مراحل ثبت‌نام و قوانین آموزشی دوره دکتری تخصصی

صفر تا صد مراحل ثبت‌نام و قوانین آموزشی دوره دکتری تخصصی

پایگاه خبری اختبار- نتایج دوره دکتری تخصصی دوره دکتری ۹۷ اعلام شد و پذیرفته‌شدگان باید خود را برای گذراندن این دوره آماده کنند.

به گزارش اختبار به نقل از آنا، نتایج و کارنامه نهایی دوره دکتری دانشگا‌ه‌های زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام شد. داوطلبان باید با مراجعه به سایت‌ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی پذیرفته شده، از تاریخ و مدارک لازم برای ثبت‌نام مطلع شوند.

در صورت نبودن برنامه زمانی خاص در پایگاه اطلاع‌رسانی دانشگاه، پذیرفته‌شدگان باید در یکی از روزهای چهارشنبه ۷ شهریور یا شنبه ۱۰ شهریور با توجه به شرایط و ضوابط اعلام شده برای ثبت‌نام‌ به دانشگاه و یا مؤسسه آموزش عالی ذی‌ربط مراجعه کنند.

حضور پذیرفته‌شدگان در ثبت‌نام ضروری است

حضور شخص پذیرفته برای ثبت‌نام الزامی است و ثبت‌نام منحصراً در تاریخ‌های اعلام‌شده توسط هر دانشگاه و با ارائه مدارک کامل مندرج در این اطلاعیه صورت می‌پذیرد و عدم مراجعه پذیرفته‌شدگان در تاریخ یا تاریخ‌های تعیین‌شده برای ثبت‌نام به‌منزله انصراف از ادامه تحصیل تلقی خواهد شد.

در هر مرحله از ثبت‌نام و هنگام تحصیل، چنانچه مشخص شود داوطلبی حقایق را کتمان کرده و یا اطلاعات غلطی ارائه داده و واجد شرایط نیست، قبولی وی باطل شده و طبق مقررات با وی رفتار خواهد شد.

تغییر گرایش در دوره دکتری امکان‌پذیر نیست

تغییر گرایش و انتقال پذیرفته‌شدگان دوره‌های دکتری «Ph.D» امکان‌پذیر نیست و بررسی این امور نیز به عهده سازمان سنجش نیست لذا درخواست‌های داوطلبان در این خصوص قابل بررسی نخواهد بود.

مطابق ضوابط پذیرفته‌شدگان نهایی دوره‌های روزانه در آزمون دکتری نیمه‌متمرکز سال ۱۳۹۷ در صورت عدم ثبت‌نام و یا انصراف قطعی از رشته قبولی، مجاز به ثبت‌نام و شرکت در آزمون دکتری تخصصی «Ph.D» سال ۱۳۹۸ نخواهند بود.

زمان تحصیل در دوره دکتری

مدت تحصیل در دوره دکتری تخصصی، حداقل شش نیمسال و حداکثر هشت نیمسال تحصیلی است.

در صورتی که دانشجو در مدت مقرر دانش‌آموخته نشود، دانشگاه و مؤسسه آموزشی اختیار دارد به پیشنهاد استاد راهنما، مدت تحصیل را حداکثر تا دو نیمسال افزایش دهد. برای دانشجویان مشمول آموزش رایگان، تحصیل در نیمسال اول کماکان به‌صورت رایگان، اما در نیمسال دوم منوط به پرداخت هزینه ثابت است که طبق تعرفه هیأت امنا تعیین و طبق شیوه‌نامه مصوب مؤسسه یا دانشگاه دریافت می‌شود.

چنانچه در این مدت دانش‌آموخته نشود، پرونده وی برای تصمیم‌گیری درباره ادامه تحصیل به کمیسیون موارد خاص مؤسسه ارجاع می‌شود.

تعداد واحدهای دوره دکتری

تعداد واحدهای درسی دوره دکتری تخصصی ۳۶ واحد است که از این تعداد، ۱۲ تا ۱۸ واحد آموزشی و ۱۸ تا ۲۴ واحد پژوهشی است که در برنامه درسی هر رشته لحاظ می‌شود.

دانشجو در هر نیمسال تحصیلی باید حداقل ۶ و حداکثر ۱۰ واحد درسی انتخاب کند.

حداقل نمره قبولی در هر درس ۱۴ از ۲۰ و میانگین کل قابل‌ قبول پس از گذراندن تمام واحدهای آموزشی ۱۶ از ۲۰ است.

چنانچه میانگین کل نمرات دانشجو پس از گذراندن تمام واحدهای آموزشی کمتر از ۱۶ باشد؛ دانشجو موظف است با نظر استاد راهنما و تأیید گروه، فقط در نیمسال تحصیلی دروسی را برای ترمیم میانگین کل دریافت کند و با موفقیت بگذراند و در غیر این‌صورت از ادامه تحصیل محروم می‌شود.

ارزیابی پیشرفت تحصیلی دانشجو در هر درس، از سوی مدرس یا مدرسان آن درس و بر اساس حضور و فعالیت در کلاس، انجام تکالیف و نتایج آزمون کتبی مرحله‌ای و پایانی برای دروس نظری و نظری-علمی در هر نیمسال تحصیلی صورت می‌پذیرد و مبنای عددی از صفر تا ۲۰ تعیین می‌شود.

آزمون جامع

برای ورود به مرحله ارزیابی جامع، کسب میانگین کل حداقل ۱۶ از تمام واحدهای آموزشی الزامی است.

حداقل نمره قبولی در ارزیابی جامع ۱۶ است، در غیراین‌صورت، دانشجو صرفاً می‌تواند یک‌بار دیگر در ارزیابی جامع شرکت کند و آن را با موفقیت بگذراند والا پرونده دانشجو برای تصمیم‌گیری در خصوص امکان شرکت مجدد در ارزیابی جامع به کمیسیون موارد خاص مؤسسه ارجاع می‌شود.

فعالیت پژوهشی و ارائه رساله

گذراندن موفقیت‌آمیز ارزیابی جامع و تصویب طرح پیشنهادی رساله در گروه آموزشی، شرط لازم برای شروع فعالیت‌های پژوهشی در دوره دکتری تخصصی است.

دانشجوی دوره دکتری تخصصی مجاز است، علاوه‌بر استاد راهنمای اصلی، استاد راهنمای دوم نیز داشته باشد. استاد راهنمای اصلی به درخواست دانشجو و از میان اعضای هیأت علمی مؤسسه محل تحصیل و با مرتبه علمی حداقل استادیاری با تأیید گروه آموزشی تعیین می‌شود.

چگونگی استفاده از فرصت مطالعاتی

دانشجو مجاز است در زمان تدوین رساله دکتری و برای ادامه فعالیت‌های پژوهشی خود طبق آیین‌نامه مصوب وزارت علوم در مدت مجاز تحصیلی با عنوان فرصت تحقیقاتی به یکی از مؤسسه‌های آموزش عالی داخلی یا خارجی سفر کند.

دانشجو پس از تدوین رساله به‌ شرط کفایت دستاوردهای علمی و چاپ یک مقاله علمی‌پژوهشی مستخرج از رساله، با تأیید استاد یا استادان راهنما مجاز است در حضور هیأت داوران از رساله خود دفاع کند.

 

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا