونه اشخاصی را که بر مبنای ۷۰ و ۶۰ درصد قبول می شوند را اعلام کند و سازمان سنجش بر مبنای نمره تراز پاسخ داده است.

  8. آقاجان چی میگید واس خودتون. اگه ملاک نمره خام باشه که از اون زمانی که ظرفیت بود هم کمتر قبول میشن که! اگر ملاک تراز باشه میزان قبولی بیشتر میشه وگرنه از آزمونهای قبل هم کمتر پذیرفته خواهیم داشت که!! اینجوری تسهیل کردید؟ بدتر شد که

  9. با سلام واقعا خسته نباشید…
    موقه ثبتنام هزینه را تمام کمال با دقت دریافت میکنید ولی موقه جواب دادن هزاران وعده مختلف و توخالی

    مگر قبل اجرا شدن طرح تسهیل نباید در مورد نحوه اجرا شدنش مشورت میشد؟

    مگر قانون گزاران در مجلس درک نداشتن یک جوری قانون وضع کنند و بیان کنند که صریح باشه نه اینکه برداشت و تفسیر های متفاوتی بشه یعنی اونقدر سخت بود برای مجلس موقع قانون تصویب کردن بپرسه منظور چیه از ۷۰ درصد میانگین نفرات برتر؟؟؟؟؟ نمایندگان محترم فکر نکردن بطور واضح بیان کنند مقصودشان را؟؟؟
    چندین جلسه برگزار شده اما هیچ کس لطف نکرد بپرسه یا بیان کنه که تکلیف مصاحبه چی میشه؟

  10. با سلام
    اگر راه حل استفساریه است پس چرا تاکنون نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی اقداماتی در این خصوص انجام نمی دهند جای تعجب است.

  11. فرآیند آزمون فوق العاده وکالت مرکز از تاریخ بیستم فروردین آغاز شد و قانون تسهیل در تاریخ دهم اردیبهشت ابلاغ شده است.
    قانون جدید اگر حقی از کسی ضایع کند عطف به ماسبق نمیشود،
    لذا یا باید در این آزمون خاص مطابق سال گذشته عمل شود و یا تراز ملاک قرار گیرد.
    قراردادن نمره به عنوان ملاک در آزمون فوق العاده نقض آشکار اصول حقوقی می باشد به این علت که حق تعداد زیادی از داوطلبان تضییع می شود.
    جدای از ذات قانون مصوب که قاعدتا می بایست تعداد قبولیها را افزایش دهد.

  12. خبر دقیق دارم که خود مرکز وکلا و عده ای از نمایندگان متوجه شدن که طرح اشتباه بوده و به جای آن میبایست طرح جامع وکالت که قبلا بررسی شده تصویب میشد…. و اکنون در پی تغییرر آن هستند….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا