نماد سایت پایگاه خبری اختبار

مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام

مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام

مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاست های کلی نظام

مقررات نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام
ابلاغی ۱۳۸۴/۰۶/۱۵

ماده ۱- نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی نظام به موجب تفویض اختیار از سوى مقام معظم رهبرى توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام مطابق این مقررات صورت می ­گیرد.

‏تبصره ١‏: سیاست­هاى کلى نظام، سیاست­هایى است که از سوى مقام معظم رهبرى به موجب بند ١ ‏از اصل ١١٠ ‏قانون اساسى تعیین می شود.

تبصره ٢‏: نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی  شامل نظارت بر اعمال سیاست­هاى کلى در قوانین، مقررات و مراحل اجرایى است.

‏ماده ۲- ‏قوانین و مقررات به خصوص قانون برنامه و بودجه­ هاى سنواتى باید در چارچوب سیاست­هاى کلى تنظیم شود. قوانین و مقررات در هیچ موردى نباید مغایر سیاست­هاى کلى باشد.

ماده ۳- ‏مقامات مسؤول درقواى سه گانه، نیروهاى مسلح، صدا و سیما و نهادهاى عمومی، مسؤول اجراى سیاست­هاى کلى نظام در دستگاه­ هاى مربوط می ­باشند.

‏تبصره: شیوه­ ى اعمال نظارت در مورد نیروهاى مسلح، با تصویب و ابلاغ فرماندهی کل نیروهای مسلح تعیین خواهد شد.

‏ماده ۴- ‏به منظور بررسى، ارزیابی، تلفیق و جامع­ نگری موضوعات ارجاعى مجمع درخصوص نظارت برحسن اجراى سیاست­هاى کلی، «کمیسیون نظارت» با ترکیب اعضاى زیر در مجمع تشکیل می ­شود:

تبصره ١‏: رؤساى سه قوه یا نماینده­ ى هر یک از آنان و رؤساى کمیسیون­هاى اصلى ذى­ربط در مجلس شوراى اسلامی ، می ­توانند با حق رأى در جلسات کمیسیون نظارت شرکت کنند.

تبصره ٢‏: کمیسیون نظارت هنگام بررسى گزارش­ هاى رسیده، از وزیر یا رئیس دستگاه ذى­ربط براى شرکت در جلسات کمیسیون «با حق رأى» دعوت بعمل می ­آورد.

ماده ۵- ‏مقامات مذکور در ماده ٣ ‏موظف­ اند گزارش­هاى ادوارى، شامل سالیانه و پنج ساله خود را از اجراى سیاست­هاى کلى و میزان تحقق آن­ها بر اساس شاخص­ ها و نماگرهاى معتبر تهیه و در پایان تیرماه سال بعد به مجمع ارسال کنند. مجمع پس از بررسى، موارد مغایرت و عدم­ انطباق حسب مورد با سیاست­هاى کلى را اعلام خواهد کرد. دستگاه­ها باید نتیجه اقدامات اصلاحى خود را در این رابطه مجدداً به مجمع گزارش نمایند.

تبصره: دستگاه­ هاى مختلف قواى سه­ گانه، صدا و سیما و نهادهاى عمومی مکلف­ اند، حسب درخواست کمیسیون نظارت مجمع، اطلاعات و گزارش­هاى لازم را درخصوص اجراى سیاست­هاى کلى در حوزه­ ى فعالیت خود بر اساس شاخص­ هاى معتبر تهیه کنند و حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ درخواست، در اختیار مجمع قرار دهند.

ماده ۶- ‏نسخه­ اى از دستور جلسات کمیسیون نظارت، قبل از طرح در جلسه، در اختیار کمیسیون­ هاى تخصصى مرتبط مجمع قرار می ­گیرد. این کمیسیون­ها ظرف مدت حداکثر یک ماه نظر خود را بصورت مکتوب براى طرح و تصمیم­ گیرى درکمیسیون نظارت ارائه می ­کنند. در مورد دستور جلسات فورى، کمیسیون­هاى تخصصى، نظرات خود را به صورت شفاهى ازطریق نماینده ­ى خود در کمیسیون نظارت ارائه خواهند کرد.

تبصره١‏: هر یک ازکمیسیون­هاى تخصصى مجمع، درحوزه ­ى فعالیت خود، گزارش سالانه­ اى از نحوه­ ى اجرا و پیشرفت سیاست­هاى کلى تهیه می ­کنند. این گزارش­ها پس از بررسى وتلفیق درکمیسیون نظارت، براى اظهار­نظر به مجمع ارائه می شود.

تبصره٢‏: پیگیرى امور و کارشناسى نظارت، به عهده دبیرخانه مجمع است.

تبصره٣‏: دبیرخانه مجمع موظف است با همکارى مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع و شوراى دستگاه­ هاى نظارتی کشور، مرکزى را در دبیرخانه براى تهیه­ ى گزارش­هاى ارزیابى راهبردى از اجراى سیاست­هاى کلى و در صورت نیاز ارزیابى آمارهاى رسمی منتشره ایجاد کند.

گزارش­ هاى تهیه شده توسط این مرکز به صورت ادوارى منتشر و در اختیار مجمع قرار می­گیرد.

ماده ۷- ‏رئیس مجلس شوراى اسلامی موظف است پس از اعلام وصول طرح­ها و لوایح در مجلس، نسخه­ اى از آنها را براى اطلاع مجمع ارسال نماید. همزمان با بررسى طرح­ها و لوایح به خصوص قانون برنامه، قانون بودجه و تغییرات بعدى آنها در مجلس شوراى اسلامی ، کمیسیون نظارت مجمع نیز محتواى آنها را از نظر انطباق و عدم­ مغایرت با سیاست­هاى کلى مصوب بررسى می ­نماید. کمیسیون نظارت مواردى را که مغایر یا  غیر­منطبق (حسب مورد) با سیاست­هاى کلى می ­بیند به شوراى مجمع گزارش می ­نماید. در صورتى­که مجمع هم مغایرت یا عدم­ انطباق را پذیرفت، نمایندگان مجمع موارد مغایرت و عدم­ انطباق (حسب مورد) را در کمیسیون هاى ذی­ربط مجلس طرح می ­کنند و نهایتاً اگر در مصوبه نهائى مجلس مغایرت و عدم­ انطباق باقى ماند، شوراى نگهبان مطابق اختیارات و وظایف خویش بر اساس نظر مجمع تشخیص مصلحت اعمال نظر می ­نماید.

ماده ۸- ‏وظایف کمیسیون نظارت عبارت است از:

ماده ۹- ‏قواى سه گانه، ستاد کل نیروهاى مسلح، صدا و سیما و دستگاه­ هاى نظارتى از قبیل دیوان محاسبات، شوراى نظارت صدا و سیما، سازمان حسابرسى دولتى و کمیسیون اصل نود، دیوان عدالت ادارى، سازمان بازرسی کل کشور، نهادها، بانک­ ها، سازمان­ها، شرکت­هاى دولتى و همچنین نهادهاى عمومی موضوع تبصره ذیل ماده ۵ ‏قانون محاسبات عمومی ، شهرداری ­ها و کلیه سازمان­هایى که شمول قانون بر آن ها مستلزم ذکر نام است و مؤسسات عمومی غیردولتى با درخواست مجمع ازطریق بالاترین مقام هر دستگاه، همکارى لازم را در اعمال نظارت موضوع این مقررات به عمل خواهند آورد. در هرحال، تشخیص و اعلام مغایرت یا عدم ­مغایرت با سیاست­هاى کلى بر عهده­ ى مجمع خواهد بود.

ماده ۱۰- ‏نتایج بررسى­ هاى انجام شده در خصوص نحوه­ ى رعایت و اجراى سیاست­هاى کلى، همراه اقدامات انجام شده به مقام معظم رهبرى گزارش می شود.

ماده ۱۱- ‏مقامات مذکور در ماده ۳ موظف­ اند، سیاست­هاى ابلاغى مقام معظم رهبرى را براى اجرا به زیرمجموعه­ هاى مربوط به خود ابلاغ کنند و نیز یک نسخه از کپی مصوبات خود را بلافاصله پس از تصویب به مجمع ارسالى نمایند.

۱) توضیحات:

‏ ‏ج – موادى از آئین­نامه داخلى مجمع که با امر نظارت مرتبط است.

ماده ۳۱- ‏به منظور تنظیم کار کمیسیون­هاى دائمی و کمیسیون­هاى خاص و برقرارى ارتباط با دستگاه ­هاى مسؤولى دولتى و نهادها و مؤسسات عمومی غیر­دولتى و استفاده کامل از فرآورده­ هاى کارشناسى آن­ها و نیز ارتباط مستمر با شوراهاى مشورتى و نظارت بر کارهاى ادارى و کارشناسى کمیسیون­ها و ایجاد گنجینه اطلاعات کارآمد از مطالعات و تحقیقات و گزارش­هاى مهم کارشناسى مربوط به مسائل ایران و جهان و همحنین نظارت بر حسن اجراى سیاست­هاى کلى که به تایید مقام معظم رهبرى رسیده است و پیگیری آن­ها و نیز ابلاغ مصوبات و تصمیم­ها و تدوین صورت مشروح مذاکرات و دیگر امور ادارى و اجرائى مجمع، دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل می­شود. مسؤولیت دبیرخانه با دبیر مجمع است که ریاست دبیرخانه را به عهده خواهد داشت.

‏ ماده ۳۴- ‏دبیر مجمع براى اداره امور دبیرخانه و نیزکمیسیون­ها و نظارت و پیگیرى تصمیم­ها وسیاست­هاى مورد تایید مقام معظم رهبریو همچنین دیگر امور ادارى و مالى مجمع، تشکیلات لازم را تدوین می ­کند. این تشکیلات باید به تأیید ریاست مجمع برسد.

خروج از نسخه موبایل