گفت‌وگو با علیرضا احقاقی؛ رتبه ۱۲ کانون وکلای مرکز در آزمون وکالت ۱۴۰۱ (پذیرش ۱۴۰۰)

پایگاه خبری اختبار- علیرضا احقاقی متولد سال ۱۳۷۲ فارغ‌التحصیل دانشگاه پیام نور مرکز وزوان است که در آزمون وکالت سال ۱۴۰۱ موفق به کسب تراز ۱۱۰۵۲ و رتبه ۱۲ در میان داوطلبان کانون وکلای دادگستری مرکز شده است.

متن گفت‌وگوی او با اختبار درباره این آزمون را در ادامه بخوانید.

 دفعه چندمی بود که در آزمون وکالت شرکت می‌کردید؟

اولین تجربه شرکت در آزمون متعلق به سال ۹۷ بود. به دلایلی از حرفه وکالت عقب گرد کردم و اولویت شغلی خودم تغییر دادم ولی متاسفانه علی‌رغم صرف زمان و هزینه تغییر مسیر کاریم منتج به نتیجه نشد و تصمیم گرفتم برای مرتبه دوم در آزمون وکالت شرکت کنم.

مطالعه آزمونی را از کی شروع کردید؟

مطالعه را از خرداداماه شروع کردم اما به خاطر شرکت در آزمون‌های دیگر حقوقی قبلا مطالعه داشتم به‌خصوص کتاب‌های مرجع را مطالعه کرده بودم، لذا در این زمان صرفاً مطالبی را که قبلا خوانده بودم مرور می‌کردم.

مسائل حاشیه‌ای مکرر به ویژه موضوع قانون تسهیل باعث دلسردی نشد؟

همیشه حاشیه برای من پررنگ تر از متن بوده و هست. وقتی طرح به تصویب مجلس رسید کاملا از حرفه وکالت دلسرد شدم آنچه به من دوباره انگیزه داد رهنمودهای آقای دکتر بابک جعفری بود که همین جا از ایشان تشکر می کنم.

منابع مطالعه‌تان چه بود و چطور این منابع را انتخاب کردید؟

سعی کردم منابع مطالعاتی را انتخاب کنم که به کتب مرجع نزدیک تر باشند.

حقوق مدنی: برای این درس کتاب شرح جامع دکتر بیات را مطالعه کردم ولی برای دوستانی که در این زمینه مطالعه ای نداشتند پیشنهادم مجموعه دو جلدی دکتر توکلی است.

آیین دادرسی مدنی: کتاب قانون‌یار چتر دانش اکثر نکات دوره بنیادین دکتر شمس را پوشش می دهد. در این درس نیز برای داوطلبینی که سابقا مطالعه ای نداشتند دو جلدی دکتر توکلی منبع مناسبی است. البته در مورد اخیر حتما دوستان متن قانون را بخوانند چراکه آیین دادرسی مدنی یک درس شکلی است و متن قانون برای طراح سوال اهمیت فراوانی دارد.

حقوق تجارت: منبع من در این درس کتاب قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی دکتر فرحناکیان بود هرچند کتاب حجیمی است. برای دوستانی که وقت کمتری دارند دو جلدی رشیدی نسب منبع مناسبی است.

اصول فقه: سه جلد حسین قافی

برای درس متون فقه مطالعه ای نداشتم.

حقوق جزای عمومی و اختصاصی: کتاب احمد غفوری منبع مناسبی است البته به داوطلبین پیشنهاد می‌کنم بخش تعزیرات از کتاب دکتر کامفر مطالعه کنند.

آیین دادرسی کیفری: کتاب نکته‌های دکتر خالقی

البته با تسلط روی نص قانون هم می‌توان درصد خوبی کسب کرد.

حقوق اساسی: متن قانون اساسی کفایت می‌کرد.

خرید اینترنتی منابع آزمون وکالت از ناشران معتبر

برنامه مطالعه‌تان چطور بود؟

زمانی که اختصاص دادم برای آزمون از هفته آخر خرداد شروع شد و تا روز آزمون ادامه داشت؛ از ساعت ۷ صبح مطالعه را شروع می‌کردم و تا ساعت ۱۲ شب و بعضا تا یک بامداد ادامه می‌دادم.

۶ درس را در طول روز مطالعه می کردم البته برای حقوق اساسی یک روز کامل به این درس اختصاص دادم.

این روش را به دیگران اصلا توصیه نمی‌کنم چرا که فشار سنگینی روی من بود. پیشنهادم به دوستانی که قبلا مطالعه نداشتند این است که یک بازه زمانی شش‌ماهه را برای آزمون اختصاص دهند و سعی کنند ۳ درس را روزانه مطالعه کنند.

قوانین خاص در آزمون وکالت اهمیت فراوانی دارد و می‌بایست متن قوانین خاص بارها مطالعه شود. سوالاتی که در این خصوص طرح می شود اصولا از ظاهر مواد است به همین دلیل خواندن منبع دیگری لازم نیست.

آزمون وکالت ۱۴۰۰ را چطور ارزیابی می‌کنید؟

امسال برخلاف رویه سال های قبل سوالات اختلافی زیادی طرح شد مخصوصا در درس مدنی و تجارت که این موضوع وقت زیادی از من گرفت داوطلبین به این نکته توجه کنند در موارد اختلافی حتما نظری را برای جوابگوی در ازمون وکالت ملاک قرار بدهند که به ظاهر قوانین نزدیک تر باشد مثلا در مدنی نظرات مرحوم شهیدی به دلیل مکتب حقوقی ایشان به نص قانون نزدیک تر است.

توصیه‌تان به داوطلبین آزمون وکالت چیست؟

به همان اندازه ای ک کتاب می خوانند تست کار کنند ازمون وکالت نیاز به علم آزمونی دارد
هرمبحثی از دروس مطالعه می کنند تست مربوطه را همان روز کار کنند ونکات تست داخل منبع مطالعاتی یادداشت کنند.

روزهای قبل از ازمون حتما شرایط آزمونی را برای خودشان شبیه سازی کنند تا بتوانند ازمون را مدیریت کنند.

هرچند اجرای شدن طرح تسهیل خیلی از امید ها را نا امید کرد ولی دوستان و عزیزان داوطلب بدانند وکالت یک چرخه حرفه ای هست مطمئن باشن غیرحرفه ای ها خود به خود از این چرخه حذف خواهند شد.

داوطلبین عزیز صرفا روی هدفشون تمرکز داشته باشند قطعا موفقیت متعلق به کسانی هست که پشتکار بیش تری دارند.

کارنامه علیرضا احقاقی
کارنامه علیرضا احقاقی
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا