گفت‌وگو با محمود احمدلو؛ رتبه ۱۰ کانون وکلای دادگستری مرکز در آزمون وکالت ۱۴۰۱

گفت‌وگو با محمود احمدلو؛ رتبه ۱۰ کانون وکلای دادگستری مرکز

در آزمون وکالت ۱۴۰۱

لطفا قدری درباره سوابق تحصیلی و شغلی‌تان توضیح بدهید.

محمود احمدلو متولد ۱۳۷۳ دوران دبیرستان را در رشته ریاضی‌فیزیک سپری و با قبولی در رشته مکانیک سیالات وارد دانشگاه شدم.با توجه به عدم علاقه به این رشته بعد از ۴ ترم انصراف و رشته حقوق را انتخاب کردم. در سال ۱۳۹۴ در دانشگاه آزاد فلق اراک تحصیل در این رشته را شروع و در نهایت در سال ۱۳۹۷ دوران کارشناسی به پایان رسید و عازم خدمت سربازی شدم.

این اولین بار بود که در آزمون وکالت کانون‌های وکلای دادگستری شرکت می‌کردم اما پیش از آن در آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه سال ۱۴۰۰ رتبه ۱۱ را در استان تهران (مجموع نمره آزمون کتبی و شفاهی) کسب کرده بودم.

کسب آمادگی برای دو آزمون مرکز وکلای قوه قضاییه و کانون‌های وکلای دادگستری چه تفاوت‌هایی داشت؟

لحاظ مطالعه تفاوت اساسی بین دو آزمون نبود ولی با توجه به اینکه آزمون مرکز مشاوران قبل از کانون وکلا بود تجربه هایی به دست آوردم و کمک کننده بود تا اشتباهات قبل را انجام ندهم.

مطالعه آزمونی را از کی شروع کردید؟

در تاریخ ۱۳۹۹/۰۷/۰۱ خدمت سربازی به پایان رسید و بعد از آن حدود یک‌ماه در جست و جوی منابع و نحوه مطالعه گذشت سپس مطالعه را شروع کردم.

بعد از خدمت تصمیم گرفتم تمام تمرکز خود را برای آزمون وکالت بگذارم به همین دلیل مشغول به کاری نشدم. در ماه های اول مطالعه با توجه به اینکه دوسال از محیط مطالعه دور بودم روزی ۴ تا ۵ ساعت مطالعه داشتم ولی رفته رفته ساعات مطالعه افزایش پیدا کرد و به ۸ تا ۹ ساعت مطالعه مفید در روز رسید.

 بنده روزی ۳ درس مطالعه می‌کردم و از تاریخی که متون فقه و قانون اساسی به دروس آزمون اضافه شد. شب‌ها یک ساعت به این دو درس اختصاص دادم که یک شب متون فقه و یک شب قانون اساسی مطالعه می‌شد.

منابع مطالعه‌تان چه بود؟

حقوق مدنی: در ابتدا کتاب‌های دکتر کاتوزیان را می خواندم سپس منبع مطالعه‌ام را تغییر دادم و دوجلدی دکتر توکلی و نکته و تست استاد مهدی زارعی. نکته و تست جناب زارعی تاثیر به سزایی در این آزمون برای من داشت.

از مجموعه تست دکتر قربانی هم استفاده کردم.

آیین دادرسی مدنی: ۳ جلد پیشرفته دکتر شمس + نص قانون و تست عمروانی

جزوه آیین دادرسی مدنی دکتر سید جعفری را هم مناسب می‌دانم.

حقوق تجارت: ۵ جلد آثار دکتر اسکینی، نص قانون و کتاب تست دکتر قربانی

اصول فقه: دوجلدی خانم سمیرا محمدی و مجموعه تست ایشان

متون فقه: کتاب دکتر محسن سینجلی

حقوق جزا: ابتدا کتب دکتر اردبیلی و دکتر میرمحمد صادقی را مطالعه کردم ولی باتوجه به ضعف در تست‌زنی کتاب احمد غفوری را انتخاب که به نظرم منبع مناسبی است. از مجموعه تست آقای غفوری هم استفاده کردم.

آیین دادرسی کیفری: دوجلدی دکترعلی خالقی + نص قانون + تست احمد غفوری

قانون اساسی: متن قانون اساسی

تهیه و خرید منابع آزمون وکالت

چه درسی بیشتر از بقیه برایتان چالش ایجاد کرد؟

در هنگام مطالعه درس تجارت بنده را به چالش می‌کشید که با توجه بیشتر به نص مواد رفع شد. سر جلسه هم سوالات دروس مدنی و تجارت از سطح بالایی برخوردار بود و همچنین در برخی دروس سوالات اختلافی وقت زیادی گرفت. برای مدیریت سوالات سخت سرجلسه این جمله به ذهنم رسید که اگر تو بلد نیستی بقیه هم بلد نیستند و کمی استرس را کنترل کردم چرا که اکثر داوطلبین شرایط تحصیلی یکسانی دارند.

انتظار این رتبه را داشتید؟

در واقع برای کسب رتبه بالاتری تلاش کرده بودم.

توصیه‌تان به داوطلبان آزمون‌های حقوقی چیست؟

اولین دغدغه ای که داوطلبین دارند، منابع مطالعه است. همانطور که قبلا اشاره کردم رسید من بیشتر کتاب‌های مرجع را مطالعه کرده بودم ولی کار اشتباهی بود و زمان زیادی از من گرفت و فکر می‌کنم خواندن کتاب‌های آزمونی برای کسب آمادگی کافی است.

برای انتخاب منبع مناسب هم به نظرم از هرکتابی چند صفحه مطالعه کنید و با نحوه بیان هرکدام بیشتر ارتباط برقرار کردید همان را انتخاب کنید.

بسیار دیده‌ام که در دور اول مطالعه وقتی مطالب را کامل متوجه نمی‌شوند یا به یاد نمی آورند دلسرد شده و دست از مطالعه برمی‌د‌ارند درصورتی که به نظر من در آزمون وکالت هیچ چیز به اندازه مرور برای موفقیت مهم نیست.

دو امر مهم دیگر مطالعه نص مواد و قوانین خاص است‌. بهتر است نص مواد از دور دوم مطالعه با توجه به برنامه ریزی قبل از مطالعه شرح کتاب مطالعه شود. حتما حتما هر روز یک ساعت قوانین خاص را مطالعه کنید.

برخی از دوستان از همان ابتدا در آزمون های آزمایشی شرکت کرده یا شروع به تست زنی می‌کنند که به دلیل عدم تسلط کافی برمطالب تعداد پاسخ نادرست آنها زیاد است و نا امید می شوند بهتر است این دو امر از دور دوم مطالعه شروع شود.

و حرف آخر؟

از پدر و مادر و اعضای خانواده مهربانم که در این مدت بنده را  حمایت کردند تشکر می کنم.

کارنامه محمود احمدلو
کارنامه محمود احمدلو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

دکمه بازگشت به بالا